vega Moto GP 21  - Hidden empty P

Unmatched: Souboj legend (RECENZE) – Epické střety nepravděpodobných soupeřů

Možná si pamatujete na dokument Smrtící válečníci (v originále Deadliest Warrior), který zkoumal, jak by dopadly střety bojovníků z různých epoch historie, jako třeba Sparťan proti ninjovi. Na podobných myšlenkách staví dnes recenzovaná deskovka Unmatched: Souboj legend, v níž se proti sobě postaví nepravděpodobní nepřátelé z lidských dějin i fantaskních světů. Jak může dopadnout zápas na život a na smrt mezi Medúzou, Sindibádem, Alenkou nebo Artušem? Dozvíte se na dalších řádcích.

Unmatched: Souboj legend; foto: obal

• Žánr: Strategie • Počet hráčů: 2–4 • Autoři: Rob Daviau • Vydavatel: iello • Distributor v ČR: Albi • Herní doba: 20–40 minut • Doporučený věk: od 10 let

Obsah recenze Unmatched: Souboj legend

1. Svižná dvojkovka na pár minut
  2. Taktické myšlení je v Unmatched: Souboj legend výhodou
  3. Unmatched: Souboj legend – Pravidla
  4. Svět nekonečných možností
  5. Recenze Unmatched: Souboj legend: závěrečné hodnocení

Svižná dvojkovka na pár minut

Současná doba, kdy jsme zavření doma, vybízí řadu lidí k hledání dobrých deskovek pro menší počet hráčů. V poslední době vyšla řada kvalitních dvojkovek, mezi něž lze počítat třeba logickou Mandalu (o níž jsme psali v našem doporučení nejlepších her) nebo vojenskou akci Odhodlaní: Normandie, obě vydané společností Mindok. O svůj díl pozornosti se ovšem hlásí také vydavatelství Albi, které na náš trh přináší deskovku Unmatched: Souboj legend, v níž se mohou střetnout hrdinové historie i fantasy světů. Díky jednoduchým pravidlům a svižné hratelnosti si může epické bitvy vyzkoušet v podstatě každý a pilovat svou vítěznou strategii s vybranými hrdiny, jejichž řady se snad budou hojně rozšiřovat.

Unmatched: Souboj legend; foto: komponenty

Unmatched: Souboj legend (Stolní hra)

V krabici Unmatched: Souboj legend najdete kvarteto hrdinů se svým balíčkem karet, figurkami a počítadly života. Do boje za čest a slávu se s nimi pustíte pár minut po zvednutí víka, protože pravidla rychle a snadno pochopíte.

V současnosti totiž v češtině najdeme „pouze“ dnes recenzovaný počáteční set se čtyřmi postavami (král Artuš, Sindibád, Medúza, Alenka z říše divů), ale ve světě už jsou k dispozici zástupy dalších nedočkavců ochotných cedit krev ve vašem jménu. A výběr je opravdu pestrý, posuďte sami – Sherlock Holmes, Dracula, Robin Hood, Buffy, Červená Karkulka, Beowulf, marvelácká banda z Hell's Kitchen, dinosauři Jurského parku nebo samotný Bruce Lee. Snad se Unmatched: Souboj legend na našem trhu chytí, protože každá vydaná postava navíc přinese odlišný styl hratelnosti obohacující hru o další taktické možnosti. Takže doufejme, že se základní verze bude dobře prodávat, aby Albi mohlo vydávat další rozšíření.

Taktické myšlení je v Unmatched: Souboj legend výhodou

Hráči sami objeví kouzlo Unmatched: Souboj legend během několika partií a zjistí, kolika způsoby lze zahnat soupeře do defenzívy, že se správným využitím předností postavy dokážete rozsekat i přesilu nebo že i útěk z boje může přinést vítězství, třebaže trochu srabácké. Někomu se může zdát, že s pouhými třemi proveditelnými akcemi (manévr, léčka, útok), relativně malým plánem a skromným paklíkem karet se nedá rozjet velká taktická řež, ale opak je pravdou. Po několika dohraných soubojích budete už pečlivě přemýšlet o každém přesunu na políčka v dosahu, kombinovat karty a propočítávat možné situace. Zároveň se zaměříte také na strategii soupeře a do svých úvah ji zahrnete.

