Rapture- Hidden empty L Rapture- Hidden empty P

Vampire The Masquerade: Vendeta (RECENZE) – Kdo ovládne krev Chicaga?

Američtí upíři ovládají tamní společnost, alespoň v univerzu známém pod označením Vampire: The Masquerade. V našich končinách je známé především díky počítačovému RPG, které aktuálně čeká na své pokračování. Fanoušci krvesajských intrik fungujících uvnitř lidské společnosti by se ovšem měli mít na pozoru, protože se mohou pustit do ovládnutí Chicaga v deskovce Vendeta.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: obal

Vampire The Masquerade: Vendeta ve zkratce

Vampire The Masquerade: Vendeta

• Žánr: Area control, Intriky, Pro více hráčů
  • Počet hráčů: 3–6
  • Autor: Charlie Cleveland, Bruno Faidutti
  • Vydavatel: Horrible Guild
  • Distributor v ČR: Albi
  • Herní doba: 30 minut
  • Doporučený věk: od 14 let
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 2,62/5
  • Hodnocení BGG: 7,3

Obsah recenze Vampire The Masquerade: Vendeta

1. Jeden klan všem vládne
  2. Děs, běs a krev
  3. Jak se hraje Vampire The Masquerade: Vendeta (Pravidla)
  4. Chci si jenom cucnout
  5. Recenze Vampire The Masquerade: Vendeta: závěrečné hodnocení

Jeden klan všem vládne

Upíři jsou realitou, smiřte se s tím. Ovládají naši společnost, pijí naši krev, loví po nocích nebožáky a to vše bez jakýchkoliv problémů, protože dodržují vlastní systém pravidel označovaný jako Kamarila. Díky němu nemá lidstvo o vampýrské existenci vůbec ponětí a krvesajové tak mohou spokojeně existovat i ve 21. století. Přesně na téhle premise funguje svět Vampire: The Masquerade, který je známý především díky počítačové hře z roku 2004 s podnázvem Bloodlines, který aktuálně čeká na svůj druhý díl.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: komponenty

Vampire The Masquerade: Vendeta (Obsah balení)

Krabice s Vampire The Masquerade: Vendeta obsahuje 7 desek klanů, 63 klanových karet, 8 karet relikvií, 7 karet lokací, 30 karet spojenců, 35 karet obětí, 4 desky lokací, 28 destiček pozice, více jak 100 žetonů a 1 pravidla hry v českém jazyce.

Stolní hra Vampire The Masquerade: Vendeta staví na výše zmíněné populární premise a přináší vám asymetrický boj o moc nad městem Chicago. Vžijete se do jednoho ze sedmi hlavních rodů disponujících specifickými vlastnostmi odvozenými od jejich rodové linie a pokusíte se stát hlavou jednoho z největších měst východního pobřeží. Těšit se můžete na anarchistické Brujah, zdivočelé a animální Gangrely, šílené Malkaviany, znetvořené Nosferatu, umělecky založené Toreadory, mocí zaujaté Ventrue a moje favority, magií posedlé Tremere. Každá frakce disponuje vlastním balíčkem s unikátními vlastnostmi, jež dokáží udělat na herním plánu pořádnou paseku.

Děs, běs a krev

Jak jsem už naznačil výše, tak Vampire The Masquerade: Vendeta patří mezi vysoce konfliktní area control deskovky, v nichž hraje hlavní roli vaše schopnost plánovat, intrikovat a přetvářet se. Během tří kol se totiž snažíte ovládnout co největší území, k čemuž využijete své dovednosti, ale také spojence z řad lidí i upírů. Během svých mocenských pletich ovšem musíte uchlácholit svůj hlad a držet na uzdě běsnění, které dokáže pročistit řady vašich spojenců. Můžete se tak dopustit největšího zločinu mezi upíry – diablerie, což znamená vysát krev upíra.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: postavy

Vampire The Masquerade: Vendeta (Stolní hra)

Klany jsou v deskovce Vampire The Masquerade: Vendeta zastoupeny specifickými hrdiny s vlastním dějovým pozadím.

Ať už jste fanouškem PC hry, či vám pouze sedí upírské téma, budete z Vampire The Masquerade: Vendeta nadšeni, protože báječně zpracovává téma po krvi lačnících bytostí. Veškeré prováděné akce skvěle sedí v rámci upířího univerza a dýchnou na vás poctivě nemrtvou atmosféru. Do víru dění vás dostane také vhodně zvolená grafika na pomezí noiru a moderny, případně povedený překlad do češtiny, o nějž se postaral distributor titulu Albi. Navíc do sebe velmi snadno natáhnete základní principy hry, takže se nemusí bát nováčci ani občasní hráči. Pořádná skvadra deskovkářských nadšenců totiž bude potřeba, protože s větším počtem vládců klanů roste chaos na herním plánu a exponenciálně tak roste i zábavnost.

Jak se hraje Vampire The Masquerade: Vendeta (Pravidla)

Z hlediska mechanik a pravidel můžu titul Vampire The Masquerade: Vendeta zařadit mezi příznivé deskovky, u nichž zkušení pařani budou tvořit složité strategické konstrukty, ale ani začínající hráči nebudou úplně na chvostu. Během první partie všichni u stolu pochopí základní principy a pak už záleží jen na nich, jak moc budou schopni využít specifické vlastnosti svého klanu. Začátky v chicagském upírském undergroundu budou spíše o objevování možností a musím přiznat, že zkoušení různých postupů i v rámci jednoho klanu je vysoce návykové. Když si uvědomíte, že v krabici najdete celou sedmičku odlišných frakcí, tak máte o zábavu postaráno.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: setup

Příprava partie Vampire The Masquerade: Vendeta není nic složitého. Pouze se rozdělí týmy a promíchají karty spojenců a obětí.

