• Autor: Jakub Němec
Na město Raccoon City padla zkáza v podobě virové nákazy z laboratoří společnosti Umbrella a vy jako hráči se musíte potýkat s mutantními dopady těchto pokusů v ulicích. První tři díly série Resident Evil od společnosti Capcom sice mají velmi jednoduchou premisu, ale hráči ji milují už přes dvacet let. Po loňském remaku dvojky musela nutně přijít řada na pokračování s podtitulem Nemesis. Jak se Resident Evil 3 Remake povedl, se dočtete v naší recenzi.
Resident Evil 3 (remake) (hra) | Resident Evil (IP)
Survival horor/akční adventura Resident Evil 3 je remake původní hry Resident Evil 3: Nemesis, třetího dílu herní série Resident Evil. Hru vyvíjí a vydává studio Capcom. Hra vychází 3. 4. 2020 na PC, PS4 a Xbox One bez české lokalizace. Hra obsahuje samostatný asynchronní multiplayer pod názvem Resident Evil: Resistance. | Homepage
Články: | Recenze Resident Evil 3 (remake) | Recenze Resident Evil: Resistance
Předělávkám slavných her se daří a vydělávat na našich vzpomínkách se už rozhodlo nejedno studio. Některé remaky jsou odfláknuté projekty rovnající se zlodějině, jiné bereme na milost díky nostalgii a občas vykoukne titul, z něhož radostí skáčeme půl metru do vzduchu. Do třetí kategorie se zařadil loňský Resident Evil 2 Remake, jenž byl zpracovaný velmi poctivě, takže jste během každé minuty před obrazovkou mimo kontinuálního děsu také cítili, že tvůrci se pustili do reinkarnace ikonické hry ze stáje společnosti Capcom opravdu se vší úctou a láskou, jaká jen lze k digitálnímu produktu cítit. Po dohrání eskapád Leona a Claire tedy všichni netrpělivě vyhlíželi oznámení předělávky třetího dílu.
To přišlo nečekaně brzy, až si člověk musel lámat hlavu tím, jestli si byl Capcom natolik jistý úspěchem, že vyvíjel obě hry současně, nebo se zatlačilo na interní pilu, aby se nemrtvé želízko co nejrychleji kulo v ohni, dokud je pořádně žhavé a fanoušci jsou více než ochotní otevřít peněženky. Také jsem byl v táboře natěšenců očekávajících nálož dalšího chodu hororové laskominy Resident Evil 3 Remake, i když nejsem velký příznivec původního třetího dílu. Během propagační kampaně jsem ovšem začal tušit zradu, protože na povrch vyplouvaly nepříliš optimistické zprávy o délce hry samotné, což podpořilo velmi krátké demo a ještě kratší prezentace titulu ve streamu samotných tvůrců.
S politováním musím potvrdit, že obavy všech skeptiků nebyly liché a pokořit příběh remaku Resident Evil 3 je otázkou jednoho odpoledne, popř. večera, pokud se budete ploužit ulicemi a kochat hořícím městem. Na druhou stranu příběh je natolik intenzivní, že si budete připadat jako na horské dráze v americkém zábavním parku, která vás poveze na vlně žánrových klišé, (ne)překvapivých zvratů a občas přemrštěných událostí – hlavní postava Jill Valentine totiž buď polyká růžovoučký ibalgin po hrstech, nebo si z prvního dílu, v němž byla také ve středu všeho dění, odnesla nějakou mutaci urychlující léčbu vnitřních zranění. Už dlouho jsem nezažil, aby ústřední postava dostávala kontinuálně takhle na zadek a vždycky to v pohodě rozchodila.
Residen Evil 3 Remake First 10 Minutes | Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)
Gameplay - už od prvních minut vám jde Nemesis po krku, takže si zvykejte, že vám bude šlapat na paty v průběhu celého příběhu Resident Evil 3 Remake.
