NVIDIA na veletrhu CES 2025 představila novou generaci grafických karet GeForce RTX 5000, které slibují výrazné zvýšení výkonu díky architektuře Blackwell, podpoře PCIe 5.0 a pamětem GDDR7. Nové modely, včetně RTX 5090 a RTX 5080, nabízejí až dvojnásobný výkon oproti předchozí generaci a zavádějí technologie, jako je DLSS 4, pro lepší grafické zážitky.
Na veletrhu CES 2025, jedné z nejvýznamnějších událostí technologického světa, učinila NVIDIA oznámení, které otřáslo celou IT komunitou. Nová generace grafických karet GeForce RTX 5000 je na světě a slibuje výkon, jaký jsme dosud nepoznali. Pro hráče, tvůrce obsahu i profesionály jde o zásadní posun, který otevírá nové možnosti nejen ve světě her, ale také ve filmovém průmyslu, architektuře a vědeckém výzkumu.
Řada RTX 5000 staví na zbrusu nové architektuře Blackwell, která přináší optimalizace na všech úrovních. Nová generace grafických karet se také pyšní podporou moderního rozhraní PCIe 5.0 a ultrarychlých pamětí GDDR7. Fanoušci technologií se tak mohou těšit nejen na vyšší snímkovou frekvenci ve hrách, ale také na zrychlení při práci s graficky náročnými aplikacemi a výpočtech v oblasti umělé inteligence.
Toto oznámení zaujalo nejen běžné hráče, kteří touží po nejlepším vizuálním zážitku, ale také odborníky hledající odpověď na otázku, kam až lze v oblasti výkonu a efektivity zajít. NVIDIA tímto představila budoucnost grafických technologií. A jak to všechno funguje? Pojďme se na to podívat.
Architektura grafických karet je jejich pomyslným mozkem a srdcem zároveň. S uvedením architektury Blackwell udělala NVIDIA další krok vpřed, který odpovídá potřebám dnešního i budoucího trhu. Blackwell byla navržena tak, aby zvládala rostoucí nároky na výkon, a přitom zůstala co nejvíce energeticky efektivní.
Co dělá tuto architekturu tak revoluční? Hlavní změnou je přepracovaný návrh čipů, který zvyšuje hustotu tranzistorů a umožňuje efektivnější distribuci výkonu mezi jednotlivými výpočetními jednotkami. NVIDIA navíc výrazně posílila zpracování ray tracingu, což znamená ještě realističtější osvětlení, stíny a odrazy v reálném čase. Pro hráče to znamená, že oblíbené tituly budou vypadat tak, jak si tvůrci původně představovali – dokonale, pohlcivě a vizuálně dechberoucím způsobem.
Nová architektura není zajímavá jen pro hráče. Tvůrci obsahu se mohou těšit na rychlejší rendering 3D scén, simulace a dokonce i editaci videí v rozlišení 8K. To umožňují nová AI jádra, která přinášejí pokročilé výpočetní schopnosti a usnadňují práci s algoritmy strojového učení. Architektura Blackwell je zkrátka odpovědí na otázku, jak spojit nekompromisní výkon s technologickou elegancí.
Pro fandy do moderního hardwaru je pohled na technické specifikace karet GeForce RTX 5000 doslova svátkem.
Nejvyšší model, RTX 5090, přepisuje rekordy. S 21 760 shadery, běžícími na základní frekvenci 2,01 GHz a boostu až 2,41 GHz, nabízí karta brutální výkon. Její architektura Blackwell zachovává 128 shaderů na blok SM a karta se chlubí šířkou paměťové sběrnice 512 bitů. Díky tomu je vybavena 32 GB pamětí GDDR7 (s frekvencí 28 GHz!), které poskytují propustnost 1792 GB/s. To je hodnota, která nemá v rámci herních GPU obdoby.
