Uncharted - Hidden empty L Pokémon - Hidden empty P

Stezky slávy (RECENZE) – Dobrodružství za každým rohem

Stolní hry a žánr fantasy k sobě patří odnepaměti, takže z jejich spojení vzniká řada oblíbených titulů. V dnešní recenzi se podívám pod víko rodinné deskovce Stezky slávy zprostředkovávající zážitky z hrdinné výpravy za dobrodružstvími, jež budou tématem velkých příběhů pro další generace. Stanete se proslulým lovcem monster, lovcem pokladů či raději objevitelem neznámých krajin?

Stezky slávy; foto: obal

• Žánr: Rodinná, dobrodružná • Počet hráčů: 2–5 • Autoři: Romain Chastan • Vydavatel: Ankama Products • Distributor v ČR: REXhry • Herní doba: 45 minut • Doporučený věk: od 10 let

Obsah recenze Stezky slávy

1. Kam mě cesta zavede?
  2. Stezky slávy – Pravidla
  3. Fantasy výprava pro každého
  4. Recenze Stezky slávy: závěrečné hodnocení

Kam mě cesta zavede?

Vydělávat si na živobytí jako fantasy hrdina není žádný med. Věčně se lopotíte po cestách necestách, zabíjíte příšery, plníte questy a sem tam narazíte na poklad, který stejně rozházíte za lepší výbavu a lektvary. Proč to tedy ti blázni dělají? Pro nic menšího než slávu! Touha dosáhnout všeobecného věhlasu, na nějž lidstvo nezapomene, je totiž hnacím motorem každého správného dobrodruha. Právě na ni sází také tvůrce Romain Chastan v nové deskovce Stezky slávy, v níž se ve dvou až pěti hráčích přetahujete o největší proslulost, abyste byli vyhodnoceni jako vítězové.

Stezky slávy; foto: komponenty

Stezky slávy (Stolní hra)

Valná většina komponentů pod víkem deskovky Stezky slávy je z pevného kartonu, takže se jen tak neopotřebují.

Na předvánoční trh tak přichází titul, který potěší všechny fanoušky dobrodružných fantasy, v nichž se objevují zástupci různých ras a povolání, aby hledali svou družinu či zapomenutá místa, poráželi potvory a vykopávali ztracené poklady. V rámci partie trvající asi hodinu se postupně střídáte, abyste v rámci svého putování dosáhli největšího věhlasu. Postupně tak tvoříte svůj příběh, který se ostatním zjevuje jako systém cestiček, po nichž jste se vydali. Hráči s vypravěčským talentem mohou svou odyseu popisovat jako bard a přihodit nějakou pikantní historku k dobru.

Stezky slávy totiž dávají velký prostor fantazii, protože základní mechanismy deskovky spočívají v co nejefektivnějším propojování líbivě ilustrovaných dílků dobrodružství (jsou čtyři druhy – nestvůry, postavy, místa, poklady) do mapy tak, abyste si odnesli co největší odměnu a slávu. Především pro mladší hráče tak bude velmi dobré přidat děj, s nímž dostávají Stezky slávy úplně nový rozměr. Dnes recenzovaný titul se totiž orientuje na rodiny s dětmi či nenáročné deskohraní s přáteli, kde se cítí jistý v kramflecích a bude zde fungovat více než dobře.

Stezky slávy; foto: partie

Stezky slávy (Stolní hra)

Herní plocha Stezek slávy může na první pohled působit chaoticky, ale po většinu času si hledíte pouze svého vlastního hrdiny, kterému tvoříte jeho osobní příběh.

Díky snadným pravidlům tak získávají pocit úspěchu jak občasní hráči, tak i zkušenější pařani, kteří se budou snažit propojovat dílky do co nejvýhodnějších pozic. Ono dát dohromady spletenec dílků tak, aby z nich člověk vytřískal pořádnou odměnu, už nějaké strategické myšlení vyžaduje. Ovšem ten moment, kdy do sebe všechno bezchybně zaklapne a vy jen hamižně sklízíte zlaťáky, posilujete svou postavu a čekáte na konec partie na příval dalších bodů slávy za zpožděné efekty, vás bude hřát ještě dlouho po dohrání.

Stezky slávy – Pravidla

O vstřícném přístupu i k občasným hráčům svědčí už jen délka samotného manuálu. Rozkládá se na patnácti stranách, z nichž ještě velkou část zabírají grafické artworky ze hry. Díky jasně pochopitelným principům a vhodně zařazeným příkladům by neměl být problém odehrát jednu partii s pravidly v ruce a dále už se vydat za dobrodružstvím bez nich. Zpočátku vás mohou potrápit symboly, případně určování odměn při propojování mapových dílků, ale po pár absolvovaných výpravách budete ve Stezkách slávy jako doma.

Stezky slávy; foto: nabídka

Stezky slávy (Stolní hra)

Nabídka dílků dobrodružství se ve Stezkách slávy mění v každém kole, takže u svého vysněného kousku mapy nesmíte zaváhat.

