vega HO boost Q1 2022

Resident Evil: Resistance (RECENZE) – Pokusní králíci v zombie kleci

V žánru hororových her ukořistil vavříny slávy za měsíc duben do svých spárů neodvratný Nemesis z remaku Resident Evil 3, jenž ovšem nesklidil tak vřelé přijetí jako dvojka loňský rok. Přesto se najdou fanoušci série, kteří jsou z akčnějšího pojetí nadšení. A právě na ně by měl cílit také Capcomem samostatně vyvíjený asynchronní multiplayer Resident Evil: Resistance, na nějž se podíváme v dnešní recenzi.

Žánr: Akční adventura, survival horor  Multiplayer: Ano  Vývojář: Capcom  Vydavatel: Capcom  Homepage  Čeština: Ne

Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (3. dubna 2020)

Resident Evil: Resistance (RECENZE) – Obsah článku

1. Umbrella sbírá data díky nedobrovolným účastníkům experimentu
  2. Mastermind klade své pasti
  3. Za čtvrthodinku znáte výsledek pokusu
  4. Puberťáci toho moc nenabídnou
  5. Pěkné zpracování vyznívá do ztracena
  6. Recenze Resident Evil: Resistance – závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Resident Evil: Resistance PC

Umbrella sbírá data díky nedobrovolným účastníkům experimentu

Říká se, že pokrok se nezastaví. Ale málokdy se mluví o tom, co k přelomovým objevům ve vědě vede. Své by o tom mohli vyprávět zajatci v podzemních komplexech společnosti Umbrella, kteří jsou zde v pozici jakýchsi laboratorních krys, na nichž si zaměstnanci lékařského konglomerátu s červenobílým deštníkem ve znaku vyzkouší své teorie o šíření nebezpečných virů a přežívání v nehostinných podmínkách. Základní premisou asynchronního multiplayeru Resident Evil: Resistance od společnosti Capcom je tedy souboj nevinných teenagerů z Raccoon City proti svým věznitelům, kteří na ně posílají tu největší havěť ze svého mutantního chovu.

Resident Evil Resistance; screenshot: sólo
Mastermind má nad přeživšími přesně tak navrch, jak se ukazuje ve všech promo materiálech Resident Evil: Resistance. On totiž získá cenná data, i když pokusné subjekty utečou…

Skvadra přeživších jako by vypadla z kteréhokoliv béčkového teen hororu typu Vřískot, Tajemství loňského léta či Nezvratný osud. Mimo odlišný zjev se mohou pochlubit různými vlastnostmi a akčními dovednostmi, jejichž správné užití je základem úspěšného pokoření tří arén znamenající únik z laboratorního pekla. Dvojice svalovců Samuel Jordan a Tyrone Henry dokáží proklestit cestu zombiemi holýma rukama či pomocí tupých zbraní, zatímco Becca Woolett se osvědčí jako mistr střelného arsenálu. Nelze zapomenout ani na trojici pracující spíše mozkem než bicepsy – Martin Sandwich je machr v deaktivování pastí, January Van Sant je hackerka oslepující nepřátelské kamery a Valerie Harmon se specializuje na akutní první pomoc.

Mastermind klade své pasti

Zatímco s chlapci a dívkami unesenými z virem nakaženého města se budete teprve seznamovat, někteří jejich mučitelé jsou známé firmy z univerza Resident Evil, které si na pomoc přizvaly mimo prostých nemrtvých také ikonické příšery. Hned na začátku se stanete viroložkou Annette Birkin, jež má po ruce svého věrného, vlastními pokusy znetvořeného manžela Williama, abyste postupně propracovali k jejím nadřízeným. Profesionální „uklízeč“ problémů Umbrelly Daniel Fabron se poléhá na posílené ovládání nemrtvých a v záloze má obávaného Tyranta, farmaceutička zaměřená na jedy Alex Wesker na přeživší pošle monstrózní masožravou kytku a jeden z vedoucích Umbrelly Ozwell E. Spencer si libuje v pokusech s technickými hračkami.

Resident Evil Resistance; gameplay: William Resident Evil Resistance; gameplay: Annette Resident Evil Resistance; gameplay: Tyrant
V roli Masterminda svou postavu neuvidíte, za to si užijete v akci třeba Tyranta nebo Williama Birkina.

