Společnost NVIDIA tlačí na pilu a v poslední době vydává jednu novou grafickou kartu za druhou. Poslední novinkou s označením „SUPER“ se tak stala grafická karta GeForce GTX 1650 SUPER, která je tentokrát zacílena na ty nejméně náročné hráče počítačových her, kteří u grafických karet preferují zejména dobrý poměr ceny a výkonu. Jedním z představitelů těchto nových grafických karet je Gigabyte GeForce GTX 1650 SUPER Windforce OC od známého výrobce, společnosti GIGABYTE. Abyste se dozvěděli, co od této grafické karty můžete vlastně očekávat, my jsme ji pro vás na Alza.cz otestovali.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU116 (TU116-250-KA-A1) společnosti NVIDIA se dvěma deaktivovanými bloky TPC (Texture/Processor Cluster), na který jsou pomocí 128bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 4 GB. Jedná se o grafickou kartu, která stejně jako ostatní GeForce řady GTX přichází bez podpory real-time ray tracingu i DLSS, a svým výkonem je pak Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC zacílena do segmentu grafických karet střední třídy (mainstream), kde zaujímá spodní patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 530/1 755 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 500 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 12 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 30 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC měří na délku pouhých 225 mm a na základní desce vašeho počítače zabere jen 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv složený z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven jednou kompozitní tepelnou trubicí s přímým kontaktem na grafický čip. Moduly grafických pamětí jsou chlazeny společně s grafickým čipem, odpadní teplo z modulů napájecí kaskády je odváděno do žebrování pasivu. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 90mm (87mm) ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami, které jsou pro delší životnost a nižší hlučnost uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC podporuje funkci 3D Active Fan, která při nízkých teplotách grafické karty oba ventilátory zcela vypne, a zamezí tak zbytečné hlučnosti (semi-pasivní chlazení). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC na skóre 99,3 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC se stará 3 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 100 W (navýšit nelze) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 350 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC řešeny pomocí jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a také jednoho konektoru DVI-D (Dual Link). Přítomnost výstupu DVI jistě ocení všichni majitelé starších monitorů.
Součástí balení grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slouží ke snadnému přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. V nástroji Aorus Graphics Engine absentují panely jednoduchého nastavení (One-click OC), a máte tak k dispozici pouze panel s pokročilým nastavením.
Pomocí tohoto panelu máte přístup ke všem nastavením grafické karty, jako jsou frekvence čipu, grafických pamětí, limity spotřeby, teploty atd. Můžete si tak nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba). Společnost Gigabyte také nástroj Aorus Graphics Engine doplnila o automatické přetaktování, které je nyní k dispozici pod tlačítkem AUTO SCAN.
Nástroj Aorus Graphics Engine nabízí také panel pro nastavení uživatelské křivky otáček ventilátorů v závislosti na teplotě grafického čipu a nechybí zde ani panel pro monitoring, díky němuž můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých hodnot při provozu grafické karty, jako je například teplota grafické karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
Testy grafických karet se na Alza.cz skládají mimo jiné z testů jejich herního výkonu, ale protože samotný výkon není pro mnoho uživatelů tím jediným a všeobjímajícím parametrem výběru, u grafických karet důkladně testujeme také jejich provozní vlastnosti, jako jsou teploty, hlučnost či spotřeba. Vždyť kdo by chtěl mít ve svém počítači výkonnou, leč nepříjemně hlučnou grafickou kartu.
V testech herního výkonu se snažíme grafické karty testovat v těch nejnovějších herních titulech tak, abyste měli přehled, které grafické karty podávají nejlepší výkon na nejmodernějších herních enginech, a tedy jestli vaše případná investice do konkrétní grafické karty bude i do budoucna opravdu výhodná.
Naše recenze jsou vždy aktuální
Protože se snažíme, aby každá recenze grafické karty byla trvale aktuální, nejsou výsledky testů u jednotlivých her přiřazovány ke konkrétní grafické kartě, ale jen k typu grafické karty, tedy grafickému čipu. Právě to nám totiž zajistí, že v případě výskytu nějakých podstatných změn, které ovlivňují konečné výsledky testů (vydání nových a výkonnějších ovladačů, přidání nové hry do testovací metodiky atd.), můžeme rychle vše přetestovat, a nové výsledky se tak okamžitě promítnou také do recenzí staršího data.