NVIDIA slibuje u nové GeForce RTX 5090 zdvojnásobení výkonu oproti předchozí generaci. To platí například pro náročné hry, jako jsou Cyberpunk 2077 nebo Black Myth: Wukong. Realita je však o něco složitější. Oficiální benchmarky, které společnost prezentovala, využívají plný potenciál technologie DLSS 4, zahrnující multisnímkovou interpolaci (Multi Frame Generation). Tento výkon však přichází s určitými kompromisy. RTX 5090 má spotřebu 575 W, což znamená, že generuje značné množství tepla a vyžaduje důkladné chlazení v celé PC skříni. Napájení probíhá prostřednictvím 12+4pinového 600W kabelu, který už u předchozí generace (RTX 4090) proslul riziky přehřátí. Nové konektory jsou vylepšené, ale i tak se doporučuje jejich pravidelná kontrola.
Očekáváme, že GeForce RTX 5090 dorazí už na začátku února s doporučenou cenou 59 599 Kč.
GeForce RTX 5080 je dostupnější alternativou k vlajkové RTX 5090, ovšem stále patří mezi dražší grafické karty. Její doporučená cena se pohybuje na úrovni 29 999 Kč. RTX 5080 využívá menší GPU GB203, které obsahuje 10 752 shaderů (84 bloků SM) běžících na vyšších taktech než RTX 5090: 2,30 GHz v základu a 2,62 GHz v boostu. Karta je vybavena 16 GB pamětí GDDR7 s efektivním taktem 30,0 GHz, což poskytuje propustnost 960 GB/s.
V rozlišení 4K, s plným ray tracingem a maximálním nastavením, umožňuje RTX 5080 hraní moderních titulů, jako jsou Alan Wake 2, Black Myth: Wukong a Cyberpunk 2077, při vysokých snímkových frekvencích. Výkon této karty je přibližně dvakrát vyšší než u RTX 4080, což poskytuje nevídaný herní zážitek s plynulým zobrazením bez kompromisů v kvalitě grafiky.
Třetím modelem nové řady je GeForce RTX 5070 Ti, která využívá ořezanou verzi čipu GB203 z RTX 5080. Tato karta disponuje 8960 shadery (70 bloků SM), běžícími na základní frekvenci 2,30 GHz a boost frekvenci 2,45 GHz. Jde o velmi atraktivní konfiguraci, která nabízí výborný výkon ve své třídě. Karta je vybavena 16 GB pamětí GDDR7 s efektivní frekvencí 28,0 GHz, což v kombinaci se 256bitovou sběrnicí zajišťuje propustnost 896 GB/s. Spotřeba karty činí 300 W, což představuje jen mírný nárůst oproti předchozí generaci a stále se tak pohybuje v přijatelných mezích pro většinu herních sestav.
I v případě GeForce RTX 5070 Ti udává NVIDIA, že je dvakrát rychlejší než RTX 4070 Ti. Počítejme však, že do tohoto skvělého výsledku je započtena vylepšená technologie DLSS 4, které masivně navyšuje FPS díky generování umělých snímků. A cena? Ta se bude pohybovat kolem 22 399 Kč.
GeForce RTX 5070 je čtvrtým modelem nové řady, který přináší vyvážený poměr mezi cenou a výkonem. Používá čip GB205 s 6144 shadery (48 bloků SM), které běží na frekvencích 2,16 GHz v základu a 2,51 GHz v boostu. Paměťové specifikace této karty zahrnují 12 GB GDDR7 paměti připojené na 192bitovou sběrnici, což poskytuje propustnost 672 GB/s při efektivním taktu 28,0 GHz. Spotřeba karty je 250 W, což už znamená výraznější nároky na napájení a chlazení.
Výkon je opět vysoko nad RTX 4070 (zhruba 30 % i bez pomoci DLSS 4).GeForce RTX 5070 je tedy skvělou volbou pro hráče, kteří hledají moderní technologii a výkon za rozumnou cenu (cca 16 499 Kč). I když nedosahuje na úroveň svých výkonnějších sourozenců, nabízí dostatek výkonu pro hraní v rozlišení 1080p a 1440p při vysokých detailech a přístup k funkcím nové generace, jako je DLSS 4.
