Tím nejnovějším počinem v nabídce grafických karet společnosti NVIDIA je grafická karta GeForce GTX 1070 Ti, která by měla doplnit současné grafické karty GeForce GTX 1080 Ti, GTX 1080 a GTX 1070 v segmentu grafických karet vysokého výkonu. Jsme velice rádi, že vám na Alza.cz můžeme jako jedni z prvních poskytnout podrobnější informace o výkonu této grafické karty, protože v dnešní recenzi se „podíváme na zoubky“ grafické kartě Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS.
Grafická karta Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS je postavena na lehce „oříznutém“ grafickém čipu GP104 společnosti NVIDIA. Oproti čipu GP104, kterým jsou vybaveny grafické karty GeForce GTX 1070, byla tentokrát deaktivována pouze jediná jednotka SM (Streaming Multiprocessor), takže čip přišel pouze o 128 výpočetních jednotek SP (Streaming Processor) a 8 jednotek texturovacích (TMU). Grafický čip GTX 1070 Ti má tedy mnohem blíže ke specifikacím GeForce GTX 1080 nežli GTX 1070.
Aby si však díky velmi podobným specifikacím grafické karty GeForce GTX 1080 a GTX 1070 Ti vzájemně výkonnostně nekonkurovaly, GTX 1070 Ti dostala do vínku „pouze“ grafické paměti typu GDDR5 namísto rychlejších GDDR5X, kterými disponuje GTX 1080. Paměťová sběrnice o šířce 256bit však zůstala, a stejně tak zůstal stejný i počet 64 ROP (Raster Operations Pipeline).
Svým výkonem by pak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti měla spadat do segmentu grafických karet vysokého výkonu, kamsi mezi grafické karty GeForce GTX 1080 a GTX 1070.
Frekvence grafického čipu jsou 1607/1683 MHz a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Tato grafická karta je tedy nastavena přesně na referenční hodnoty GeForce GTX 1070 Ti.
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH disponuje dvojicí BIOSů, mezi kterými se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, jenž je umístěn na zadní straně grafické karty (v horní části backplate). Druhý BIOS však žádné jiné frekvence nepřináší, a tak je zde využit pouze jako BIOS záložní.
Grafická karta Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS měří na délku 285 mm a na základní desce vám zabere celkem 3 rozšiřující sloty. Společnost Gainward tuto grafickou kartu obdařila opravdu masivním chladičem. Pro lepší odvod tepla z grafického čipu je hliníkové tělo chladiče vybaveno celkem 5 tepelnými trubicemi (Heatpipes), které odvádí teplo z grafického čipu. Tělo pasivu chladiče dosedá také na moduly napěťových regulátorů, grafické paměti jsou pak chlazeny speciálním chladicím plátem. Všechny důležité komponenty jsou tak chlazeny velmi solidně.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory se speciálně tvarovanými lopatkami pro dosažení vyššího tlaku chladícího vzduchu a nižší hlučnosti. Ventilátory chladiče podporují technologii Zero RPM Fan, která v případě nízkých teplot grafického čipu oba ventilátory úplně zastaví, a sníží tak hlučnost grafické karty. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS se stará kaskáda 8 modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin a jednoho 6pin konektoru. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 180 W, a k jejímu provozu je tedy doporučuván zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS je také firemní nástroj společnosti Gainward s názvem Expertool II.
Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci grafického čipu, frekvenci grafických pamětí, limit spotřeby, napětí grafického čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování graficky karty dle svých specifických potřeb. Můžete například grafickou kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj Gainward Expertool II také monitoring, pomocí kterého můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých hodnot při provozu grafické karty, jako je například teplota grafické karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB |
![]() |
![]() |
![]() |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 |
![]() |
![]() |
![]() |
PARAMETRY A SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1848 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11120 |
1607 MHz
1721 MHz 1865 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1747 MHz
1886 MHz 1990 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1546 MHz 1485 MHz |
PCIe 3.0 x16
295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1471 MHz 1400 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, grafická karta Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS se svým výkonem celkem dle očekávání umístila kdesi mezi GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Náskok před GPU Gainward GTX 1070 Phoenix GLH sice není nijak dechberoucí, mějte však na mysli, že zatímco onen GLH, tedy „pekelný“ (Goes Like Hell) Gainward běží na opravdu vysokých frekvencích nejen jádra, ale i grafických pamětí, dnes testovaný model GS běží pouze na frekvencích referenčních. Co je však v tuto chvíli mnohem důležitější, je poměrně jasné vítězství nad konkurenčním Radeonem RX Vega 56 HBM2.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Nejen výkon, ale také provozní vlastnosti grafické karty Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS jsou hodny chvály. Opět se ale vlastně není čemu divit. Systém chlazení je prakticky stejný jako u modelu „pekelníka“ s koncovkou GLH, a tak také provozní vlastnosti musejí být velmi podobné. Teplota do 65 °C je vynikající, hlučnost do 35 dBA pak zase garancí toho, že o této grafické kartě ve svém počítači nebudete ani vědět. No a spotřeba? Ta prakticky zůstala na úrovni GeForce GTX 1070.