Na rozdíl od herních testů, v nichž jsou výsledky přiřazovány k jednotlivým typům grafických karet, testy provozních vlastností jsou prováděny bez rozdílu u každé grafické karty. V těchto testech se pak snažíme jít do těch úplně nejmenších detailů a u grafických karet měřit co nejvíce provozních parametrů, jako jsou krom teploty a hlučnosti také napětí, spotřeba či reálné frekvence grafického čipu.
V testech provozních vlastností pak samozřejmě nechybí ani jejich podrobné srovnání s ostatními grafickými kartami tak, abyste měli přehled o tom, která grafická karta by právě pro vás byla tou nejvhodnější.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy, a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon, a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Jak tedy grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 61 °C | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 815 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 171,3 W | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Napětí GPU | 0,928 V | měřeno jako průměr v testu |
Otáčky ventilátorů | 1 960 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 40,1 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC se na konci zátěžového testu držely na 61 °C při otáčkách ventilátorů kolem 1 960 ot/min, které při této rychlosti generovaly hlučnost 40,1 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala kolem hranice 1 815 MHz.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC se všemi ostatními GeForce GTX 1650 SUPER, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Měření herního výkonu grafických karet je prováděno v předem zvolených scénách speciálně vybraných počítačových her. Počítačové hry jsou do testovací metodiky vybírány tak, aby co možná nejvíce reprezentovaly současné nároky moderních herních enginů. V samotných testech je pak u každého typu grafické karty měřena snímková frekvence (FPS), která je pro nás také ukazatelem jejího výkonu.
Vzhledem ke značným výkonnostním rozdílům mezi grafickými kartami ze segmentu vysokého výkonu (High-end) a výkonu středního (Mainstream), nemohou být grafické karty porovnávány v úplně všech počítačových hrách při stejném nastavení grafických detailů. Z tohoto důvodu jsou konečné výsledky rozděleny do dvou grafů. V prvním grafu jsou sumarizovány výsledky z úplně všech herních testů pouze pro grafické karty ze segmentu High-end/Mainstream, v druhém grafu pak můžete vidět relativní výkon úplně všech grafických karet. Výsledky ve druhém grafu jsou však počítány pouze z těch herních titulů, které při testech využívají shodné nastavení grafických detailů pro úplně všechny grafické karty, tedy napříč kategoriemi High-end/Mainstream.
Relativní výkon grafických karet uvedený v grafu byl vypočítán jako průměrný výkon ze všech testů níže uvedených počítačových her označených symbolem zaškrtávátka a převeden na procenta. Recenzovaná grafická karta v grafu dosahuje hodnoty 100 %, ostatní grafické karty jsou pak podle svého dosaženého výkonu řazeny relativně výše či níže.
Jakým výkonem disponují grafické karty v jednotlivých hrách naší testovací metodiky, či jak byly hry v testech nastaveny a jak bylo měřeno, to si můžete nechat zobrazit kliknutím na obrázek konkrétní počítačové hry.
Relativní výkon grafických karet uvedený v grafu byl vypočítán jako průměrný výkon ze všech testů níže uvedených počítačových her označených symbolem zaškrtávátka a převeden na procenta. Recenzovaná grafická karta v grafu dosahuje hodnoty 100 %, ostatní grafické karty jsou pak podle svého dosaženého výkonu řazeny relativně výše či níže.
Jakým výkonem disponují grafické karty v jednotlivých hrách naší testovací metodiky, či jak byly hry v testech nastaveny a jak bylo měřeno, to si můžete nechat zobrazit kliknutím na obrázek konkrétní počítačové hry.
Výkon grafických karet při využití ray-tracingu byl testován pomocí nástroje 3DMark Port Royal. Jedná se o specializovaný, a hlavně na výrobci grafických karet zcela nezávislý, real-time ray-tracingový benchmark, který využívá podpory rozhraní Microsoft DirectX Raytracing (DXR).
Výkon grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC je dán zejména výkonem samotného grafického čipu TU116-250-KA-A1, který se od jiných grafických karet GeForce GTX 1650 SUPER může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách. V každém případě vždy platí, že čím vyšších frekvencí grafického čipu karta dosahuje, tím vyšší je také její herní výkon. Musíte však počítat s tím, že rozdíly ve frekvencích, a tedy i rozdíly ve výkonu mezi grafickými kartami GeForce GTX 1650 SUPER různých výrobců a značek nemohou být nijak extrémní.
