Grafické karty GeForce RTX 2070 společnosti NVIDIA jsou díky solidnímu výkonu a ne až tak úplně špatné pořizovací ceně poměrně zajímavou volbou pro každého náročnějšího hráče počítačových her. Není proto divu, že se tyto grafické karty objevují v nabídce prakticky všech výrobců v mnoha různých verzích a cenových hladinách. Stranou samozřejmě nestojí ani společnost MSI, která tyto grafické karty také nabízí hnedle v několika edicích. Grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G je v nabídce společnosti MSI představitelem spíše cenově dostupnějších GeForce RTX 2070, a my jsme ji proto pro vás na Alza.cz otestovali.
Grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU106 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a DLSS (Deep Learning SuperSampling), svým výkonem pak MSI RTX 2070 VENTUS 8G spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde mezi nejnovějšími grafickými kartami Turing zaujímá ta nejnižší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 410/1 620 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Veškeré frekvence grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G jsou tak nastaveny na referenční hodnoty NVIDIA GeForce RTX 2070.
Grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G měří na délku 229 mm a na základní desce vašeho počítače zabere jen 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv složený z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven čtyřmi 6mm měděnými tepelnými trubicemi s přímým kontaktem na grafický čip. Grafické paměti jsou chlazeny společně s grafickým čipem, moduly napájecí kaskády pak za pomoci menšího žebrovaného hliníkového chladiče. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva ventilátory o průměru 85 mm typu TORX FAN 2.0 s dispersními lopatkami, které jsou pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Ventilátory jsou rozděleny do dvou zón a jejich otáčky jsou řízeny samostatně (asynchronně). Grafická karta bohužel nedisponuje funkcí ZeroFrozr (semi-pasivní chlazení), a tak se ventilátory chladiče otáčejí rychlostí 550 ot/min i v době, kdy grafická karta není nijak vytížena a aktivně chladit by tak nepotřebovala. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G na skóre 98,2 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G se stará zřejmě 5 + 2fázová napájecí kaskáda (neměl jsem možnost odstranit chladič), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 175 W (max. 185 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Velikost Transistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Velikost Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
MSI RTX 2070 VENTUS 8G | TU106 TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz 1620 MHz 1785 MHz |
PCIe 3.0 x16
175 W |
ZOTAC Gaming RTX 2080 Ti Triple Fan | TU102 TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2 18,600 million 12nm FinFET |
4352 272 88 |
GDDR6 8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz 1605 MHz 1800 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
GAINWARD RTX 2080 Phoenix GS 8G | TU104 TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12nm FinFET |
2944 184 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz 1815 MHz 1890 MHz |
PCIe 3.0 x16
225 W |
EVGA RTX 2070 XC Gaming | TU106 TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz 1710 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2 12,000 million 16nm FinFET |
3584 224 88 |
GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 |
1557 MHz 1671 MHz 1893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20 Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2 13,230 million 7nm FinFET |
3840
240 64 |
HBM2 16.384 GB 4096b/2000 |
1400 MHz 1750 MHz 1766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2 12,500 million 14nm FinFET |
4096 256 64 |
HBM2 8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz 1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2 12,500 million 14nm FinFET |
3584 224 64 |
HBM2 8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz 1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
MSI RTX 2070 VENTUS 8G | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 68 °C | měřeno jako maximum v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 785 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 322 W | měřeno v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorů | 2 060 ot/min (Fan 1) 2 390 ot/min (Fan 2) |
měřeno na konci testu |
Hlučnost | 45,5 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G se na konci zátěžového testu držely na 68 °C při vysokých otáčkách ventilátorů kolem 2 060/2 390 ot/min, které při této rychlosti generovaly také vysokou hlučnost 45,5 dBA. Co se hlučnosti týká, musím říci, že je tato grafická karta opravdu dost hlučná. Frekvence grafického čipu se na konci zátěžového testu pohybovala kolem 1 785 MHz.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti MSI RTX 2070 VENTUS 8G vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v blízké budoucnosti ve Washingtonu DC. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2019 společností Ubisoft. Hra podporuje nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno ve vestavěném benchmarku po dobu 89 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Herní testy grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Výkon grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G je dán zejména výkonem samotného grafického čipu TU106 (TU106-400A-A1), který se od jiných grafických karet GeForce RTX 2070 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v průměru kolem 1 785 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 14 000 MHz.
Reálná frekvence MSI RTX 2070 VENTUS 8G tak byla o nějakých 60 MHz (4 biny) nižší nežli u konkurenční grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming, a můžeme tedy očekávat, že i s herním výkonem na tom bude VENTUS o něco hůře. Jak ale můžete z grafů vyčíst, výkon obou karet je prakticky shodný. Ve skutečnosti je na tom ale grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G krapet hůře, protože poslední ovladače GeForce přinesly celkem zajímavý nárůst snímkové frekvence v počítačové hře Wolfenstein II: The New Colosus, což grafické kartě od MSI dnes hodně pomohlo. I tak však výkonnostní rozdíly mezi těmito dvěma kartami nebudou příliš veliké, a tak jsem byl nakonec s výkonem grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G spokojen.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (105 %) a Temp. Limit (88 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 166 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G podařilo získat v průměru ještě zhruba 7 % dalšího výkonu, což je výsledek spíše podprůměrný, nicméně v některých počítačových hrách by se to přeci jen hodit mohlo. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nevýraznými 16 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G v počítačové hře Crysis 3.
Podobně jako ostatní grafické karty GeForce RTX 2070, také MSI RTX 2070 VENTUS 8G nabízí velmi solidní herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her, kteří již vyrostli ze střevíčků slabších mainstreamových grafických karet, avšak ty nejdražší a nejvýkonnější high-endové grafické karty jsou pro ně zase zbytečným luxusem, který by jen těžko nějak rozumně využili. Navíc, kromě solidního výkonu pak všechny grafické karty GeForce RTX 2070 nabízejí také speciální jednotky pro akceleraci výpočtů real-time ray tracingu a strojového učení (RT a Tensor Cores), díky nimž si můžete vyzkoušet i nějakou počítačovou hru s podporou RT či DLSS (Deep Learning SuperSampling). Těchto her je však prozatím jen poskrovnu.
Samotná grafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G se pak může pochlubit elegantním chladičem o malé světlé výšce, díky čemuž vám tato grafická karta na základní desce obsadí jen dva rozšiřující sloty. Bohužel, tím však výčet kladných vlastností grafické karty MSI RTX 2070 VENTUS 8G jaksi končí a nastupují již jen negativa.
To, co trápí grafickou kartu MSI RTX 2070 VENTUS 8G asi nejvíce, je především její vysoká hlučnost. Ačkoliv si tato grafická karta v zátěži drží celkem slušné teploty grafického čipu, jde to na vrub příliš vysokým otáčkám ventilátorů chladiče, které pak samozřejmě generují také vysokou hladinu hluku. Kdo tedy má rád ve svém počítači ticho, určitě by se měl této grafické kartě raději vyhnout. Dále pak nepotěší ani absence funkce ZeroFrozr, kdy se ventilátory chladiče otáčejí rychlostí 550 ot/min i v době, kdy grafická karta není nijak vytížena. Při takto nízkých otáčkách však naštěstí nejsou ventilátory prakticky vůbec slyšet. Nepočítáme-li pouze referenční takty, kterými výrobce tuto grafickou kartu obdařil, ostrouhají také všichni majitelé prosklených počítačových skříní, protože LED osvětlení byste na grafické kartě MSI RTX 2070 VENTUS 8G hledali marně. Pokud vám však o nějaká světelná „udělátka“ nejde, může vám to být koneckonců jedno.
MSI RTX 2070 VENTUS 8G
Grafické kartyGrafická karta MSI RTX 2070 VENTUS 8G nabízí solidní herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Tato karta disponuje dvouslotovým systémem chlazení, který je však poměrně dost hlučný.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.