Pro EET (elektronickou evidenci tržeb) je dostupná celá řada řešení jak v mobilní, tak i statické formě. Pracují s různými programy, které se hradí jednorázovým poplatkem, na měsíční bázi, nebo jsou zdarma do určitého počtu položek. V následujícím textu se vám pokusíme přiblížit, jaké řešení by mohlo vyhovovat právě vám.
• Podat žádost o autentizační údaje před zahájením EET na portálu Finanční správy nebo osobně na územních pracovištích FÚ.
• Zaevidovat údaje o provozovnách podnikatele (portál EET), prostřednictvím kterých provádíte činnosti, z nichž plynou nebo jsou přijímány evidované tržby.
• Získat a stáhnout certifikát pro evidenci tržeb na základě autorizačních údajů (z portálu EET).
• Otestovat funkčnost pokladního zařízení (zkušební provoz EET od 1. 11. 2016)
• V místě, kde přijímáte tržby, umístit oznámení o tom, že máte povinnost tržby evidovat a vystavovat účtenky.
Více informací a FAQ najdete na oficiálním webu Finanční správy www.etrzby.cz.
Pokud jste v oblasti, kde není dostupné žádné internetové připojení, například na horské chatě, může vám správce daně udělit individuální výjimku z on-line evidence. Stále však budete mít povinnost vystavovat účtenky, pouze je musíte doručit do 5 dnů od evidované tržby.
Ať už je příčinou chyba připojení k síti, nebo výpadek na straně Finanční správy, postupujete podobně, jako když vám nepoběží internet. Zašlete tedy údaje bezprostředně po obnovení spojení. Nejpozději však do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby.
Většina softwarů se dokáže automaticky připojit, jakmile je spojení opět dostupné a odešle data o všech tržbách, které byly provedeny během výpadku.
Funguje to analogicky, jako v případě evidované tržby. Uděláte storno a informace o něm bude odeslána serveru Finanční správy, položka bude pouze opatřena mínusovým znaménkem. Z technických důvodů není storno vázáno na přechozí vydanou účtenku.
V případě poruchy můžete v činnosti samozřejmě pokračovat bez jakýchkoli sankcí. Musíte však prokázat, že jste učinili veškeré kroky, abyste mohli v elektronické evidenci pokračovat v nejkratší možné době. Po obnovení provozu pak zašlete serveru Finanční správy údaje o přijatých platbách.
Pokud se jedná o soustavné podnikání, nikoli jednorázový prodej jablek z vlastní zahrádky, tak ano. K tomuto účelu jsou určeny přenosné systémy na bázi tabletu/chytrého telefonu, které můžete pořídit včetně tiskárny účtenek.
Stacionární řešení se hodí pro provozy, kde chcete mít pokladnu neustále na stejném místě, typicky obchody, restaurace, hotely a část služeb. Naopak přenosná řešení využijí zejména řemeslníci a stánkaři. Je velmi výhodné, pokud takové systémy umožňují snadnou výměnu baterie, případně mají druhou přímo v balení.
Pokud zvolíte software s pravidelným měsíčním nebo ročním paušálem, budete mít relativně nízké pořizovací náklady. Současně většinou podporu cloudových služeb, které vám zajistí zálohování dat v případě ztráty či poruchy zařízení a poskytnou sofistikované přehledy tržeb.
Jednorázově pořízené softwary vyžadují větší prvotní výdaj a vlastní správu dat. Výhodou tak může být nižší celková cena při dlouhodobém provozu a možnost většího zabezpečení dat. Cloudové služby si můžete pořídit ve většině případů také, ale budete za ně muset platit samostatně paušál.
Třetí variantou jsou volně dostupné systémy, které jsou ale zpravidla omezené na určitý počet položek a hodí se tak zejména pro drobné podnikatele.
Vaše data jsou kromě pokladny uložena i na vzdáleném serveru, takže k nim máte pohodlný přístup odkudkoli. Navíc je zajištěna jejich záloha pro případ poruchy a poskytovány jsou i další služby pro snadné vyhodnocování tržeb atd.
Registrace k elektronické evidenci tržeb, při které vám finanční správa přidělí přístupové údaje k serveru, kam budete posílat údaje o tržbách. O přístupové údaje musíte požádat osobně nebo on-line na příslušném finančním úřadu před tím, než přijmete první evidovanou tržbu.
Jedinečný kód účtenky, který obdržíte od finanční správy, jakmile zadáte tržbu do své pokladny (do 2 sekund). V případě výpadku spojení tisknete na účtenku místo něj podpisový kód poplatníka (PKP).
Slovník pojmů
Typ připojení
Při připojení přes WiFi musíte mít nablízku bezdrátový směrovač, ať už svůj, nebo jiného poskytovatele. Pokud jste často na cestách, zajistí vám pohodlnější konektivitu mobilní připojení GSM přes SIM kartu operátora. Musíte si však aktivovat a platit datový tarif (v základu asi 50 Kč měsíčně). Pro fixně umístěné registrační pokladny je nejlepší variantou připojení k síti pomocí konektoru RJ-45 a běžného ethernetového kabelu, které zajistí spolehlivé spojení bez rizika výpadků nebo rušení.