Kvarteto tzv. Mastermindů, více méně „pánů jeskyně“ neustále měnících pravidla hry, se snaží trýznit pokusné subjekty co nejvynalézavějšími způsoby, aby sesbírali data pro své výzkumy, jejichž výsledkem jsou ještě ničivější biologicky modifikované příšery, což ve své podstatě symbolizuje systém levelování postav. Za získané body v závěrečném hodnocení dostanete odpovídající počet interní měny, za niž si pořídíte vylepšení, což platí také pro přeživší upgradující své vlastnosti. Existují také kosmetické loot boxy, pokud se více než na hratelnost zaměřujete na vizuální stránku svých příšer. Za reálné peníze můžete také nakoupit XP Boostery, s nimiž dotáhnete svůj charakter k vrcholu mnohem snadněji než obyčejný hráč.

Za čtvrthodinku znáte výsledek pokusu

Průběh zápasu se dynamicky mění na základě toho, zda se specializujete na kladení pastí a umisťování monster ze svého velína pomocí kamer, nebo pobíháte po třech oddělených arénách jako puberťák se zbraní v ruce. Mně sedla rozhodně více pozice Masterminda, kterou jsem účelně vyhledával kvůli jejímu netradičnímu, až manažerskému konceptu. Mými favoritkami se staly obě ženštiny na záporácké straně barikády. Alex sužuje subjekty jedovatými plyny kontinuálně ubírajícími zdraví, zatímco Annette si mě získala slevami na zombiích a hlavně občasným vypuštěním zmutovaného Williama, jenž v řadách přeživších vždy dokázal rozpoutat totální chaos.

Resident Evil: Resistance Annette Birkin Gameplay | Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Annette Birkin a její manžel William jsou v Resident Evil: resistence sehraná dvojka.

Cílem zlosynů (a zlodcer) v Resident Evil: Resistance je co nejvíce poškodit hráče toužící po útěku. Za každé zranění či nezdar, nebo dokonce smrt (tělo pokořeného se respawnuje ve výchozí místnosti mapy) jim je ukrojeno několik vteřin z neúprosně ubíhajícího času, po jehož vypršení všichni padnou. Mastermind tak škodí a zdržuje, kde může, a záleží pouze na jeho strategii nutně obsahující bezbřehou záludnost, díky níž si vyčíhne nejslabší kus a bude jej trápit po celou dobu. Mně se nejvíce osvědčilo zamořit úzké průchody a ve chvíli, kdy některý z hráčů vběhl do nebezpečného prostoru, pak rychle zablokovat dveře, zhasnout světlo, převtělit se do jedné z příšer a udělat soupeři ze života peklo.

Obecně vzato se Mastermind může vyřádit spousty způsoby a ještě u toho popíjet kafe. Ovládání přes gamepad mi rychle přešlo do krve, takže jsem se v roli záporáka po prvním spuštění docela dobře bavil, i když s dalšími návraty do hry se po hodince před obrazovkou průběh omrzí a smrskne se na zběsilé umisťování potvor z balíčku náhodně losovaných karet symbolizující vaše možnosti. Ty nelze vytahovat, jak se vám zachce, protože každá aplikace stojí postupně se dobíjející energii. Počítat také musíte s tím, že každé zombii chvilku trvá, než se zvedne ze země, takže okamžitá aplikace ve chvilkách nouze padne pouze na ikonické stvůry jako doktor Birkin či Tyrant.

Resident Evil Resistance; gameplay: plameny Resident Evil Resistance; gameplay: hack Resident Evil Resistance; gameplay: sklad
Pozorování testovacích subjektů přes velký počet kamer je splněným snem voyerů. Podívanou vám ovšem může zkazit nahackování zařízení slečnou January Van Sant.

Puberťáci toho moc nenabídnou

Jak mě Resident Evil: Resistance z počátku nadchnul hrou za Masterminda, dokud mi celý zážitek nezevšedněl, tak mě zklamalo plnění úkolů v pozici teenagera. Pravděpodobně to bude tím, že se musíte soustředit na zběsilý úprk podobně jako v Resident Evil 3 s Jill Valentine (jen ten úhyb jim chybí), na agresivní vymlacování potvor a také se pokusit splnit některý z nutných questů pro postup do další úrovně a získání cenných vteřinek času (první level se zaměřuje na hledání klíčů, druhý na zprovoznění terminálů a třetí na rozbíjení komor s biologickým materiálem). Bez týmové souhry se daleko nedostanete a vzhledem k tomu, že jsem ve většině z dvacítky zápasů narazil na bandu solitérů, tak jsem si hraní moc neužil.

