Alza.cz
Zobrazit katalog

Google Search – inteligence jako forma učení

Článek

Aktualizováno • Autor: Michal Rybka

V teorii lidské inteligence existují dva zásadně odlišné přístupy. Jeden za inteligenci považuje adaptabilitu, tedy schopnost přizpůsobovat se novým podmínkám. Ten druhý naopak říká, že inteligence vzniká učením, kde pod učení nespadá jen pouhé memorování, ale také učení se schopnosti učit a manipulovat s velkými objemy vstupů. A koneckonců i plavání nebo ježdění na kole se musíte naučit, takže tento koncept inteligence jako učení v zásadě říká, že čím víc se toho naučíte, tím inteligentnější jste. Jednou z důležitých AI současného světa je Google vyhledávač. Jak a k čemu inteligenci využívá?

Google Search – inteligence jako forma učení

Google Search a inteligence – OBSAH

  1. Proč Google používá umělou inteligenci?
  2. Jak Google prohledává a vyhledává?
  3. Profilace a adaptivní vyhledávání – problém, nebo nutnost?

Proč Google používá umělou inteligenci?

Práce s velkými objemy dat je doménou Google. Ten začal jako první indexovat stránky nejen podle jejich obsahu, ale i podle faktoru, který bychom nazvali jako citační index – čím více odkazů z jiných stránek na danou stránku míří, tím je považována za významnější. Tento přístup sám o sobě zajistil Google dominanci nad ostatními vyhledávači, protože Google častěji nabízel relevantnější stránky. A z toho, jak ošálit Google, aby vaší stránku považoval za důležitější, se stalo samostatné odvětví – SEO (Search Engine Optimization) – kterým se dnes úspěšně živí řada specialistů.

Logo Google
Dominanci Google v oblasti internetového vyhledání zajistilo mimo jiné i tehdy inovativní vyhodnocování důležitosti webových stránek.

Snahy Google o umělou inteligenci jsou vedeny právě tím, že operuje s obřími databázemi dat, která lze navzájem propojovat a hledat v nich vzájemné vztahy. Obří kolekce dat například dovolily Googlu vzít časem a polohou otagované fotografie a skládat z nich trojrozměrné modely staveb, které si lidé fotografovali.

Jak Google prohledává a vyhledává?

Celý indexační proces je z větší části automatický. Webové prohledávače (crawlery) procházejí web po struktuře jeho odkazů, analyzují a klasifikují nalezený obsah. To, jaké stránky se budou prohledávat a jak často, ovládá řídící program Googlebot, který prohledávání koordinuje. Prohledávání je někdy nemožné, protože stránka vyžaduje přihlášení, prohledávání crawlery je na ní zakázáno, nebo se generuje podle zadaných vstupů. Tomu se pak říká deep web.

i

Deep web vs. dark web

Někteří lidé si pletou deep web (ten nedostupný běžnému prohledávání) a dark web, což jsou nelegální stránky schované pod speciálními protokoly, jako je Tor – ale to je něco úplně jiného! Pod deep web spadají typicky databáze, které odpovídají na dotazy, zatímco dark web aktivně skrývá sám sebe před očima zákona.

Dalším krokem je analýza nalezených stránek, kdy Google zjišťuje, zda nejde o duplikát, a v případě, že si je většina stránek podobných, vybere tu nejvýznamnější jako reprezentanta celého webu – to se nazývá kanonický odkaz. Na stránkách pak hledá klíčová slova, která stránku klasifikují (indexují) a také se snaží rozeznat obsah a kontext, například určit, v jaké zemi se stránka nachází a jaké jazyky používá.

Vyhledávání na Google probíhá tak, že na základě dotazu Google určí nejrelevantnější výsledky nejen vzhledem ke klíčovým odkazům, ale i k tomu, jak na cíl odkazují jiné stránky a zda se shodují jazyky a lokace dotazovatele. Pokud položíte dotaz, že chcete „opravnu počítačů“, Google ví, že vás pravděpodobně bude zajímat nějaká dobře hodnocená opravna ve vašem okolí, a ne třeba v Austrálii.

Profilace a adaptivní vyhledávání – problém, nebo nutnost?

Systém Google se učí a profiluje podle dotazů, ale také podle výsledků vyhledávání – když hledáte výsledky na dalších stránkách a nenašli jste je hned na začátku, tak ví, že něco s výsledky nebylo v pořádku a bude se snažit určit váš profil, tedy co typicky hledáte, na co se dotazujete. Adaptivní vyhledávání má negativní dopady na soukromí a je zpeněžitelné, protože na vás Google může lépe cílit reklamu, je ale nutné proto, aby Google věděl, co vlastně hledáte a co je dobrý výsledek právě pro vás.

Dopady na soukromí – ilustrace
Adaptivní vyhledávání přináší problémy stran soukromí, zároveň ale zvyšuje relevanci výsledků.

To ale není celý systém, protože internet se neustále mění, stránky a někdy celé weby mizí – a proto Google neustále opakuje proces dokola, aby se adaptoval na neustále se měnící moře informací a také na to, co je momentálně populární a co lidé vyhledávají nejčastěji. Jde vlastně o proces permanentního učení a přeučování se, který dává vyhledávači schopnost odpovídat relevantně a přitom velice rychle.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Google vyhledávač je umělou inteligencí, kterou v každodenním životě využíváte možná nejčastěji. Ne že byste mohli její chování aktivně ovlivňovat, její působení vám ale zajistí relevantnější výsledky. I když to s sebou přináší určité etické problémy.

Michal Rybka

Michal Rybka

Michal Rybka je publicista a nadšenec s 20 lety zkušeností v IT a gamingu. Je kurátorem AlzaMuzea a YouTube kanálu AlzaTech. Napsal několik fantasy a sci-fi povídek, které vyšly v knižní podobě, a pravidelně pokrývá páteční obsah na internetovém magazínu PCTuning.

4,8 916×
Apple HomePod mini vesmírně šedá - EU
Hlasový asistent Apple HomeKit (Siri) - kompatibilní aplikace Apple Home, podpora iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz a bluetooth, otevřený systém, fungování samostatně, ovládání domácnosti, podporuje Apple Music
2 890,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: JA041
4,6 340×
Google Nest Mini 2. generace Charcoal
Hlasový asistent Google Assistant - v angličtině, němčině, podpora Android a iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz, WiFi 5 GHz a bluetooth, otevřený systém, ovládání domácnosti, 3 mikrofony ke snímání okolního zvuku, podporuje Spotify, YouTube Music a Pandora
999,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: GOOGH51
4,8 124×
Apple HomePod (2nd generation) Midnight
Hlasový asistent Apple HomeKit (Siri) - v angličtině, kompatibilní s aplikacemi výrobce, podpora iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz a bluetooth, otevřený systém, fungování samostatně, ovládání domácnosti, vzdálený přístup, 4 mikrofony ke snímání okolního zvuku, podporuje Apple Music, výškový reproduktor
8 999,-
Na objednávku – termín upřesníme > 5 ks
Očekáváme 10.07.2025
Objednací kód: apple23_02
4,2
FIBARO Home Center 3
Centrální jednotka - komunikační protokol ZigBee a Z-Wave, hlasový asistent Google Assistant a Amazon Alexa, kompatibilní aplikace apple Siri zkratky, podpora Android a iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz, WiFi 5 GHz, bluetooth a rádiové vlny, otevřený systém, ovládání domácnosti
16 256,-
Skladem > 5 ks u dodavatele
Objednací kód: FIBR03
4,8 916×
Apple HomePod mini bílý - EU
Hlasový asistent Apple HomeKit (Siri) - v angličtině, kompatibilní aplikace Apple Home, podpora iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz a bluetooth, otevřený systém, fungování samostatně, ovládání domácnosti, kamera, 2 mikrofony ke snímání okolního zvuku, podporuje Apple Music, basový reproduktor
2 890,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: JA041a1
3,4 23×
iGET SECURITY M5-4G Premium - inteligentní zabezpečovací systém 4G LTE/WiFi/LAN, set
Centrální jednotka - podpora Android a iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz, GSM a rádiové vlny, uzavřený systém, ovládání zabezpečení, pro správu až 1000 zařízení
5 999,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: iGt21014
4,5 28×
TP-Link Deco M9 Plus (2-pack)
WiFi systém - WiFi 5, 802.11-/b/g/n/ac, až 2134 Mb/s, Tri-band (2.4 GHz 400 Mb/s + 5 GHz 867 Mb/s ), WPA-PSK a WPA2-PSK, rodičovská kontrola
5 799,-
Skladem > 5 ks u dodavatele
Objednací kód: TP880c
4,8 916×
Apple HomePod mini modrý - EU
Hlasový asistent Apple HomeKit (Siri) - kompatibilní aplikace Apple Home, podpora iOS, připojení přes WiFi 2,4 GHz a bluetooth, otevřený systém, fungování samostatně, ovládání domácnosti, podporuje Apple Music
2 890,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: JA042
Vytisknout
P-DC1-WEB24
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon