Ani společnost Gigabyte nikterak nezahálela a okamžitě s vydáním grafických karet GeForce GTX 1070 Ti společnosti NVIDIA vydala také svou vlastní „verzi“ této grafické karty v podobě nereferenční Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G. Díky této grafické kartě jsme se dokonce také dočkali jedné z prvních nereferenčních GeForce GTX 1070 Ti, která nemá nastaveny běžné referenční frekvence, ale samotný výrobce nám ji sám již lehce přetaktoval. Jak si tedy grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G povede v dnešních testech?
Grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G, je postavena na částečně deaktivovaném grafickém čipu NVIDIA GP104, na kterém byl deaktivován jeden blok SM (Streaming Multiprocessor). Grafický čip tak přišel celkem o 128 výpočetních jednotek SP (Streaming Processor) a 8 jednotek texturovacích (TMU). Na tento grafický čip je pomocí 256bit sběrnice připojena grafická paměť typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu.
Frekvence grafického čipu jsou 1620/1709 MHz a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tato grafická karta přetaktovaná na jádře o 13 MHz v základu a o 26 MHz v Boost. Jedná se tedy o jednu z prvních GeForce GTX 1070 Ti, které jsou již od výrobce lehce přetaktovány. Frekvence grafických pamětí je pak přesně na referenčních hodnotách GeForce GTX 1070 Ti.
Grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G měří na délku 280 mm a na základní desce vašeho počítače zabere „pouze“ 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvojicí kompozitních tepelných trubic (heat pipes) s přímým kontaktem na grafický čip. Moduly grafických pamětí jsou chlazeny pomocí speciální chladicí desky, moduly napěťových regulátorů pak dosedají přímo na hlavní pasiv chladiče. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tedy chlazeny solidně.
Aktivní část systému chlazení tvoří tři 75mm ventilátory WindForce 3X s 3D tvarovanými lopatkami, které generují až o 23 % větší tlak chladicího vzduchu. Technologie Active Fan pak všechny ventilátory chladiče při nízké teplotě grafické karty zcela vypne. Vypnutí ventilátorů chladičů je indikováno pomocí světelného nápisu „Fan Stop“ na hřbetu grafické karty. Logo Gigabyte je podsvíceno a chování tohoto podsvícení je možné nastavit pomocí nástroje Gigabyte Graphics Engine. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G se stará 6+2 fázová kaskáda modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin konektoru. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 180 W (max. 217 W) a k jejímu provozu výrobce doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Gigabyte Graphics Engine.
Nástroj Gigabyte Graphics Engine slouží pro snadné přetaktování, pomocí kterého můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace může být využito jak uživateli méně zkušenými, tak také „profesionály“.
Gigabyte Graphics Engine umožňuje pracovat v jednoduchém uživatelském rozhraní, v němž si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Nebo můžete zvolit rozhraní o něco profesionálnější, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji Gigabyte Graphics Engine si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pomocí Gigabyte Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm můžete přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo také různé světelné efekty (blikání, pulsování, přechody atd.).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1620 MHz 1709 MHz 1862 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1607 MHz 1721 MHz 1865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1471 MHz 1400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1671 MHz 1873 MHz 1988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1828 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Do dnešní recenze jsem zařadil hnedle tři grafické karty GeForce GTX 1070 Ti různých výrobců. Jak můžete vidět sami, jejich výkony jsou prakticky totožné. Ačkoliv měla dnes testovaná grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G před ostatními GTX 1070 Ti menší výhodu v podobě výrobcem nastavených vyšších frekvencí, na celkovém výkonu se to nijak výrazněji neprojevilo.
Pokud si tedy budete chtít pořídit nějakou tu GeForce GTX 1070 Ti, váš výběr by se měl soustředit spíše na provozní vlastnosti těchto grafických karet.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G nejsou špatné, i když například hlučnost u dříve testovaných grafických karet Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition a Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G ze stáje společnosti Gigabyte byla přeci jen nižší. Menší průměr ventilátorů chladiče (3× 75 mm) musel být zřejmě pro dostatečný chladicí výkon kompenzován jejich vyššími otáčkami, což se na zvýšené hlučnosti určitě muselo nějak projevit. Ostatní provozní vlastnosti grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming Oc 8G, jako je teplota a spotřeba, již nijak nevybočují z řady ostatních GeForce GTX 1070 Ti.
Přetaktování grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (120 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +210 MHz pro grafický čip a +400 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala kolem hranice 2068 MHz, u grafických pamětí pak 8800 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G v počítačové hře Crysis 3.
Suma sumárum, grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G nabízí velmi solidní herní výkon kdesi na úrovni mezi grafickými kartami GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Systém chlazení Windforce 3x, kterým je tato grafická karta vybavena, odvádí svou práci dobře, snad jedinou výtku bych měl k hlučnosti, která by přeci jen mohla být o něco nižší.
Výhodnost grafické karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G a vlastně i všech ostatních karet GeForce GTX 1070 Ti se bude odvíjet zejména od pořizovací ceny, která je poměrně blízko o něco výkonnější GeForce GTX 1080. Před vlastním nákupem by si tedy měl každý výhodnost GeForce GTX 1070 Ti nejdříve dobře propočítat.
Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G nabízí solidní herní výkon všem „pokročilejším“ hráčům počítačových her.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.