Výběr vhodného motorového oleje je základem pro správnou funkci a dlouhou životnost motoru vašeho automobilu nebo motocyklu. Aby olej mohl plnit svou roli správně, je nutné jeho hladinu pravidelně kontrolovat a dolévat ho, především pak dodržovat pravidelné výměnné intervaly.
Intervaly výměny oleje uvádí výrobce automobilu v příručce k vozidlu. Interval je dán vždy buď časovým obdobím, nebo počtem ujetých kilometrů. Výměna by měla být provedena ihned po dosažení jedné z těchto hranic, ideálně však ještě před jejím dosažením. Délka intervalu bývá obvykle 15 tisíc km nebo 1 rok.
Jestliže při dovršení předepsaného období budete mít ujetou například pouze polovinu ze stanoveného počtu kilometrů, či naopak ujedete tyto kilometry dříve, než se přiblížíte datu výměny, i přesto musí výměna proběhnout. Životnost oleje je totiž omezena. Pokud máte roční nájezd hodně přes 20 000 km, měli byste zvážit dvojí výměnu, ideálně jednu před začátkem zimní sezóny a druhou před tou letní. Při každé výměně oleje se doporučuje také měnit olejový filtr.
Správný postup pro výměnu a kontrolu hladiny oleje ve vašem vozidle zjistíte v uživatelské příručce. Dolévání oleje bezpochyby zvládnete doma sami, v příručce stačí jen zjistit, do kterého z otvorů pod kapotou se olej leje. Výměna oleje je pak o něco složitější. Zahrnuje vypuštění oleje stávajícího, a sice povolením šroubu ve spodu olejové vany. Výměnu doporučujeme přenechat odborníkům v autoservisu, kteří mají možnost si vozidlo zdvihnout na hydraulickém zvedáku. Navíc vědí, jak s použitým olejem naložit.
Pokud byste přesto chtěli provádět výměnu svépomocí a máte bezpečný způsob, jakým se dostat pod motor vozidla, správný postup naleznete v tomto článku.
Stejně jako interval výměny je i typ oleje a jeho přesné označení specifikováno výrobcem vozu. Při dolévání oleje je důležité dodržet viskózní třídu, jinak jsou oleje různých značek bez problému vzájemně mísitelné a výběr výrobce je čistě na vás.
Specifikaci motorového oleje pro jednotlivé typy motorů najdete v uživatelské příručce ke svému vozu. Zde uvádíme ukázku z příručky k vozu Škoda Octavia.
Viskozita neboli míra vnitřního tření oleje je proměnná veličina závislá na teplotě. Protože během činnosti motoru dochází ke změnám teploty a tlaku, v zájmu správné účinnosti mazání je žádoucí, aby se viskozita oleje při změně teplot měnila co nejméně.
Pro charakteristiku viskozitních vlastností motorového oleje se používá klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers). Ta rozděluje oleje do 6 zimních tříd označených číslem, za nímž následuje písmeno "W"(z anglického Winter), a 5 letních tříd označených číslem. Značení viskozitních tříd je tedy kombinací dvou čísel ve formátu xxW-yy (např. 5W-30).
Doporučené viskozitní třídy SAE podle vnějších teplot:
Výkonností třída určuje, jaké provozní zatížení je olej schopen dlouhodobě snášet, aniž by došlo k výraznému zhoršení jeho vlastností. Stejně jako viskozitní třída, je i ta výkonnostní pro vaše vozidlo předepsána výrobcem a je nezbytné ji dodržet. Jsou v ní hodnoceny různé vlastnosti, jako např. oxidační stabilita, ochrana proti opotřebení, korozi, tvorbě úsad apod. Třídy vymezují určení pro benzinové nebo vznětové motory, standardní nebo prodloužený interval výměny, nebo typy vstřikování paliva.
V Evropě se nejčastěji používá klasifikace ACEA, u níž je značení reprezentováno kombinací písmen A, B, C a číslic 1–5, např. A1 nebo B3.
Výkonnostní třídy olejů dle ACEA:
Nejpoužívanější výkonnostní třídy u olejů pro osobní automobily:
Výkonnostní třída ACEA | Použití oleje |
---|---|
A1, B1 | Standardní olej, normální intervaly výměny |
A2, B2 | Standardní olej, normální intervaly výměny (Již neplatné) |
A3, B3 | Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
B4 | Jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním |
A4 | Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním |
A5, B5 | Jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS |
Zatímco minerální maziva se vyrábějí z ropných produktů, syntetická jsou získávána uměle. Toto rozdělení olejů hrálo roli v minulosti, kdy měly výsledné produkty výrazně odlišné vlastnosti. Ačkoliv se výrobci označení minerál/syntetika stále drží, v dnešní době se jejich vlastnosti téměř vyrovnaly. Výsledný produkt je téměř vždy pečlivě vypočítanou směsí základového oleje, minerální složky a aditiv, jež pomáhají oleji udržet vlastnosti i v extrémních situacích. Systém získávání a výroby oleje má zanedbatelný vliv na viskozitní vlastnosti a kvalitu.
Motorové oleje s prodlouženým intervalem výměny, tzv. Longlife oleje, se objevily s rozvojem nových motorů, které z důvodu zvyšování výkonu vyžadovaly změnu složení a vlastností motorových olejů. Vznikají v úzké spolupráci s automobilkami a musí přesně splňovat jejich požadavky. Prodloužené servisní intervaly pak dosahují 30 000 km nebo dvou let provozu. Obecně se dá říci, že je Longlife olej výhodný v kombinaci s ekonomickým způsobem jízdy a provozem na převážně dlouhých trasách.
Někteří výrobci jako Volkswagen, Mercedes-Benz a další vyžadují, aby motorový olej navíc splňoval jejich vlastní podnikové specifikace. U značky Mercedes-Benz proto hledejte označení specifikací, jako je MB 229.3 nebo MB 229.5. V případě Volkswagenu je to často VW 506 01 či VW 507 00 (platí i pro Škodu, Audi, Seat). Číslo požadované specifikace najdete v uživatelské příručce vozu, vždy si proto ověřte, že vybraný motorový olej danou normu splňuje.
Mějte na paměti, že použitím nesprávného oleje můžete motor svého vozu vážně poškodit, proto se vždy řiďte doporučením výrobce nebo autorizovaného servisu.