Nejnovější grafické karty GeForce RTX 2080 Ti společnosti NVIDIA by měly na pozici absolutního výkonnostního lídra nahradit stávající grafické karty GeForce GTX 1080 Ti. Jestli se jim to ale opravdu povedlo, o tom se můžete přesvědčit právě teď. Dnes si totiž představíme a otestujeme grafickou kartu Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G, tedy zástupce těch nejnovějších a nejvýkonnějších Turingů s podporou ray tracingu.
Grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU102 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 352bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 11 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a svým výkonem pak Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá vůbec ta nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 350/1 650 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 105 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti.
Grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G měří na délku 287 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv skládaný z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven celkem šesti kompozitními tepelnými trubicemi (heatpipes) s přímým kontaktem na grafický čip. Grafické paměti jsou společně s moduly napájecí kaskády chlazeny za pomoci chladicího plátu (heatsink plate), který doléhá na žebrování hlavního pasivu, a všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G tvoří tři protiběžné ventilátory WINDFORCE 3X o průměru 80 mm s 3D aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti jsou ventilátory uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Funkce 3D Active Fan pak při nízké zátěži a teplotě grafické karty všechny ventilátory zastaví a sníží tak její hlučnost na minimum (semi-pasivní chlazení).
Test 3DMark Stress Test |
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G na skóre 98,6 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %). Na konci zátěžového testu se teploty grafické karty držely na 69 °C při otáčkách ventilátorů 1 800 ot/min a průměrné frekvenci 1 860 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G se stará 13 + 3fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 300 W (max. 366 W) a k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 650 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také jednoho USB-C (VirtualLink) určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Gigabyte Graphics Engine.
Nástroj Gigabyte Graphics Engine slouží ke snadnému přetaktování, pomocí kterého můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace může být využito jak uživateli méně zkušenými, tak také „profesionály“.
Gigabyte Graphics Engine umožňuje pracovat v jednoduchém uživatelském rozhraní, v němž si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Nebo můžete zvolit rozhraní o něco profesionálnější, ve kterém pak lze uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče, nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji Gigabyte Graphics Engine si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pomocí Gigabyte Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm můžete přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo také různé světelné efekty (blikání, pulsování, přechody atd.).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1650 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1908 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Gigabyte GTX 180 Ti Gaming OC 11G | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1519 MHz
1633 MHz 1843 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1658 MHz
1797 MHz 1906 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1658 MHz
1860 MHz 1962 MHz |
PCIe 3.0 x16
166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1500 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na herní výkon MSI GeForce RTX 2080 a jejich konkurentů, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Far Cry 5 akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů. Díky podpoře výpočtu s přesností FP16 pak tato hra velmi dobře sedí také novým kartám RTX.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Vyvarujete se tak občasným záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Aktuáně vyšlo pokračování – Shadow of the Tomb Raider.
Rise of the Tomb Raider spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, výkon grafické karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je opravdu ultimátní. Pokud se budeme bavit o mezigeneračním nárůstu, pak výkonnostní rozdíl mezi dřívějším lídrem GeForce GTX 1080 Ti a dnes testovanou GeForce RTX 2080 Ti je velmi slušných 35 %.
Samozřejmě tento výkonnostní rozdíl je platný pro počítačové hry, které jsou vykreslovány za pomoci staré dobré rasterizace. U novějších her, které budou využívat real-time ray tracing, bude tento rozdíl zřejmě mnohem vyšší, ale to si budeme muset ještě chvilku počkat, až se nějaká taková hra na trhu objeví.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G sice na první pohled nevypadají nijak úžasně, ale když si uvědomíte, o jak výkonný grafický čip se musí systém chlazení této grafické karty postarat, vlastně ani tak špatné nejsou.
Grafická karta Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G si během testu držela teplotu 69 °C při otáčkách ventilátorů kolem 1800 ot/min, které generovaly hlučnost těsně nad hranicí 40 dBA, a tuto kartu ve svém PC tedy jistě uslyšíte. Spotřeba (příkon) Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je pak samozřejmě vysoká, a vy tak budete muset počítat s tím, že k provozování této grafické karty budete potřebovat zdroj o výkonu minimálně 650 W.
U nových grafických karet GeForce RTX máte nově možnost k přetaktování využít buď OC Scanner, který grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami ručně. Přetaktování grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, než jsem OC Scanner spustil, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage, Power Limit a Temp. Limit. Také jsem muset nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafické paměti zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 171 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G podařilo získat v průměru nějakých 9 % dalšího výkonu. Na spotřebě celé testovací sestavy s grafickou kartou Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G na palubě se toto přetaktování projevilo celkem výraznými 60 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G v počítačové hře Crysis 3.
