Invaze japonských her do euroamerického prostoru trvá již několik desetiletí, což především fanoušci východního životního stylu vítají s otevřenou náručí. Některé projekty upadnou v zapomnění, ale jiné se drží mezi stálicemi herní scény. A právě mezi ně patří série Yakuza, pro niž společnost SEGA vydala detektivní spin-off Judgment. Jak se nám vyšetřování brutální vraždy ve čtvrti Kamurocho líbilo, se dozvíte v naší recenzi.
• Recenze (PS4) • Novinky • Oznámení •
• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: SEGA • Vydavatel: SEGA • Platformy a Datum vydání: PS4 (25. června 2019) • Homepage: yakuza.sega.com/judgment/ • Čeština: Ne
• Recenze: 21. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Takayuki (Tak) Yagami je mladý muž, který díky penězům jakuzy vystudoval práva a staral se o pořádek a bezpečí ve své rodné čtvrti Kamurocho. Jeho morální kodex naruší až obhajoba Shinpeie Okuba obžalovaného z několika vražd. Díky nedostatku důkazů a kvalitní práci během přelíčení se Takayugimu podaří domnělého zabijáka osvobodit, ale ono individuum nenapadne nic lepšího než obratem zabít svou přítelkyni a zapálit celý dům. To by otřáslo i bezcharakterními kariéristy, co teprve s naším čestným ústředním hrdinou. Proto se rozhodl vymáhat zákon po svém – stává se soukromým detektivem, jenž pase po důkazech přímo v terénu a občas vezme nějaký melouch od svých bývalých právnických kolegů.
Sebranka okolo Kyohei Hamury nejde pro ránu daleko, jak mnohdy sami poznáte na vlastní kůži.
Děj titulu Judgment se odehrává rok poté, kdy se Tak dostává k případu, který zamotal hlavu místní policii – sériový vrah označený jako Krtek likviduje členy jakuzy a během zabíjení jim jde po očích. Nic pěkného samo o sobě, ale když se do podezření dostane kapitán klanu Matsugane Kyohei Hamura, musí se Tak do vyšetřování pustit se vším všudy. Není na to naštěstí sám, po ruce mu je bývalý jakuzák Masaharu Kaito. Příběh se příjemně proplétá s různými odbočkami, ale postupně směřujete k závěrečnému rozuzlení. Vyprávění je rozčleněno do čtrnácti kapitol, na jejichž začátku se seriálově shrne děj. Tohle mi báječně sedělo, protože jsem si jednotlivé asi dvou až tříhodinové části dávkoval jako odpočinek mezi konferencemi E3 a přitom neustále zůstával v obraze.
Projekt studia Ryu Ga Gotoku navazuje na jejich sérii Yakuza a bere si z ní téměř vše podstatné. Příběh z ulic Komurocha by místo názvu Judgment klidně mohl mít další číslovku k titulům z japonské mafie. Takže si užijeme scénář plný zvratů, vedlejší úkoly i závratný počet aktivit v živoucím městě. A zde se podle mě objevuje první zádrhel. Zatímco ústřední příběhová linka se nese v hodně vážném tónu, není nouze o thrillerově laděné pasáže plné rvaček a násilí, tak některé vedlejší questy jsou v porovnání s tím hodně velký úlet.
Judgment Dealing with yakuza I GEM (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)
Když se na vás naštvou kluci z jakuzy, musíte se pořádně ohánět, abyste odešli v jednom kuse.
Jako příklad si uveďme zakázku, v níž musíte najít zloděje dámských kalhotek Professora Pantyho. Musíte sledovat stopy, najít pilota dronu lovícího krajkové artefakty (aspoň že jsou vyprané, když je bere ze šňůry) a nakonec s ním svedete souboj, během nějž spodní prádlo očichává, čímž získá nadpozemskou sílu. Pro fanoušky Yakuzy, resp. japonské kultury, nic překvapivého, ale v konceptu detektivky šílenost. Ne každá zakázka pro Yagamovu detektivní agenturu vás nechá šokovaně zírat na obrazovku, ale některé výstřelky v mých očích spolehlivě ničí atmosféru. Mimo případy se ještě můžete účastnit dalších aktivit – navštěvovat VR hernu, hrát automatové arkády či pokoušet štěstěnu v kasinu partičkou pokeru.
Během pobíhání po čtvrti na vaše smysly zkrátka bude útočit jedno lákadlo za druhým, takže držení se hlavní příběhové linky vyžaduje velké soustředění. Jenže v hlavních misích se musíte připravit klidně na dvacetiminutová videa, v nichž pouze pasivně sledujete, kam vás scénáristé posunou (něco podobného jste si mohli užít v jiné japonské záležitosti Kingdom Hearts 3). Proto se občas rádi oddáte nenáročným činnostem, u nichž si můžete odpočinout. Jen se musíte připravit, že místo kvalitního dabingu hlavních postav se při vedlejších aktivitách dočkáte pouze textových dialogů, které protagonisté doprovázejí podivnými heky a vzdechy, což působí opravdu zvláštně (namluvení všech by zřejmě vyšlo příliš draho).
Během hlavního příběhu Judgment se setkáte s plejádou zajímavých postav – od kamaráda z mokré čtvrti po zlodějíčka jednajícího v duchu Robina Hooda.
Osobně jsem Project Judge, jak se titul Judgment původně označoval, sledoval především kvůli tvůrci velmi akcentované detektivní práci, jež nás měla nechat okusit práci soukromého detektiva v terénu. Nakonec jí dostaneme celou náruč, protože v rámci zakázek budeme sledovat a fotit cíle mobilem či dronem, páčit zámky, otvírat sejfy, zkoumat místa činu nebo prověřovat důkazy. Občas nás dokonce scénáristé nechají vybrat otázku při výslechu. Jenže dojem, že pouze plníte nějakou minihru, bez jejíhož dokončení se nemůžete posunout dále v příběhu, vás nebude chtít opustit. Díky tomu sice máte pocit, že jste na stopě zločinu, ale k jeho vyřešení nemusíte udělat nic navíc.
Je to docela škoda, protože právě policejní práce měla být tím hlavním odlišovacím prvkem od série Yakuza. Jak už jsem psal výše, mnoho hráčů bude příběh Takayukiho vnímat jako návrat do známého prostředí, přesto nemusíte být znalec japonského mafiánského eposu, abyste si Judgment užili. Mimo slušně odsýpající příběhovou linku plnou přehrávaných emocí (co naplat, občas máte pocit, že se díváte na telenovelu, kterou střídá drsný film ze špinavé ulice) si užijete především zábavně pojatý soubojový systém. Jestli patříte mezi milovníky východoasijských akčních snímků, budete si v okopávání pobudů na ulici či hrubiánů ve službách jakuzy vyloženě libovat.
Judgment Tailing I GEM (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)
Sledování cíle se ve své podstatě smrskne na hledání úkrytů na ulici, když se váš objekt zájmu otočí. Po dokončení pořídíte fotku mobilem a hurá za zadavatelem zakázky pro zasloužené jeny.
Takayuki disponuje dvojicí bojových stylů – tygra využijete především proti silným protivníkům (i když já si s ním bohatě vystačil většinu času i proti mnohočetné přesile), zatímco větší davy budete posílat k zemi za pomoci chvatů jeřába. Veškeré mlácení působí jako pečlivě naplánovaný tanec, při němž jednotlivé chvaty propojujete do působivých komb, jež lze zakončit drtivými údery po nabití příslušné dovednosti (odrážení od zdí zakončené efektním kopem či možnost prozkoumat zblízka pouliční lampu není pro soupeře nic příjemného). Zakončovací techniky se postupně učíte a otevíráte je v rozsáhlém stromu pasivních a aktivních skillů, kde rozvíjíte také své sociální a detektivní vlastnosti.
Soubojové pasáže plné neonových barviček a zpomalovaček úderů jako v Matrixu vypadají skvěle, jenže se vám docela brzy přejí, protože během pobíhání po Kamurochu vás co chvilku napadne trojice či čtveřice týpků, kteří vás nezdrží ani minutu, než se odporoučí k zemi. Proto se budete těšit na nápaditější střety se silnějšími bossy, během nichž rutina přejde v boj o život. Především intenzivní rvačky v interiérech, při kterých zničíte kompletní vybavení pokoje, vypadají skvěle. Na druhou stranu působí velmi vtipně, když zdemolujete videohernu, v níž se po vašem zásahu na zemi válejí pouze třísky, aby v následné příběhové sekvenci všechno stálo neporušené na svém místě.
