Italští vývojáři z Milestone jsou právem považováni za matadory závodních her a je více méně jedno, jestli se bavíme o dvoustopém či jednostopém závodění. Zatímco ale doposud vytvářeli často závodní tituly s licencí FIA, protentokrát si udělali odbočku do světa čistě arkádového, a to vše zcela pod svou vlastní taktovkou. Gravel tak mixuje více než dvacet let zkušeností tohoto studia spolu s rozmanitou paletou exotických destinací, kde se budete prohánět s licencovanými vozy. Zní to jako sen každého fanouška arkádových závodů? Zcela určitě ano. Jestli se autorům podařilo dostát svého jména se dozvíte v naší recenzi.
• Žánr: Arkádové závody • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Milestone S.r.l. • Vydavatel: Milestone S.r.l., Square Enix • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (27. ledna 2018) • Homepage: gravelvideogame.com • Čeština: Ano (oficiální)
• Recenze: 6. 3. 2018 • Autor: Filip Němec
Pokud byste o tom z jakýchkoli důvodů pochybovali, Gravel je arkádou jako řemen. Off-roadové zaměření může občas naznačovat snahu o simulaci, protože na některých površích vás auta dokáží pěkně zazlobit, ale po většinu času budete mít nohu na plynu a projíždět zatáčky ukázkovými smyky půjde s minimem předchozího tréninku. Ostatně ryze arkádové vyznění potvrzuje i přítomnost nechvalně známého vracení času. Hra vás za jeho využívání nijak nepenalizuje, popřípadě neodměňuje za to, že tuto berličku nepoužijete, což je rozhodně škoda.
Hra vás zavede do nejrůznějších prostředí, zejména ale tam, kde se závodní podloží skládá z nevyzpytatelného písku, mazlavého bláta nebo čehokoli, co kontrolu trakce řádně pozlobí. Vzhledem k nadsázce a arkádovosti zapomeňte na cokoli blížícího se realismu či skutečným předlohám. Brázdit budete tropické ostrovy plné palem, kde čas od času sjedete na nízko položené pláže a omyjete si zablácené blatníky v blankytně modré vodě. Jindy zase okusíte vyprahlou pustinu, zasněžené pohoří, ba dokonce i trocha toho asfaltu nakonec bude k vidění.
Gravel nabízí i režimy, kde nezávodíte proti ostatním jezdcům (např. Time Attack), ale ta největší zábava přichází logicky s přítomností protivníků.
Všehovšudy nabízí Gravel šestnáct rozličných tratí, přičemž většina z nich má dvě až čtyři verze, které si jsou podobné pouze v samotném stylu prostředí – profil trati, její délka a celkový vzhled je zcela jiný. To nám dává celkem zhruba padesátku tratí. Ty jsou sice opravdu variabilní, vytknout jim ale musím kolísavou kvalitu. Někdy si budete pochvalovat chytlavá esíčka a pěkné okolí, jindy vás unudí nezajímavé prostředí opuštěného dolu nebo sněhové vánice.
Jako celek působí nabídka tratí vcelku dobře, bohužel však chybí cokoli ikonického a vyloženě geniálního, co by vás zamáčklo do virtuální závodnické sedačky. Sami autoři možná spatřili něco takového v nočních závodech, kdy jediné zdroje světla jsou dvojice vašich a soupeřových světlometů plus občasné louče kolem tratě. Bohužel právě tyto závody jsou frustrující, nezábavné a velmi složité. Gravel očividně pokukuje například po dnes již zašlém Motorstormu, jeho tratě byly ale podstatně nápaditější a zábavnější.
Obrázek 1: Stromy, palmy nebo pouhá tráva. Nic z toho se autorům příliš nepovedlo. Obrázek 2: Četné průjezdy říčními koryty či mělkými zátokami patří k tomu hezčímu, co prostředí hry nabízí. Obrázek 3: Zasněžených tratí není mnoho, ale jejích přítomnost potěší. Variabilitu prostředí lze rozhodně pochválit.
Co by to bylo za arkádovou závodní hru, kdyby v jejím středu nestála pořádná kariérní kampaň. V Milestone na to šli trošku od lesa a jinak vcelku klasickou, téměř až staromilskou kariéru oblékli do rádoby moderního televizního hávu. Na imaginární televizní stanici Gravel Channel se totiž každý týden vysílá závod z ligy Off-Road Masters. V něm se pravidelně utkávají ti nejlepší závodníci v pěti cross-country disciplínách, jež dále zpestřuje pětice rozličných druhů závodů.
Trošku škoda, že vcelku zajímavý nápad zakomponovat klasickou kariéru do televizní show nedotáhli autoři až do konce. Ve výsledku to znamená pouze to, že jednotlivé závody jsou rozčleněny do sezón, které vždy vyústí ve velké finále, kde se utkáte ve třech závodech jeden na jednoho s vítězem předchozího ročníku. Snaha udělat plnohodnotnou televizní show je sice cítit například z krátkých video medailonků vašich největších protivníků, ty však svou trapností konkurují stupidním charakterům z letošního Need for Speed: Payback.
Obrázek 1: Medailonky vašich protivníků působí bohužel dosti směšně a amatérsky. Obrázek 2: Každé prostředí nabízí až čtyři různé tratě. Obrázek 3: Nahrávací obrazovka vám vždy poskytne informace o významných částech každého závodu.
Každá sezóna pojme tři až čtyři turnaje, které sjednocuje pouze identické prostředí, režimy závodů se však neustále střídají. Nabídka tratí v Gravel sice okatě kopíruje konkurenci, ale uznávám, že přijít s něčím vyloženě vlastním je přinejmenším obtížné. Základem jsou tak klasické závody na několik kol, časovky bez soupeřů (ty jsou o poznání nudnější), ale i osvědčené klasiky jako eliminace, kdy v každém kole vypadne závodník na chvostu. Jinak dobrý výběr zrazuje režim Smash Up. V něm jste na trati sami a musíte trefovat před vámi se objevující bariéry, kde jako na automatu rotují zelené šipky, které vás pustí vpřed, a červené křížky, jež vás zbrzdí. Nic nudnějšího jsem v rámci závodní hry dlouho nezažil.
V rámci sezóny máte k dispozici hned několik turnajů, mezi kterými ale lze přeskakovat dle libosti, takže i v tomto pohledu seriálové ztvárnění trošku postrádá smysl. Pokud lačníte po něčem jako byl povedený Split/Second: Velocity, bohužel vás zklamu. Na druhou stranu mě ale potěšila možnost některé závody vynechat, to když vám určitý režim nesedí, nebo se už prostě chcete posunout kupředu.
Obrázek 1: Nechybí ani populární přetáčení času. Obrázek 2: Duely jeden na jednoho jsou o poznání složitější než běžné závody.
Už jsme si ujasnili, že tratě jsou dobré (leč ničím nevynikají) a stejně je na tom i kariéra. Ta vám nechává volnou ruku v tom, jak budete postupovat, a předhazuje vám dobře udělaný mix různých prostředí a rozličných závodů. Jenže jak se to vlastně celé vůbec hraje? Je jasné, že arkádové závody nemusí nabízet tolik detailů a perfekcionismu, pokud jde o tratě nebo vozy. Hlavně aby to byla zábava. Bohužel Gravel mě zklamal zejména v tom, jak se auta řídí, jak na sebe reagují a konec konců také jak vypadají.
Jinak poměrně široká nabídka vozů je podle výkonu a druhu rozčleněna do šesti kategorií. Bohužel vozy v každé kategorii se liší pouze množstvím koní pod kapotou, na další aspekty, jako je zrychlení, ovladatelnost, maximální rychlost a další atributy, už autoři nějak zapomněli. Ve výsledku jsem ale nepoznal ani rozdíl v celkovém výkonu. V rámci jedné kategorie se všechny vozy chovají identicky a vybíráte spíše podle toho, jak se vám daný stroj líbí. V tomto ohledu se arkádovost dostala až na nezdravou úroveň. Občas také narazíte na anomálii, kdy třeba Porsche 911 i na asfaltové trati sice brzdí lépe než monopost Formule 1, ale jinak se chová jako Bugatti Veyron Super Sport driftující na želatině.
Obrázek 1: Skákání si užijete! Tam, kde byl nedostatek přírodních překážek, nachystali autoři ještě další umělé rampy a skokánky. Obrázek 2: Čas od času zavítáte do speciálních asfaltových tratí. Přilnavý povrch ale vyváží neúprosný déšť.
Zkrátka a dobře jízdní model nelze pochválit téměř za nic. Alespoň nějaká variabilita v rámci vozového parku by se hodila, jinak totiž působí Gravel téměř jako Cars 3 a podobné tituly. Se zmíněnou animovanou arkádou má bohužel Gravel společné i vizuální ztvárnění vozů. Při prvním spuštění jsem kontroloval, jestli se mi nestahuje ještě nějaký HD balíček textur, protože vzhled vozů je zkrátka a dobře odfláknutý. Auta připomínají nesympatické krabice na kolech, které sice reflektují tvary karoserie svých skutečných předloh, ale při pohledu na ně budete vzpomínat na krásné modely vozů z rovněž arkádových titulů jako je Forza Horizon nebo již zmíněné Need for Speed: Payback.
Tomu odpovídá i chování vozů na trati. Vzájemné střety působí jako poštuchování plastových modelů na dětské autodráze, a to jak vizuálně, tak i zvukově. Jedinou světlou stránkou jsou hezky se deformující karosérie vozů, což je něco, co vskutku uvítáte, protože dívat se celý závod na nevzhledné plasty karosérií s umělou pastelovou barvou je něco, co u závodní hry opravdu nechcete.
Obrázek 1: Nevzhledné krabice. Některé vozy opravdu nejde popsat jinak. Obrázek 2: Kokpity aut v rámci jedné výkonnostní třídy jsou mnohdy téměř identické. Obrázek 3: Porsche 911 je nádherné auto, ale toto vizuální zpracování připomíná spíše dětské autíčko.
Vedle vizuálního zpracování vozů nás pak logicky zajímají i samotné tratě. Jejich diverzitu jsme již pochválili, bohužel co se grafického zpracování týče, už si tolik chvály nezaslouží. Dokud se závod odehrává na uzavřeném stadionu, je kvalita vizuálu srovnatelná s aktuální konkurencí. Suchá hlína přechází rovnoměrně v měkké bláto, které se ve slunečním svitu hezky leskne. Jakmile ale vyrazíte do exteriérů, kde se odehrává většina závodů, není moc nad čím jásat. Písečné tratě jsou ještě relativně hezky zpracované, ale jakmile zahlédnete cokoliv zeleného, vrátíte se v Gravelu minimálně o pět let zpátky.
Vizuální stránku Gravel není příliš za co chválit, snad jen ty odlesky vody a mazlavého bláta vypadají opravdu dobře.
Textury v nízkém rozlišení jsou doplněny dvourozměrnými keři, které při kontaktu s vozem zmizí a zase se objeví až když zadní nárazník opustí inkriminovanou oblast. Podobně jako v případě nevzhledných vozů jsem očekával, že se mi stáhne nějaký dodatečný update s kvalitnějšími texturami, protože první spuštění mě zaskočilo. Bohužel skutečnost je taková, že Gravel je po vizuální stránce zastaralým titulem, jež neoslní jak kvalitou, tak i uměleckým zpracováním. Rovněž zamrzí pouze 30 snímků za vteřinu. Při horším vizuálním zpracování bych očekával, že autoři vymáčknou ze hry vyšší snímkování, které každé závodní hře prospěje.
Otestovat technická specifika hry více hráčů se mi povedlo tak na půl. Sice jsem si zahrál a nutno dodat že bez technických problémů, ale ne vždy jsem měl to štěstí najít skutečné spoluhráče. O multiplayer pravděpodobně není příliš velký zájem, protože jsem žádný závod nejel ve více než pěti závodnících, přičemž se několikrát stalo, že jsme jeli pouze dva nebo tři. Hra sice zbytek startovního pole doplnila umělou inteligencí, ale tím pádem se ze hry stal téměř klasický singleplayer závod. Je však pravdou, že multiplayer je v Gravel spíše do počtu. Kromě rychlé hry lze pozvat i přátele do společného závodu, ale nic dalšího bohužel tento režim nenabízí.
Obrázek 1: Dvojrozměrné keříky a tráva při kontaktu s vozidlem nečekaně zmizí. Obrázek 2: Lesní tratě vypadají na první pohled hezky, výsledek však sráží špatná kvalita textur.
I přes všechny své chyby není Gravel vyloženě špatnou hrou, jen zkrátka ničím nevyčnívá. Výsledek podkopávají i nešťastné prvky jako stupidní komentář televizního hlasatele, který produkuje hlášky ve stylu: „Pokud jste při sledování dnešní epizody neomdleli, jistě jste zvyklí na silné emoce.“ Rovněž mě neustále iritovala geniální funkce hry, která vás po skončeném závodu náhodně přesune na šampionát, který jste buďto vůbec nejeli, anebo rovnou na ten, jež máte prozatím zcela uzamčený. Podobných nelogických prvků je ve hře bohužel více.
Přes vše zmíněné je i tak Gravel docela zábavnou arkádovou hrou, nemůžete k ní však přistupovat s příliš velkým očekáváním. Konkurenci třeba v podobě Forzy Horizon 3 se bohužel nevyrovná. Pokud tedy váháte, jestli Gravel stojí za vaši investici, potěší vás, že na všechny tři platformy je k dispozici demo verze. Gravel vychází 27. února 2018 pro PC, PlayStation 4 a Xbox One.
Gravel bohužel nepatří mezi pozitivní překvapení roku, ale i tak si své publikum může najít.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3225 / AMD Phenom II X4 920 | Intel Core i5-2500K / AMD FX-6350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760 / AMD Radeon HD 7950 | NVIDIA GeForce GTX 960 / AMD Radeon R9 380 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 40 GB | 40 GB |
Gravel vychází 27. února 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One.