vega Mario Golf - Hidden empty P

Ztracený ostrov Arnak (RECENZE) – Badatelská výprava s nádechem Indiana Jonese

Touha po dobrodružných výpravách je v lidech zakořeněna odnepaměti. Objevovat neznámo, odhalovat záhady a prozkoumávat ruiny, to nám zprostředkovávají nejen filmy, seriály či knížky, ale také počítačové a deskové hry. Na vlnu Lary Croft, Natahana Drakea či Indiana Jonese naskočila původní česká deskovka Ztracený ostrov Arnak, v níž se dostanete do hlubin džungle neprobádaného ostrova, abyste bojovali proti bájným tvorům bránícím zdejší chrámy. Troufnete si?

Ztracený ostrov Arnak; foto: obal

• Žánr: Strategie • Počet hráčů: 1–4 • Autoři: Mín & Elwen • Vydavatel: Czech Games Edition, Mindok • Distributor v ČR: Mindok • Herní doba: 30–120 minut • Doporučený věk: od 12 let (ale od 10 let by neměl být problém)

Obsah recenze Ztracený ostrov Arnak

1. Vědecká výprava na neprozkoumaném ostrově Arnak
  2. Ztracený ostrov Arnak – Pravidla
  3. Nádhera, z níž oči přecházejí
  4. Recenze Ztracený ostrov Arnak: závěrečné hodnocení

Vědecká výprava na neprozkoumaném ostrově Arnak

Po náročném shánění sponzorů, které bylo nutné přesvědčit pomocí starých svitků, poblázněných výpovědí námořníků a dávno zapomenutých map, se vaše výprava konečně přiblížila k břehům mlhou zahaleného ostrova Arnak. Jenže nejste sami, kdo se chce dostat do nitra ostrova. Proti vám stojí další vědci toužící po dobrodružství, bohatství a nehynoucí slávě. Ostrov je rozhlehlý, nikdo netuší, co se skrývá za zátočinou řeky či skalním útvarem v dálce, a proto se vydáváte do nitra záhadného území, kde číhají bájní tvorové, zpustlé chrámy a bohatství nejen archeologického ražení. Pokud vás tato vidina alespoň trošku nalákala, tak jste přesně tou cílovou skupinou, na níž tvůrci Michaela „Mín“ a Michal „Elwen“ Štachovi cílí svou deskovku Ztracený ostrov Arnak.

Ztracený ostrov Arnak; foto: herní plán

Ztracený ostrov Arnak (Stolní hra)

Ztracený ostrov Arnak láká všechny dobrodruhy nejen hratelností, ale také stylizovanou grafikou.

Principiálně se jedná o kombinaci umisťování pracantů (worker-placement), hospodaření se zdroji a budování balíčku karet (deck-building). Možná to na první pohled může vypadat přeplácaně, ale opak je pravdou. Jednotlivé mechaniky se nádherně snoubí dohromady v pohodové hratelnosti, jejíž základy během několika minut pochopí i méně zkušení hráči a pak už budou plánovat vlastní odvážné kroky po Arnaku. Těšit vás může proměnlivý herní plán, různorodé cesty k vítězství a pocit, že máte stále co dělat. To na druhou stranu může pro počtářské či nezkušené deskovkáře skončit totální paralýzou, protože promyslet všechny tahy dopředu zkrátka nejde a nejlépe si Ztracený ostrov Arnak užijete, když si dáte od totálního propočítávání kroků pauzu a vsadíte na intuici.

Z mého pohledu je největším tahákem objevování ostrova. Nemusí sice vést k vítězství ve hře (to je určeno součtem bodů v různých oblastech), ale nabídne ten správný pocit vzrušující výpravy do neznáma. Z odhalovaných zákoutí, která začnou plnit herní plán, totiž dýchá exotika jako z těch nejlepších dobrodružných knížek čtených pod letním hvězdným nebem. Navíc jsou pod ochranou nebezpečných příšer, jež můžete získat na svou stranu, aby vám pomáhaly. Mít vlastní bestiář roztodivných kreatur by pro některé mohla být větší motivace než archeologická naleziště a zpustlé chrámy, které lze pomocí získaných zdrojů objevovat. Ztracený ostrov Arnak je splněným snem každého hráče s kouskem dobrodružné duše.

Ztracený ostrov Arnak; foto: karty Ztracený ostrov Arnak; foto: předměty

Ztracený ostrov Arnak (Stolní hra)

Z počátečními kartami ve hře Ztracený ostrov Arnak žádnou slávu neuděláte, takže musíte nakupovat předměty a artefakty se speciálními efekty.

Ztracený ostrov Arnak – Pravidla

Jak již bylo zmíněno v předchozí části, Ztracený ostrov Arnak je středně náročnou hrou, kterou mohou beze strachu vyzkoušet i méně zkušení hráči a po několika partiích se do ní dostanou i úplní začátečníci. Tato deskovka se hraje na pět kol složených z několika tahů (dokud mají dobrodruzi u stolu co dělat). Dle nápisu na krabici se partie mohou protáhnout až na dvě hodiny (půl hodiny na každého z maximálních čtyř hráčů), ale jakmile ovládnete jednotlivé mechaniky, herní doba se o dost zkrátí. Postupem času se nezdržíte ani s chystáním herního plánu, protože různé velikosti a tvary komponentů se dají snadno roztřídit, maximálně bude nutné rozdělit karty. Příprava hráčské desky je pak již dílem okamžiku a můžete se pustit do partie.

