Nabídka grafických karet v segmentu středního výkonu je opravdu bohatá, vybrat si dnes dobrou mainstreamovou kartu proto není jen tak. Dáváte-li přednost grafickým kartám společnosti NVIDIA, špičkou v její nabídce jsou modely postavené kolem čipů GeForce GTX 1060 se 6 GB paměti. My si dnes jednu takovou GPU z dílny společnosti Gigabyte nejen představíme, ale také otestujeme. Jak dopadla Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 2.0) v naší recenzi?
Grafická karta Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G je postavena kolem grafického čipu GP106 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 6 GB. Svým výkonem pak Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G spadá do segmentu středního výkonu (mainstream), kde zaujímá ty nejvyšší příčky výkonnostního žebříčku.
Grafická karta je ve výchozím režimu nastavena do herního módu (Gaming Mode). V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1595/1810 MHz a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 89 MHz v základu a o 101 MHz v Boost. Frekvence grafické paměti zůstala na referenčních hodnotách.
Grafická karta Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G měří na délku 278 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvojicí měděných kompozitních tepelných trubic (heat pipes), které mají přímý kontakt na grafický čip (Direct Touch). Moduly napěťových regulátorů jsou chlazeny speciálním malým pasivním chladičem, který je přes termální pásek v kontaktu s hlavním pasivem. Teplo z modulů grafických pamětí je odváděno přes chladicí plát opět do hlavního pasivu chladiče. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tedy chlazeny dostatečně.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 87mm ventilátory WindForce 2X s 3D tvarovanými lopatkami, které generují až o 23 % větší tlak chladicího vzduchu. Technologie 3D Active Fan pak oba tyto ventilátory chladiče při nízké teplotě grafické karty zcela vypne. Vypnutí ventilátorů chladičů je indikováno pomocí světelného nápisu „Fan Stop“ na hřbetu grafické karty. Logo Gigabyte je podsvíceno a chování tohoto podsvícení je možné nastavit pomocí nástroje Xtreme Graphics Engine.
O napájení grafické karty se stará jeden 8pin konektor, který je umístěn na jejím hřbetu a který napájí kaskádu 6+1 modulů napěťových regulátorů (VRM). Spotřeba Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G byla nastavena na 120 W (max. 180 W) a výrobce k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 400 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektorů HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Xtreme Graphics Engine.
Nástroj Xtreme Graphics Engine slouží pro snadné přetaktování, pomocí kterého můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace může být využito jak uživateli méně zkušenými, tak také „profesionály“.
Xtreme Graphics Engine umožňuje pracovat v jednoduchém uživatelském rozhraní, v němž si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Nebo můžete zvolit rozhraní o něco profesionálnější, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji Xtreme Graphics Engine si tak můžete zvolit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pomocí Xtreme Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm lze přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo světelné efekty (blikání, pulsování, přechody atd.).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (mainstream):
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G | Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Asus GTX 1060 O6G 9GBPS |
![]() | ![]() | ![]() |
MSI RX 570 Gaming X 4G | MSI GTX 1060 3GT OC | Gainward GTX 1050 Ti 4GB |
![]() | ![]() | ![]() |
MSI GTX 1050 2GT LP | Asus Strix RX 560 O4G Gaming | |
![]() | ![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1595 MHz 1810 MHz 1938 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
MSI GTX 570 Gaming X 4G | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1281 MHz 1281 MHz 1281 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Nové ovladače grafických karet NVIDIA přinesly do této hry poměrně masivní nárůst výkonu. Výsledky grafické karty Asus GTX 1060 O6G 9GBPS proto berte s rezervou, protože tato grafická karta byla testována ještě na starších ovladačích.
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine id Tech 6 vývojáři ze studia id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. Bohužel u těch nejméně výkonných grafických karet společnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a měli byste proto preferovat spíše rendering přes OpenGL.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však opět neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato GPU stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Musím říci, že grafická karta Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G si v testech vedla opravdu dobře a jen těsně se umístila za grafickou kartou Asus GTX 1060 O6G, která ovšem nabízí o více než 12 % vyšší frekvenci grafických pamětí. Dohnat tento frekvenční rozdíl VRAM by však pro zkušenějšího uživatele neměl být nějaký větší problém. Při testech schopnosti OC (overclocking) se mi podařilo „vyhnat“ frekvenci VRAM této grafické karty až na efektivních 9300 MHz, aniž by to mělo nějaký vliv na stabilitu ve hrách. Pokud však grafické karty taktovat neumíte, nebo třeba ani nechcete, nevadí, grafická karta Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G nabízí výkonu i tak dostatek.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Letmý pohled do grafů teploty, hlučnosti a spotřeby vás jistě přesvědčí o tom, že provozní vlastnosti grafické karty Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G jsou opravdu dobré. Kromě teploty, která se pohybuje kolem 65 °C, a spotřeby lehce nad 220 W za zmínku stojí zejména její (ne)hlučnost, která je opravdu minimální a já vám mohu garantovat, že tuto grafickou kartu ve svém PC rozhodně neuslyšíte.
Dnešní hodnocení grafické karty Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming bude věru jednoduché. Grafická karta Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G nabízí pro mainstreamové hraní počítačových her výborný výkon, který je navíc podpořen vynikajícími provozními vlastnostmi. Ačkoliv díky takovému „konzervativnějšímu“ vzhledu chladiče tato grafická karta svým vzhledem asi příliš lidí na první pohled hned neosloví (i když to je spíše o vkusu každého), věřte, že v tomto případě účel světí prostředky, protože systém chlazení odvádí svou práci opravdu na výbornou. Sháníte-li tedy do svého počítače výkonnou, avšak také extrémně tichou mainstreamovou grafickou kartu, Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming je přesně to, co hledáte.
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G
Grafické kartyVýborný mainstreamový výkon podpořený vynikajícími provozními vlastnostmi, zejména pak nízkou hlučností. Tak to jsou přesně ty důvody, proč si grafická karta Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G odnáší z dnešní recenze „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory