Historie společnosti se píše od roku 1994, kdy fungovala ještě pod hlavičkou fyzické osoby, významné postavení na trhu si začala budovat od roku 1998. Nyní působí jako ryze česká akciová společnost. Veškeré daně odvádí rovněž v České republice. Je vlastněna skupinou investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited.
Rok | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Obrat | 900 | 1200 | 1600 | 2300 | 3200 | 4200 | 5700 | 6700 | 7700 | 9100 | 11500 | 14300 | 17400 | 21000 | 24900 | 29200 | 37400 | 44980 | 42300 | 46980 |
V roce 2013 jsme opět lámali rekordy. Vyřídili jsme více než 3 miliony objednávek a dosáhli obratu více než 9 miliardy Kč bez DPH a 11 miliard vč. DPH. Alza byla více než 300 odborníky z řad reklamy a marketingu vyhodnocena jako nejperspektivnější česká značka současnosti. V žebříčku nejúspěšnějších českých značek se navíc dělí o krásné druhé místo.
Celý rok byl ve znamení inovací, směřujícím ke stále větší zákaznické spokojenosti:
V roce 2012 jsme dosáhli obratu 7,656 miliard Kč, vyřídili přes 2,5 milionu objednávek a prodali přes 250 tisíc notebooků, počítačů a tabletů. Spustili jsme unikátní službu AlzaDrive, která umožňuje revoluční nakupování bez opuštění vozidla.
Rok 2012 se pro nás zařadil mezi ty nejúspěšnější. Většina obratu i nadále pocházela z tradičních IT komodit, enormně rostl zájem televize a bílé zboží, raketový start zaznamenal prodej elektronických licencí a hraček.
Díky perfektní spolupráci s dodavateli jsme zvládli efektivně vykrývat požadavky trhu. Zákazníci tak měli na výběr z bohatší nabídky tabletů, ultrabooků, elektronických čteček a chytrých televizí. Uvedli jsme na trh řadu očekávaných novinek - Samsung Galaxy III, Windows 8, očekávaný herní hit Diablo 3 nebo Apple iPad Mini.
V roce 2011 jsme rozšířili síť výdejních míst do okresních měst. Začali jsme obsazením středočeského kraje otevřením prodejen v Kolíně, Kladně, Mělníku a Příbrami a pokračovali v Mostě a Táboře.
Na Slovensku jsme také nezaháleli. Postupně jsme rozšířili naši prodejní síť o většinu krajských měst. Vznikly prodejny v Košicích, Prešově, Žilině, Nitře, Trenčíně, Trnavě. Avšak bezesporu největším počinem na území Slovenské republiky bylo otevření nové bratislavské centrály s plochou 1 100m
Rozšířili jsme sortiment domácí elektro. Začali jsme prodávat domácí spotřebiče a velkou bílou techniku - lednice, pračky i sušičky.
Na podzim jsme výrazně rozšířili skladové prostory o logistický sklad v areálu VGP Horní Počernice. V průběhu roku jsme rozšířili svou síť prodejen o Jihlavu, Zlín, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Olomouc, Liberec, České Budějovice a další prodejny na území Prahy. Prodejnu tak máme v každém krajském městě. Otevření 8 nových prodejen.
Rok ve znamení celosvětové krize. Přesto jsme již za první tři měsíce tohoto roku prodali zboží za více než miliardu a dále posilovali svou pozici na trhu s počítači a elektronikou. Tento rok také dochází k významnému rozšíření portfolia nabízených výrobků například o malou bílou spotřební elektroniku či hračky.
Připravili jsme speciální akce na podporu ekologického chování, snažili se o edukaci zákazníků. Jednou z nich byla akce Šrotovné na počítače a elektroniku, kdy tisíce lidí přinesly k ekologické likvidaci svůj počítačový šrot nebo staré televize, které by jinak skončily v běžné popelnici.
V reakci na obrovskou poptávku našich zákazníků jsme rozšířili sklady na 5 160m2, zásadně zvětšili a zmodernizovali prostory na centrále v pražských Holešovicích a v těchto prostorech následně otevřeli zcela unikátní showroom, představující to nejlepší z oblasti počítačů a spotřební elektroniky. Otevřeli jsme pět nových prodejen - postupně byly otevřeny dvě nové prodejny v Praze a dále v Hradci Králové, Plzni a Ostravě.
