4K monitory se vyznačují velmi vysokým rozlišením (3 840 × 2 160 nebo 4 096 × 2 160 pixelů). Díky tomu poskytují velmi detailní obraz a velkou pracovní, respektive herní plochu.
4K monitory využijete pro běžnou kancelářskou práci (v MS Office – Word, Excel, PowerPoint a další), k hraní her, pro práci s grafikou, fotografiemi a videi, k reklamním a prezentačním účelům i jako univerzální monitory do domácnosti (vždy záleží na konkrétních vlastnostech daného monitoru).
Do domácnosti a kanceláře
Pro běžnou kancelářskou práci v programech MS Office (Word, Excel a další) nebo jako univerzální monitor do domácnosti využijete jakýkoliv ze 4K monitorů.
K hraní her
Jako herní monitor vybírejte model s odezvou do 4 ms a obnovovací frekvencí alespoň 60 Hz. Ten poskytne plynulý a ostrý obraz i v rychlých scénách.
Pro práci s fotografiemi a videi
Pro grafiky či editory videa se hodí monitor s alespoň 10bit barevnou hloubkou, který dokáže reálně zobrazit velké množství barev.
Barevná hloubka | 6 bit | 8 bit | 10 bit | 15 bit |
Počet barev, které monitor zvládne zobrazit | 262 144 | 16 777 216 | 1 073 741 824 | 35 184 372 088 832 |
Firemní účely
Zatímco velkoformátové displeje využijete pro reklamní a prezentační účely, dotykové monitory se hodí jako reklamní kiosky, pokladní monitory nebo samoobslužné systémy.
Typ panelu má velký vliv na vlastnosti obrazu monitoru. Nejvíce realistickou reprodukci barev a nejširší pozorovací úhly (až 178° horizontálně i vertikálně) mají monitory s IPS a S-IPS panely. Oproti monitorům s TN panely jsou však dražší a zpravidla neposkytují tak rychlou odezvu. Monitory s PVA a MVA panely jsou kvalitou obrazu i cenou na pomezí IPS/S-IPS a TN monitorů. Oproti TN obrazovkám věrněji reprodukují barvy a ve srovnání s IPS a S-IPS monitory jsou levnější.
Nejvíce syté a reálné barvy nabízí lesklý povrch obrazovky. Více však odráží světlo z okolí, a proto je hůře čitelný, pokud na něj svítí slunce. Oproti tomu matný povrch obrazovky světlo z okolí téměř neodráží. Jeho reprodukce barev však není tak sytá a reálná. Antireflexní povrch obrazovky představuje kompromis mezi lesklým a matným displejem. Na světle je obrazovka lépe čitelná než na monitoru s leklým povrchem a barvy jsou sytější než u matné obrazovky.
Pro připojení monitoru je důležité, aby měl alespoň jeden stejný obrazový konektor jako váš počítač. Pokud tomu tak není, monitor k němu nepřipojíte.
Základním obrazovým konektorem je analogový D-SUB (VGA). Naleznete ho zpravidla na starších počítačích (na starších grafických kartách). Oproti ostatním konektorům poskytuje horší kvalitu obrazu. Na nových počítačích, respektive nových grafických kartách již naleznete digitální DVI nebo HDMI konektor. Ve srovnání s D-SUB (VGA) poskytnou stabilnější obraz a živější barvy. U dražších modelů se v poslední době prosazuje také DisplayPort. Ten dokáže přenášet nekomprimovaný obraz ve velmi vysoké kvalitě.
Udává počet pixelů (obrazových bodů), které monitor dokáže v horizontálním a vertikálním směru vykreslit. Obecně platí, že čím vyšší maximální rozlišení monitor má, tím detailnější obraz a větší pracovní, respektive herní plochu dokáže poskytnout. 4K monitory mají maximální rozlišení 3 840 × 2 160 nebo 4 096 × 2 160 pixelů.
Označuje dobu, za kterou je monitor zvládne zpracovat požadavek na změnu obrazu z počítače. Čím nižší odezva je, tím ostřejší obraz monitor poskytuje v rychlých scénách. Doba odezvy je důležitá zejména u herních monitorů, u kterých by neměla činit více než 4 ms. Pro hraní akčních a sportovních her doporučujeme monitory s odezvou spíše 1-2 ms.
Jedná se o schopnost monitoru vykreslit určitý počet snímků během jedné sekundy. Udává se v Hz. Čím vyšší obnovovací frekvenci monitor má, tím plynulejší obraz poskytuje. Monitory s vyšší obnovovací frekvencí také méně unavují oči. Dostatečně plynulý obraz poskytnou monitory s obnovovací frekvencí 60 Hz.
Pozorovací úhel je maximální úhel, ze kterého je ještě možné sledovat obraz na monitoru, aniž by došlo ke změně barev nebo kontrastu. Čím větší pozorovací úhly, tím lépe. Velikost pozorovacích úhlů je spojená s typem panelu monitoru. Zatímco monitory s panely IPS a S-IPS mají pozorovací úhly největší (až 178 stupňů), PVA a MVA obrazovky jsou na tom o něco hůře. TN monitory mají pozorovací úhly nejmenší.
Pivot je funkce umožňující otočit monitor do polohy orientované na výšku. Toto řešení je vhodné pro některé kancelářské práce a čtení delších textů.
Barevná hloubka udává, kolik bitů je použito k zobrazení obrazového bodu, pixelu. Od toho se odvíjí počet barev, které monitor zvládne zobrazit. Barevná hloubka je důležitá zejména pro práci s grafikou, fotografiemi nebo videi.
Low Blue Light nebo také BlueLightFilter je technologie, která redukuje modré světelné spektrum vyzařující z monitoru. Tím snižuje namáhání očí při sledování monitoru.
Technologie Flicker-free nebo také Flicker Less eliminuje blikání LCD monitorů s LED podsvícením, které při delším sledování namáhá a unavuje vaše oči.
Slovník pojmů
Úhlopříčka
Označuje vzdálenost mezi protilehlým horním a spodním rohem monitoru. Udává se v palcích. Jeden palec je 2,54 cm. Čím větší monitor zvolíte, tím bude plocha počítače přehlednější.