Takže co o grafické kartě Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G říci závěrem? Předně, grafická karta Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G či obecně GeForce RTX 2080 Ti nabízí opravdu ultimátní výkon, který ji automaticky řadí do pozice dnešního výkonnostního lídra grafických karet bez rozdílu vah. Svého předchůdce, tedy grafickou kartu GeForce GTX 1080 Ti, porazila v rozlišení 4K UHD celkem pohodovým rozdílem výkonu nějakých 35 %. V nižších rozlišeních to sice bylo o něco méně, ale tam je na vině spíše procesor, který prostě nestíhá takto výkonnou grafickou kartu „krmit“ daty.
Provozní vlastnosti grafické karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G sice nejsou bůhvíjaké, nicméně vezme-li v úvahu, jaký výkon musí systém chlazení této grafické karty uchladit, není to zas až tak špatné. Grafická karta Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je první GeForce RTX 2080 Ti v našich testech, a tak teprve uvidíme, jak to bude s provozními vlastnostmi u ostatních GeForce RTX 2080 Ti.
Výkon Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je tedy vynikající, provozní vlastnosti obstojné, ale co pořizovací cena? Tady musím říci, že právě pořizovací cena GeForce RTX 2080 Ti to vše prostě zabíjí! Cena nad 30 tisíc korun je prostě za grafickou kartu moc, a to i navzdory jejímu pěknému výkonu. Pořizovací cena GeForce RTX 2080 Ti by měla s nějakou tolerancí kopírovat cenu svého předchůdce, v našem případě tedy cenovku GeForce GTX 1080 Ti, a to tedy bohužel nekopíruje ani náhodou. Ze špatné ceny však můžeme jen těžko vinit společnost Gigabyte a uvidíme, kam nám ceny časem poskočí.
Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G
Grafické kartyGigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G z nové generace grafických karet Turing společnosti NVIDIA nabízí ultimátní herní výkon těm nejnáročnějším hráčům počítačových her. Disponuje také podporou real-time ray tracingu, kterou si však budeme moci vychutnat až někdy v budoucnosti. Vše však zabíjí přemrštěná pořizovací cena.
Klady
Zápory
Nová a snad i revoluční generace karet Turing společnosti NVIDIA je tu, a my se tak můžeme podívat, co všechno nám vlastně mohou nové grafické karty GeForce RTX s podporou ray tracingu nabídnout. Jako první se do testů na Alza.cz dostala grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO a myslím, že nedopadla vůbec špatně, spíše naopak. Jak si vede ve srovnání s NVIDIA GeForce GTX 1080 a GTX 1080 Ti? A co poměr ceny a výkonu? Posuďte sami.
Grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU104 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a svým výkonem MSI RTX 2080 Gaming X TRIO spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 515/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 150 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080.
Grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO měří na délku úctyhodných 327 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven celkem sedmi tepelnými trubicemi (heatpipes) s přímým kontaktem na grafický čip. Grafické paměti jsou chlazeny za pomoci chladicího plátu (heatsink plate), moduly napájecí kaskády pak doléhají na žebrování hlavního pasivu. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO tvoří tři ventilátory TRI-FROZR, z nich ten první je o průměru 80 mm, zbylé dva pak mají průměr 95 mm. Ventilátory jsou typu TORX, tentokrát ve verzi 3.0, a mohou pyšnit aerodynamicky upravenými lopatkami, které vytvářejí až o 22 % vyšší tlak chladicího vzduchu. Pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti jsou ventilátory uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Samozřejmostí je podpora technologie ZeroFrozr, která v případě nízkých teplot grafické karty všechny ventilátory zcela vypne a zamezí zbytečné hlučnosti grafické karty. Co se týká Zero Frozr, tak novinkou je, že ventilátory jsou nyní rozděleny do dvou zón a jejich otáčky jsou řízeny asynchronně. Do první zóny spadá 80mm ventilátor, který je spínán při dosažení teploty 60 °C, do druhé zóny pak spadají zbylé dva 95mm ventilátory, které jsou sepnuty při dosažení 56 °C.
Test 3DMark Stress Test |
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO na skóre 98,7 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %). Na konci zátěžového testu se teploty grafické karty držely na 70 °C, při otáčkách ventilátorů 1 390 ot./min. a frekvenci 1 905 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO se stará 12 + 3fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 260 W (max. 285 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 650 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink) určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1908 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Gigabyte GTX 180 Ti Gaming OC 11G | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1519 MHz
1633 MHz 1843 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1658 MHz
1797 MHz 1906 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1658 MHz
1860 MHz 1962 MHz |
PCIe 3.0 x16
166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1500 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na herní výkon MSI GeForce RTX 2080 a jejich konkurentů, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Far Cry 5 akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů. Díky podpoře výpočtu s přesností FP16 pak tato hra velmi dobře sedí také novým kartám RTX.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Vyvarujete se tak občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Aktuáně vyšlo pokračování – Shadow of the Tomb Raider.