Počet zaměstnanců vstoupá na 270, na konci roku 2009 máme v nabídce kolem 30 000 produktů a za celý rok jsme vyřídili 1,14 milionu objednávek, což znamenalo, že jsme vyřizovali každou minutu tři objednávky s průměrnou hodnotou 4 421 Kč.
V květnu jsme otevřeli novou prodejnu v Brně. Je dokončen rebranding a společnost je přejmenována na Alza.cz a.s. Pro slovenskou prodejnu Alza.sk znamená rok 2008 velký rozvoj - stěhování do větších kvalitnějších prostor i zvětšení týmu. I v Česku prožila společnost dramatický růst, počet zaměstnanců poprvé přesáhl dvě stovky.
Alza.cz v tomto roce významně vstupuje do nových reklamních formátů a médií se svým maskotem - mimozemšťanem Alzou. V říjnu 2008 také proběhla v Praze první oficiální tisková konference, kde společnost Alza.cz poprvé zveřejnila své obchodní výsledky a vize do budoucna. Tento rok Alza.cz zakončuje dosažením obratu 3,2 miliardy Kč, což znamená oproti předchozímu roku nárůst o 40 %.
Získali jsme prestižní ocenění - mimo jiné GE Money Multiservis Obchodník roku 2008 a HP Partner roku 2008 za absolutní prvenství v kategorii Dosažený obrat v prodeji notebooků. Touto cenou tak byla i poprvé formálně potvrzena pozice Alza.cz coby lídra v prodeji notebooků na českém trhu.
V tomto roce jsme zareagovali na dynamický nárůst objednávek přestěhováním prodejny v Holešovicích do nových prostor na plochu 300 m2, zároveň jsme rozšířili skladové prostory o dalších 500 m2. Počet zboží v nabídce překročil 13 tisíc kusů. Kromě elektronických objednávek lze zboží nově objednat také na online terminálech v showroomu.
Převratnou novinkou tohoto roku jsou pro urychlení nákupu platební automaty Alza PayBox, umístěné také v showroomu prodejny, které výrazně urychlují nákup. Ze stejného důvodu jsme zautomatizovali výdej zboží. V návaznosti na nové prostory jsme rozšířili otevírací dobu prodejny na 7 dní v týdnu od 8:00 do 20:00 hodin. Počet zaměstnanců vzrostl na 130.
Zavedla se služba automatické fakturace, která umožňuje zadání objednávky k expedici bez ohledu na denní hodinu, stejně tak vylepšený a zrychlený způsob přepravy zásilek Messengerem. Dopilovali jsme online splátkový systém, vybrali nejatraktivnější produkty např. úvěr zdarma a přidali jsme úvěr pro podnikatele.
Ani v roce 2007 jsme nezanedbali pomoc nadacím a tradičně jsme byli partnerem festivalu Jeden svět. V neposlední řadě stojí za zmínku masivní marketingová podpora v TV, rádiích, na billboardech nebo v časopisech. Obrat společnosti dosáhl téměř 2,3 miliardy Kč.
Počet zaměstnanců se vyšplhal na 80, odbavovali jsme denně tisíce objednávek, zkrátili jsme výrazně dodací lhůty na objednávkové zboží, rozšiřování sortimentu překročilo magických 10 000 položek. Splátkový prodej lze komplet realizovat bez návštěvy obchodu, radikální zrychlení a zpřehlednění výdeje zboží ve skladu přinesla elektronická evidence vydávaného zboží. Obrat převyšuje 1,6 miliardy Kč.
Velkou změnou bylo přizpůsobení se slangovému označení společnosti Alzasoft a.s. našimi zákazníky. Přejmenovali jsme se z Alzasoft.cz na Alza.cz. Spolu s touto zásadní změnou jsme zprovoznili novou verzi webových stránek v několika jazykových mutacích, mnoho zajímavých novinek a funkcí.
Ke spolupráci s Člověkem v tísni přibyla úzká spolupráce s Hands for Help, vybavili jsme a vyslali polní nemocnici do Pakistánu.
Tento rok byl ve znamení dalšího zkvalitňování, rozšiřování služeb a růstu. Přidali jsme nové funkce eshopu, rozšířili možnosti pro zákazníky: placení kartami, zasílání zboží Českou poštou, možnost nákupu dárkových šeků nebo moderovaná diskuze u produktů, mezi nabízenými službami přibyla záchrana dat. Otevírací dobu jsme prodloužili do 20:00, otevřeli jsme i v sobotu a o Vánočních nedělích.