Primární příběhová linka Judgment se povedla také po audiovizuální stránce, vedlejší aktivity jsou na tom o poznání hůře.
Nepotěší ani zasekávání hlavního hrdiny o předměty hojně rozeseté po ulici. Při poklusu budete neustále do něčeho narážet a zakopávat, což po chvilce začne otravovat. Naopak pasáže, při nichž někoho chytáte, popř. když před někým utíkáte a musíte rychle reagovat na překážky v okolí, jsou vymyšleny velmi pěkně a ani vám nebude vadit QTE mechanika, protože se ji podařilo implementovat velmi přirozenou cestou (i během soubojů). Jak jste asi pochopili, mám z navržení herního designu titulu Judgment rozporuplné pocity, které se ještě více umocňují v rámci audiovizuálu díla studia Ryu Ga Gotoku.
Na první pohled nevypadá jakuzácká odnož vůbec špatně a nese se v mantinelech nastolených poslední šestou částí, resp. předělávkou Yakuza Kiwami 2. Hlavním postavám věnovali grafici hodně času (Takayuki vypadá skvěle v každé situaci), ale těm vedlejším se podobné péče nedostalo. Kontrastuje tak zdařilé pojetí CGI sekvencí a akčních částí se zobrazením vedlejších misí, jež by zasloužily ještě trošku práce. Některé nedostatky se tvůrci snažili utopit v neonech prozařujících noční dobu, což se jim vlastně povedlo, ale o to více pak chyby vystupují v denním světle.
Vyloženě vážné, napínavé a až drastické momenty se střídají s japonsky ulítlými scénkami.
Podobných momentů si v Judgment užijete víc než dost také v hudebním podkresu. Já osobně jsem měl největší problém s neustálým střídáním melodií jako vystřižených z nákupních center během rozverných pasáží a temným laděním, jež by neudělalo ostudu ani v městečku Twin Peaks. Naštěstí zvuky a ruchy během aktivního hraní výše uvedenými problémy netrpí a báječně podporují atmosféru detektivního thrilleru v živoucím městě. Pokud jste již některý z dílů série Yakuza absolvovali, určitě tušíte, co můžete čekat. Nováčci zprvu možná zažijí kulturní šok, z něhož se ovšem velmi rychle otřepou a vydají se vstříc ulicím Kamurocha.
Konečně nastal čas podrobit Judgment závěrečnému zhodnocení. Bez mučení musím přiznat, že jsem se u spin-offu zavedené série Yakuza velmi dobře bavil. I když jsem z některých japonských reálií mírně konsternován ještě při psaní této recenze, myslím, že se tvůrcům podařilo uvěřitelně přenést atmosféru země vycházejícího slunce do euroamerických obýváků (hodně tomu pomáhá zdařilý japonský dabing, doporučuji). Ve společnosti Takayukiho strávíte desítky hodin, protože až pokoříte hlavní příběh, můžete se oddávat přehršli činností, jež vám fiktivní čtvrť Kamurocho nabídne. Můžete ochutnávat asijskou kuchyni, balit holky, závodit s dronem, podvolit se hazardu, brouzdat virtuální realitou a to je jen náznak všech možností.
CGI sekvence v Judgment dýchají filmovou atmosférou, bohužel se dočkáte klidně dvacetiminutové přestávky od samotného hraní a změníte se v pasivního diváka.
Je velkou škodou, že se nepovedlo více zapracovat detektivní mechaniky, resp. dát hráči opravdu volnou ruku během vyšetřování. Máte sice pocit, že se účastníte honu na sériového vraha, ale jedná se spíše o takovou ochutnávku, protože vás Judgment pořád vodí za ručičku a ve své podstatě nelze udělat chybu. Rozhodně nechci říct, že by titul studia Ryu Ga Gotoku byl špatný, jen naplno nevyužil naznačený potenciál. Jestli jste příznivcem jakuzácké ságy, tak po Judgment můžete bez problému sáhnout, pro ostatní se bude jednat o nováčkovsky vstřícný vstup do světa japonské mafie. Exkluzivitu pro systém PS4 si můžete zahrát od 25. června.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
Judgment vychází 25. června 2019 exkluzivně na PlayStation 4. O novinkách vás budeme informovat.
