TRI-FROZR patřil v minulé generaci grafických karet GeForce GTX u společnosti MSI jednoznačně k těm nejen nejvýkonnějším, ale zároveň také nejtišším systémům chlazení vůbec. Jestli se na tom nic nezměnilo ani s příchodem nové generace grafických karet RTX, se můžeme přesvědčit právě dnes, protože si otestujeme grafickou kartu MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO.
Grafická karta MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU102 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 352bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 11 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a svým výkonem pak MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá ta úplně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 350/1 755 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 210 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti.
Grafická karta MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO měří na délku úctyhodných 327 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven celkem sedmi tepelnými trubicemi (heatpipes) s přímým kontaktem na grafický čip. Grafické paměti jsou chlazeny za pomoci chladicího plátu (heatsink plate), moduly napájecí kaskády pak doléhají na žebrování hlavního pasivu. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří tři ventilátory TRI-FROZR, z nich ten první je o průměru 80 mm, zbylé dva pak mají průměr 95 mm. Ventilátory jsou typu TORX, tentokrát ve verzi 3.0, a mohou se pyšnit aerodynamicky upravenými lopatkami, které vytvářejí až o 22 % vyšší tlak chladicího vzduchu. Pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti jsou ventilátory uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Samozřejmostí je podpora technologie Zero Frozr, která v případě nízkých teplot grafické karty pod 60 °C všechny ventilátory zcela vypne a zamezí zbytečné hlučnosti grafické karty. Co se týká Zero Frozr, tak novinkou je, že ventilátory jsou nyní rozděleny do dvou zón a jejich otáčky jsou řízeny asynchronně. Do první zóny spadá 80mm ventilátor, do druhé zóny pak spadají zbylé dva 95mm ventilátory.
Test 3DMark Stress Test |
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO na skóre 97,8 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %). Na konci zátěžového testu se teploty grafické karty držely na 77 °C, při otáčkách ventilátorů 1 660 ot/min a frekvenci 1 920 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO se stará 14 + 3fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6pin a dvou 8pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 300 W (max. 330 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 650 W. V případě trvalejšího přetaktování této grafické karty bych ale osobně doporučoval na zdroji nešetřit a zvolit raději nějaký silnější s výkonem 750 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink) určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1755 MHz 1920 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1650 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1890 MHz |
PCIe 3.0 x16
245 W |
Gigabyte GTX 180 Ti Gaming OC 11G | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1519 MHz
1633 MHz 1843 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1658 MHz
1797 MHz 1906 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1658 MHz
1860 MHz 1962 MHz |
PCIe 3.0 x16
166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů. Díky podpoře výpočtu s přesností FP16 pak tato hra velmi dobře sedí také novým kartám RTX. Grafická karta MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO byla testována s nejnovějšími ovladači grafických karet GeForce 416.34 společnosti NVIDIA, které však výkon v této hře celkem podstatně snižují. To je také důvodem, proč je v této počítačové hře výkon grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO o tolik nižší oproti grafické kartě Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G. Proto jsem tuto hru do celkových výsledků nezapočítával.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Jak můžete vidět, počítačová hra Crysis 3 grafické kartě RTX příliš nesvědčí. Na vině mohou být nevyladěné ovladače pro novou architekturu, zejména pak pro nové paměti GDDR6.
Herní testy grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO je dán zejména výkonem samotného grafického čipu TU102 (TU102-300A-K1-A1), který se od jiných grafických karet GeForce RTX 2080 Ti může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v průměru na hranici 1 920 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 14 000 MHz.
Průměrná frekvence MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO byla tedy o nějakých 60 MHz (4 biny) vyšší, nežli u grafické karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G, což se na vlastním výkonu projevilo nějakými 1-2 % navíc. Co se týká výkonu, ten nám tedy u grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO rozhodně scházet nebude, to vám mohu garantovat.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Výkon má tedy grafická karta MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO naprosto skvělý, ale jak jsou na tom její provozní vlastnosti? Popravdě, tady už to tak skvělé není! Při plné zátěži v 3DMark Time Spy Stress Test si tato grafická karta držela teplotu 77 °C při poměrně vysoké rychlosti otáček trojice ventilátorů (okolo 1 650 ot/min), které ve finále generovaly hlučnost těsně nad hranicí 40 dBA. Teploty i hlučnost tedy poměrně vysoké, rozhodně mnohem vyšší, nežli jsem byl u grafických karet vybavených systémem chlazení TRI-FROZR doposud zvyklý.
Co se týká spotřeby (příkonu), tak ta je opravdu vysoká. Spotřeba celé testovací sestavy s grafickou kartou MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO na palubě si říkala bezmála o 500 W a po jejím přetaktování pak dokonce atakovala hranici 600 W!
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO se všemi ostatními GeForce RTX 2080 Ti, které jsme na Alza.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
U nových grafických karet GeForce RTX máte nově možnost k přetaktování využít buď OC Scanner, který grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami ručně. Přetaktování grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner spustil, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage, Power Limit a Temp. Limit. Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 122 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO podařilo získat v průměru nějakých 8–9 % dalšího výkonu, což popravdě není příliš, ale někdy by se vám to hodit mohlo. Na spotřebě celé testovací sestavy s grafickou kartou MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO na palubě se toto přetaktování projevilo nějakými 27 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO v počítačové hře Crysis 3.
Suma sumárum grafická karta MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO disponuje ultimátním výkonem a díky již od výrobce nastaveným vysokým frekvencím se docela jistě bude jednat o jednu z těch vůbec nejvýkonnějších GeForce RTX 2080 Ti na trhu.
Jenže každá mince má dvě strany a nastavení takto vysokých frekvencí u MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO nebylo až tak úplně zadarmo. Výborný výkon této grafické karty jde bohužel na úkor jejích provozních vlastností. Tedy ne že by teplota a hlučnost grafické karty MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO byly nějak extrémně vysoké, to jistě ne, ale přeci jen se nepohybují v tak nízkých hodnotách, na které jsme byli u grafických karet vybavených systémem chlazení TRI-FROZR doposud zvyklí. Co však u této grafické karty extrémní opravdu je, tak to je její spotřeba. MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO je bez debat tou „nejžravější“ grafickou kartou, co jsem měl prozatím v rukou, a myslím, že už jich bylo celkem dost.
V každém případě kdo nemá hluboko do kapsy a může si tak na MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO brousit zuby, měl by si nejdříve dobře proměřit rozměry své počítačové skříně a výkon zdroje. Délka této grafické karty totiž o chlup přesahuje již tak úctyhodných 320 mm a minimální výkon vašeho zdroje by neměl byt nižší nežli 650 W. Pokud ale plánujete grafickou kartu MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO ještě dále taktovat, osobně vám doporučuji na zdroji nešetřit a jít do zdroje o výkonu ještě vyšším, minimálně 750 W.
MSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO
Grafické kartyMSI RTX 2080 Ti Gaming X TRIO patří do nové generace grafických karet Turing společnosti NVIDIA a nabízí ultimátní herní výkon těm úplně nejnáročnějším hráčům počítačových her. Tato grafická karta je již od výrobce nastavena na dosažení co nejvyššího výkonu, bohužel ale také na úkor lepších provozních vlastností.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.