Ztracený ostrov Arnak; foto: partie

Ztracený ostrov Arnak (Stolní hra)

Z počátku bude plán stolní hry Ztracený ostrov Arnak vypadat pustě, ale již od prvního kola se začne plnit zajímavými místy.

V ní se střídáte v jednotlivých tazích, které jsou složené z dostupného počtu volných akcí a jedné hlavní akce – prohledání lokace kvůli zisku zdrojů nutných pro jiné aktivity, objevování nových lokací, poražení strážce lokality, nákup karty (vybavení či artefaktu), zahrání karty z ruky kvůli jejímu efektu (karty totiž mohou sloužit jako zdroj pohybu na základě symbolu v pravém horním rohu), bádání (posunování po stupnici objevování tajemství, na jejímž vrcholu čeká velká porce vítězných bodů) či pasování, čímž pro hráče aktuální kolo končí a čeká na ostatní. Každá hlavní akce má svůj osobitý průběh a právě kombinování a provázání jednotlivých akcí tvoří základ hratelnosti deskovky Ztracený ostrov Arnak.

Jakmile dokončí své kolo všichni u stolu, musí se připravit herní plocha pro kolo následující (pokud se nejedná o poslední kolo, po němž následuje sečtení bodů a určení vítěze). Z herní plochy si hráči sesbírají své archeology (z lokace hlídané strážcem navíc s kartou strachu mířící následně do balíčku), promíchají se využité karty, které následně putují dospod balíčku, obnoví se pomocníci do aktivní polohy a posune se měsíční hůl (ukazatel kol), přičemž se aktualizuje nabídka předmětů podle jasně daného algoritmu. Po dokončení závěrečného kola se sečtou vítězné body v přehledné tabulce a určí se neúspěšnější dobrodruh (a troufnu si tvrdit, že se ihned začne připravovat další partie). Celá pravidla si můžete prostudovat na tomto odkazu.

Ztracený ostrov Arnak; foto: deska hráče

Ztracený ostrov Arnak (Stolní hra)

Deska Hráče představuje v deskovce Ztracený ostrov Arnak váš základní tábor.

Nádhera, z níž oči přecházejí

Mimo velmi vstřícné a zábavné hratelnosti se deskovka Ztracený ostrov Arnak může chlubit také velmi zdařilou grafikou, která téma průzkumné výpravy dokonale podporuje. Část věnující se bádání jakoby vypadla z deníku archeologa, zatímco jednotlivé lokace dýchají exotikou a tajemstvím. Roztodivní tvorové splňují estetické zpracování na pomezí roztomilosti a děsivosti. Zkrátka týmu grafiků se povedlo vykouzlit jednu z nejhezčích her, jež jsem v poslední době dostal do rukou. To samé platí také pro zpracování fyzických komponent, z nichž některé jsou plastové (drahokamy, hroty, kamenné destičky), zatímco většina je věrná kartonu.

Zábavnost a úspěch hry Ztracený ostrov Arnak bezesporu dokazují také její prodeje a nadšené ohlasy. V současnosti český distributor hry Mindok dodal na tuzemský trh dotisk této deskovky, protože po prvním vydání se jen zaprášilo. A já se ani nedivím, protože v poslední době dostává tato záležitost velký prostor také u mě, především díky své příznivé herní době, svižné hratelnosti a zábavnosti se objevuje na stole stále častěji. O proměnlivost se stará variabilní oboustranný herní plán, přičemž chrám Ptačího boha je spíše odpočinkový, zatímco chrám Hadího boha bych doporučil až zkušenějším dobrodruhům. Pod víkem krabice najdete také variantu pro jednoho hráče, ale přiznejme si, že mnohem větší zábavu si užijete ve větším počtu.

Ztracený ostrov Arnak; foto: komponenty

Ztracený ostrov Arnak (Stolní hra)

Komponenty z krabice hry Ztracený ostrov Arnak potěší jak grafikou, tak zpracováním.

Českým autorům Mín a Elwenovi se povedlo dotáhnout skvělou, téměř rodinnou strategii, která se díky společnosti CGE (Czech Games Edition) úspěšně pokouší získávat také srdce zahraničních hráčů. Díky tomu máme samozřejmě kompletní českou lokalizaci, kterou oceníte především při louskání pravidel, protože během partie už se spolehnete na jednoduchou a přehlednou symboliku herních komponent. Pokud hledáte pohodovou strategii, k níž si sednete se svými přáteli či s rodinnou bez většího ohledu na věk (děti od deseti ji budou v pohodě dávat), Ztracený ostrov Arnak by mohl být trefou do černého.

Za poskytnutí recenzní kopie děkujeme společnosti Mindok.

Recenze Ztracený ostrov Arnak: závěrečné hodnocení

Ztracený ostrov Arnak; recenze

Ztracený ostrov Arnak je velmi povedenou strategií, k níž můžete usednout téměř s kýmkoliv. Její obtížnost tkví především ve velkém množství voleb, což může méně zběhlé hráče zahltit. Jestli vám však bije v hrudi srdce dobrodruha, klidně se nechte touto nádherně vypadající deskovkou zlákat.

• Přístupnost
  • Snadno pochopitelná pravidla
  • Svižná hratelnost