DLSS 4 představuje další evoluci technologie Deep Learning Super Sampling od NVIDIE, která je navržena tak, aby výrazně zvýšila snímkovou frekvenci a přitom zachovala obrazovou kvalitu na úrovni nativního rozlišení. Nová generace DLSS využívá pokročilé AI modely a přináší řadu vylepšení, která posouvají hranice herního zážitku nejen na grafických kartách řady GeForce RTX 50, ale i na starších modelech.
Jedním z hlavních taháků DLSS 4 je technologie Multi Frame Generation, která dokáže k tradičně vykreslenému snímku vygenerovat až tři další snímky pomocí umělé inteligence. Díky tomu může DLSS 4 zvýšit snímkovou frekvenci až 8× oproti běžnému renderování, což umožňuje hraní ve 4K rozlišení při neuvěřitelných 240 FPS s plným ray tracingem. Technologie navíc snižuje latenci systému, což zajišťuje rychlejší a plynulejší reakce při hraní. Je však důležité zmínit, že Multi Frame Generation je funkce dostupná výhradně pro grafické karty řady GeForce RTX 5000.
DLSS 4 rovněž přináší nejvýraznější vylepšení svých AI modelů od vydání DLSS 2.0 v roce 2020. Tyto modely nyní využívají architekturu inspirovanou nejpokročilejšími AI technologiemi, jako jsou ChatGPT, Flux nebo Gemini. Výsledkem je výrazné zlepšení kvality obrazu, včetně vyšší stability při pohybu, eliminace efektu „duchů“ (ghosting) a detailnějšího zobrazení v rychlých scénách. Tomu všemu rovněž napomáhá technologie NVIDIA Reflex, která je povinnou součástí implementace DLSS 3/4.
Díky DLSS 4 NVIDIA nastavuje nový standard pro herní vizuální zážitky a ukazuje, co je možné dosáhnout kombinací výpočetního výkonu a špičkové AI technologie. Tato inovace, těžící z AI výpočtu a neuronového renderování, otevírá dveře nejen plynulejšímu hraní, ale i k vývoji vizuálně dechberoucích her nové generace.
V uplynulých dnech došlo ze strany NVIDIA k potvrzení účasti na veletrhu CES 2025, který se s největší pravděpodobností stane dějištěm oznámení nové řady grafických karet RTX 50. V kalendáři si proto zaškrtněte datum 6. ledna 2025.
Další novinkou jsou částečně uniklé parametry GeForce RTX 5070, která z pohledu cenové dostupnosti a výkonu patří mezi nejlákavější modely. Bude využívat čip Blackwell GB-205 (pro srovnání RTX 5090 má čip GB202, RTX 5080 pak GB203). Přesné konfigurace jádra tohoto modelu sice nejsou známé, ale víme, že poběží na 192bitové rozhraní s 12 GB paměti GDDR7. Oproti stávající GeForce RTX 4070 dojde k navýšení rychlostí paměti na 28 Gbps, což umožní celkovou propustnost až 672 GB/s. To představuje 33% nárůst propustnosti. Zatím to však vypadá, že bude mít TBP 250W, což je o 14 % více než RTX 4070 SUPER (220W).
Máme tu další milník, který vyloženě láká na očekávané grafiky GeForce RTX 5000 Blackwell. V minulých dnech totiž došlo k poměrně velkému uniku informací a v podstatě již nyní známe parametry nejočekávanějších modelů. Tedy GeForce RTX 5090 a GeForce RTX 5080. Mrkněte se na tabulku, kde rovnou nabízíme srovnání s aktuální řadu GeForce RTX 4000 Ada Lovelace.
|
GeForce RTX 5090 | GeForce RTX 5080 | GeForce RTX 4090 | GeForce RTX 4080 |
---|---|---|---|---|
Typ GPU | Blackwell GB202-300 | Blackwell GB203-400 | Ada Lovelace AD102-300 | Ada Lovelace AD103-300 |
Počet SMs | 170 | 84 | 128 | 76 |
Počet CUDA jader | 21 760 | 10 752 | 16 384 | 9 728 |
Velikost a typ paměti | 32 GB GDDR7 | 16 GB GDDR7 | 24 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6X |
Šířka paměťové sběrnice | 512bit | 256bit | 384bit | 256bit |
Rychlost pamětí | 28 Gbps | 28 Gbps | 21 Gbps | 24,4 Gbps |
Propustnost pamětí | 1 792 GB/s | 896 GB/s | 1 008 GB/s | 717 GB/s |
Napájení | 1× 16pin | 1× 16pin | 1× 16pin | 1× 16pin |
TDP | 600 W | 400 W | 450 W | 320 W |
Rozhraní | PCIe 5.0×16 | PCIe 5.0×16 | PCIe 4.0×16 | PCIe 4.0×16 |
Nové informace o grafických kartách NVIDIA GeForce RTX 5090 a 5080 ukazují, že nás čeká zásadní skok ve výkonu. Vlajková loď RTX 5090 nabízí 21 760 CUDA jader, což je obrovský nárůst oproti RTX 4090, která má 16 384 jader. Kromě toho bude karta vybavena 32 GB GDDR7 paměti s šířkou paměťové sběrnice 512 bitů a celkovou spotřebou energie 600 W. Tyto parametry naznačují výrazné zvýšení výpočetního výkonu a možnosti pro náročné hráče i profesionály pracující s AI a grafickým renderingem.
GeForce RTX 5080 je sice o něco slabší, ale stále velmi výkonná. Nabídne 10 752 CUDA jader a 16 GB GDDR7 paměti s 256bitovou sběrnicí. Očekává se, že její spotřeba dosáhne 400 W. I když mezi RTX 5090 a RTX 5080 existuje velká výkonnostní propast, obě karty přináší značný nárůst výkonu oproti předchozí generaci, zejména v oblasti paměťové propustnosti a energetické efektivity. NVIDIA se tímto snaží upevnit své vedoucí postavení v high-end segmentu grafických karet, a zároveň reagovat na rostoucí požadavky herního průmyslu a aplikací založených na AI.
S blížícím se koncem roku se zvyšuje tempo uniklých novinek k platformě GeForce RTX 5000. Pro začátek máme trošku nepříjemnou zprávu ohledně spotřeby. Ta bude citelně vyšší než u GeForce RTX 4000! V případně GeForce RTX 5090 se spekuluje až o 600 W, což je ve srovnání se 450 W u GeForce 4090 citelný nárůst. Proč se tak děje? Odpoveď je poměrně jednoduchá, protože nové grafiky budou používat opět 4nm proces, který i přes různé optimalizace je na hraně svých fyzikálních možností. To znamená, že pro citelný růst grafického výkonu je nutné přidat i na staně příkonu.
U nejvýkonnější GeForce RTX 5090 s čipem GB202 dojde kromě úprav na straně frekvencích i k navýšení počtu výpočetních jednotek, také paměťový řadič se rozšíří až na 512 bitů. Podobně na tomu bude i GeForce RTX 5080, u které se spekuluje se spotřebou až 400 W. Odměnou za vyšší spotřebu vám bude, že GeForce RTX 5080 má být zhruba o 10 % výkonnější než doposud nejsilnější GeForce RTX 4090. Pokud to bude pravda, tak se vůbec neodvažujeme tipovat, o kolik vyletí nahoru grafický výkon u GeForce RTX 5090. Nicméně už teď je jasné, že to bude doslova BOMBA!
V rámci desktopových karet vše vypadá naprosto skvěle, nicméně nás trochu děsí, co to bude znamenat pro novou generaci herních notebooků s GeForce RTX 5000. Ty dorazí pochopitelně až výrazně později, ale pravděpodobně to bude znamenat dramatické výkonností rozdíly mezi desktopovou GeForce RTX 5080 a tou mobilní. A přitom je to jen pár let zpátky, kdy desktopové i mobilní grafiky měly v podstatě stejný výkon.