Rise of the Tomb Raider spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Jak můžete vidět, počítačová hra Crysis 3 grafické kartě GeForce RTX příliš nesvědčí. Na vině mohou být nevyladěné ovladače pro novou architekturu, zejména pak pro nové paměti GDDR6.
Herní testy grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Takže, jaký výkon má nakonec grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO? Jak můžete vidět, výkon této grafické karty je velmi podobný GeForce GTX 1080 Ti. V některých hrách, jako v případě Wolfenstein: The New Colossus, má RTX 2080 hodně navrch, v jiných hrách už to tak slavné není, což je zase například Crysis 3.
Myslím, že výkon MSI GeForce RTX 2080 je tedy velmi dobrý a je velká škoda, že jsme si dnes nemohli otestovat také nějakou hru s podporou ray tracingu. Na prověření výkonu ve hře, která by podporovala tento dokonalejší způsob renderingu, si tak budeme muset nějakou dobu ještě počkat.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO jsou velmi dobré, což při pohledu na masivní chladič TRIA není zas až tak velké překvapení. Při herní zátěži v 3DMark Time Spy Stress Test si tato karta držela maximální teplotu 70 °C při poměrně nízkých otáčkách ventilátorů kolem 1 400 ot./min., které generovaly hlučnost na hranici 36 dBA.
Spotřeba celé testovací sestavy s grafickou kartou MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO na palubě se pohybovala kolem hranice 350 W, tedy někde mezi spotřebou GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1080 Ti. Spotřeba tedy myslím nebude u grafické karty MSI RTX 2080 Gaming X TRIO žádným problémem.
U nových grafických karet GeForce RTX máte nyní možnost k přetaktování využít buď OC Scanner, který grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete parametry přetaktování nastavit ručně. Přetaktování grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO jsem prováděl ručně pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+9 % Power Limit) a teploty (88 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu MSI GeForce RTX 2080 a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +70 MHz pro čip a +800 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala v průměru na 1 980 MHz, u grafických pamětí pak 15 600 MHz (efektivně).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou o 70 MHz, pamětí na efektivních 15 600 MHz a posunutým Power/Temperature limitem na 109 % / 88 °C jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Bez zvedání napětí se mi z grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO podařilo získat v průměru nějakých 6 % dalšího výkonu, což není moc. Na spotřebě celé testovací sestavy s grafickou kartou MSI RTX 2080 Gaming X TRIO na palubě se toto přetaktování projevilo 16 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO v počítačové hře Crysis 3.
Výkon grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO tedy známe a stejně tak jsou nám známy i její provozní vlastnosti. Co tedy říci na samotný závěr recenze?
Předně, nové grafické karty GeForce RTX 2080 společnosti NVIDIA se myslím povedly. V rasterizaci, tedy v dosavadním způsobu renderingu obrazu, nabízejí tyto grafické karty výkon, který je vyšší či velmi podobný dřívějším top modelům GeForce GTX 1080 Ti. Potud je tedy vše v pořádku a tak by to také s novou generací grafických karet mělo vždy být.
Bohužel, při pohledu na pořizovací ceny GeForce RTX 2080 už to s nimi až tak dobře nevypadá. Ceny jsou prostě vysoké, a pokud bychom si spočítali jejich výhodnost či lépe spočítali poměr ceny a výkonu, dopadlo by to s nimi asi neslavně.
Grafické karty GeForce GTX 1080 Ti se tedy dnes zdají být mnohem výhodnější volbou nežli GeForce RTX 2080. Ale je tomu opravdu tak? Aby totiž naše výpočty výhodnosti byly přesné, potřebovali bychom do nich ještě doplnit jednu neznámou. Tou velkou neznámou je výkon nových grafických karet v ray tracingu a také to, jak rychle a v jakém množství se počítačové hry s podporou ray tracingu na našem trhu objeví. Do té doby bych byl v soudech raději obezřetnější.