Zatímco se nám nejmenovaná televize snaží vnutit představu, že Československo potřebuje najít Superstar, v Resident Evil 3 Remake si ikonický záporák Nemesis vystačí s tím, že vystopuje a zničí všechny členy jednotky S.T.A.R.S., kteří mohou dosvědčit nekalé úmysly společnosti Umbrella. Proti zbývajícímu přeživšímu, tedy naší udatné hrdince Jill Valentine, tak stojí geneticky vyšlechtěná stvůra, která touží pouze po fyzické likvidaci posledního cíle, takže obyčejné zombie pro vás budou jen komparsem, jenž stojí mezi vámi a dalším soubojem o holý život proti mutantní hoře svalů. To je bohužel velká škoda, protože tam, kde předělávka dvojky excelovala, zeje v trojce obrovská díra.
Mluvím samozřejmě o budování napětí a atmosféře, u níž jsem měl při hraní za Leona a Claire v předchozím díle sevřené půlky strachem, až mi skoro srostly. U Resident Evil 3 se mimo několika parádně naskriptovaných lekaček moc bát nebudete, protože si to s vámi každý jde vyřídit na férovku. Nováčci v sestavě příšer (chodící ryba Hunter Gamma, jež vás bez mrknutí polkne, obratný update nenáviděného lickera s mnohem delšími drápy nesoucí pojmenování Hunter Beta nebo pavoukoidi kladoucí vám do krku své zámotky) totiž vyděsí jen při prvním kontaktu, ale potom už se stanou jen nutnou herní kulisou a mírně složitější překážkou v cestě za Nemesis, resp. při útěku z města.
Celá, přibližně pětihodinová herní doba se tak smrskne na pobíhání po několika málo lokacích, při nichž neřešíte archaicky půvabné puzzly jako ve dvojce, ale hrajete si na poslíčka ve smyslu najdi/přines/použij, abyste se dostali k několika arénovitým soubojům s Nemesis. Ten se po každé porážce změní v ještě nebezpečnější variantu (vybaví se zbraněmi, zmutuje). Je to mnohem démoničtější soupeř než Tyrant ze dvojky, o tom není pochyb, ale chybí mu jakékoliv charisma. Zatímco z Tyrantových dunících kroků jsem měl noční můry ještě několik týdnů po dohrání, tak Nemesis se smrskl „jen“ na namakaného mutanta, který od Jill několikrát dostal na budku. Bossfighty samotné ovšem musím pochválit, protože každý z nich má jiné ladění a svěží nápady podporují jejich zábavnost.
Resident Evil 3 Remake všeobecně oslavuje především agresivní postup vpřed. Pokud jste si libovali ve dvojce ve chvílích, kdy jste opatrně nakukovali za roh a počítali každého mrtvoláka v cestě, tentokrát spíše vyběhnete jako Rambo a s vychytralým přístupem vytvoříte z nemrtvé ulice poklidný, plameny ozářený hřbitov. Hodně se to projeví už při druhém průchodu hrou (a následujících pokusech), protože už budete mít zažitý nový systém uhýbání před hladovými monstry a celý prožitek se smrskne ve zběsilý speedrun, v němž budete sledovat jen červenou a žlutou barvu. Červená totiž často symbolizuje výbušný barel, jehož odpálením ušetříte dost munice, a žlutě značené jsou žebříky a průlezy do dalších částí mapy.
Větší příklon hry ke střelbě se projevuje v nutnosti precizně mířit a sbírat náboje, případně si je vyrábět z nalezeného střelného prachu jako ve dvojce a hledat silnější zbraně. V momentě, kdy se už budete rozhodovat mezi granátometem, pistolí magnum, brokovnicí a samopalem, pro vás nebude žádný mutantní příšerák výzvou. Japonští tvůrci z Capcomu pojali remake trojky ještě akčněji než originál, což lze nádherně demonstrovat na herním zážitku za Carlose Oliveiru, jehož příběhová linka byla od základu překopána. V jeho společnosti strávíte přibližně třetinu hry a vrcholem bude sekvence, při níž budete bránit samopalem, granáty a holými pěstmi vestibul nemocnice, což se podobá spíše momentům ze série Zombie Army.