Dokážu si představit, že vampýrští veteráni s několika desítkami partií ve Vampire The Masquerade: Vendeta budou vnímat tuhle deskovku jinak, protože „uvidí“ svým soupeřům do karet a budou tam moci počítat se všemi alternativami. Partie se tak pravděpodobně stane ultimátní strategickou bitvou, zatímco v rámci recenzování jsem neustále narážel na nové zrady od svých protivníků, což potrápilo mou šedou kůru mozkovou vrcholně uspokojivou mírou. Nemusíte se bát, že byste pro pocit úspěchu museli znát všechny klany, jejich karty se totiž točí během partie stále dokola, ovšem s příjemným prvkem nepředvídatelnosti.

Samotná hra vám nezabere více než 45 minut (v závislosti na počtu lidí u stolu, maximálně ovšem v pěti pro základní variantu), přičemž uběhne velmi svižně během pouhých tří kol. Ze startu rozložíte lokace podle počtu hráčů, následně si náhodně vylosujete jednu z frakcí a obdržíte příslušné komponenty. Zamícháte karty spojenců a obětí, přiložíte žetony klanů k lokacím a můžete začít. Příprava tak probíhá v řádu několika minut a můžete se pustit do mocenské přetahované o Chicago.

Každé ze tří kol probíhá stejně, tedy v rámci pěti fází. Nejdříve se nakrmíte a sesbíráte krev ze své aliance, poté do každé lokace přidáte nové spojence se speciálními efekty, o které se budete v rámci kola přetahovat, a přiberete si jednu klanovou kartu do ruky (vybíráte ze dvou horních ze svého balíčku). Poté si připravíte vlastní strategii a začnete přikládat karty (aktivní či pasivní) k lokacím – buď lícem nahoru, nebo tajně lícem dolů (za poplatek v podobě krve). Díky různým vlastnostem můžete demonstrovat svou sílu, vyhrožovat, pletichařit, zkrátka vytvářet tlak na své protihráče.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: hráčská deska

S rozšiřujícím se počtem karet na ruce dokáže hráč v průběhu partie Vampire The Masquerade: Vendeta rozjet pořádně zamotaný kolotoč intrik, blufu a zrady.

V každém kole dostáváte vždy kartu navíc, takže máte širší portfolio akcí, ale ostatní už znají vaše vyložené karty z předchozího kola. Mohou tak odtušit, co z vaší strany přijde, ale nově přibraná karta může úplně změnit vaši taktiku a vy tak zaskočíte i nejvypočítavějšího protivníka. Variabilita titulu Vampire The Masquerade: Vendeta tak téměř nezná mezí a napětí především v posledním kole se dá doslova krájet.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: variace

Partie Vampire The Masquerade: Vendeta si můžete okořenit zařazením artefaktů či vlastnostmi jednotlivých lokací. Pravidla také nabízejí týmovou variantu.

Poslední fáze patří vyhodnocování konfliktu v každé lokaci na základě vyložených karet a žetonů krve. V případě, že se necítíte úplně ve formě, můžete své karty stáhnout, ale mnohdy se vyplatí jít i do ztraceného boje, protože i po porážce můžete uškodit (třeba donutit soupeře běsnit a zabít některého jeho spojence). Následně odhalíte jednotlivé karty a na základě jejich vlastností je vyhodnotíte (pozor na tři efekty – před bojem, během konfliktu a po jeho konci). Dle příslušné tabulky následně obdržíte žetony vlivu (vítězné body) a další odměny, postupně u každé lokace.

Po třetím kole sečtete svůj získaný vliv, včetně aktivních a vysátých spojenců, a určíte vítěze. Zpravidla jsou partie napínavé až do samotného konce a nikdy jsme neměli jasno o novém princi Chicaga před posledním kolem. Jestli máte rádi taktické přetahované s nečekanými zvraty, budete v Vampire The Masquerade: Vendeta jako doma.

Vampire The Masquerade: Vendeta; foto: partie

Výtvarné pojetí Vampire The Masquerade: Vendeta skvěle souzní s tématem noci a upírských bojů. Neonová záře Chicaga a brutální výjevy spolu dotváří podmanivou atmosféru.

Chci si jenom cucnout

Boj o Chicago si užijí každým coulem stratégové, kterým je vlastní vysoká míra improvizace a dokáží skloubit překvapující tahy společně s efektivním rozmisťováním svých klanových karet. Mnohdy musíte obětovat kýženého spojence, abyste ostatní dostali do úzkých. Bez krvavých orgií se tažení za primátem zkrátka neobejde. Kvůli tomu bychom nedoporučovali hraní s mladšími ročníky, ale dospěláci holdující deskovkám pro více lidí si Vampire The Masquerade: Vendeta užijí. Pochválit musím nejen hratelnost, ale také skvěle sednoucí grafické zpracování, vychytané komponenty a atmosférický překlad. Pokud ovšem nemáte nervy na pletichaření a vrážení kudly do zad všem u stolu je vám cizí, upírskému boji o chicagský trůn se raději vyhněte.

Za poskytnutí recenzní kopie Vampire The Masquerade: Vendeta děkujeme českému distributorovi hry společnosti Albi.

Recenze Vampire The Masquerade: Vendeta: závěrečné hodnocení

Vampire The Masquerade: Vendeta; recenze

Vampire The Masquerade: Vendeta

Vampire The Masquerade: Vendeta je strategická karetní area control deskovka, v níž se na základě unikátních vlastností klanu snažíte přechytračit ostatní. Fanoušci hlubokých taktických rozvah a pletich si tento atmosférický titul nemohou nechat ujít.

• Provázanost s tématem a hutná atmosféra
  • Sedm zcela odlišných frakcí
  • Nepřeberný počet kombinací, jak hrát