Co tedy říci závěrem o grafické kartě Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS, potažmo o celé řadě GeForce GTX 1070 Ti? Úkolem grafické karty GeForce GTX 1070 bylo vypořádat se s konkurenčním Radeonem RX Vega 56, a dnes již můžeme říci, že svůj úkol splnila.
Grafická karta Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS pak kromě dobrého výkonu nabízí také vynikající provozní vlastnosti, které rozhodně nikoho neurazí, spíše naopak. Hlavní podíl na tom nese masivní systém chlazení, který odvádí svou práci opravdu skvěle, a pokud budete shánět výkonnou, ale přitom také tichou grafickou kartu, Gainward GTX 1070 Ti Phoenix byste rozhodně neměli přehlédnout.
Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS
Grafické kartyGrafická karta Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS nabízí solidní herní výkon kdesi na úrovni mezi GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Díky účinnému systému chlazení má pak také výborné provozní vlastnosti, za které si z dnešní recenze odnáší ocenění „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory
Společnost NVIDIA konečně přistoupila k očekávanému kroku a po veleúspěšném modelu GTX 1080 Ti si nachystala dalšího zástupce s označením „Ti“. NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti dorazí na trh už velmi brzy a celý internet je zaplaven spekulacemi. Připravili jsme si pro vás souhrn všech dostupných informací.
Ve svém kalendáři si zaškrtněte datum 2. listopadu. Právě v tento den se objeví na pultech obchodů grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti. Všem spekulacím však bude konec už o týden dříve, protože k oficiálnímu představení má dojít už 26. října. Naše recenze se objeví hned vzápětí!
Grafická karta NVIDIA GTX 1070 Ti je postavena kolem grafického čipu rodiny Pascal GP104 společnosti NVIDIA. Očekává se, že grafické jádro bude oproti modelu GTX 1080 ochuzeno jen mírně, což je skvělá zpráva. Konkrétně můžeme počítat s 2 432 CUDA jádry, která doplní 152 texturovacích a 64 rasterizačních jednotek. Taktovací frekvence se pak mají pohybovat na 1 607 MHz v základu a 1 683 MHz v Boost režimu. Posun vůči obyčejné GTX 1070 je poměrně citelný. Paměťová část však zůstane stejná, tedy 8 GB GDDR5 na frekvenci 8 GHz.
Vzhledem k razantně zvednutým specifikacím čipu GTX 1070 Ti dojde i k logickému navýšení celkové spotřeby, která se bude nově pohybovat na úrovni 180 W. U většiny modelů však stále bude k napájení stačit jeden osmipinový konektor. Vzhledem k tomu, že správný herní počítač je vybavený značkovým PC zdrojem, tento nárůst není v praxi žádný problém.
Je poměrné logické, že novou NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti musíme srovnat nejen se sesterskou GTX 1070, ale především s GTX 1080. Samozřejmě hodně záleží na cenové politice, protože moc manévrovacího prostoru mezi GTX 1070 a GTX 1080 není. Podle našeho odhadu si GTX 1070 Ti může troufat i na hraní ve 4K rozlišení, byť nikoliv v ideálních 60 FPS. Tipujeme takových 40 FPS v Zaklínači 3 ve 4K rozlišení a maximálních detailech. Takový grafický výkon je samozřejmě zcela dostačující pro virtuální realitu. Kompatibilita plug-and-play navíc zaručuje podporu všech prvotřídních VR headsetů, které se aktuálně na trhu nacházejí.
