Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká
Aktuální rychlost doručení Alza prodejny Alzaboxy AlzaExpress Nejvýhodnější doručení domů
1-2 dny 1-2 dny 1-2 dny 1-2 dny
Black Friday je zpět a s ním až 80% slevy! Nepropásněte ideální čas na nákup, nyní navíc s dopravou zdarma!

Sedm vitamínů a látek, které by těhotné ženě neměly chybět

Zobrazit katalog
Sedm vitamínů a látek, které by těhotné ženě neměly chybět

Těhotenství je krásná záležitost a pro ženu velmi významné období. Její tělo prochází mnoha změnami a žádá si více péče a živin než dříve. Vedle správného cvičení v těhotenství, které ženu připravuje na porod a udržuje v kondici, je nezbytná i vyvážená strava obsahující potřebné vitamíny a látky, které jsou v těhotenství důležité. Poradíme vám, které to jsou a proč je vaše tělo potřebuje. 

Vitamíny v těhotenství

Jaké vitamíny jsou v těhotenství důležité 

Vhodnou volbou v těhotenství jsou doplňky stravy. Zde máte jistotu, že tělu dodáte správné množství potřebných živin a vitamínů. Zvláště pokud jste vegetariánka, veganka nebo trpíte nechutenstvím či nějakým druhem onemocnění, je více než nutné se poradit s odborníkem, jaké důležité vitamíny a v jaké podobě potřebujete svému tělu dodávat v období těhotenství.

Ovšem doporučujeme se vyhnout potravinovým doplňkům, které obsahují látky, jež nutně nepotřebujete. Tělo tak jen zbytečně zatížíte. Kupovat byste měla jen doplňky stravy speciálně určené pro nastávající maminky. Nejdůležitější je v těhotenství dostatek kyseliny listové, železa, hořčíku, jódu, vápníku, vitamínů B, C  a D a mastných kyselin.

1. Kyselina listová i před otěhotněním

Kyselinu listovou se doporučuje brát hned v prvním trimestru. Pomáhá totiž snižovat riziko některých vrozených vývojových vad u plodu, jakou jsou například rozštěp páteře a postižení mozku a míchy. Pokud chcete mít jistotu, že bude vše v pořádku a vaše těhotenství je plánované, nebojte se užívat kyselinu listovou už několik měsíců před otěhotněním, resp. už během pokusů o početí. V jejím užívání vytrvejte minimálně do konce prvního trimestru.

Denní příjem kyseliny listové by měl být mezi 600 až 1 000 mikrogramy. Můžete ji užívat buď v tobolkách, které zakoupíte v lékárně, nebo také v běžně dostupné zelenině, jako je špenát, rajčata, zelí nebo kořenová zelenina. Dále ji obsahují ořechy, ovoce, lesní plody či snídaňové cereálie. Prospěšné látky kyseliny listové se však ničí vařením a delším skladováním, právě proto jsou vhodné doplňky stravy a velký přísun čerstvé zeleniny.

Konzumací kyseliny listové určitě nic nezkazíte, ba naopak, protože je velmi důležitá pro správné dělení buněk a její nedostatek může vést k vrozeným vývojovým vadám, zpomalenému vývoji plodu, k předčasnému porodu či dokonce k potratu.

Dostatek zeleniny v těhotenství
Dopřejte si pravidelně petrou stravu plnou ovoce a zeleniny a žádný důležitý vitamín vám nebude chybět.

2. Vitamíny (B, D, C) pro těhotné ženy

Vitamíny jsou tělu velmi prospěšné, to je známá věc. V těhotenství to platí dvojnásob. Každý z vitamínů B, D a C má pozitivní účinky a tedy ani jeden z nich byste neměla opomíjet.

  • Vitamín B

Vitamín B ve formě B1, B2, B6 a B12 je důležitý pro správný vývoj dětské mozku, posiluje imunitní systém a má vliv na kvalitu pokožky a očí. Rovněž hraje významnou roli při tvorbě DNA a krvetvorbě.

  • Vitamín D

Tělo jej čerpá ze sluníčka. Stačí jen pár minut na slunci denně a budete jej mít dostatek. V těhotenství proto nezapomínejte dostatečně chodit ven. Vitamín D je totiž významným prvkem pro zpracování vápníku a tedy i dobrý stav kostí.

  • Vitamín C

Má význam pro imunitní systém a dobré vstřebávání železa do těla. Má antioxidační účinky a chrání tělo před volnými radikály.

3. Magnesium v těhotenství

Horčík neboli magnesium je v těhotenství také velmi významná látka. Hraje důležitou roli pro správný vývoj svalů a nervů i pro růst kostí a zubů. S ním vám miminko poroste v bříšku jedna báseň. Obvykle není potřeba jej příliš doplňovat, ale je výborným pomocníkem, jestliže trpíte na křeče v lýtkách nebo vám nadměrně tvrdne bříško. Hořčík je skryt například v celozrnných produktech, slunečnicových semínkách nebo ořeších.

Hořčík v těhotenství
Mějte v těhotenství dostatek hořčíku a vaše miminko poroste jedna báseň.
i Ani v těhotenství nezapomínejte na pravidelný pohyb. Nevíte, které cvičení je pro těhotné vhodné? Nápovědu najdete v našem článku Fit maminka aneb jak cvičit v těhotenství.

