Dvoudobé benzínové motory nacházejí využití zejména u zahradní techniky. U sekaček již mnoho výrobců přechází ke čtyřtaktům, ale motorové pily nebo křovinořezy zůstávají z konstrukčních a výkonnostních důvodů stále u motorů dvoutaktních. Ty ke svému provozu vyžadují palivovou směs skládající se z benzínu a oleje. Každý motor si však žádá specifický poměr ředění. Pro některé stroje je například nutné ředit olej s benzínem v poměru 1 : 50, u jiných je dostačující ředění 1 : 25. V tomto našem článku najdete vše, co budete pro ředění benzínu potřebovat znát, včetně užitečné tabulky poměru benzínu a oleje do dvoudobých motorů.
Pro zachování dlouhé životnosti stroje je důležitý i výběr oleje. Aby směs optimálně mazala, nelze použít hned první olej, který vám padne do ruky. Při nesprávném mazání může dojít k zadření pístu nebo k jiným komplikacím způsobeným nedokonalou účinností. Proto je důležité kromě dodržení správného poměru míchání benzínu s olejem vybrat i správné ingredience.
Každý „dvoutakt“ by měl být mazán olejem, který je přímo určen k míchání s benzínem. Takový olej bývá zpravidla označen M2T nebo 2T. V praxi to znamená, že se musíte vyhnout olejům pro čtyřdobé motory a olejům pro osobní automobily.
Jak již bylo zmíněno, každý stroj vyžaduje specifický poměr ředění benzínu a oleje. Tento poměr vždy naleznete v jeho návodu či na víčku nádrže. Někdy může být u motorů v záběhu požadován jiný poměr ředění, například 1 : 33, než po záběhu – po něm třeba 1 : 40.
Poměr vždy určuje, kolik oleje je do benzínu nutné nalít. Pokud máte ředit benzín olejem v poměru 1 : 50, znamená to, že na 50 litrů benzínu potřebujete 1 litr oleje. Na jeden litr benzínu je to pak 20 ml.
Poměr | 1 : 25 | 1 : 30 | 1 : 40 | 1 : 50 |
---|---|---|---|---|
Benzín | Olej
| |||
1 litr | 40 ml | 33 ml | 25 ml | 20 ml |
2 litry | 80 ml | 66 ml | 50 ml | 40 ml |
3 litry | 120 ml | 99 ml | 75 ml | 60 ml |
4 litry | 160 ml | 132 ml | 100 ml | 80 ml |
5 litrů | 200 ml | 165 ml | 125 ml | 100 ml |
Benzín s olejem se vždy míchá před nalitím do stroje v kanystru určeném pro palivo. Obě kapaliny musí být kvalitní, tzn. neodstálé, jinak i přes dodržení poměru ředění může dojít k zadírání motoru.
Do kanystru nejprve nalijte olej a poté benzín. Kanystr uzavřete a jemně jej protřepejte. Důležité je použít vždy přesný poměr obou kapalin. Při použití menšího množství oleje riskujete poškození motoru, pokud je oleje naopak více, stroj zbytečně kouří.
Důležitou roli pro životnost dvoutaktního motoru hraje stáří používané směsi, zejména oleje. Proto si vždy poznamenejte, kdy jste benzín s olejem ředili. Směs raději řeďte v menším množství, protože olej postupem času ztrácí svoji účinnost. Obecně platí, že by se neměla používat směs starší půl roku.
Zároveň podobné pravidlo platí i pro olej samotný, který by neměl být otevřený déle než půl roku, protože se znehodnocuje jeho kvalita. Raději tedy kupujte menší objem oleje a častěji, udržíte tak svůj dvoutakt v kondici.
Z toho vyplývá jednoduché pravidlo. Směs vždy na jaře vyměňte. Nespotřebovanou směs benzínu a oleje nechte po zimě ze stroje vytéct a použijte novou. Tak budete mít jistotu, že křovinořez, pilu, sekačku nebo jinou zahradní techniku nezadřete. Starou směs nebo nespotřebovaný otevřený olej nechte zlikvidovat ve sběrném dvoře.
Tento druh benzínu je v podstatě předem připravená směs, kterou můžete rovnou lít do svých zahradních strojů. Výhodou tohoto paliva je jeho výdrž a také fakt, že nemusíte řešit žádné ředění. Nevýhodou je jeho vyšší cena. Pro kutily, kteří své dvoutaktní stroje používají celou sezónu, se alkylátový benzín nevyplatí tolik, jako je tomu v případě příležitostných zahrádkářů, kteří dvakrát do roka posečou zahradu.
Míchání benzínu s olejem není žádná věda. Musíte jen dávat pozor na poměr míchání obou kapalin. Abyste svůj zahradní stroj udrželi v kondici, směs pravidelně vyměňujte a nebo používejte účinnější, ale také dražší alkylátový benzin.