V případě grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v průměru kolem 1 815 MHz, a vy si tak z výše uvedeného grafu můžete udělat obrázek o tom, jakým výkonem tato grafická karta disponuje oproti ostatním GeForce GTX 1650 SUPER, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali.
Přetaktování grafického čipu
U grafických karet GeForce máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Výhodou taktování přes OC Scanner je především to, že OC Scanner testuje podrobně všechny frekvenční stavy grafické karty a jeho výsledkem je pak ve hrách naprosto stabilní grafická karta. Při manuálním přetaktování se většinou dostaneme i na frekvence vyšší, stabilita grafické karty v počítačových hrách je však většinou diskutabilní. Přetaktování grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC 6G jsem tedy prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položku Temp. Limit (87 °C). Navýšení limitu spotřeby u této grafické karty bohužel není možné a stejně tak v současné verzi nástroje MSI Afterburner nelze navýšit ani položku Core Voltage. Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Přetaktování grafických pamětí
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +1 500 MHz (maximum možného), což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci VRAM 15 000 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 1 500 MHz a s položkou Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 122 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC podařilo získat v průměru ještě zhruba 5 % dalšího výkonu, což samozřejmě není žádná sláva. Hlavní příčinou je zejména nemožnost navýšení limitu spotřeby této grafické karty. Na spotřebě celé testovací sestavy se pak toto přetaktování prakticky vůbec neprojevilo (totožný limit spotřeby).
Pro koho je tato grafická karta určena?
Grafické karty GeForce GTX 1650 SUPER nabízí zajímavý herní výkon, který mohou úspěšně využít zejména všichni méně nároční hráči počítačových her či herní začátečníci. Tyto grafické karty jsou určeny primárně pro hraní v rozlišení 1 920 × 1 080p, avšak v graficky náročnějších herních titulech si i tak budete muset k vyšší snímkové frekvenci dopomoci snížením kvality grafických detailů ve hře. Týká se to zejména titulů novějších, které využívají moderní vykreslovací rozhraní DirextX 12 a Vulkan, pro něž je kapacita grafických pamětí o velikosti jen 4 GB docela limitujícím faktorem. Grafické karty GeForce GTX 1650 SUPER pak ve hrách samozřejmě nepodporují ani ray tracing, nicméně to by v případě mainstreamového hraní neměl být problém. Kdo však na podpoře ray tracingu vyloženě trvá, bude si muset připlatit a pořídit si grafickou kartu řady GeForce RTX.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC jako taková pak nabízí v kompaktních rozměrech slušný systém chlazení se dvěma ventilátory Windforce 2X, který se může pyšnit podporou semi-pasivního režimu (3D Active Fan), což u grafických karet této cenové kategorie nebývá až tak běžné. Díky kompaktním rozměrům se grafická karta vejde prakticky do libovolné počítačové skříně a při své nízké spotřebě, která nevyžaduje pořízení výkonnějšího zdroje, je tak ideální volbou pro upgrade starších počítačů. Majitelé starších monitorů pak jistě přivítají přítomnost obrazového výstupu DVI-D.
Nevýhodou grafické karty Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC je pak nižší kapacita grafických pamětí o velikosti 4 GB, což je ovšem obecný problém všech GeForce GTX 1650 SUPER. Tato grafická karta také nedisponuje žádným LED osvětlením, a je tak jasné, že nad krásou zde zvítězily ekonomické důvody. Nepochybuji však o tom, že u grafických karet GeForce 1650 SUPER ostatních výrobců tomu nebude jinak. Nakonec zbývá již jen poznamenat, že kdyby grafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC byla o chlup tišší, jistě by se nikdo nezlobil.
Gigabyte GeForce GTX 1650 SUPER Windforce OC
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1650 SUPER Windforce OC nabízí v kompaktních rozměrech velmi zajímavý výkon všem méně náročným hráčům počítačových her či úplným začátečníkům. Díky menším rozměrům a nízké spotřebě je pak také vhodná jako skvělý upgrade do starších počítačů.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.