Hmotnostní index označuje maximální nosnost pneumatiky. Jde o číslo, kterým je každá pneumatika označena a tento index je uveden také v technickém průkazu vozidla. Je naprosto zásadní, abyste se tímto zápisem řídili. Vyhnete se problémům na STK a hlavně tím neohrozíte bezpečnost provozu. Co dalšího je dobré o nosnostním indexu vědět? A jaké konkrétní hmotnosti jednotlivým indexům náleží? To najdete v článku.
Hmotnostní index (někdy také nosnostní index pneumatiky a nebo zátěžový index pneumatik) je číslo, podle kterého poznáme, jakou nosnost pneumatiky mají. Samotná nosnost se udává v kilogramech pro každou pneumatiku zvlášť. To znamená, že má-li jedna pneumatika nosnost 500 kg, celá sada unese automobil o maximální hmotnosti 2 000 kg neboli 2 tuny.
Společně s rychlostním indexem najdeme index nosnosti pneumatik zpravidla na konci označení pneu. Je to číslo od 0 do 279. Nosnost náležící k danému indexu zjistíte podle tabulky níže v článku. V případě osobních aut a dodávek do 3,5 tuny jsou relevantní čísla mezi 75 a 101 včetně. Pneumatika označená 235 / 45 R18 98 Y má nosnostní index 98 a bezpečně uveze 750 kg. Tento typ značení je standardizovaný a najdete ho na bočnicích každé pneumatiky, ve velkém technickém průkazu i v online nabídce pneumatik.
Co jsou zesílené / zátěžové pneumatiky?
Někdy se můžete setkat s označením pneumatiky XL, EL (Extra Load), RF („reinforced“) nebo „zesílená“. Všechna tato značení říkají, že je pneumatika celkově robustnější, odolnější, a tedy stavěna na výrazně větší namáhání. Zesílené pneumatiky jsou vhodné například pro těžká SUV, u nichž může s větší pravděpodobností dojít k poškození v důsledku najetí na vysoký obrubník nebo ostrý kámen. Samotnou nosnost pneumatiky ale stále udává hmotnostní index.
Kdybyste narazili na označení RF, ještě nemusí jít o zesílenou pneumatiku, nýbrž o dojezdovou pneumatiku typu run-flat. Je to pneumatika pro běžný provoz konstruovaná tak, aby fungovala i v případě defektu a při snížené rychlosti vás bezpečně dovezla do servisu. Tento typ je vhodný především pro novější auta, jimž chybí místo pro rezervu, která už není součástí povinné výbavy.
Hodnoty hmotnostního indexu nemají ke skutečným hodnotám nosnosti žádný přímý vztah, nelze je tedy nijak odvodit. Tento vztah existuje pouze v tabulce, v níž se hmotnostní index používá jako klíč pro vyhledání odpovídající hmotnosti. Zde najdete část tabulky, která je relevantní pro osobní a některá nákladní auta:
Nosnostní index pneumatik | kg/1 pneu | Nosnostní index pneumatik | kg/1 pneu |
---|---|---|---|
75 | 387 kg | 100 | 800 kg |
76 | 400 kg | 101 | 825 kg |
77 | 412 kg | 102 | 850 kg |
78 | 425 kg | 103 | 875 kg |
79 | 437 kg | 104 | 900 kg |
80 | 450 kg | 105 | 925 kg |
81 | 462 kg | 106 | 950 kg |
82 | 475 kg | 107 | 975 kg |
83 | 487 kg | 108 | 1000 kg |
84 | 500 kg | 109 | 1030 kg |
85 | 515 kg | 110 | 1060 kg |
86 | 530 kg | 111 | 1090 kg |
87 | 545 kg | 112 | 1120 kg |
88 | 560 kg | 113 | 1150 kg |
89 | 580 kg | 114 | 1180 kg |
90 | 600 kg | 115 | 1215 kg |
91 | 615 kg | 116 | 1250 kg |
92 | 630 kg | 117 | 1285 kg |
93 | 650 kg | 118 | 1320 kg |
94 | 670 kg | 119 | 1360 kg |
95 | 690 kg | 120 | 1400 kg |
96 | 710 kg | 121 | 1450 kg |
97 | 730 kg | 122 | 1500 kg |
98 | 750 kg | 123 | 1550 kg |
99 | 775 kg | 124 | 1600 kg |
Pokud kupujete pneumatiky, můžete koupit i takové, které mají nosnostní index vyšší, než je ten ve vašem technickém průkazu. V žádném případě ale nesmí být tento index nižší, a to z pochopitelných zákonných i bezpečnostních důvodů.