Parametry a specifikace | NVIDIA GTX 1070 Ti | NVIDIA GTX 1080 | NVIDIA GTX 1070 |
---|---|---|---|
Grafický čip | GP104 | GP104 | GP107 |
Počet stream procesorů | 2 432 | 2 560 | 1 920 |
Rychlost jádra | 1 607 MHz | 1 607 MHz | 1 506 MHz |
Rychlost jádra (Boost) | 1 683 MHz | 1 733 MHz | 1 683 MHz |
TDP | 180 W | 180 W | 150 W |
Kapacita paměti | 8 GB GDDR5 | 8 GB GDDR5X | 8 GB GDDR5 |
Rychlost paměti | 8 000 MHz | 10 000 MHz | 8 000 MHz |
Šířka paměťové sběrnice | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
Orientační cena | od 12 000 Kč | od 14 790 Kč | od 11 490 Kč |
Narovinu můžeme konstatovat, že výrobci se rozhodně nebudou pouštět do žádných složitých akcí, a recyklují postupy známé z grafických karet GTX 1080. Určitě se tak můžete těšit na grafickou kartu NVIDIA GTX 1070 Ti například v efektním provedení MSI GTX 1080 GAMING s propracovaným chladičem Twin Frozr VI. Dozajista dorazí také řešení využité u GIGABYTE GTX 1080 G1 Gaming nebo ASUS ROG STRIX GTX 1080.
Aktuální uniklé, a dlužno podtrhnout stále neoficiální informace hovoří o kompletním zákazu přetaktování. To by vzhledem k použití parádních chladičů byla špatná zpráva pro celý trh s GPU, nehledě na hluboké psychické trauma našich kolegů z overclockingu. Jednalo by se totiž o naprosto bezprecedentní zásah a pro mnoho uživatelů zcela nepřijatelnou záležitost. Z druhé strany je však GTX 1070 Ti natolik blízká GTX 1080, že po přetaktování by se jejich výkon prakticky srovnal. Cena u GTX 1070 Ti je však pochopitelně o desítky dolarů nižší.
V rámci prodejní řady značky NVIDIA je vše naprosto jasné. GTX 1070 Ti se svým výkonem vklíní mezi GTX 1070 a GTX 1080. Z parametrů je patrné, že bude mít výrazně blíže k silnější GTX 1080. Zajímavější však bude přímé srovnání s konkurencí v podobě AMD Vega 56 a AMD Vega 64.
Protože přímými konkurenty AMD Radeon RX Vega 56 jsou grafické karty řady GeForce GTX 1070, můžeme konstatovat, že zde soupeře pro novou GTX 1070 Ti nemá smysl hledat. Něco jiného však bude AMD Vega 64. Pojďme se na tuto grafickou kartu podívat zblízka.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8GB je postavena na novém čipu Vega 10. Na tento čip jsou pomocí 2048bitové sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end). Herní výkon nového čipu je velmi dobrý, ale vadou na kráse zůstává docela nezvládnuté chlazení, které při TDP 295 W vyžaduje hned dva osmipinové napájecí konektory.
Teplota AMD Radeon RX Vega 64 v základním provedení se ve hrách pohybuje kolem 80 °C a radiální ventilátor má co dělat, aby grafický čip na této teplotě vůbec udržel, a to i při otáčkách kolem 2 400 ot/min. Vysoké otáčky ventilátoru jsou pak zdrojem nepřiměřeně vysokého hluku. Spotřeba AMD Radeon RX Vega 64 je pak vyšší, než jakou nabízí konkurenční GeForce GTX 1080, a pohybuje se spíše kdesi na úrovni GeForce GTX 1080 Ti. Samozřejmě v tuto chvíli nemůžeme tvrdit nic s jistotou, ale co do provozních vlastností bude GTX 1070 Ti nad svým konkurentem z řad AMD pravděpodobně vést.
Těžební mánie bitcoinu a jiných kryptoměn neustále nabírá na obrátkách, nová grafická karta GTX 1070 Ti však do té rovnice úplně nezapadá. Výrobci se totiž v poslední době rozhodli, že na trh dodají speciálně upravené grafické karty určené pro mining. Tyto karty mají upravený BIOS a většinou chybí i zbytečné grafické výstupy. Zatím nemáme žádné informace, že by se výrobci pokusili uvést na trh takto upravenou grafickou kartu s čipem GTX 1070 Ti.
Předvánoční trh si zaslouží nějaký trhák, a přestože nechceme nic zakřiknout, v segmentu grafických karet se jím nepochybně stane GTX 1070 Ti. Ostatně grafický výkon bude v následujících měsících potřeba – zatímco na monitorech se nám aktuálně prohánějí pecky jako Destiny 2 či Total War Warhammer 2, hlavní herní nálož v podobě Star Wars Battlefront 2 nebo Call of Duty: WWII nás teprve čeká.
U grafických karet jsou pro prodejní úspěch rozhodující recenze a my pro vás jednu takovou samozřejmě nachystáme. Dříve než 26. října to ovšem určitě nebude. Očekáváme srovnatelný výkon s AMD Vega 64, ale při mnohem lepších provozních podmínkách, což bude pro celou řadu hráčů více než pádný argument.