Ať už mám výhrady k samotné hratelnosti jakékoliv, ke grafické stránce lze mít pouze slova chvály. Resident Evil 3 Remake pochopitelně běží na capcomáckém RE Enginu, který dokazuje podobně jako v Resident Evil 2 či Devil May Cry 5, že umí vykouzlit dechberoucí scenérie zmaru, destrukce a mutantního hnusu. To samé platí o postavách a jejich animacích (jen zběžným pohledem poznáte, že vaše postava není úplně ve formě a zaslouží si dávku poctivě sesbíraných rostlin na rychlou regeneraci zdraví), jež si můžete naplno vychutnat v renderovaných sekvencích, kterých je na můj vkus přece jen trošku moc.
To platí také o přístupu k nostalgickým vzpomínkám a odkazům. Easter eggů a pomrknutí tvůrců totiž najdete v remaku Resident Evil 3 jako máku (třeba návštěva Kendova zbrojařského krámku), ale opět se to může časem zajíst. Čert vem v podstatě zkopírovaný pohyb zombií z dvojky, protože fungoval skvěle a tady není co upravovat, ale fakt, že pětinu hry strávíte prozkoumáváním jednoho křídla policejní budovy, v níž jste se potulovali s Leonem a Claire, už docela bije do očí. Přesto se najdou chvilky, jež na vás udělají dojem, jako třeba pobyt v nemocnici prolezlé hladovými doktory a jejich bídně léčenými pacienty, kteří vás chtějí neodbytně zařadit do své party přátelským kousnutím do oblasti krku.
K předělávce Resident Evil 3 se může přistupovat různě. Její obdivovatelé budou velebit filmovou jízdu ve stylu žánrového béčka, která do vás bude pumpovat jednu akční scénu za druhou, zatímco její kritici si postěžují na krátkou herní dobu a ztrátu ducha atmosféricky hororového pojetí původních třech dílů série. Já se kloním spíše k méně spokojeným hráčům, protože mi upřednostnění střílení před hádankami a budováním napětí moc nesedlo, což u vás může být přesně naopak. Také jsem mírně rozladěn z toho, že bych měl za pětihodinový zážitek dát cenu odpovídající plnohodnotné hře, když na mě obsah i přes jeho nepochybné kvality působí jako velmi obsáhlé DLC.
Stále se ovšem bavíme o projektu, který si zaslouží uznání už jen kvůli jeho přístupu k vytvoření v podstatě nového díla inspirovaného hrou z roku 1999. Studio Capcom opět dokázalo oživit jednu ze svých legend, podat ji modernímu publiku a navléct ji do atraktivního grafického kabátu. Jen se to vývojářům nepovedlo tak dobře jako loni s Resident Evil 2, kdy si bezesporu zasloužili každou korunu za svou práci. Současnou relativně vysokou cenovku titulu vydaného 3. dubna na PC, PS4 a Xbox One snad vyváži asynchronní multiplayer Resident Evil Resistance, na nějž se podíváme v samostatné recenzi.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Resident Evil 3 Remake v mnohém navazuje na loňský druhý díl, ale místo postupně budovaného napětí sází spíše na akčněji pojatou hratelnost, která nemusí sednout každému. Vyloženě zamrzí krátká herní doba okolo pěti hodin, přesto je třeba studio Capcom pochválit za velmi kvalitní audiovizuální zpracování.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Win 7, 8.1, 10 (64-bit) | Win 10 (64-bit) |
Procesor | Intel® Core™ i5-4460 / AMD FX™-6300 | Intel® Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX™-9590 |
Grafická karta | GeForce® GTX 760 or AMD Radeon™ R7 260x with 2GB Video RAM | AMD Radeon™ RX 480 4GB nebo GeForce® GTX 1060 3GB |
DirectX | Verze 11 | Verze 12 |
Operační paměť | 8 GB RAM | 8 GB RAM |
Pevný disk | 45 GB volného místa | 45 GB volného místa |
• Zdroj: game-debate.com (6. 4. 2020)