Tím nejlepším, čím se může společnost MSI v případě grafických karet NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti pochlubit, je bezpochyby grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G. Herní edice grafických karet Gaming společnosti MSI jsou většinou vybaveny skvělým systémem chlazení Twin Frozr a jinak tomu není ani v případě již zmíněné MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G, kterou si právě dnes pěkně otestujeme.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G je postavena na částečně deaktivovaném grafickém čipu GP104 společnosti NVIDIA, na kterém byl deaktivován jeden blok SM (Streaming Multiprocessor). Grafický čip tak přišel celkem o 128 výpočetních jednotek SP (Streaming Processor) a 8 jednotek texturovacích (TMU). Na tento grafický čip je pomocí 256bit sběrnice připojena grafická paměť typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu.
Frekvence grafického čipu jsou 1607/1683 MHz a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Tato grafická karta je tedy nastavena přesně na referenční hodnoty GeForce GTX 1070 Ti, ostatně tomu nebude jinak ani u všech dalších GeForce GTX 1070 Ti jiných výrobců.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G měří na délku 279 mm a na základní desce vašeho počítače zabere „pouze“ 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará masivní hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven celkem pěti tepelnými trubicemi (heat pipes). Jak moduly grafických pamětí, tak také moduly napěťových regulátorů jsou chlazeny pomocí speciální chladicí desky (heat sink plate).
Aktivní čas systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory Twin Frozr typu TORX 2.0, které proti „běžným“ ventilátorům generují o 22 % větší tlak chladicího vzduchu. Uložení ventilátorů ve dvojitých kuličkových ložiskách prodlužuje jejich životnost a hlavně přispívá k jejich velmi tichému chodu. Technologie Zero Frozr pak oba tyto ventilátory chladiče při nízké zátěži grafické karty a teplotě pod 60 °C zcela vypne. Logo MSI společně s částí krytu chladiče je podsvíceno a chování tohoto podsvícení je možné nastavit pomocí aplikace MSI Mystic Light. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G se stará 10 fázová kaskáda modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin a jednoho dalšího 6pin konektoru. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 180 W (max. 217 W) a k jejímu provozu výrobce doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G nepodporuje firemní nástroj MSI Gaming APP, takže jediným nástrojem, pomocí kterého můžete nastavovat různé vlastnosti grafické karty, je MSI Afterburner.
Prostřednictvím tohoto nástroje tak můžete nastavovat například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky tomuto nástroji si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pomocí nástroje MSI Mystic Light je pak možné provádět nastavení chování RGB LED na grafické kartě. Můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte doma ještě nějaké další komponenty podporující technologii Mystic Light, jako jsou například základní desky, počítačové skříně, klávesnice, myši apod., můžete si pomocí aplikace Mystic Light Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty ve všech těchto periferiích.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1828 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11120 |
1607 MHz
1721 MHz 1865 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1747 MHz
1886 MHz 1990 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1546 MHz 1485 MHz |
PCIe 3.0 x16
295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1848 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1471 MHz 1400 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1671 MHz
1873 MHz 1988 MHz |
PCIe 3.0 x16
150 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G je plně srovnatelný s konkurenční Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming. Jak by také ne, pokud obě tyto karty využívají stejný grafický čip a prakticky stejné frekvence. Co se týče výkonu, grafické kartě MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G mohu jen těžko co vytknout. „Embargo“ společnosti NVIDIA na modifikaci BIOSů pro výrobce grafických karet stále platí, a tak jen těžko lze očekávat, že si pořízením grafické karty jakékoliv jiné značky výkonnostně nějak polepšíte.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Díky odladěnému systému chlazení Twin Frozr VI jsou také provozní vlastnosti grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G vynikající a plně srovnatelné s konkurencí. Oproti Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming nabízí sice grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G o něco horší teploty, dohání to však zase lehce nižší hlučností. Zajímavým faktem je pak v případě grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G oproti konkurenci měřitelně vyšší spotřeba, která jde s největší pravděpodobností na vrub „horšímu kousku křemíku“ grafického čipu.
Přetaktování grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (Power Limit) a teploty (Temp Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +210 MHz pro grafický čip a +350 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala kolem hranice 2050 MHz, u grafických pamětí pak 8700 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G v počítačové hře Crysis 3.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G není žádnou výjimkou a podobně jako ostatní GeForce GTX 1070 Ti nabízí výkon kdesi na úrovni mezi GeForce GTX 1070 a GTX 1080. Výhodou grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G je především skvělý systém chlazení Twin Frozr VI, který této grafické kartě propůjčuje vynikající provozní vlastnosti, obzvláště pak velmi nízkou hlučnost.
Sháníte-li nějakou výkonnou, avšak také tichou grafickou kartu na hraní počítačových her, grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G by pro vás mohla být dobrou volbou. Váš výběr se samozřejmě vždy bude točit kolem pořizovací ceny, a proto si výhodnost této grafické karty vždy dobře propočítejte, protože o něco výkonnější GeForce GTX 1080 není cenově zas až tak vzdálená.
MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G
Grafické kartyGrafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G nabízí solidní herní výkon a díky efektivnímu systému chlazení Twin Frozr VI také vynikající provozní vlastnosti. Obzvláště pak nízká hlučnost je důvodem našeho ocenění v podobě „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.