Byl to Oculus Rift, který odstartoval současnou vlnu virtuální reality. Nyní po dlouhém vývoji konečně míří do prodeje. Dostál vysokým očekáváním? A nepřipravil ho již vydaný HTC Vive o všechny trumfy? Odpověď naleznete v našem dnešním článku a přiložené videorecenzi.
Vize dostupné virtuální reality není zcela nová, dosavadní pokusy však trpěly zásadními problémy. Při hraní vás spíše než nevšední zážitek čekala nevolnost. Až Oculus Rift představil na startovači Kickstarter životaschopný koncept. Ohromný potenciál zařízení brzy rozpoznal i Mark Zuckerberg, který koncept za 2 miliardy dolarů odkoupil. Ve virtuální realitě spatřuje novou komunikační platformu. Zda má pravdu, ukáže až budoucnost.
Již samotné rozbalování je pro příznivce nových technologií menším svátkem. Ani my se neubránili pocitu, že Vánoce přišly tento rok o něco dříve. Ostatně podívejte se na vlastní oči.
Stylové balení ve velké černé krabici je rozdělené na několik sekcí, přičemž středobodem je samotný headset. Ten působí na první omak velmi bytelným dojmem a je znát, že prošel od vývojářských verzí, které jsme zkoušeli už dříve, dlouhou cestou. V pravé části balení se nachází senzor, který slouží ke snímání pohybu headsetu.
V prostoru pod senzorem se nachází gamepad pro Xbox One včetně bezdrátového přijímače. Oproti HTC Vive však v základním balení nenaleznete pohybové ovladače - Oculus Touch je třeba přikoupit zvlášť.
Před samotným nákupem si pečlivě prověřte kompatibilitu vašeho počítače. Pomoci vám k tomu může utilita přímo od výrobce.
Minimální požadavky na PC:
Jak vidno, hardwarové požadavky jsou nemalé. Pokud chcete vyváženou sestavu pro plnohodnotný herní zážitek, můžete sáhnout po některém z našich PC nebo noteboocích s garantovanou podporou VR. Případně lze váš stolní počítač upgradovat pomocí moderní grafické karty, ke které však budete potřebovat neméně kvalitní procesor. Za nás doporučujeme některý z profesionální platformy Intel Basin Falls. Ta v sobě ukrývá nejen procesorovou bestii Intel Skylake-X až s 12 jádry, ale také 4jádrové Intel Kaby Lake-X.
Samotné zapojení je už pak jen dílem okamžiku. Nejprve si stáhnete instalační program Oculus Home a na vyzvání připojíte headset do HDMI a USB 3.0 konektoru. Dále senzor také do USB 3.0 konektoru a v neposlední řadě i bezdrátový přijímač pro ovladač Xbox One.
Naštěstí vývoj kráčí vpřed, a tak dnes virtuální realitu zvládne i běžné herní PC. Dostatečný výkon splňuje již mainstreamová GTX 1060, která překonává i nedávno high-endovou GTX 980. Nejen VR, ale i hraní v rozlišení 4K pak zvládají grafické karty GTX 1070 a 1080. Exkluzivní Titan X (2016) se do širšího prodeje nedostal, je určen především pro strojové výpočty, navíc odrazuje přemrštěnou cenou. Naštěstí AMD začíná vystrkovat růžky a nutí společnost NVIDIA se opět snažit. Její karty Polaris sice konkurovaly zejména GTX 1060 a 1050 (Ti), ale netrpělivě očekávaná generace AMD Vega by již mohla útočit i na doposud neotřesitelnou GTX 1080. Snad i proto před nedávnem NVIDIA představila GTX 1080 Ti, a to za překvapivě nízkou cenu a s výkonem překonávající výše vzpomínanou Titan X (2016).