Pokud mluvíme o dnes testované MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO musím říci, že se mi moc líbila. Tato grafická karta nabízí dostatečný výkon pro všechny náročnější hráče počítačových her, a to při velmi dobrých provozních vlastnostech. Případní kupci si však musejí dát dobrý pozor na její rozměry, protože tato karta se nevejde do úplně každé počítačové skříně. Mám chuť grafické kartě MSI RTX 2080 Gaming X TRIO udělit ocenění „zlatého Alzáka“, ale ještě tak dnes neučiním a počkám si na to, jak se budou v testech chovat ostatní grafické karty GeForce RTX 2080.
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO
Grafické kartyMSI RTX 2080 Gaming X TRIO z nové generace grafických karet Turing společnosti NVIDIA nabízí vynikající herní výkon všem náročným hráčům počítačových her. Po technické stránce pak nabízí skvělý systém chlazení TRI-FROZR, který jí propůjčuje také vynikající provozní vlastnosti.
Klady
Zápory
Životní cyklus grafických karet postavených na jádře NVIDIA Pascal je u konce. Nyní nastává doba kralování grafického jádra NVIDIA Turing, které si maže na chleba nejen konkurenční AMD, ale i oblíbené grafiky z vlastní stáje. Zapomeňte na GeForce GTX 1080 a 1080 Ti, protože právě nastupuje GeForce RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti. Jaký výkon karty NVIDIA GeForce RTX nabídnou? Co jejich cena? A kdy odstartuje prodej?
Na samotném počátku herní výstavy Gamescom 2018 proběhla tisková konference společnosti NVIDIA GeForce Gaming Celebration. Jejím průvodcem byl samotný CEO společnosti Jensen Huang. Řekněme si na rovinu, že akce byla hodně odborná a pro laiky chvílemi těžkopádná. Výjimkou však byla poslední část, která se věnovala právě novým herním grafickým kartám NVIDIA GeForce RTX 2070, 2080 nebo RTX 2080 Ti
Klíčová část prezentace se točila kolem technologie zvané ray tracing, která se tak stává hlavním tahákem nového grafického jádra NVIDIA Turing. Opakovaně bylo zdůrazněno, že se této technologii věnuje NVIDIA už 10 let, ale teprve nyní dochází ke skokovému nárůstu výkonu. Ray tracing se stará o reálné nasvícení celé scény. Ukázky například ve hrách Shadow of the Tomb Raider nebo Metro: Exodus byly poměrně zajímavé a opravdu je vidět zcela jiná práce se světlem, což přináší řadu dosud neviděných detailů.
Celkově tak grafická architektura NVIDIA Turing spojuje technologii ray tracing s umělou inteligencí a programovatelným stínováním. Další úroveň herních zážitků je konečně tady. A jaký nový hardware budete mít k dispozici?
Velkým překvapením tiskové konference bylo do poslední chvíle utajené představení GeForce RTX 2070. Zásadní zprávou je, že prozatím patří k nejlevnějším grafickým kartám s podporou ray tracingu. Základní cenu NVIDIA nastavila na 499 dolarů (oficiální cenu v CZK později upřesníme). A jaký má nejdostupnější zástupce architektury NVIDIA Turing výkon?
NVIDIA GeForce RTX 2070 bude nejlevnější grafickou kartou podporující technologii ray tracing. Její cena bude startovat okolo 16 400 Kč.
Papírově se jedná o poměrně citelný nárůst ve všech klíčových parametrech vůči „konkurenční“ GTX 1070. RTX 2070 obsahuje dokonce 2 304 CUDA (1070 jen 1 920 CUDA jader) se základní pracovní frekvencí 1 410 MHz. K vylepšení došlo u zatím nejlevnějšího zástupce architektury NVIDIA Turing i na straně grafické paměti, která povýšila na GDDR6 s kapacitou 8 GB a rychlostí 14 000 MHz. Celkový výkon odhadujeme někde na úrovni populární GTX 1080, ale bude nutné počkat na výstupy z recenzí. K napájení RTX 2070 vám postačí zdroj o výkonu 550 W s volným 8pinovým konektorem.
Model | GeForce RTX 2070 | GeForce GTX 1070 |
---|---|---|
Architektura | Turing | Pascal |
Boost frekvence jádra | 1 620 MHz | 1 683 MHz |
Paměť | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR5 |
Rychlost paměti | 14 Gbps | 8 Gbps |
Cena | od 16 400 Kč* | od 9 990 Kč |
* Cena GeForce RTX 2070 bude ještě upřesněna
Dostáváme se konečně k očekávané grafické kartě NVIDIA GeForce RTX 2080, která nahrazuje oblíbenou GeForce GTX 1080. Použité jádro 12nm Turing TU104 svým výkonem dává zcela zapomenout na dva roky starý NVIDIA Pascal. I když prozatím nejsou k dispozici nezávislé recenze, lze počítat s nárůstem výkonu ve výši zhruba 30 % vůči GTX 1080. Samozřejmě ve hrách s podporou ray tracingu to bude napříč modely využívající architekturu NVIDIA Turing ještě více.
NVIDIA GeForce RTX 2080 má k dispozici mimořádnou výpočetní sílu soustředěnou ve 2 944 CUDA jádrech (o 15 % více než GTX 1080). O citelný nárůst výkonu se postará i použitá grafická paměť, která je vůbec poprvé u karet NVIDIA Turing standardu GDDR6 s maximální rychlostí 14 000 MHz a kapacitou 8 GB. TDP karty je pro referenční kartu 215 W, ale většina výrobců bude posouvat energetickou náročnost až na 250 W výměnou za vyšší pracovní frekvence. K napájení bude potřeba minimálně kombinace 6 a 8pinového kabelu ze zdroje. U některých variant se pravděpodobně setkáte i s požadavkem na dva 8pinové konektory. Také je nutné překontrolovat dispozice vaší počítačové skříně, protože některé varianty mají nadstandardní délku až kolem 320 mm.
NVIDIA GeForce RTX 2080 Founders Edition přímo od společnosti NVIDIA.
Králem revoluční architektury NVIDIA Turing se stává GeForce RTX 2080 Ti. Jádro TU102 je tvořeno celkem 4 352 CUDA jádry, která se postarají o citelný nárůst výkonu oproti GeForce GTX 1080 Ti. Opět nejsou k dispozici přesná čísla, ale počítejme s rozdílem zhruba 30 % ve prospěch RTX 2080 Ti. Mezigenerační rozdíl je mimořádný.
Stejně jako u RTX 2080 jsou použity nejmodernější paměti typu GDDR6 s referenční rychlostí 14 000 MHz. Základní pracovní frekvence Turing jádra je 1 350 MHz, v Boost režimu se posouvá až na 1 545 MHz. Výrobci pak jistě v závislosti na použitém chlazení půjdou na ještě vyšší hodnoty. S tím také souvisí potřebné napájení pro GeForce RTX 2080 Ti v podobě dvou 8pinových konektorů.
RTX 2080 ve Founders Edition vypadá skvěle.
Podívejme se na přehledné srovnání generace NVIDIA Turing (RTX 2070, 2080 a 2080 Ti) se starší architekturou Pascal (GTX 1080 a 1080 Ti). Už z parametrů je patrná výkonnostní převaha nových grafických karet. Citelný je však také nárůst spotřeby, který ve spojení s výkonnými procesory (Intel Core i9 nebo AMD Threadripper 2) donutí řadu uživatelů k nákupu nového napájecího zdroje.
Model | RTX 2070 | RTX 2080 | RTX 2080 Ti | GTX 1080 | GTX 1080 Ti |
Jádro | Turing (bez upřesnění) | Turing 104-400A | Turing 102-300A | GP104 (Pascal) | GP102 (Pascal) |
Výrobní proces | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 16 nm | 16 nm |
Počet CUDA jader | 2 304 | 2 944 | 4 352 | 2 560 | 3 584 |
Frekvence jádra | 1 410 MHz | 1 515 MHz | 1 350 MHz | 1 607 MHz | 1 480 MHz |
Boost frekvence jádra | 1 620 MHz | 1 710 MHz | 1 545 MHz | 1 733 MHz | 1 582 MHz |
Typ paměti | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 | GDDR5X | GDDR5X |
Rychlost paměti | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 10 000 MHz | 11 000 MHz |
Kapacita paměti | 8 GB | 8 GB | 11 GB | 8 GB | 11 GB |
Šířka paměťové sběrnice | 256bit | 256bit | 352bit | 256bit | 352bit |
Datová propustnost | 448 GB/s | 448 GB/s | 616 GB/s | 320 GB/s | 484 GB/s |
Tepelný výkon (TDP) | 185 W | 225 W | 260 W | 180 W | 250 W |
Typ napájení | 8pin | 6pin + 8pin | 8pin + 8pin | 8pin | 6pin + 8pin |
Požadavek na zdroj | 550 W | 650 W | 650 W | 500 W | 600 W |
Cena | od 16 400 Kč* | od 22 699 Kč | od 32 599 Kč | od 13 499 Kč | od 18 990 Kč |
* Cena RTX 2070 bude upřesněna
Nejočekávanější přínos NVIDIA Turing v kostce
Během tiskové konference NVIDIA ukázala seznam 16 her, které budou podporovat ray tracing, případně DLSS . U druhé ze jmenovaných technologií se ještě zastavme. Jedná se o nový způsob vyhlazování hran, který oproti starším metodám nezpůsobuje pokles FPS. Nové GeForce RTX 2080, RTX 2080 Ti a RTX 2070 totiž mají pro tyto výpočty dedikované Tensor Cores využívající pro zpracování obrazu neuronové sítě. A jak DLSS vlastně funguje?
V zásadě se jedná o výpočet celé grafické scény v nižším rozlišení a následné upscalování do vysokého rozlišení. K tomu je celkově potřeba nižší grafický výkon, kvalita samozřejmě nemůže být 100%. Nicméně vzhledem k výsledné vysoké snímkové frekvenci by toto „ošálení“ mělo poznat jen citlivé oko znalce. Je však také nutno podotknout, že při aktivování DLSS dojde u karet GeForce RTX, které jako jediné technologii podporují, k mírnému navýšení spotřeby.
Pro úplnost ještě dodejme, že při aktivaci technologie ray tracing se negativnímu vlivu na FPS nevyhneme. Dle prvních náznaků je propad snímkové frekvence dokonce obrovský. Kolegové z PCgamesHardware.de vyzkoušeli ray tracing v kombinaci s GeForce RTX 2080 TI u Shadow of the Tomb Raider a hru rozhýbali jen s 30 až 60 FPS. A to v rozlišení Full HD. Doufejme, že NVIDIA ve spolupráci s vývojáři ještě zapracuje na optimalizaci.
Seznam her podporujících ray tracing nebo DLSS je poměrně bohatý a majitelé nových grafických NVIDIA RTX 2070, 2080 nebo RTX 2080 Ti se mají na co těšit.
Hra | Real-Time Ray Tracing | Deep Learning Super Sampling (DLSS) |
---|---|---|
Ark: Survival Evolved | ✕ | ✓ |
Assetto Corsa Competizione | ✓ | ✕ |
Atomic Heart | ✓ | ✓ |
Battlefield V | ✓ | ✕ |
Control | ✓ | ✕ |
Darksiders III | ✕ | ✓ |
Dauntless | ✕ | ✓ |
Deliver Us The Moon: Fortuna | ✕ | ✓ |
Enlisted | ✓ | ✕ |
Fear The Wolves | ✕ | ✓ |
Final Fantasy XV | ✕ | ✓ |
Fractured Lands | ✕ | ✓ |
Hellblade: Senuas Sacrifice | ✕ | ✓ |
Hitman 2 | ✕ | ✓ |
Islands of Nyne | ✕ | ✓ |
Justice | ✓ | ✓ |
JX3 | ✓ | ✓ |
Kinetik | ✕ | ✓ |
MechWarrior 5: Mercenaries | ✓ | ✓ |
Metro Exodus | ✓ | ✕ |
Outpost Zero | ✕ | ✓ |
Overkills The Walking Dead | ✕ | ✓ |
PlayerUnknown's Battlegrounds | ✕ | ✓ |
Project DH | ✓ | ✕ |
Remnant: From the Ashes | ✕ | ✓ |
SCUM | ✕ | ✓ |
Serious Sam 4: Planet Badass | ✕ | ✓ |
Shadow of the Tomb Raider | ✓ | ✕ |
Stormdivers | ✕ | ✓ |
The Forge Arena | ✕ | ✓ |
We Happy Few | ✕ | ✓ |
Zdroj tabulky: AnandTech.com, tabulka aktualizovaná k 17. 9. 2018
V aktuální generaci herních konzolí PlayStation 4 i Xbox One se nachází upravené grafické čipy společnosti AMD. Hardwarové specifikace chystaných herních konzolí pochopitelně v tuto chvíli neznáme, ale s největší pravděpodobností zůstanou oba výrobci u levnější AMD. Právě cena herní konzole jako takové je limitem pro použití například upravených grafických karet NVIDIA GeForce RTX 2070, 2080 nebo RTX 2080 Ti. I z toho důvodu je technologie ray tracing pro herní konzole nedostupná. Jistou naději lze vkládat do cloudového Xboxu, který bude poháněn přímo z datových center Microsoftu. To je místo, kde si v současné době dovedeme představit nasazení moderních grafických karet v širokém měřítku.
Přímo na svém oficiálním blogu NVIDIA konečně uvedla srovnání nové grafické karty GeForce RTX 2080 se dva roky starým modelem GTX 1080 postaveným na jádře Pascal. Následující obrázek velmi dobře vypovídá o výkonu ve 4K rozlišení, 60 Hz a zapnutém HDR. Ve všech uvedených hrách se snímková frekvence pohybuje nad potřebnými 60 FPS pro ideální plynulost.