Na druhou stranu v momentech, kdy všichni využívali svých dovedností pro dobro týmu, navzájem se podporovali, léčili padlé a nakupovali rozumně výbavu, neměl často Mastermind šanci. Vzhledem k mé preferenci kontaktních soubojů jsem si oblíbil boxera Samuela a bojovníka Tyrona zajišťující hladký průchod ostatním z družiny. V součinnosti s hackerkou January, střelkyní Beccou a lékařkou Valerií máte opravdu velkou šanci uspět, pokud si s ostatními padnete do noty. Jinak se zápasem spíše protrápíte a budete zuřit, proč se každý rozběhl do jiného kouta mapy.

Resident Evil Resistance; gameplay: zombie Resident Evil Resistance; gameplay: nákup Resident Evil Resistance; gameplay: gore
V roli bojujících teenagerů se samozřejmě octnete velmi blízko všeho nemrtvého v okolí, abyste se porvali o holý život.

V tomto ohledu je také velmi problematický matchmaking, protože je vám schopný nasolit Masterminda s úrovní o několik desítek výše než je ta vaše – vy se nestihnete ani rozkoukat a už se plazíte po zemi v tratolišti vlastní krve. Podobně to funguje i z opačné strany. Když mi v kůži záporáka nalosovali nováčky, tak jsem si s nimi pohrával jako kočka s myší až do jejich zániku, zatímco s veterány jsem si moc neužil, protože mapou v podstatě prosprintovali bez ohledu na mé pasti a příšery. Vyrovnané zápasy v Resident Evil: Resistance jsou plné napětí, ale většina z nich je spíše o převaze jedné strany, což je u asynchronního multiplayeru zkrátka hodně špatně.

Pěkné zpracování vyznívá do ztracena

Z pohledu Masterminda lze označit Resident Evil: Resistance jako docela slušnou zábavu, zatímco ze strany přeživších si užijete „jen“ další survival rychlík, který v mnohém připomíná Dead by Daylight (především v momentech, kdy se na scéně objeví Birkin nebo Tyrant, na jejichž vstup se vyloženě těšíte). Nakonec jsem se u Resident Evil: Resistance docela slušně bavil v prvních hodinách hry za zaměstnance Umbrelly, než se začala významně diferencovat úroveň hráčů a než mi neokoukaný koncept záporáka zevšedněl. Dokážu si představit, že si k tomuto asynchronnímu multiplayeru jednou za čas na hodinku sednu, ale z představy soustavného hraní nebo absolvování hry z pohledu přeživšího mě berou mdloby.

Resident Evil Resistance; gameplay: vlastnosti Resident Evil Resistance; gameplay: box
Úprava postav je spojena s nákupem vlastností přes bedny věrně připomínající loot boxy. Kupujete je ovšem za vnitřní měnu a jejich počet je omezený počtem schopností, což moc neplatí pro kosmetické doplňky.

Resident Evil: Resistance určitě k popularitě pomohou dvě věci – dostanete jej zdarma k Resident Evil 3, jenž překonáte během jednoho odpoledne, takže se hladově vrhnete na multiplayerovou nadstavbu, a báječně vypadající grafika zajištěná RE Enginem, který i zde šlape jako hodinky. Resistance není špatným titulem, ale sám o sobě by zřejmě na přesyceném trhu zapadl. Potěšil mě určitě více než betaverze Predator: Hunting Grounds, ale jestli si plánujete do něj investovat peníze, či dokonce kupovat Resident Evil 3 kvůli multiplayeru, dobře si to rozmyslete, protože byste mohli být zklamáni. Ukáže až čas, jestli se komunita ustálí a upraví se matchmaking asynchronního multiplayeru, který vyšel na PC, PS4 a Xbox One 3. dubna 2020.

Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.

Recenze Resident Evil: Resistance: závěrečné hodnocení

Hodnocení 65 % Alza Magazín

Resident Evil: Resistance pěkně vypadá a má spoustu zajímavých nápadů, jež ovšem kazí nedostatky v hratelnosti. Kvůli nespravedlivému matchmakingu, brzkému zevšednění a zápasům z pohledu přeživšího bohužel titul spadá do lepšího nadprůměru, ale pokud vlastníte Resident Evil 3, tak za zkoušku určitě stojí.

Resident Evil: Resistance; recenze

• Hra za Masterminda
  • Postupné vylepšování postavy