Virtuální realita a její příslušenství jsou dnes velkým tématem. Stále častěji se virtuální brýle, ovladače a headsety objevují na nejrůznějších konferencích. Jedním z výrobců, kteří se do VR světa pustili, je také společnost Microsoft. Na rozdíl od známých brýlí Oculus Rift nebo Google Daydream na to ale jdou Microsoft Hololens jinak. V čem se odlišují a pro koho jsou určeny?
Hololens jsou unikátní brýle značky Microsoft kombinující virtuální realitu s hologramy, které vkládají do skutečného prostoru. Po softwarové stránce jsou prozatím určeny především jako nástroj pro konstruktéry v letectví či automobilovém průmyslu, využití by mohly najít i v lékařství. Tím to však nekončí. Těšit se můžeme i na zajímavý herní obsah a brýle pomůžou i při zařizování interiéru – jejich zásluhou si nábytek snadno umístíme do interiéru.
Princip technologie spočívá v naskenování prostoru a následném umístění hologramů, virtuálních objektů. Vše probíhá pomocí 3D skeneru, známého ze zařízení Kinect, a dalších čtyř kamer. Ty detailně naskenují prostor a vytvoří v něm záchytné body. Oproti jiným headsetům pro virtuální realitu, například brýlím HTC Vive, tak Hololens nepotřebují žádné externí kamery. Software navíc dokáže simulovat limity prostoru, virtuální předměty tak například nemohou projít zdí.
Brýle nepoužívají klasický průhledový displej jako v případě Google Glass, ale jsou v nich implementovány světlovody o několika vrstvách. Displej odesílá do světlovodů barevné paprsky, které zobrazují reálně skenovanou část. Hololens si nejen zakládají na snímání prostředí kolem sebe, ale také skenují zornice a sledují pohyb hlavy uživatele, aby mohly patřičně otáčet obrazem.
Dojem z přesvědčivé iluze kazí příliš malý prostor zorného pole, ve kterém jsou brýle Microsoft Hololens schopné zobrazit hologram. Technologie se prozatím potýká s klasickými neduhy prvních krůčků. Například, skenování prostoru zatím zvládá detaily v řádu centimetrů a nepřináší milimetrovou jemnost. Zpracování rozšířené reality je taky náročné pro hardware, který bude muset časem posílit stejně jako slabší baterie. Zklame i poněkud omezená konektivita, kterou zastupuje pouze USB 2.0.
Microsoft Hololens nejsou vůbec levnou záležitostí a prozatím se příliš nepočítá s jejich využitím širokou veřejností. Cenovka zařízení prodávaného ve dvou typech je stanovena na 3 000, potažmo 5 000 dolarů. Klesat by v nejbližších letech neměla, na programu je podle všeho spíše vylepšování parametrů a vlastností brýlí, než snaha snížit cenu.
Po osobním vyzkoušení se nám koncept rozšířené reality líbí. I přes hardwarové limity je velice funkční, zařízení je navíc příjemně kompaktní a pohodlné. Prozatím jde o velice zajímavý pracovní nástroj, ale potenciál v oblasti her a zábavy ve virtuální realitě je obrovský. Existuje už několik zábavných aplikací, které dobře demonstrují schopnosti Hololens například při průletu vesmírem nebo v robotické bitevní vřavě. Nezbývá, než se těšit, až technologie pokročí a dočkáme se dostupné varianty skutečně jedinečného pojetí virtuální reality.