6. ledna 2023 vstoupí v platnost novela spotřebitelského práva, která zpřísňuje regulaci uživatelských recenzí. Zatímco některá média označila tuto změnu za „kladivo na prodejce“, my jsme změny implementovali již v roce 2021 a nyní jsme se rozhodli jít ještě dále. V článku se dočtete nejen o změnách v uživatelských recenzích, ale představíme vám i další novinky, které jsme pro vás připravili.
„Posedlost zákazníkem“ představuje ústřední bod naší vize Alza 2030. A nejedná se o prázdná slova. Na pozadí náročného roku 2022 jsme se zaměřili na to nejpodstatnější: na zákazníka.
Spokojený a loajální zákazník je pro nás to nejdůležitější. Tudíž není naším cílem pouze za každou cenu zákazníkům něco prodat, ale namísto toho chceme nabízet „řešení“.
Aby to bylo možné, snažíme se poskytovat maximum kvalitních a objektivních informací. Právě ty jsou nutnou podmínkou pro činění kvalifikovaných rozhodnutí. I proto pro nás novela spotřebitelského práva nebyla „kladivem“, ale spíše „větrem do plachet“.
Jak jsme však avizovali, uživatelské recenze nejsou jedinou novinkou, pojďme si tedy v krátkosti představit ty hlavní.
Zákon nařizuje, aby e-shopy jasně označovaly recenze, jež pochází od ověřených zákazníků, kteří si produkt zakoupili. Současně vznikla povinnost informovat zákazníky o způsobu, jakým e-shop pravost recenzí ověřuje. Více informací v článku Pravidla pro publikaci uživatelských recenzí.
Ačkoliv novela vstupuje v účinnost až v lednu 2023, recenze jsme rozdělili na ověřené a neověřené již na podzim 2021. Nechtěli jsme ovšem usnout na vavřínech, a tak jsme šli ještě dále: veškeré recenze, u kterých nemůžeme doložit pravost, jsme vymazali.
Pokud budete číst uživatelskou recenzi na Alza.cz, můžete si být jistí, že pochází od reálného zákazníka, který má s produktem reálné zkušenosti, a může vám tak nabídnout upřímný názor na jeho (ne)kvality.
Samozřejmostí je absence jakékoliv cenzury. Pokud recenze neobsahuje vulgarismy, týká se produktu a není v rozporu se zákonem, je bez jakýchkoliv úprav schválena. Je v našem nejlepším zájmu prodávat pouze takové zboží, se kterým jsou zákazníci spokojeni.
i
Neověřené recenze, které byly smazány, představovaly 23 % ze všech uživatelských hodnocení na Alza.cz. Dodejme ale, že „neověřená“ nebylo nutně synonymem pro „falešná“.
Určitě znáte citát „jeden obrázek řekne více než tisíc slov“. Ačkoliv se u našich copywriterů netěší přílišné oblibě (a naopak fotografové ho připomínají při každé příležitosti), špetka pravdy v něm přeci jen je.
Rozhodli jsme se proto dát příležitost stát se fotografem každému našemu zákazníkovi. Nově tak můžete ke své recenzi připojit až 5 obrázků.
i
Abychom své zákazníky motivovali ke psaní recenzí a přidávání fotografií, pravidelně u nás najdete akce. Za sepsání recenze tak můžete obdržet poukaz na další nákup, případně se zúčastnit soutěže. Přehled aktuálně běžících akcí najdete v sekci „Moje recenze“, případně ZDE.
Uživatelské recenze se dočkaly i přehlednějšího zázemí ve vašem profilu „Moje Alza“. Můžete si zde prohlédnout všechny recenze, které jste doposud napsali, ale také přidávat nová hodnocení a fotky.
i
Ať už budete chválit, nebo kritizovat, každá recenze pomáhá reálným lidem v tom, aby koupili výrobek, který odpovídá jejich přání.
Na stránce Moje recenze rovněž najdete seznam aktuálně běžících akcí, které se k recenzím vztahují. Díky tomu, že se podělíte o své zkušenosti, děláte nejen dobrý skutek, ale zároveň za něj můžete být odměněni poukazem.
„Vejde se mi tam televize?“ nebo „Hodí se mi barva lednice k mé kuchyňské lince?“ Taková a podobné otázky napadnou každého, kdo vybírá něco do interiéru a bojí se představy, že by produkt musel vracet. Díky nové funkci v aplikaci Alza si můžete vybrané výrobky prohlédnout přímo u vás doma, a to ještě předtím, než je vybalíte.
Funkce zobrazení 3D produktů je dostupná pouze prostřednictvím Alza aplikace. Ovládání není žádná věda, koneckonců přesvědčit se můžete ve videu výše. Další informace včetně odkazů na produkty, které rozšířenou realitu podporují, pak najdete v článcích níže.
Na Alza.cz nabízíme přes milion druhů zboží. Je proto klíčové, aby naše nabídka byla nejen zajímavá, ale také přehledná. Proto průběžně pracujeme na struktuře kategorií. Naším cílem je, abyste vše našli právě tam, kde to očekáváte. Velkou změnu v naší navigaci jsme si odbyli již rok zpět, kdy jsme vše sloučili do vertikálního menu po pravé straně. A od té doby neustala naše snaha o další zpřehlednění a zjednodušení.
i
Interní vyhledávač
Ač se snažíme náš web učinit přehledným, k dokonalosti nám přeci jen kousek chybí. Nedílnou součástí našeho webu je také interní vyhledávač, který zásluhou IT týmu prošel v roce 2022 řadou vylepšení.
Obdobně důležité je, abyste v kategoriích nalezli produkt, který vyhovuje vašim potřebám. Proto tam, kde je to vhodné, najdete i řadu parametrů, dle kterých můžete filtrovat, a tím zúžit výběr produktů právě na ty, jež odpovídají vašim požadavkům.
i
Srovnání na míru
Jakmile se do vašeho užšího výběru dostane několik produktů, můžete si je nechat „Porovnat“. Stačí u produktů, které vás zajímají, kliknout v detailu produktu na tlačítko „Porovnat“. Jakmile tak učiníte u všech položek, které vás zajímají, kliknutím si zobrazíte přehlednou tabulku, kde vám vyznačíme rozdíly.
Rok 2022 nebyl právě takový, jaký jsme si přáli. Jako už mnohokrát předtím jsme se však snažili proměnit krizi v příležitost dělat řadu věcí jinak a lépe. Pevně věříme, že nové pojetí uživatelských recenzí vám pomůže v tom, abyste už nikdy nekupovali zajíce v pytli, a hlavně aby každá uživatelská zkušenost byla autentická.