Virtuální realita postupně proniká do řady odvětví. O tom, jak na zážitky z virtuálních světů reagujeme my a zejména potom náš mozek, toho ale zatím příliš nevíme. Startupová společnost Looxid Labs by chtěla tuto skutečnost změnit svým mobilním VR headsetem LooxidVR, který sklidil značný úspěch i na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky CES 2018. Jak jedinečný VR headset funguje a kde by mohl nalézt využití? Dozvíte se v našem článku!
Pokročilá virtuální realita dokáže u člověka vyvolat silné reakce či emoce. Dalo by se říct, že dokáže oklamat mozek. Ten se domnívá, že vše, co ve virtuálním světě prožíváte, je reálné. LooxidVR vznikl s cílem zaznamenávat aktivitu očí a mozku, a tím napomoci pochopení lidských reakcí, preferencí a míry zapojení ve virtuálním prostoru – jedná se tak o vůbec první VR headset svého druhu.
Brýle LooxidVR jsou pro potřeby zaznamenávání aktivity očí a mozku vybaveny dvojicí integrovaných kamer s rozlišením 640 x 480 a obnovovací frekvencí 60 Hz, které se nacházejí pod hlavními čočkami. Kamery sledují i ty nejdetailnější pohyby očí, a to včetně rozšiřování zornic, díky čemuž je například možné určit, na co uživatel ve VR upíná svou pozornost.
Vedle kamer skrývá headset LooxidVR také šestici EEG snímačů monitorujících mozkovou aktivitu uživatele, přičemž na základě informací z nich získaných lze interpretovat jeho současný emoční stav. Sledování vyvolaných reakcí a zaznamenávání důležitých dat je s pomocí počítače automaticky časově synchronizováno s právě zobrazovaným děním ve virtuální realitě.
Looxid Labs sice se svou inovativní novinkou míří na masivní spotřebitelský trh, avšak podle oficiálních stránek, ale i slov samotných vývojářů je jasné, že poskytovat zábavu není primárním účelem LooxidVR. Kromě oblasti výzkumu a analýzy disponuje headset obrovským potenciálem například ve zdravotnictví, a to zejména v odvětví takzvané expoziční terapie. Při tomto druhu terapie je pacient vystaven nějaké stresové situaci (strach, nepříjemné prostředí apod.), na kterou si postupně zvyká, a tím potlačuje duševní traumata, která tyto stavy vyvolávají.
Nicméně není vyloučeno ani to, že se v budoucnu dočkáme her pro virtuální realitu, které budou upravovat svou obtížnost či měnit příběhovou linii na základně reakcí a stresového vypětí hráče. Máme se zkrátka na co těšit!
Přestože je headset LooxidVR do velké míry specializovaným nástrojem, neměl by být kvůli zabudovaným senzorům ochuzen o dostatek pohodlí a jednoduchou manipulaci – při běžném používání není nutné připojovat žádné omezující kabely a všechny senzory jsou zakomponovány tak, že si jich na první pohled pravděpodobně ani nevšimnete. Ostatně LooxidVR se až na o něco bytelnější konstrukci svým vzhledem příliš neliší ani od běžných mobilních VR headsetů, jako je například Samsung Gear VR nebo Google Daydream VR.
Headset LooxidVR je kompatibilní se všemi telefony s OS Android 7.1 a vyšším, nejlepších zážitků z virtuální reality ale dosáhnete až s výkonnými smartphony Daydream-Ready a displejem o velikosti alespoň 5,0". Společnost Looxid Labs má pro zpracování surových dat z headsetu připravenou také vlastní API, která je však zatím dostupná pouze pro operační systémy MacOS a Linux – propojení počítače s headsetem se realizuje skrze USB 2.0/3.0 porty.
První šanci vyzkoušet si LooxidVR na vlastní oči měla hrstka návštěvníků veletrhu CES 2018 v Las Vegas, kde headset zaujal dokonce natolik, že se stal vítězem prestižního ocenění Best of Innovation pro nejlepší inovace veletrhu. Předobjednávky sice oficiálně startují už 1. února, avšak kdy a za jakou cenu se LooxidVR objeví na našich skladech, je prozatím ve hvězdách.