Začali jsme spolupracovat se společností Člověk v tísni, různými nadacemi, dětskými domovy. Naše příspěvky na dobrou věc vyšplhaly téměř k milionu korun. Obrat překročil magickou hranici 1 miliardy Kč.
Od 1. ledna se firma transformuje do akciové společnosti, což přináší zejména velké množství změn ku prospěchu zákazníků. Společnost prochází výrazným přerodem a to hlavně ve smyslu interní organizace, která si klade za cíl absolutní spokojenost zákazníka. Prioritou se stává profesionální přístup k zákazníkovi ve všech odděleních společnosti, vyslyšení jeho individuálních požadavků, nastavení nadstandardního řešení reklamací, klade se důraz na osobní přístup.
Zavádíme příjem reklamací přes internet, rozšiřujeme portfolio nabízených služeb, mimo jiné i prodej na Slovensko. Před sezónou jsme absolvovali další stěhování a náš sklad se tak rozrostl na 1600 m2. Přidali jsme nové přepravní společnosti, dramaticky zlevnili a zkvalitnili zasílání zboží kurýrem po Praze, rozšířili splátkový prodej. Tento rok tehdejší Alzasoft končí téměř dvojnásobným obratem oproti roku 2003.
Firma se po přestálé katastrofě stabilizuje, vylepšuje interní procesy skladového hospodářství a logistiky vůbec, probíhá další vylepšování e-shopu a rozšiřování katalogu nabízených produktů. Obrat v tomto roce dosahuje téměř půl miliardy Kč.
Uvedli jsme na svět inovovanou verzi eshopu, bohužel však u jejího zrodu nestojí dobrá sudička, ale povodně srpna 2002. Díky obrovskému nasazení a obětavosti personálu jsme byli v zaplavené oblasti první, kdo za 4 dny prodával. Tolerantní zákazníci akceptovali omezený provoz, kdy jsme elektřinu produkovali vlastními generátory a internetové spojení fungovalo pouze přes mobilní síť. O to více jsme se snažili udělat maximum pro návrat do normálu.
Vánoce byly opět ve znamení obrovského přívalu nových zákazníků a to i díky znovu zavedené inovované verzi eshopu, jež nabízí zákazníkovi nepřeberné množství informací o produktu, jeho dodací lhůtě, kompatibilitě, prodávanosti, stavu skladu a možnost sledovat online faktury i objednávky.
Tento rok se nesl v duchu vylepšování, rozšiřování prodejních, servisních i skladovacích prostor, rozrostl se počet zaměstnanců, zlepšovali jsme služby i funkce eshopu a přicházeli s novými.
Spustili jsme první verzi eshopu, nastěhovali do nových prostor v Jateční ulici. Nejčastějšími zákazníky se stali profesionálové a experti HW i firmy.
Značně jsme rozšířili sortiment a skladové zásoby, mezi nabízenými službami je novinkou zasílání do 24 hodin od objednávky po celé ČR. Tyto kroky k nám přivedly další spokojené zákazníky, především mimopražské, takže koncem roku zaznamenáváme trojnásobné navýšení průměrného měsíčního obratu oproti zimě 1998.
Internetová stránka Alzasoft.cz se úspěšně držela mezi pěti nejnavštěvovanějšími ve svém oboru. Začali jsme nabízet konkurenceschopné ceny i dalším prodejcům výpočetní techniky, vznikl dealerský kanál.
Otevřeli jsme první skutečnou prodejnu v Dělnické ulici. Zaměřili jsme se na zákazníky s dobrými znalostmi výpočetní techniky, kteří dokáží ocenit rychlou dostupnost a vynikající cenu nejnovějších PC komponentů, kterou jim dokážeme zprostředkovat. Osobní a velice pružný přístup k zákazníkům se velmi osvědčil, na podzim obrat tehdejšího Alzasoftu dramaticky rostl a to i díky vlně nových zákazníků, zejména z řad studentů.
V tomto roce Alzasoft přichází s prvními letákovými akcemi. Novinkou je, že zboží z těchto letákových akcí je skladem.
Tehdejší Alzasoft se stává známým mezi studenty. Zákazníky získává pomocí inzerce na nástěnkách vysokých škol a studentských kolejích.
Oficiální začátek společnosti se datuje k 29. 11. 1994, kdy pan Aleš Zavoral získal svůj živnostenský list a pustil se do podnikání na začínajícím IT trhu.