Příprava partie je velmi jednoduchá, a to nejen principiálně, ale také díky pěkně designovanému insertu, v němž má každý komponent své pevně určené místo. Připravíte herní plochu podle počtu hráčů, vytvoříte společné zásoby žetonů a rozdělíte hrdiny, kterým dáte jejich startovní výbavu a také příslušné karty k vybírání políček. V případě, že už jste ve Stezkách slávy dostatečně ostřílení, můžete navíc zapojit také dílky výpravy, které získají hráči náhodně a specificky s nimi mohou ovlivnit své cestování.

Poté vás již čeká deset kol, během nichž se rozhodne o vašem osudu a heroickém dopadu na místní svět. Každé kolo se skládá ze dvou základních fází – zisk dílku dobrodružství a jeho umístění. Při získávání dílků dochází k jakési pseudodražbě, při níž každý hráč tajně zvolí kartu s číslem svého vysněného kousku mapy, načež se všechny najednou otočí. Vybírá se od prvního hráče a následně v pořadí po směru hodinových ručiček. Stezky slávy tak dávají důraz na funkci prvního hráče, tedy věc v mnoha titulech v podstatě kosmetickou. Ti, jimž byl jejich dílek vyfouknut, si mohou v následném draftu vybrat kterýkoliv ze zbylých možností.

V druhé fázi Stezek slávy chcete svůj získaný dílek přiložit do své plochy označované jako osobní příběh. Nejdříve musíte zaplatit cenu v levém rohu, u níž se mohou projevit vlastnosti vašeho hrdiny (síla, mana) nebo požadavky na suroviny (mince, lektvary). Za dílky z horní řady výběru si navíc ještě připlatí pevnou taxu mince nebo lektvaru. Chybějící vlastnosti můžete doplatit, ale existuje možnost získaný (třeba nechtěný) dílek zahodit a vzít si místo něj lektvar, minci a klíč.

Stezky slávy; foto: začátek

Stezky slávy (Stolní hra)

První kroky hrdiny v titulu Stezky slávy vypadají hodně chudě, ale o to víc si bude užívat rozrůstání jeho osobního příběhu pomocí dílků dobrodružství.

Jakmile máte zaplaceno, můžete svou mapu rozšířit, přičemž se snažíte svůj dílek dobrodružství přiložit tak, abyste získali co největší odměnu (lokace často vyžadují napojení na konkrétní typ dílku, lze vytvářet klíče k otvírání truhel). Myslet musíte ovšem na fakt, že je nutné propojit všechny cesty, k nimž dílek připojujete. Takto si každý vytváří své vlastní putování, aby se nakonec rozhodlo o vítězi s největším počtem žetonů slávy. Do výsledků mohou promluvit efekty spojené s koncem hry, případně žetony převahy za nejvíce mincí, lektvarů, síly a many (každý po čtyřech bodech).

Fantasy výprava pro každého

Jak jste již zřejmě pochopili z předchozího textu, tak Stezky slávy jsou titulem, který se pohodlně zabydlí v každém herním doupěti, v němž uvítají pohodovou a nenáročnou hratelnost. Přiznám se, že jsem neměl moc velká očekávání, ale nakonec si mě deskovka s drakem na víku získala, protože si ji můžu zahrát s každým a pravidla vysvětlím během několika minut (i díky českému překladu manuálu, o který se postaralo tuzemské vydavatelství REXhry).

Stezky slávy; foto: putování

Stezky slávy (Stolní hra)

Nákup a umisťování dílků dobrodružství je v deskovce Stezky slávy základním stavebním kamenem úspěchu. Nic se nesmí uspěchat a každé přiložení kousku mapy je dobré promyslet.

Mezi další klady počítám rozumnou herní dobu, pohádkovou grafiku a jazykovou nenáročnost, protože hra pracuje pouze s jednoduchou a názornou symbolikou. Někomu může chybět větší interakce mezi hráči (mimo „kradení“ dílků v první fázi ji moc neužijete), která se ovšem dá nahradit vyprávěním vlastního příběhu na základě mapových dílů (ocení především rodiny s dětmi). Stezky slávy se u mě zabydlely a myslím, že se během vánočního volna objeví na stole hned několikrát.

Za poskytnutí recenzní kopie deskovky Stezky slávy děkujeme českému distributorovi hry společnosti REXhry.

Recenze Stezky slávy : závěrečné hodnocení

Stezky slávy; recenze

Stezky slávy

Stezky slávy jsou příjemně odsýpající pro rodiny a skupiny přátel, jimž není cizí fantasy prostředí a kteří hledají pohodovou deskovku s jednoduchými pravidly. Pohádkový svět podporuje grafická stránka, ale heroické příběhy si musíte vymyslet sami na základě svého putování.

• Snadná pravidla bez jazykové náročnosti
  • Svižná herní doba
  • Pochopitelná symbolika