Oficiální výkon grafické karty RTX 2080 publikovala NVIDIA přímo na svém blogu.
Druhý obrázek velmi dobře vypovídá o nárůstu výkonu při zapnuté technologii DLSS, kdy je grafická scéna počítaná v nižším rozlišení a následně je pomocí k tomu uzpůsobených algoritmů převedena do vyššího rozlišení. V takovém případě se u GeForce RTX 2080 dostanete v některých hrách až na o 100 % vyšší výkon než u GTX 1080. U dalších testovaných her se nárůst FPS bez DLSS pohybuje kolem 50 %. To není vůbec špatný mezigenerační posun.
Oficiální výkon grafické karty RTX 2080 převedený do grafů.
Znatelný posun ve výkonu GeForce RTX 2080 (a samozřejmě pro RTX 2080 Ti) bude ovšem nutné potvrdit i v nezávislých recenzích. NVIDIA v nich bude muset obhájit poměrně výrazné zvýšení ceny – například GTX 1080 Ti stála při oznámení 699 dolarů. Novinka v podobě RTX 2080 Ti se pak cenou vyšvihne až na 999 dolarů. Tak citelné zdražení by šlo těžko odůvodnit, kdyby byl nárůst výkonu nízký. U GeForce RTX 2080 a RTX 2070 došlo k prvotnímu zdražení zhruba o 100 dolarů, což sice není zanedbatelná částka, ale jedná se o přijatelnou daň za přísun nových technologií.
Již jsme zmínili, že očekáváme nárůst výkonu minimálně o 30 % vůči stávající generaci. Přesvědčit se budeme moci snad již brzy, protože prodeje GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti startují 20. září. První recenze tedy jistě dorazí těsně před tímto termínem. S GeForce RTX to bude trošku složitější a její přesné uvedení na trh není známo. Očekáváme však, že se tak stane během října.
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti bude svatým grálem nejdražších herních PC.
Neodolali jsme a o názor na nové grafické karty NVIDIA GeForce RTX poprosili našeho recenzenta grafických karet, Pavla Šantrůčka.
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.
Příchod nových grafických karet s čipem NVIDIA Turing je stanoven na 20. září. Již nyní se snažíme zajistit dostatečný počet grafických karet GeForce RTX 2080 a 2080 Ti. Očekává se, že minimálně z počátku bude na trhu málo karet ve volném prodeji.
Hned v samotném začátku musíme prozatím zklamat čekatele na nové herní grafické karty. Zatím NVIDIA nic oficiálně nepotvrdila, ale už se poměrně výrazně rýsuje NVIDIA RTX 2080. Ono nezvyklé označení RTX by mělo odkazovat k nějaké formě akcelerace nebo optimalizací pro výpočty pomocí metody Ray Tracingu (údajně by měl být výkon pro tuto metodu až 25× lepší než na Pascalu). Nyní se však blíže podívejme na nové NVIDIA Quatro.
NVIDIA oznámila první tři grafiky Quadro RTX, které budou čipy Turing používat: modely Quadro RTX 5000, RTX 6000 a RTX 8000. Ceny těchto profesionálně zaměřených grafik se budou pohybovat v rozmezí 2 300 – 10 000 amerických dolarů. Co nám nové GPU Quadro vypovídají obecně o architektuře Turing? Má mít 384bitovou paměťovou sběrnici doplněnou o paměti typu GDDR6 s frekvencí až 16 GHz. Další novinkou je VR Link, tady nativní USB-C konektor. Také je možné, že NVIDIA již přestane použít zastaralý SLI konektor a k propojení více GPU použije moderní NVLINK.
Ano, je to tak. NVIDIA už postupně tlumí výrobní linky, které předchozí dva roky chrlily ty nejvýkonnější grafické čipy na trhu. Samozřejmě máme na mysli veleúspěšné NVIDIA GeForce GTX 1080, 1070 a 1060, které v nejsilnějším segmentu doplnila v březnu 2017 GeForce GTX 1080 Ti, doposud jedna z nejlepších herních karet na trhu, a později téhož roku o něco slabší, avšak mnohem výhodnější GeForce GTX 1070 Ti.
Aby to nebylo úplně jednoduché, tak to vypadá, že NVIDIA v rámci ohromného kryptoměnového boomu (Ethereum, Bitcoin) měla trochu velké oči a nyní má plné sklady už vyrobených čipů. Trošku tedy visí ve vzduchu umělé zpoždění nové generace (pravděpodobně NVIDIA Turing), což by nebyla úplně dobrá zpráva. Uvidíme v nejbližších týdnech, jaký zaujme NVIDIA finální postoj.