4. Mastné kyseliny v odbobí gravidity

Správný vývoj mozku a zraku vašeho dítěte si žádá dostatek omega-3 mastných kyselin. Jezte proto hodně mořských ryb a lněných semínek, alespoň dvakrát týdně. Lepší je ale tyto látky konzumovat v potravinových doplňcích, protože panují obavy, že mořské ryby obsahují mnoho rtuti a lněná semínka mohou obsahovat plísně. Odebírejte proto tyto produkty z ověřených zdrojů.

5. Přínosy vápníku pro budoucí maminky

Vápník má mnoho předností - podporuje zdravý růst kostí, zubů, srdce, nervů, svalů a podporuje vývoj plodu během těhotenství. Denně se doporučuje přijmout 1 000 mg vápníku. Jeho nedostatek však vývoj vašeho miminka neovlivní nijak výrazně. Jeho správná hladina však určitě není na škodu a navíc vám pomůže v 2. trimestru bojovat proti křečím. Takže pijte mléko a jezte mléčné výrobky, mák, brokolici, špenát nebo zelí. Ovšem i zde pozor na nadbytek. Příliš mnoho vápníku může způsobit močové kameny. Doporučujeme se i v tomto případě poradit s lékařem.

6. Železo v těhotenství

Železo je v těhotenství potřeba - tělo jej potřebuje větší množství například z důvodu většího prokrvení dělohy. To nicméně neznamená, že byste jej měla automaticky doplňovat. Železo je specifická látka a o jeho množství a případném nedostatku byste se měla poradit se svým lékařem. To především z toho důvodu, že nejen jeho nedostatek, ale i nadbytek je nebezpečný.

Nedostatek železa se nejvíce projevuje především ke konci těhotenství, tedy ve třetím trimestru. Běžně je těžké ho doplnit, to byste nejedla nic jiného než špenát, luštěniny nebo ořechy, proto jsou vhodnou variantou doplňky stravy s obsahem železa. Ty se ovšem doporučují, jestliže je u vás skutečně prokázána chudokrevnost, tedy porucha tvorby červených krvinek.

7. Význam jódu v prvním trimestru těhotenství

Jód je nezbytný pro správný vývoj štítné žlázy vašeho miminka především v prvním trimestru těhotenství. U plodu rovněž pomáhá při tvorbě nervového systému. Pokud chybí mamince jód, stoupá riziko vzniku vrozených vývojových vad a potratu. Zvláštní pozornost musí těhotné ženy věnovat této látce, jestliže trpí na zvýšenou nebo sníženou funkci štítné žlázy. Proto jakmile zjistíte, že jste v jiném stavu, nebo se rozhodnete otěhotnět, měla byste se poradit se svým endokrinologem. Ten vám předepíše vhodnou dávku léků, aby bylo vše v normě. Ženy, které trpí na zvýšenou funkci štítné žlázy by se měly vyvarovat doplňkům stravy s jódem a užívat výhradně vitamíny pro těhotné bez jódu.

Běžně jód najdete jodované kuchyňské soli, mořských rybách, mléku a mléčných produktech. Abyste svou štítnou žlázu udržovaly v „kondici“, jezte zdravě, vyvarujte se stresu, sportujte a nekuřte. Pomůže to vám i vašemu miminku.

Vitamíny v požehnaném stavu
Těhotenství je nádherné období života. Aby bylo co nejpříjemnější, hlídejte si množství látek, které jsou pro vás i vaše miminko důležité.

Kterému vitamínu se v těhotenství raději vyhnout 

Zrádným vitamínem je vitamín A. Kvůli němu mnoho žen váhá, zda vitamíny a doplňky stravy v těhotenství vůbec užívat. Vitamín A je totiž v těhotenství prospěšný a má řadu pozitivní účinků, ale ve vysokých dávkách může být až toxický a může poškodit například správný vývoj končetin vašeho miminka. K tomu stačí pouze 2× vyšší dávka než je denní doporučená dávka! Pokud si budete dávat pozor a sledovat složení doplňků stravy, nemáte se čeho bát. 

V těhotenství se dále doporučujeme vyvarovat jídel, jako jsou játra, paštiky nebo játrové knedlíčky. Mrkev, která obsahuje beta-karoten, jenž se v tenkém střevě přeměňuje na vitamín A, je neškodná a takto předávkování vitamínem A určitě nehrozí.

Vyvážená strava je základ zdravého těhotenství 

Během 9 měsíců je vaším úkolem dostatečně živit miminko a poskytnout mu ty nejlepší podmínky pro zdravý a správný vývoj a růst. Jezte proto všechno, ale všeho s mírou. Vašemu miminku možná zachutná něco, co vám zrovna ne. Dopřejte si proto pestrou stravu plnou bílkovin, zeleniny a ovoce a nebojte se ani tuků a sacharidů. Když vašemu tělu nebude chybět žádná důležitá látka a vaše miminko dostane vše, co potřebuje, je mnohem větší šance, že celé vaše těhotenství proběhne v poklidu a rovnováze až do samotného konce.

0
Vytisknout
Pomohla vám tato informace?
Tento formulář slouží pouze k hodnocení informací na stránce.
Pokud máte dotaz, či požadavek, využijte zákaznické podpory.
Chybí Vám něco? Je něco uvedeno špatně?
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
WEB6
Váš osobní asistent
Alza Premium
Rád pro vás zjistím stav objednávky či pomohu s výběrem zboží.
Napsat dotaz
Zavolejte mi
Nová konverzace
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi