To nejvýkonnější, co si dnes na hraní počítačových her můžete pořídit, jsou jednoznačně grafické karty řady GeForce GTX 1080 Ti společnosti NVIDIA. Na náš trh je dodává mnoho různých výrobců a jednou z těch větších značek je také společnost Gigabyte, která jich má ve své nabídce hnedle několik. Z těch lépe vybavených "extrémních edicí" je to grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G, kterou si otestujeme právě dnes.
Grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je postavena na nejvýkonnějším herním grafickém čipu společnosti NVIDIA GP102, na který jsou pomocí 352-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Svým výkonem pak grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaujímá absolutní špičku pomyslného výkonnostního žebříčku. Tato karta je tedy určena především pro všechny herní nadšence a profesionály.
Pro dnešní testy byla grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G nastavena do režimu Gaming mode. V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1607/1721 MHz a frekvence grafických pamětí 1404 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11232 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 127 MHz v základu a o 137 MHz v Boost. Frekvence grafických pamětí je pak o 224 MHz nad referenčními hodnotami GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G měří na délku 293 mm a na základní desce vám zabere celkem 3 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará opravdu masivní pasiv chladiče, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven 6 tepelnými trubicemi (Heat pipe).
Základní deska (Base plate), která dosedá na grafický čip, je celoměděná a dosedá také na okolní moduly grafické paměti, které jsou tak chlazeny společně s grafickým čipem. Moduly kaskády napěťových regulátorů dosedají na hlavní pasiv chladiče, takže jsou také kvalitně chlazeny.
Zadní strana grafické karty Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G disponuje Backplate, který zde ale neplní pouze funkci ochrany plošného spoje, ale podílí se také na samotném chlazení všech důležitých komponent ze zadní strany plošného spoje grafické karty.
Aktivní část systému chlazení tvoří celkem tři protiběžné 95mm ventilátory Windforce, které se mohou pyšnit aerodynamicky upravenými lopatkami a dvojitými kuličkovými ložisky pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti ventilátorů. Ventilátory také podporují technologii, která je v případě nízkých teplot grafické karty všechny zcela vypne. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty se stará zdvojená 6fázová kaskáda s celkem 12 moduly napěťových regulátorů, a dvě další fáze pak slouží k napájení grafických pamětí. Samotné napájení vyžaduje dva 8-pin konektory, které jsou vyvedeny na hřbetu grafické karty. Příkon grafické karty je 250 W a k jejímu provozu je výrobcem doporučen zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G řešeny pomocí dvou konektorů HDMI 2.0, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru DVI-D (Dual-link). Třetí konektor HDMI je pak vyveden ze zadní strany grafické karty a tento konektor slouží ke snadnějšímu připojení brýlí (Headsetu) virtuální reality. Ačkoliv grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G disponuje celkem 7 konektory pro připojení výstupních zařízení, v jednu chvíli mohou být využívány pouze 4 výstupy v kombinaci 3× DP + 3× HDMI, nebo 3× DP + 1× HDMI + 1× DVI.
Součástí balení grafické karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slouží pro snadné přetaktování, pomocí kterého můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace může být využito jak uživateli méně zkušenými, tak také "profesionály".
Aorus Graphics Engine umožňuje pracovat v jednoduchém uživatelském rozhraní, v němž si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Nebo můžete zvolit rozhraní o něco profesionálnější, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji Aorus Graphics Engine si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pomocí Aorus Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm můžete přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo také různé světelné efekty (blikání, pulsování, přechody atd.).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (High-end):
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti XE 11G | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX |
![]() | ![]() | ![]() |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 |
![]() | ![]() | ![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti XE 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11232 | 1607 MHz 1721 MHz 1865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1471 MHz 1400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhranie DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan." S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je opravdu ultimátní, ostatně to se dalo celkem očekávat. Grafické karty řady GeForce GTX 1080 Ti prostě svým výkonem vládnou světu a výkonnější řešení pro hraní počítačových her dnes jednoduše nenajdete. Pořizovací cena je samozřejmě vysoká, ale pokud chcete mít doma na počítačové hry opravdu to nejvýkonnější, grafická karta Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G by pro vás mohla být horkým kandidátem.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Ovšem nejen výkon, ale také provozní vlastnosti jsou velmi důležitým kritériem při výběru grafické karty. A tady Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G jednoduše exceluje. Teploty lehce nad 70 °C, solidní spotřeba a neuvěřitelně nízká hlučnost, to je přesně to, co šlechtí tuto grafickou kartu.
Grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je povedeným kouskem "železa", který nabídne všem opravdu náruživým hráčům počítačových her přesně to, co potřebují. Tedy především ultimátní výkon, a díky povedenému systému chlazení také vynikající provozní vlastnosti.
Případný zájemce u tuto grafickou kartu by si však měl dát pozor hnedle na dvě věci. Předně, grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je opravdu rozměrná, takže budete potřebovat ve své počítačové skříni dostatek prostoru pro její montáž.
Nezbytný prostor ale není vše, dále budete také potřebovat velmi výkonný procesor, který je schopen takto výkonnou grafickou kartu vůbec nakrmit daty. Pokud to váš procesor stíhat nebude, grafická karta nepoběží na plný výkon a vaše investice do takto drahé grafické karty se jaksi mine účinkem.
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G
Grafické kartyUltimátní výkon a účinný systém chlazení, který odvádí svou práci opravdu dokonale, to je přesně to, proč si grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G odnáší z dnešní recenze ocenění to úplně nejvyšší.
Klady
Zápory