Musíme podotknout, že s informacemi o příchodu NVIDIA Turing se stále pohybujeme na tenkém ledě. Například loni v prosinci byly informace takové, že už brzy přijde na trh generace grafických karet nazvaná NVIDIA Ampere. O půl roku později je všechno jinak.
Nejprve se skutečně zdálo, že se dozvíme bližší informace na veletrhu CES 2018 začátkem ledna. NVIDIA však nic ani nenaznačila. Druhá šance byla na GPU Technology Conference, která se konala v Silicon Valley 26. až 29. března 2018. Došlo však pouze na představení vlajkového grafického akcelerátoru pro oblast strojového učení – NVIDIA Tesla V100 s 32GB pamětí, založeného na grafickém čipu NVIDIA Volta GV100. Další novinkou je kompletní systém pro řešení strojového učení – Server NVIDIA DGX-2. Jedná se o nástupce prvního konceptu NVIDIE v této oblasti (DGX-1). DGX-2 koncentruje v jediném serveru výkon šestnácti nejnovějších akcelerátorů Tesla V100 32GB. Profesionálové skáčou blahem, hráči však mají oči pro pláč.
Na čipu NVIDIA GV100 se vyskytuje neuvěřitelných 21,1 miliardy tranzistorů. Pro plochu o obsahu 815 mm2 je toto maximální možný počet. Došli jsme snad na hranici samotných možností techniky? Řešením je Deep Learning!
Dva roky od uvedení generace NVIDIA Pascal je už skutečně na čase. Z různých útržků a hlavně z minulých let lze usoudit, že NVIDIA na sklonku léta vydá následovníky grafických karet GTX 1080 a GTX 1070. Tedy cenově a hlavně výkonově silné modely. Teprve až s časovým odstupem se dostane na cenový mainstream v podobě následovníka GTX 1060 a GTX 1050. V tento moment lze předpovědět, že NVIDIA použije názvy GeForce GTX 1180, 1170, 1160 a 1150. Samozřejmě se můžeme kromě grafických karet pro PC těšit i na varianty pro herní notebooky.
Nejočekávanější přínos NVIDIA Turing v kostce
Poslední dny jsou ve znamení různých úniků, ale nakonec se objevila oficiální informace, že v pondělí 20. srpna proběhne akce nazvaná GeForce Gaming Celebration. Tu pořádá přímo NVIDIA pro užší skupinu novinářů a lze s vysokou pravděpodobností očekávat živou ukázku nových grafických karet. Jen den před začátkem herního veletrhu Gamescom 2018 v Kolíně se tak hráči konečně dočkají přesnějších informací o chystaných grafikách. První reálné výkonnostní testy však očekáváme až o pár dnů později.
Na příchod nových grafických karet s čipem NVIDIA Turing se upřímně těšíme. Snad to nebude NVIDIA moc natahovat a dočkáme se ještě během letních prázdnin. Sledujte naše stránky a rozhodně vám neunikne žádná novinka v této oblasti.
NVIDIA oficiálně představila 20. 8. 2018 nové grafické karty založené na architektuře NVIDIA Turing. Aktuálně jsou potvrzeny modely GeForce RTX 2070, GeForce RTX 2080 a GeForce RTX 2080 Ti.
První grafické karty NVIDIA Turing se dostanou do prodeje již v září. NVIDIA GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti budou naskladněny 20. září 2018. Datum vydání NVIDIA GeForce RTX 2070 bude ještě upřesněno.
Výkon grafických karet NVIDIA Turing bude přibližně o 30–40 % vyšší oproti řadě NVIDIA Pascal. Aktuálně však můžeme vycházet pouze z oficiálních údajů společnosti NVIDIA. Skutečný výkon NVIDIA Turing potvrdí až první nezávislé testy.
Původní spekulace hovořily o tom, že NVIDIA své nové grafické karty pojmenuje NVIDIA 1180, resp. NVIDIA 1180 Ti. Nyní již víme, že NVIDIA se rozhodla pro označení NVIDIA GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti.
Nejasné bylo nejen číselné označení jednotlivých modelů grafických karet, ale také název použité architektury. Spekulovalo se o architekturách NVIDIA Volta a také NVIDIA Ampere. Je však možné, že se uvedených označení v budoucnu přeci jen dočkáme.
Více informací o grafických kartách GeForce 20. série najdete na webových stránkách společnosti NVIDIA.
Hlavní předností grafických karet GeForce RTX je technologie ray tracing. V úvodu článku jsou k vidění ukázky z her Shadow of the Tomb Raider a Metro: Exodus. Ray tracing bude ale podporovat i očekávaná pecka Battlefield 5.
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.