Výkonná grafická karta zákonitě klade i vyšší požadavky na procesor. V tomto segmentu dlouhodobě dominuje Intel. Ten před nedávnem vydal novou generaci CPU Kaby Lake, jež boduje lepší integrovanou grafikou, vyšším výkonem a energetickou úsporností. AMD však svou ofenzívu zahájila i zde, jak se dočtete v naší recenzi, AMD Ryzen poráží i násobně dražší procesory Intel. Bohužel zatím kvůli optimalizaci není zcela vhodný pro herní PC. To ale pravděpodobně softwarové aktualizace v dohledné době napraví. Pokud si Intel nechce nechat ujet vlak, měl by se opět začít snažit!
V první řadě je nutné několik minut věnovat přizpůsobení samotného headsetu. Jakmile však jednou vše nastavíte, na hlavě sedí skvěle. Svůj podíl na tom má nejen zadní trojúhelník, který ideálně rozkládá váhu zařízení, ale i hmotnost pouhých 470 gramů, což je o necelých 100 gramů méně než v případě HTC Vive.
Headset má dva integrované OLED displeje s celkovým rozlišením 2 160 × 1 200 pixelů a frekvencí 90 Hz. Před každým okem tak je displej s rozlišením 1 080 × 1 200 pixelů. Zorné pole je na tom stejně jako u HTC Vive, nabídne tedy 110°. O zvukovou stránku se na rozdíl od většiny konkurentů starají nastavitelná sluchátka, která jsou součástí konstrukce. Ty jdou ovšem v případě potřeby odmontovat. Zabudované senzory zahrnují akcelerometr, gyrometr pro měření úhlového pohybu a systémy pro orientaci v prostoru.
Samotný software Oculus Home tvoří přehledným způsobem rozcestník, přes který se dostanete k celé řadě aplikací, her nebo k pestré škále 360° fotek a zážitkových videí.
Hlavním tahákem jsou samozřejmě hry. Zařízení lze připojit na účet služby Steam, kde naleznete stále rostoucí knihovnu virtuálních zážitků. Ta je však v současnosti citelně menší než u HTC Vive. Doufejme, že zvěsti o podpoře Oculusu ze strany chystaných VR předělávek Fallout 4 a Doom se zakládají na pravdě.
Samotné hraní je mimořádně intenzivní zážitek. Za hřích stojí zejména vesmírná střílečka EVE: Valkyrie. Oculus vám umožní nabýt dojmu, že opravdu sedíte v kokpitu vesmírné lodě. Divoké manévrování v bojovém zápalu a atraktivní vesmírné kulisy vás doslova pohltí.
Dirt Rally vám zase umožní zakusit nebezpečné průjezdy zatáček ve vysokých rychlostech. Oproti běžné PC verzi se jedná o neporovnatelný zážitek.
U her je třeba podtrhnout odlišný přístup, než s jakým jsme se doposud setkali u hlavní konkurence. Oculus Rift HD v současnosti upřednostňuje spíše hraní pomocí běžného gamepadu v křesle, zatímco HTC Vive sází na pohyb v prostoru a aktivní interakci s herním prostředím pomocí dvojice ovladačů.
Nedávno proběhlá konference Oculus Connet 3 nastínila větší zaměření i na sociální interakci. Díky podpoře vhodného softwaru tak půjde hrát s kamarády z půlky světa karty u jednoho stolu, šermovat nebo si prostě povídat. Díky streamování obrazu se budete moci podívat ve virtuální realitě domů, za rodinou, když jste zrovna pryč nebo se společně podíváte ve virtuálním obýváku na film.
Oculus Rift HD rozhodně nezklamal. Jedná se o vyladěný headset, který se po každé stránce povedl tak, jak jej vývojáři zamýšleli. Jeho další souboj s HTC Vive bude dozajista zajímavé sledovat. Oproti konkurenci však nepřišel s žádným výraznějším překvapením. Vývojáři rovněž musí zapracovat na nabídce her, kde soupeř zatím vede.
Pokud máte příležitost na veletrhu, roadshow či v našem showroomu Oculus Rift HD, HTC Vive nebo PlayStation VR vyzkoušet na vlastní kůži, neváhejte. V tomto případě je osobní zkušenost neocenitelná.