• Novinka: 3. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
K hlavním poznávacím znamením série Yakuza beze sporu patří jeho unikátní soubojový systém, jež v sobě kombinuje preciznost asijských bojových umění a nadhled akčních filmů východní provenience. Nový projekt studia Sega se už dříve hlásil k odkazu ságy ze čtvrti Kamurocho, takže nikoho nepřekvapí, že mlácení nepřátel v Judgment bude probíhat v příbuzném stylu. Paradoxně se spíše pozastavíte nad tím, jak moc jsou si obě hry podobné. Detektiv Takayuki Yagami dokáže dát na frak komukoliv, kdo se mu postaví do cesty, a v prachu cesty za sebou dokáže nechat pochroumané i větší skupinky nepřátel.
Judgment – Combat (trailer)
Pouliční souboje v Judgment si berou to nejlepší ze série Yakuza.
Svou sílu soukromé očko projeví pomocí stylu tygra, kde agresivním a brutálním přístupem pošle k zemi oponenty za využití různých objektů v lokaci. Také se můžete připravit na drtivé dorážecí údery, kterými své soky pošlete v ústrety jeho kolegům. Při půtkách s více agresory najednou se vyplatí přesedlat spíše do stylu jeřába, díky němuž budete schopni lépe kontrolovat pohyb více osob najednou. Ve speciálních chvatech se zaměříte hlavně na zasažení všech přítomných tak, aby se již nezvedli. Ať už si vyberete libovolný přístup, filmově pojatou akční jízdu si budete moci užít od 25. června na PS4.
• Zdroje: YouTube (PlayStation)
• Oznámení: 13. 3. 2019 • Autor: Jakub Němec
Ulice Kamurocha nejsou bezpečné, potuluje se po nich sériový vrah se zálibou v krutých násilnostech na obětech. Pátrání policie (možná schválně) nikam nevede, a tak se na scéně objevuje soukromý detektiv Takayuki Yagami, muž pevných zásad, jenž se nedá koupit místní mafií. A musíme si uvědomit, že potýkat se budeme s pořádnými gangstery, protože titul Judgment (v originále Judge Eyes), exkluzivita pro PS4, patří do rodiny série Yakuza. Tou se samozřejmě ve velké míře nechá inspirovat, takže od projektu společnosti Sega můžeme čekat atmosférický příběh, adrenalinové souboje, návštěvy karaoke barů a další podivnosti.
Judgment – anglický dabing (trailer)
Trailer pro západní svět ukazuje, jak se povedl anglický dabing (někteří z vás jistě zůstanou u japonského originálu). Zároveň z něj zjistíte, co vše se dá v Judgment podniknout.
Judgment ovšem pouze nekopíruje zavedený styl, ale přihazuje další mechaniky k dobru. V rámci vyšetřování se tak nachomýtneme k mnohem propracovanějším policejním praktikám, budeme hledat důkazy, kombinovat indicie a postupně se tak přibližovat pachateli. Zároveň očekáváme pobíhání po okrsku, mlácení místního výkvětu podsvětí, nakupování a blbnutí na atrakcích. Opět se tak vžijeme do japonské verze GTA se silným příběhovým zázemím, které si necháme líbit. A že se máme nač těšit, prozrazují recenze ze Země vycházejícího slunce. V domovině tvůrců totiž hra již vyšla 13. prosince a web Famitsu ji ohodnotil skvělými 37 body ze 40. Inu, co si budeme povídat, přes 150 000 prodaných kopií jen v Japonsku mluví za vše.
Judgment má v rukávech schované ještě další trumfy. Poprvé od roku 2005, kdy byla anglicky nadabována Yakuza, se projekt z této série znovu dočká anglického dabingu místo tradičních anglických titulků. Tvůrci sice dělali drahoty, ale nakonec svolili k euroamerické lokalizaci. Tradicionalisté ovšem nebudou ochuzeni a mohou si detektivní pátrání užít pěkně v japonštině. Vlk se tak nažere a koza zůstane celá. Práce na přemluvení veškerých textů je také důvodem, proč se Judgment objeví na našich trzích až 25. června. Mezitím se můžeme kochat oku lahodícími záběry z hraní, jež máme k dispozici díky japonským hráčům.
V Judgment si užijeme dostatek detektivní práce – výslechy, pátrání, sledovačky a samozřejmě boj.