Unmatched: Souboj legend; foto: plán

Unmatched: Souboj legend (Stolní hra)

Pohyb postav po plánu Unmatched: Souboj legend je základem vítězství.

Jak již bylo řečeno, každá z postav je totiž úplně jiná. Asynchronicita vlastností hrdinů je podle mého jednou z největších předností Unmatched: Souboj legend. Začátečníci si budou libovat v důrazné Medúze, která může útočit z dálky a bude šikanovat všechny soupeře v dosahu svým kamenným pohledem a věrnými harpyjemi. Vedle ní může vypadat Alenka z říše divů relativně slabě, ale její schopnost měnit velikost (střídavě tak posilovat obranu či útok) a vyslat vpřed Tlachapouda nadchne všechny stratégy.

Sindibád se stává silnějším až ke konci partie, protože dostává výhody za odhozené karty (jak rychlejší pohyb, tak větší útok), takže bude vyhovovat především hráčům sázející na obratnost a rychlé přepady. Král Artuš zase působí jako pomalý tank, který snáší rány a dává tím prostor pro kouzelnické představení svého dvorního čaroděje Merlina. Pokud pochopíte přednosti své postavy a dokážete je vhodně využít, můžete se dočkat vavřínů slávy s každým hrdinou. Díky krátké herní době (cca 20 minut) navíc zvládnete větší počet odehraných partií, takže se budete citelně zlepšovat a se soupeři si nedáte nic zadarmo.

Unmatched: Souboj legend – Pravidla

Stolní hra Unmatched: Souboj legend patří k deskovkám, jejichž pravidla vysvětlíte během pár okamžiků a můžete hrát. Pokud se do zápasu budou chtít pustit úplní začátečníci, chytí se během první partie, kovaní deskovkáři pochopí princip během několika málo tahů a mohou se pustit do vymýšlení propracovanějších strategií (třeba jak odříznout nepřítele od všech únikových cest). Příprava partie probíhá také velmi rychle, především díky chytře vyřešenému insertu krabice, kde má každý hrdina svou přihrádku. Karty postav se navíc nepromíchají, protože jsou výrazně graficky odlišeny.

Unmatched: Souboj legend; foto: karty Alenka

Unmatched: Souboj legend (Stolní hra)

Karty určují v Unmatched: Souboj legend podstatnou většinu vašich strategických kroků.

Každý souboj probíhá na základě střídání tahů, v nichž má aktivní hráč dvě akce. Může si vybrat mezi manévrováním (pohyb), léčkou a útokem, případně zahrát dvě stejné akce. Pohyb po plánu je určen vlastností postavy, přičemž může být naboostován hodnotou posílení z jednotlivých karet (pozor na nepromyšlené vykládání karet, protože jakmile vám dojde dobírací balíček, začnete pomalu přicházet o životy). Chytré posouvání postav po herní ploše je základem vítězství či prohry, takže musíte promýšlet, kam svého svěřence pošlete, v jakém typu lokace se nachází (rozlišeno barevně) a zda jej nevystavujete zbytečnému riziku napadení.

Druhou možností je vyložení tzv. léčky. To jsou karty s okamžitým účinkem, které vám poskytnou výhodu v průběhu partie. Artuš si tak např. dokáže povolat do ruky bájný Excalibur, Medúza aktivuje hejno harpyjí, Sindibád dobere další tři karty na ruku (maximálně jich můžete mít na konci tahu sedm) a Alenka může změnit velikost, přibírat karty a rychle se pohnout po mapě. Poslední možností v rámci tahu je útočení, které tvoří podstatu hry Unmatched: Souboj legend. Vyberete jednu ze svých karet (některé jsou určené jednotlivým postavám, jiné fungují obecně) a s její pomocí zaútočíte na postavu soupeře v dosahu tím, že ji vyložíte rubem vzhůru. Oponent taktéž tajně vybere kartu na svou obranu, obě se otočí a následně vyhodnotí.

Ve střetech je důležité hledět nejen na sílu jednotlivých útoků a obrany, ale také na efekty karet, jež se vyhodnocují v různých fázích souboje. Medúza třeba dokáže po vyhraném souboji odečíst navíc dalších osm životů, což je mnohdy kritický zásah do plánů soupeře. Takových vlastností najdete na kartách spoustu a časem zjistíte, jak je efektivně využívat pro své plány. Někdy se totiž vyplatí prohrát, abyste docílili kýženého efektu, někdy budete bojovat jen proto, abyste se mohli pohnout (např. u Sindibáda). Situace vzniklé na herním plánu mají zkrátka velké množství vyústění, takže máte stále dost možností, jak soupeře překvapit.

Unmatched: Souboj legend; foto: figurky

Unmatched: Souboj legend (Stolní hra)

Zpracování komponent v krabici Unmatched: Souboj legend zaslouží pochvalu.

Konec partie přichází, když životy hlavní postavy skončí na nule (pokoření pomocníka nijak penalizováno není, pouze se odstraní jeho žeton z herní mapy). Jak sami vidíte, žádná složitá pravidla Unmatched: Souboj legend neobsahuje a celá jeho „záludnost“ tak závisí na vašem protivníkovi. Tato deskovka se dá také využít pro střet tří nebo čtyř hráčů, kteří vytváří dva týmy, díky čemuž lze kombinovat vlastnosti hrdinů v působivá komba. Kompletní pravidla můžete prostudovat na tomto odkazu.

Svět nekonečných možností

Svižná a rychlá hratelnost deskovky Unmatched: Souboj legend je podpořena také přehlednou informační grafikou na kartách. Okamžitě víte, kterou kartu lze zahrát pro léčku, útok a obranu, jaké vlastnosti lze využít a zda se nevyplatí kartu obětovat pro posílení efektu manévru. Stejně funkční jsou také počítadla životů a přehledný plán. U vizuálního provedení bude hodně záležet na estetickém cítění jednotlivých hráčů, protože mně se zpracování ve stylu plakátů třicátých let 20. století velmi zamlouvá, zatímco někteří mí protivníci si stěžovali na využití docela utlumených barev.

Unmatched: Souboj legend; foto: karty Artuš

Unmatched: Souboj legend (Stolní hra)

Stylizovaná grafika deskovky Unmatched: Souboj legend nemusí sednout každému.

Ať se dívám na Unmatched: Souboj legend z jakéhokoli úhlu pohledu, jde vidět, že se autorům pod vedením Roba Daviaua podařilo doladit tuhle svižnou soubojovku téměř k dokonalosti. Z počátku možná budete nadávat na nevyváženost postav, ale jak se vám dostanou pod kůži, budete schopni využít jejich předností a dostat soupeře na kolena. A to během několika desítek minut, takže je dost prostoru na okamžitou odvetu. Doufejme, že se Unmatched: Souboj legend na českém trhu chytne a dostaneme do rukou další hrdiny, protože tahle záležitost slušně pobaví jak začátečníky, tak kované stratégy.

Za poskytnutí recenzní kopie Unmatched: Souboj legend děkujeme českému distributorovi hry společnosti Albi.

Recenze Unmatched: Souboj legend: závěrečné hodnocení

Unmatched: Souboj legend; recenze

Unmatched: Souboj legend

Unmatched: Souboj legend je povedená soubojová deskovka, kterou si užijete ve dvou hráčích, ale taktizovat lze i v týmovém střetu. Koncept této stolní hry staví do arén nepravděpodobné soupeře z historie a fantaskních světů, kde na základě svých vlastností zkouší porazit nepřítele, což je hodně zábavné.

• Svižná hratelnost
  • Široké strategické možnosti
  • Zcela odlišní hrdinové (a možnost jejich rozšíření)