Společnost NVIDIA již v březnu 2024 představila novou generaci architektury, kterou budou využívat její budoucí GPU. Místo Ada Lovelace si nově zvykejme na Blackwell. Mimochodem, i zde dodržela NVIDIA historické tradice, protože David Blackwell byl úspěšný matematik a statistik, který působil desítky let na University of California v Berkeley.
Březnové představení se týkalo výhradně čipů pro datová centra, průmyslové využití a samozřejmě hlavním středobodem byla ukázka nových schopností směrem k umělé inteligenci. Tímto směrem pochopitelně zamíří i nové grafiky řady NVIDIA GeForce RTX 5000. A na rozdíl od minulých generací architektury je NVIDIA mnohem otevřenější, protože pokračuje v propagaci svého hardwaru pro AI. Nicméně o svých plánech týkajících se řady GeForce, včetně vlajkové lodi NVIDIA RTX 5090, však zatím poměrně úzkostlivě mlčí.
Očekáváme však, že si vychutnáme ještě vyspělejší ray tracing a navýšený počet tensorových jader. Z našeho pohledu více sil bude směřovat do tensorových jader vzhledem k tomu, že právě ta pohánějí současnou dominanci ve výpočtech umělé inteligence. Ostatně představené profi řešení umožní provoz LLM (velkých jazykových modelů) s miliardami parametrů, současně však s až 25× nižšími náklady a spotřebou energie než u předchozích generací. Díky tomu bude možné trénovat větší a složitější AI modely.
Ze starších úniků již víme, že čipů v architektuře Blackwell bude celkem pět, přičemž největší bude GB202, následovaný GB203, GB205, GB206 a GB207. My se blíže podíváme na pozoruhodnou výbavu čipu GB202.
GB202 bude pohánět GeForce RTX 5090 (nástupce RTX 4090). Spekuluje se, že tento čip bude obdařen 192 streamovacími multiprocesory (SM) nebo 96 clustery pro zpracování textur (TPC). Těchto 96 TPC je rozděleno do 12 grafických výpočetních clusterů (GPC), z nichž každý jich má 8. Za předpokladu, že architektura Blackwell má stejných 256 jader CUDA na TPC jako několik posledních generací herních grafických procesorů NVIDIA, dostáváme se k celkovému počtu jader CUDA 24 576. Dalším zajímavým aspektem tohoto megačipu je paměť. Vůbec poprvé dojde k implementaci paměti typu GDDR7 s mamutí 512bitovou šířkou paměťové sběrnice. Za předpokladu rychlosti paměti 28 Gb/s, bude mít tento čip k dispozici 1 792 GB/s paměťové propustnosti! To jsou naprosto neuvěřitelné hodnoty a již nyní se těšíme, co taková grafika předvede ve výkonnostních testech.
Pokud bych si mohli zatipovat, tak nové grafické karty GeForce RTX 5000 (NVIDIA Blackwell) se představí ještě do konce roku 2024. Nepochybně půjde o nejvyšší (a také nejdražší) řady GeForce RTX 5090 a GeForce RTX 5080. Dalších modelů se nepochybně dočkáme v průběhu roku 2025. Podobně na tom budou i očekávané grafické čipy pro herní notebooky.
S příchodem řady GeForce RTX 5000 NVIDIA opět posouvá hranice výkonu a technologických možností ve světě grafických karet. Od špičkových modelů, jako je RTX 5090, až po cenově dostupnější alternativy, jako RTX 5070, přináší tato generace dramatické zlepšení výkonu, kvality obrazu a možností pro hráče i tvůrce obsahu. Technologie jako DLSS 4 a ray tracing nové generace nastavují nový standard, který mění způsob, jakým vnímáme herní zážitky a grafiku.