Sons of the Forest (RECENZE Early Access) – Návrat na ostrov se povedl

• Autor: Jiřina Formánková

Stejně jako jeho předchůdce se i Sons of the Forest nejprve dočkal vydání v předběžném přístupu, se stejným plánem na postupné přidávání obsahu. Že je to v tomto případě správný přístup a proč, na to se mrkneme v této recenzi.

Sons of the Forest; gameplay: cover

zdroj: Endnight Games

Sons of the Forest ve zkratce

Sons of the Forest

• Žánr: Hororový survival
  • Vývojář: Endnight Games
  • Vydavatel: Endnight Games
  • Čeština, česká lokalizace: Ano

• Datum vydání a platformy: 23. 2. 2023 v předběžném přístupu na PC

Sons of the Forest (RECENZE Early Access PC) – Obsah článku

1. Vzhůru na ostrov hrůz
  2. NPC postavy Kelvin a Virginia
  3. Stavění s větší volností
  4. Pokud chcete opravdu survival, volte vyšší obtížnost
  5. Staří známí nepřátelé
  6. Příběh, který zůstal napůl cesty
  7. Zbraně a zbroje si musíte sami ohmatat
  8. Tenhle ostrov chcete
  9. Early Access Recenze Sons of the Forest: hodnocení
  10. HW nároky pro Sons of the Forest PC

Z původně malého indie projektu The Forest několika nadšenců do survival her, tedy vývojářského studia Endnight Games, se postupem času stala hra, která dokázala přinést svěží nápady, zajímavé zasazení i smysluplný a originální příběh. Od pokračování s názvem Sons of the Forest měli proto fanoušci prvního dílu (mezi které se taky řadím) velká očekávání. Návrat na děsuplný ostrov, který měl být ke všemu větší, hezčí a vůbec celkově propracovanější, prostě lákal a během prvního dne se prodaly dva miliony kopií. Pocit nezkaleného nadšení, mi ale vydržel jen úvodních pár hodin, než začaly vystrkovat růžky větší nedodělky, zmatky a taky především dost odfláknutý příběh…

Sons of the Forest; gameplay: výhled na hory

Vizuál hry je tentokrát opravdu nádherný a od prvního dílu urazil obrovský kus cesty.

Vzhůru na ostrov hrůz

V něm se jako jeden ze členů pátracího týmu vydáte hledat pohřešovaného miliardáře a jeho rodinu. Konkrétně manželku a jeho hýčkanou dceru Virginii. Ti se před časem přestali ozývat vnějšímu světu, a tak přilétáte na ostrov vy a několik dalších výsadkářů s cílem zjistit, co se stalo. Po havárii vrtulníku se ocitnete na jednom ze tří možných míst dopadu, buď na pobřeží, v zasněžených horách nebo v lese u jezírka s pitnou vodou.

A přesně v ten okamžik začíná obvyklé kolečko survival zábavy: postav přístřešek, rozdělej oheň, sežeň něco k jídlu a tak dále. K ruce dostanete hned na startu NPC jménem Kelvin, který havaroval společně s vámi a můžete mu zadávat příkazy pomoci poznámkového bloku. Měl by být schopný pomoct při sběru materiálu na stavbu základny nebo při shánění jídla. Tady bych ovšem vypíchla slovíčko „měl by“... Brzy jsem zjistila, že Kelvin utpěl při pádu helikoptéry kromě ztráty sluchu nejspíše i nevratné poškození mozku, které se odrazilo na jeho IQ, a díky tomu je z jeho práce častokrát víc škody než užitku.

NPC postavy Kelvin a Virginia

Je schopný parádních psích kusů, projde táborákem, strom pokácí klidně rovnou na základnu, občas místo práce raději chodí dokolečka a tak podobně… Jeho specialitou ale bylo hlavně kácení stromů, na kterých trůnily základny ve větvích, nebo na nich byly připnuty zip-liney. V prvním patchi sice vývojáři psali, že stromy se strukturami už by měl vynechávat, ale mám ozkoušeno, že právě dopravních tras zip-line se oprava evidentně netýká a s chutí je ničí dál. Skoro bych chtěla říct, „dejte mi sáně na dřevo z prvního dílu a Kelvina si nechte“.

Pokud se ale usídlíte na správném místě zvládá lovit ryby, sbírat klacky a tak podobně. Žádnou pomoc v boji od něj ale nečekejte. Při náznaku hrozícího střetu se přikrčí a pak velice mužně prchne do bezpečí. Někdy se díky bugu zvládne uvést do jakéhosi „zombie stavu“ (třeba poté co sám sobě zasadí KO při sekání stromů) a není přímo mrtvý, ale nejde ani oživit, takže pokud o něj nechcete přijít, je jediným řešením načtení poslední pozice. Kelvin se mi tak osobně nakonec osvědčil hlavně jako zdroj nejapné zábavy a jakýsi maskot.

Sons of the Forest; gameplay: NPC

Každý ze společníků se hodí na něco jiného. Miliardářská dcerka slušně bojuje, zatímco Kelvin pomáhá se sháněním materiálu a jídla.

Druhé NPC, které se k hráči může přidat, je samotná dcera miliardáře Pufftona jménem Virginia, která dlouhodobým pobytem na ostrově získala od každé končetiny kus navíc. Narozdíl od Kelvina je od momentu, kdy jí dáte zbraně, schopná solidně bránit základnu a pomáhat ve střetech s nepřáteli, kamkoliv s vámi půjde. Občas může být sice trochu svéhlavá, například když se rozhodne, že skalnatá část hor je na přečkání zimy ideální místo, i když její jediný oděv jsou plavky. Je pak trochu otravné se pro ni vracet nebo sledovat, kam zrovna odběhla. Její pomoc se mi ale hodila o poznání víc než Kelvinova, a mnohdy zlikvidovala nepřítele ještě předtím, než jsem si ho sama vůbec stihla všimnout.

Nicméně k tomu všemu je třeba poznamenat, že vzhledem k tomu, že NPC postavy nebývají u survival žánru úplně obvyklé a slouží spíše jako doplněk ostatních důležitějších prvků, jsou moje výhrady k jejich přínosu spíše kosmetického rázu a většinou mě jejich kousky spíše baví, než že by přímo lezly na nervy.

Stavění s větší volností

Velké změny hráči jedničky zaznamenají u stavby základny. Přednastavený větší srub z prvního dílu je pryč a většinou je lepší naprojektovat si obydlí po svém. Někdy sice může jeho realizaci ztrpčit několik bugů, které nedovolí umístit nějaký prvek tak, jak by bylo třeba, což se ostatně týká i obranného valu z kůlů kolem tábora, ale většinou se nějaké řešení nakonec najde.

Sons of the Forest; gameplay: srub, terasa

Ostrov je tentokrát opravdu rozlehlý a výhodných míst na stavbu základny nespočet.

Oblíbené stavění na vodě z prvního dílu ale už tak jednoduché není…S přihlédnutím k tomu, že nepřátelé stále neabsolvovali žádný plavecký kurz a topí se jedna báseň, když jim k tomu dáte příležitost, zůstává základna obklopena vodní plochou jednou z nejbezpečnějších možných. Pokud se pro ni rozhodnete, je ideální vybrat si nějaký pěkný vodopád, kde celoročně nezamrzne voda a pokud jsou tu i ryby, spojíte příjemné s užitečným.

Obranných prvků v Sons of the Forest zatím není tolik, ale fungují… ať už se jedná o bodáky z klacků, které jsou ve více řadách na husto extrémně účinné, nebo hořlavé pasti, které stačí jednou postavit například u vchodu a nezvané návštěvy můžete grilovat donekonečna. Je pravda, ta je až neskutečně silná, vzhledem k tomu, že nikdy nepotřebuje doplnit o žádný alkohol. Dá se ale počítat s tím, že podobné drobnosti vývojáři časem vybalancují, jako se to stalo například u super silné brokovnice.

Snad největší pochvalu si u mě vývojáři zaslouží za urychlené přidání rychlých slotů pro zbraně a léčivo. Dokud tahle možnost ve hře nebyla, znamenalo v multiplayeru každé přehození jedné zbraně za druhou otevření inventáře, zběsilé pokusy najet kurzorem do správného místa a modlit se, že mi nepřátelé neotlučou hlavu o kámen, ještě než z inventárního balíku případně batohu vystrčím nos. S tímhle prekérním zážitkem se už teď naštěstí není třeba potýkat a jednalo se vlastně o hlavní problém, který jsem prvních pár dní řešila.

Pokud chcete opravdu survival, volte vyšší obtížnost

Dalším překvapením pro mě byla obtížnost hry, respektive jednoduchost normální obtížnosti, která dokáže v mnoha směrech rozbíjet zážitek z pocitu nedostatku surovin a ohrožení. Všemožného materiálu se totiž spawnuje tolik, že jsem chvílemi měla dojem, že už nehraju žádný survival, ale spíše jakýsi simulátor zásobovače ostrovního obchodu se smíšeným zbožím…Police v základně záhy doslova přetékaly, takže nakonec jsem reálně sbírala snad jen baterie, které využívá jak baterka, tak například elektrický obušek a podobně.

Stejná situace nastala i s jídlem, kdy prostě nebylo potřeba plahočit se za lovením jakéhokoliv zvířete nebo snad dokonce sbírat bylinky kvůli léčivým směsím. Léků a jídla bylo tolik, že se mi už ani nevešly do inventáře, a to se mi nestalo snad v žádném podobném titulu, co má paměť sahá…Každému, kdo si nechce kazit zážitek a už nějaký podobný survival hrál, bych proto důrazně doporučila sáhnout po obtížnosti hard. Více se tím přiblížíte zážitku z prvního dílu, ve kterém ještě mělo smysl míchat léčivé bylinky a stavět pasti na zajíce.

Staří známí nepřátelé

Co se týče nepřátel, je jich v Sons of the Forest opět několik typů. Nejběžnější jsou kanibalové s primitivními zbraněmi a zbrojí, dalším druhem, na který brzy narazíte, jsou mnohem silnější mutanti, kteří se až na občasné výjimky stejně jako kanibalové rádi shlukují do skupin. Posledním druhem jsou démoni, na ty je ale třeba si počkat až do samotného závěru hry. Hodně mě potěšilo, jak mezi sebou oba první typy interagují. Dost často můžete najít kemp kanibalů se zajatým mutantem uvázaným u kůlu, nebo, pokud na sebe kanibal a mutant narazí, budou spolu bojovat.

Sons of the Forest; gameplay: nepřítel

I kanibalové mají svou třídní hierarchii.

Stejně tak budou kanibalské ženy oplakávat své padlé a občas můžete natrefit i na jakési uctívání totemů s nabodnutými mrtvolami. Při troše dobré vůle se tak dá tvrdit, že se opravdu jedná o nějaký primitivní druh náboženství, o kterém vývojáři tvrdili, že ho do hry zakomponují, a i když se nejedná o nic významného, podobné drobnosti mě hodně potěšily a mají vliv na to, že svět nepůsobí staticky a neživě.

Je pravda, že množství typů protivníků by bylo třeba ještě rozšířit a jeden nový už díky patchi i přibyl. Jedná se o člena rodiny nacházejícího se v jednom z podzemních komplexů, kterých je ve hře několik, a je pravděpodobné, že nebude poslední i vzhledem k tomu, že v samotném závěru příběhu, kdy by člověk očekával nějaký tuhý střet, se ničeho nedočkal.

Příběh, který zůstal napůl cesty

V této fázi předběžného přístupu je samotný příběh, množství cut-scén a celková délka, kterou hráč potřebuje na jeho dokončení, asi největší slabinou celé hry. Je na něm hodně poznat, že se hra ještě nachází v EA a určité souvislosti úplně chybí. Například jaká je role ženy ve stříbrné bundě, která hlavního hrdinu po tvrdém dopadu na zem srazí zpět do říše boha Morfea a mihne se ještě v závěru hry jsem zatím nerozklíčovala.

Ani to, jak přišla Virginia ke své mutaci, nebo proč ztratila možnost mluvit a jak se jí vůbec povedlo uniknout trudnému osudu zbytku vlastní rodiny a přežít. Nebo, a to by mě zajímalo nejvíc, co vlastně na ostrově dělají hrdinové prvního dílu Timmy a jeho otec. Před plným vydáním, které je podle odhadu tvůrců v plánu někdy v rozmezí šesti až osmi měsíců od startu EA, se nějakých doplnění hluchých míst skoro jistě dočkáme. Otázkou ovšem je, jestli v tak krátké době dokážou na skelet souvislostí přilepit zbytek tak, aby držel po kupě a dával smysl.

Zbraně a zbroje si musíte sami ohmatat

Zbraní, kterých můžete využívat, je narozdíl od prvního dílu až neuvěřitelné množství a získat je není obvykle nijak složité. Asi nejúčinnější z nich je kromě trhavin brokovnice, u které vývojáři v posledním patchi o polovinu snížili poškození, protože byla opravdu až nesmyslně silná. Ze zbraní na blízko se mi nejvíce osvědčila katana, silná, rychlá a smrtící. Kromě nich se můžete ohánět sekerami, elektrickým obuškem, golfovou holí nebo využít pistoli, revolver či omračovací pistoli.

Sons of the Forest; gameplay: katana

Zbraní je v Sons of the Forest tolik, že si každý najde své oblíbence.

Mezitím, co vy si musíte hlídat množství munice do zbraní, do těch, které dáte Virginii, náboje dodávat nemusíte. Je pravda, že osobně větší množství zbraní vítám, ale některé, jako třeba prak, nebo právě golfovou hůl jsem nikdy nepoužila a přišly mi trochu navíc a vlastně zbytečné.

Narozdíl od zbraní na blízko, u kterých najdete statistiky, například rychlost a poškození, které nepřátelům způsobují, budete muset sílu zbraní na dálku a výbušnin sami odpozorovat. To samé se týká i zbrojí, u kterých je to možná ale i trochu větší problém. Protože nevidíte žádné obranné číslo, musíte se spolehnout na vylučovací metodu a pravděpodobnost. Doteď si nejsem úplně jistá, jestli je výhodnější třeba zbroj z technické tkaniny, nebo ta z kůže mutantů.

Sporným bodem Sons of the Forest bylo zpočátku cestování po mapě, respektive to, že bylo třeba všude doběhnout po svých, a to vzhledem k rozlehlosti mapy nemuselo vyhovovat všem hráčům. V 3D tiskárnách šly sice vyrobit boby, ale hodily se pouze ke sjíždění zasněžených kopců, nebo při troše dobré vůle některých říček. Pro dopravu na delší vzdálenosti a po rovině se ale jejich přínos rovnal nule. To se ale změnilo po patchi, kdy přibylo rogalo, se kterým se právě přeprava na dlouhé vzdálenosti stala hračkou a jsem moc ráda, že tenhle problém autoři vyřešili.

Tenhle ostrov chcete

Jednou z největších předností je určitě vizuální zpracování, které je opravdu povedené a velice realistické. Animace pohybu zvířat i biomy lesa jsou skvělé a nic na tom nemění ani fakt, že některá místa nejsou prozatím úplně zaplněná obsahem. Ozvučení je taky solidní, a hlavně při průchodech jeskyněmi dokáže opět vykouzlit onu pochmurnou atmosféru, jak si ji mnozí pamatují z prvního dílu. Občas se jak do vizuálu, tak zvuku vloudí nějaký ten bug nebo nedodělek, ale v rámci předběžného přístupu si myslím není vůbec na co stěžovat.

Sons of the Forest; gameplay: les, los

Pokud zvolíte vyšší obtížnost, budete muset i lovit a právě los je nejvýnosnější úlovek.

Další důležitá věc se týká počtu hráčů, kteří spolu mohou v co-opu sdílet svět. Z původních čtyř v prvním díle je to nyní celkem osm lidí a můžete si vybrat, jestli do své hry pustíte jen přátele, nebo kohokoliv, kdo má zájem se k někomu přidat. Samozřejmě taky máte možnost hrát sami a užívat si jen společnosti NPC postav. Pro neangličtináře určitě přijde vhod i česká lokalizace, která sice není úplně kompletní, ale mnohým i tak určitě pomůže.

Sons of the Forest; gameplay: zkažená ryba

Čeština prozatím není ve špičkovém stavu.

Na závěr bych chtěla dodat, že vzhledem k množství obsahu a mechanik, které už teď ve hře jsou, jsem opravdu neměla možnost zaměřit se na všechny prvky tak, jak by si asi zasloužily, ale rozsah této recenze není nafukovací. Nicméně na to, že se jedná o předběžný přístup, si podle mě Sons of the Forest zaslouží pochvalu a kdokoliv, kdo měl rád první díl, určitě nebude zklamaný, když si jeho následovníka zahraje už teď.

Sons of the Forest (RECENZE Early Access)

Hodnocení

Tato Early Access recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytl vývojář Endnight Games.

Sons of the Forest; recenze

Sons of the Forest

DOPORUČUJEME HNED: Přestože se nakonec Sons of the Forest dočkal vydání zatím jen v předběžném přístupu, přinesl dostatek kvalitně zpracovaného obsahu a prostředí, které zabaví i na několik desítek hodin. Ať už se víc vyžíváte v projektování a stavbě základny, nebo v prozkoumávání podzemních jeskyní nebo samotném přežívání na ostrově, už teď budete určitě spokojení a za sebe hru určitě doporučuji.

• Hezký velký svět
  • Chování nepřátel
  • Vizuální zpracování
  • Vylepšený crafting
  • Rychlé sloty pro přepínání zbraní
  • Možnost rychlého pohybu po ostrově rogalem

• Menší variabilita nepřátel
  • Příběh zatím není žádné terno
  • Oblasti, které ještě potřebují zaplnit
  • U zbraní (na dálku) a zbrojí chybí statistiky
Jiřina Formánková

Jiřina Formánková

Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.

HW nároky pro Sons of the Forest PC

Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor INTEL CORE I5-8400 | AMD RYZEN 3 3300X INTEL CORE I7-8700K | AMD RYZEN 5 3600X