Inno3D patří k těm společnostem, které své grafické karty stavějí výhradně kolem grafických čipů společnosti NVIDIA. V její nabídce tak naleznete téměř kompletní portfolio grafických karet GeForce, jež se navíc mohou pochlubit také velmi přijatelnou pořizovací cenou. Výjimkou snad není ani grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC, kterou jsme pro vás dnes na Alza.cz otestovali. Jaká tedy je grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC?
Grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU104 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a DLSS (Deep Learning SuperSampling). Svým výkonem pak Inno3D RTX 2080 X2 OC spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 515/1 755 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 45 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080.
Grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC měří na délku 268 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará poměrně tenký pasiv skládaný z hliníkových žeber, jehož základna je pro lepší odvod odpadního tepla tvořena měděnou výparníkovou komorou (Vapor Chamber). Grafické paměti i moduly napájecí kaskády jsou chlazeny společně s grafickým čipem, a odpadní teplo je z nich tedy předáváno přímo do výparníkové komory. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 85mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami, které jsou pro tišší chod a delší životnost uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Otáčky obou ventilátorů jsou řízeny nezávisle (asynchronně). V případě nízkých teplot grafická karta oba ventilátory úplně zastaví, a zamezí tak zbytečné hlučnosti (semi-pasivní chlazení). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC na skóre 97,9 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC se stará 8+2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6pin a jednoho 8pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 225 W (max. 250 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink) určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Inno3D RTX 2080 X2 OC | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1755 MHz 1830 MHz |
PCIe 3.0 x16
225 W |
Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1650 MHz 1770 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1890 MHz |
PCIe 3.0 x16
245 W |
Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G | TU106
TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz
1815 MHz 1920 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1557 MHz
1671 MHz 1893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20
Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2
13,230 million 7nm FinFET |
3840
240 64 |
HBM2
16.384 GB 4096b/2000 |
1400 MHz
1750 MHz 1766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Inno3D RTX 2080 X2 OC | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 75 °C | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 830 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 348 W | měřeno v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorů | 2 050 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 43,5 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC se na konci zátěžového testu držely na 75 °C při vysokých otáčkách ventilátorů nad 2 000 ot/min, které při této rychlosti generovaly vysokou hlučnost 43,5 dBA, a karta tedy byla znatelně hlučná. Frekvence grafického čipu se na konci zátěžového testu držela na 1 830 MHz.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti Inno3D RTX 2080 X2 OC vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností Inno3D RTX 2080 X2 OC se všemi ostatními grafickými kartami GeForce RTX 2080, které jsme na Alza.cz a GPUreport testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohledu třetí osoby, ve které plníte úkoly zabijáckého agenta 47. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Glacier vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v listopadu 2018 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC je dán zejména výkonem samotného grafického čipu TU104 (TU104-400A-A1), který se od jiných grafických karet GeForce RTX 2080 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala na 1 830 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 14 000 MHz.
Reálná frekvence Inno3D RTX 2080 X2 OC byla tedy o nějakých 50 MHz nižší než ta, kterou nabízí konkurenční Asus Strix RTX 2080 O6G Gaming (1 890 MHz). A protože výkon grafických karet je vázán právě na frekvenci grafického čipu, není žádným překvapením, že Inno3D nabízí také o chlup nižší herní výkon nežli Strix. Není to však nic, co by stálo za řeč, a tak jsem byl s výkonem grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC spokojen. Drobné rozdíly ve výkonu lze totiž vždy dohnat přetaktováním grafické karty, a tak se pojďme na možnosti přetaktování této grafické karty podívat.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, než jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (111 %) a Temp. Limit (88 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM na hodnotě 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 74 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC podařilo získat v průměru ještě zhruba 6 % dalšího výkonu, což samozřejmě není mnoho, ale je to výkon, který dostanete úplně zdarma. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nějakými 26 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC v počítačové hře Crysis 3.
Inno3D RTX 2080 X2 OC nabízí více než dostatečný herní výkon všem náročným hráčům počítačových her, pro které by bylo pořízení té vůbec nejvýkonnější herní grafické karty dneška, tedy GeForce RTX 2080 Ti, již zbytečným luxusem – její výkon by ke svým hrátkám jen těžko nějak rozumně využili. To ostatně platí pro všechny grafické karty GeForce RTX 2080.
Čím se grafická karta Inno3D RTX 2080 X2 OC kromě výkonu může pochlubit, je především dvouslotové provedení chladiče, které vám umožní využít více rozšiřovacích slotů na základní desce vašeho PC. Každý pak jistě ocení i přítomnost funkce semi-pasivního chlazení, které zastavuje oba ventilátory chlazení v případě, kdy grafická karta není nijak vytížena, a sníží tak její hlučnost na minimum. Zapomenout nesmíme ani na přítomnost nastavitelného RGB LED osvětlení, které jistě ocení všichni majitelé prosklených počítačových skříní.
Kromě pořizovací ceny, která je obecně vysoká u všech grafických karet GeForce RTX 2080, tou největší Achillovou patou grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC je vysoká hlučnost chlazení. Zde si vybral svou daň onen dvouslotový systém chlazení s menším pasivem, jehož nižší chladicí výkon musí být kompenzován vyššími otáčkami ventilátorů. V případě grafické karty Inno3D RTX 2080 X2 OC se otáčky ventilátorů při plné zátěži šplhají nad hranici 2 000 ot/min, a na problém s vysokou hlučností je tak zaděláno. Kdo má rád tiché počítače, měl by se této grafické kartě raději vyhnout.
Inno3D RTX 2080 X2 OC
Grafické kartyInno3D RTX 2080 X2 OC z nové generace grafických karet Turing společnosti NVIDIA nabízí vynikající herní výkon všem náročným hráčům počítačových her. Systému chlazení s výparníkovou komorou sice u této grafické karty nabízí na rozměry úsporné dvouslotové provedení, ovšem za cenu vysoké hlučnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.