Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G se pyšní elegantním bílým designem, který zcela jistě ocení všichni ti, kteří se zajímají o casemodding, nebo i ti, kteří do svých počítačů shánějí něco vzhledově opravdu výjimečného. U grafické karty je však líbivý vzhled jednou věcí, druhou a tou praktičtější je její výkon a provozní vlastnosti. My dnes budeme spíše praktičtí a v předvečer příchodu nových NVIDIA GeForce RTX si otestujeme Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G.
Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G je postavena na herním grafickém čipu NVIDIA GP102 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 352bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Svým výkonem pak Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 519/1 633 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 376 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11 008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 39 MHz v základu a o 49 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G měří na délku 280 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv skládaný z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven pěticí kompozitních tepelných trubic (heatpipes) s přímým kontaktem na grafický čip. Grafické paměti jsou chlazeny za pomoci chladicího plátu (heatsink plate), který doléhá na základnu hlavního pasivu, a paměti jsou tak chlazeny společně s grafickým čipem. Odpadní teplo z modulů napájecí kaskády je odváděno přímo do hlavního pasivu, a všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří tři 75mm ventilátory WindForce 3X s 3D tvarovanými lopatkami, které generují až o 23 % větší tlak chladicího vzduchu. Technologie 3D Active Fan pak při nízké zátěži a teplotě grafické karty všechny ventilátory chladiče zcela vypne, a minimalizuje tak její hlučnost. Logo Gigabyte je podsvíceno a jeho chování je možné nastavit pomocí nástroje Gigabyte Graphics Engine.
Test 3DMark Stress Test |
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G na skóre 98,8 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %). Na konci zátěžového testu se teploty grafické karty držely na 74 °C, při otáčkách ventilátorů 2 250 ot./min. a průměrné frekvenci 1 843 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G se stará 8 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 250 W (max. 300 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Gigabyte Graphics Engine.
Nástroj Gigabyte Graphics Engine slouží pro snadné přetaktování, pomocí kterého můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace může být využito jak uživateli méně zkušenými, tak také „profesionály“.
Gigabyte Graphics Engine umožňuje pracovat v jednoduchém uživatelském rozhraní, v němž si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Nebo můžete zvolit rozhraní o něco profesionálnější, ve kterém pak lze uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče, nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji Gigabyte Graphics Engine si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pomocí Gigabyte Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm můžete přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo také různé světelné efekty (blikání, pulsování, přechody atd.).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1519 MHz
1633 MHz 1843 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1569 MHz
1683 MHz 1878 MHz |
PCIe 3.0 x16
270 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1658 MHz
1797 MHz 1906 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1658 MHz
1860 MHz 1962 MHz |
PCIe 3.0 x16
166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1500 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Far Cry 5 akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Vyvarujete se tak občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G je dán zejména výkonem samotného grafického čipu GP102 (GP102-350-K1-A1), který se od jiných grafických karet GeForce GTX 1080 Ti může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v rozmezí 1 750–1 898 MHz (v průměru 1 843 MHz) při efektivní frekvenci grafických pamětí 11 008 MHz.
Průměrná frekvence Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G byla tedy o nějakých 38 MHz (3 biny) nižší nežli u grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition, což se na průměrném výkonu v rozlišení 4K UHD projevilo pouze nějakým 1 %. Výkonem tedy grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G disponuje velmi slušným.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Grafické karty si však nevybíráme výhradně podle výkonu. Při výběru grafické karty bychom vždy měli vždy brát v potaz také její provozní vlastnosti a tady bych řekl, že si „pouze“ dvouslotový systém chlazení grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G vybral svou daň.
Zatímco teploty této grafické karty se v plném vytížení pohybovaly kolem 74 °C, což zase není až tak špatné, mnohem horší bylo, že si tuto teplotu chladič držel jen při velmi vysokých otáčkách ventilátorů nad 2 200 ot./min. To se samozřejmě na hlučnosti nějak projevit musí a v případě Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G také projevilo. Hlučnost nad hranicí 42 dBA je již opravdu nepříjemná a řeknu vám, já bych to ve své počítačové skříni mít nechtěl. Spotřeba, chcete-li příkon, pak byla plně v intencích ostatních GeForce GTX 1080 Ti, možná snad i o chlup lepší.
Přetaktování grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+20 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +120 MHz pro čip a +500 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala v průměru na 1 985 MHz, u grafických pamětí pak 12 000 MHz (efektivně).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou o 120 MHz, pamětí na efektivních 12 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitem na 120 % / 90 °C jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Bez zvedání napětí se mi z grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G podařilo získat v průměru 8 % dalšího výkonu. Bohužel ale s nárůstem výkonu se u této grafické karty také zhoršovaly její provozní vlastnosti.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G v počítačové hře Crysis 3.
Jaká tedy je grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G? Začněme nejdříve tím lepším. Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G nabízí ultimátní herní výkon, který je dán použitým nejvýkonnějším grafickým čipem dneška od společnosti NVIDIA. Její výkon tedy jistě ocení všichni náruživí hráči počítačových her, jimž je především tato grafická karta určena.
Pak tu máme provozní vlastnosti a tady to již u grafické karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G začíná trochu skřípat. Dvouslotový systém chlazení se třemi ventilátory WindForce 3X grafický čip GeForce GTX 1080 Ti (GP102) sice uchladí, ale potřebný chladicí výkon musí nahánět za pomoci vysokých otáček ventilátorů, které pak způsobují nepříjemnou hlučnost grafické karty nad hladinou 42 dBA.
Myslím, že společnost Gigabyte to umí mnohem lépe, a pokud vám nejde jen a jen o bílý design, doporučil bych vám raději zvolit grafickou kartu Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G, která je sice o nějakou tu kačku dražší, ale nabízí toho také víc a hlavně ji ve svém počítači prakticky neuslyšíte.
Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G nabízí ultimátní herní výkon všem náruživým hráčům počítačových her. Vysoký herní výkon je však vykoupen horšími provozními vlastnostmi, zejména pak vyšší hlučností.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.