Olympus OM-D E-M10 Mark III (RECENZE)

Olympus OM-D E-M10 Mark III

Jednou z očekávaných letošních novinek značky Olympus je také model OM-D E-M10 Mark III, tedy již třetí generace této známé a oblíbené modelové řady OM-D. Přes tradiční retro design je fotoaparát doslova našlapaný nejmodernějšími technologiemi a je zjevné, že si na tomto fotoaparátu dali vývojáři v Olympusu obzvlášť záležet, a proto bude zajímavé podívat se podrobněji nejen na design, ovládání či „papírové“ parametry, ale také na praktické použití a výstupní kvalitu fotografií. Více najdete v obvyklé redakční recenzi, a to včetně ukázkových fotografií v plném rozlišení, které si můžete volně stáhnout na konci článku a sami tak můžete posoudit finální výstupy.

Rozměry, mechanické provedení a ergonomie

Třetí generace tohoto fotoaparátu se na pohled od generace předchozí na první pohled skoro neliší, přesto novinka působí tak nějak elegantněji a moderněji. Hlavně si ale zachovává dnes tak ceněný retro design, který je ale v tomto případě také designem praktickým. Celý fotoaparát je příjemně kompaktní a působí robustním dojmem. Byť na pohled vypadá jako zrcadlovka, tak s některým z menších základních objektivů jej lze (s přimhouřeným okem 😊) nosit i jen tak v kapse. Fotoaparát se také dobře a bezpečně drží, a to i v mém případě, přestože mám ruku opravdu docela dost velkou. Hodně se mi také líbí poctivost a solidnost ovládacích prvků, zejména těch otočných, které jsou poctivě kovové a nejeví ani nejmenší známky nějakých vůlí, či něčeho podobného. Prostě jako u poctivé klasiky ze šedesátých let minulého století, kdy bylo všechno opravdu čistě mechanické.

Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test
Olympus i nadále sází na povedený retro design a všechny ovládací prvky se mu povedlo rozmístit tak, že jsou přesně tam, kde byste je čekali. Jedinou výtku máme k umístění hlavního ovladače.

Kladně hodnotím také to, že otočné voliče a některá tlačítka jsou nyní větší, takže se fotoaparát jako celek lépe ovládá. Nemluvě o celkové koncepci, kdy je na většinu nejdůležitějších funkcí vyvedeno samostatné tlačítko, případně tlačítko funkční, kterému lze funkci přidělit a po čase případně změnit. Rozhodně je to lepší, než když je pro většinu funkcí nutné chodit do menu a musím říct, že takto to vnímá i většina fotografů, se kterými přijdu do styku. Úplně nejlepší pak je kombinace samostatných ovladačů a dotykového LCD monitoru, jako je tomu i v tomto případě. Naopak se mi u Olympusu OM-D E-M10 Mark III nelíbí provedení hlavního vypínače, na které si u tohoto fotoaparátu snad nikdy nezvyknu. Raději bych nějaké řešení tak, aby bylo možné fotoaparát zapnout i vypnout i při držení jednou rukou, což v tomto případě prostě nelze a často je to otravné, nebo to zdržuje, nemluvě o plýtvání energií z baterie, která navíc nemá nijak extra velkou výdrž. Raději bych tedy vypínač někde u pravé ruky a nalevo tradičně volič expozičních režimů, aby nebyly všechny tři otočné voliče tak natěsno u sebe.

Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test
LCD displej je výklopný a dovoluje tak správně komponovat záběry i pokud foťák držíte nad hlavou, nebo naopak velmi nízko.

LCD monitor na zadní stěně má úhlopříčku 3“, tedy 7,5 centimetru a zhruba jeden milion obrazových bodů. Hlavně je ale dotykový a s možností vyklopení nahoru i dolů, což je dnes také v kurzu a díky za to, protože při praktickém fotografování se to opravdu často hodí. Hledáček je řešen jako elektronický s displejem o rozlišení 2,36 milionu obrazových bodů, tedy dostatečně jemný i pro náročnější práci. Líbí se mi, že vyskakovací vestavěný blesk je dostatečně robustní, dokonce robustnější než u většiny zrcadlovek, kde člověk často bojí, že ho ulomí. Pro případ potřeby výkonnějšího záblesku nechybí ani (opět poctivé, kovové) sáňky pro nasazení externího systémového blesku. Kovový je samozřejmě i bajonet pro výměnné objektivy, stejně jako stativový závit na spodní straně fotoaparátu. Zapomenout nesmím ani na fakt, že Olympus OM-D E-M10 Mark III je dostupný ve dvou barevných variantách, tedy v tradiční černé a stříbrné. Až na zmíněný vypínač se mi fotoaparát líbí, a to nejen na pohled, ale i z hlediska praktického využití v terénu. Je to prostě přesně ta stylovka, ke které by se hodil popisek funkční retro design. 😊

i Retro je už delší dobu v módě, a tak nejeden výrobce sahá pro inspiraci do historie fototechniky. Někdy se to povede více, někdy méně a hodně také záleží na osobním vkusu. Olympusu se ale skvěle daří skloubit opravdu stylové, na pohled velmi atraktivní retro dohromady s promyšlenou funkčností, kdy design není samolibým efektem jen na potěchu oka, ale je současně je i dobře funkční i v kombinaci s nejmodernějšími technologiemi. Takto to prostě má být – hezký design rozhodně ano, ale v žádném případě ne na úkor praktického použití.

Snímací čip, funkce, praxe a obrazová kvalita

Fotoaparát Olympus OM-D E-M10 Mark III je osazen novým CMOS snímacím čipem formátu Four Thirds (4/3") s efektivním rozlišením 16 Mpx – jeho maximální rozlišení výsledných fotografií je 4 608 × 3 456 pixelů. Čip je vybaven jak ultrazvukovým čištěním od prachu, tak současně nejmodernější integrovanou stabilizací, která vyrovnává pohyb hned v pěti osách. Maximální rozsah citlivosti čipu je v rozmezí ISO 100 až ISO 25 600. O zpracování obrazu se stará nový obrazový procesor TruePic VIII, tedy již osmé generace. Díky rychlému zpracování je možné fotografovat rychlostí až 8,6 snímku za vteřinu v plném rozlišení, nebo natáčet video ve kvalitě 4K/30p. Pro akčnější fotografování disponuje fotoaparát systémem automatického zaostřování se 121 ostřícími zónami. Při praktickém použití vše šlapalo na jedničku a celý systém je velmi rychlý. Snad jen automatické zaostřování mi v režimu automatické volby ostřících bodů občas ostřilo na pozadí, přestože hlavní fotografovaný objekt byl blízko a dostatečně výrazný. Naštěstí však jen občas a spíše za horších podmínek.

Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test
Díky prostornému dotykovému displeji můžete ostřit klepnutím prstu. Pořízené snímky si pak můžete prohlédnout v mobilní aplikaci a rovnou je stáhnout do svého smartphonu a upravit je.

Při pořizování ukázkových nočních fotografií jsem si vzpomněl, že jsem někde na nějakém internetovém fóru četl informaci o tom, že předchozí verze Olympus OM-D E-M10 Mark II se při delším a intenzivnějším fotografování docela dost zahřívala. Mě to tak nepřišlo, ale možná jsem jen nefotil dost dlouho a dost intenzivně. Pro jistotu jsem ale pořídil sérii zkušebních snímků při všech citlivostech ISO hned třikrát (ukázky najdete v plném rozlišení na konci článku ke stažení) a některé expozice byly poměrně dost dlouhé (nejdelší časem 20 vteřin), takže to již lze považovat za poměrně intenzivní focení. No a fotoaparát se opravdu trochu ohřál, ale nijak zásadně, takže bych to za problém rozhodně nepovažoval – zejména baterie se prostě při větší zátěži zahřívá v podstatě vždycky a v menším těle je prostě méně místa na odvětrání. Při běžném focení si toho spíš ani nevšimnete. Čeho si naopak všimnete určitě, tak to jsou výsledky z nočního fotografování, které jsou velmi dobré a pro jistotu ještě dodávám, že ukázky jsou zcela bez úprav a při jejich pořizování byly vypnuté redukce šumu, takže vhodným nastavením fotoaparátu a pečlivým zpracováním v grafickém editoru by se dalo dosáhnout ještě výrazně lepších výsledků, a to zejména v případě fotografií pořízených na vyšší citlivosti ISO.

Olympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sample
Obrazového šumu si u Olympusu OM-D E-M10 Mark III začnete všímat až při citlivosti ISO 3200, i při hodnotě 12800 je ale jeho úroveň stále snesitelná.

Jednu drobnost jsem objevil také u vestavěného blesku – jeho výkon je 8,2 při ISO 200, což sice není mnoho, ale úplně málo taky ne, protože jsou i mnohem slabší blesky, a navíc je to snadno řešitelné pomocí navýšení citlivosti ISO, s čímž výrazně stoupá také dosvit blesku. Blesk je poměrně robustní a také umožňuje obvyklou paletu funkcí, jako je například plná automatika, plný manuál, redukce červených očí, synchronizace s dlouhými časy, synchronizace na druhou lamelu závěrky, korekce záblesku a podobně. Synchronizační čas závěrky je 1/250 vteřiny a v režimu Super FP dokonce 1/4000 vteřiny. Co ale až trochu překvapivě chybí je RC bezdrátové ovládání externích systémových blesků, což byla funkce, která u předchozí verze Mark II dostupná byla. Tohle se sice asi bude týkat jen naprostého minima uživatelů, ale přesto je dobré to vědět.

Olympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sample
S Olympusem OM-D E-M10 Mark II jsme pořídili několik podzimních testovacích snímků. V plném rozlišení si je můžete stáhnout níže.

Při praktickém fotografování se také velmi osvědčila integrovaná stabilizace, která se jeví jako velmi dobrá a účinná, a to nejen při fotografování, ale i při natáčení videa. Pokud si dáte aspoň trochu záležet, dá se například celkem bez problémů natočit stabilní video třeba i za chůze. Fotoaparát samozřejmě umí 4K video, ale myslím, že většině uživatelů stále ještě bude v pohodě dostačovat běžné Full HD. Začátečníkům se také může hodit propracovaný systém scénických režimů, který je současně i tak trochu průvodcem a v praxi funguje opravdu velmi dobře. Pokud si při nastavení fotoaparátu nejste jisti, mohu jeho použití skutečně jen doporučit – je to rychlé, snadno pochopitelné a skutečně dobře funkční. Pokud patříte k těm, kteří si nechtějí příliš hrát s detailním nastavením fotoaparátu, můžete samozřejmě použít i plně automatický zelený režim AUTO, ale správná volba scénického režimu vám nezabere o moc víc času, a přitom se s jejich pomocí dá často dosáhnout podstatně lepších výsledků, či předejít zklamání v situacích, které se nedají opakovat.

Hlavní technické specifikace Olympus OM-D E-M10 Mark III

ParametryOlympus OM-D E-M10 Mark III
Snímací čip4/3" Live MOS (CMOS), 16 Mpx
Poměr stran4:3
Čištění čipuAno – Olympus SSWF
StabilizaceAno – 5 osá přímo na čipu, účinnost 4 EV>
Obrazový procesorTruePic VIII
Rozsah citlivosti ISOISO 100 až 25 600
Rozsah expozičních časů1/4000 až 60s (elektronicky až 1/16000
Automatické zaostřování121 ostřících bodů
Rychlost sériového snímání8,6 snímku za vteřinu
LCD monitorTFT, dotykový, výklopný, 3“ (7,5 cm)
Video4K / 30p
Bezdrátové rozhraníWiFi
Paměťové karty1×SD, SDHC nebo SDXC (kompatibilní s UHS-I + II)
Materiál tělaKov + kompozit
Rozměry122 × 84 × 50 mm
Hmotnost410 g (tělo + baterie a karta)
i V modelové řadě Olympus OM-D najdete například i starší Olympus E-M10 Mark II, nebo pokročilejší Olympus E-M5 Mark II.

Příslušenství

Jako obvykle nesmíme zapomenout na nabídku příslušenství, což je také velmi podstatná položka při hodnocení fotoaparátů. Výhodou systémových fotoaparátů je právě příslušenství, v tomto případě zejména objektivů. Mě osobně se například velmi líbil základní zoom M.Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 EZ Pancake, který je v prodeji s fotoaparátem v cenově zvýhodněném setu a se kterým jsem také pořídil ukázkové fotografie použité v tomto článku. Hlavní předností jsou opravdu malé rozměry objektivu v transportní poloze (výrobce dokonce uvádí, že jde o nejkratší objektiv tohoto typu na světě, čemuž není důvod nevěřit – je opravdu maličký), slušný optický výkon, rychlost zaostřování a také kvalitní provedení, které svojí robustností i designem skvěle sedí k celkovému retrostylu. Samozřejmě to ale není jediný objektiv, který je k tomu fotoaparátu k dispozici a kompletní nabídku najdete na stránkách výrobce.

Bezzrcadlovku je možné obohatit mnoha objektivy, makrobleskem nebo řadou stylových a zároveň praktických kožených doplňků.

Zdaleka to ale není vše, v nabídce příslušenství jsou například i systémové blesky, makroblesky, brašny, filtry k objektivům a další užitečné drobnosti. Zajímavým doplňkem je také velmi elegantní, stylové, a přitom praktické pouzdro z pravé kůže. Příslušenstvím ale samozřejmě může být například i mobilní telefon, protože fotoaparát Olympus OM-D E-M10 Mark III samozřejmě disponuje obvyklou výbavou v podobě bezdrátového rozhraní pro komunikaci s chytrými mobilními zařízeními. Pro začátečníky pak může být zajímavý i Olympus Starter Kit, obsahující kvalitní brašnu, náhradní baterii a praktický ministativ.

Olympus OM-D E-M10 Mark III je již třetí generací tohoto oblíbeného fotoaparátu, který vyniká velmi zdařilým, stylovým, a přitom praktickým a robustním retrodesignem. Současně však kráčí s dobou ohledně vybavení funkcemi i obrazovou kvalitou. Fotoaparát je přitom malý, což oceníte zejména při častějším nošení v terénu a vyhoví jak začátečníkům, tak i pokročilejším fotografům. Na druhou stranu třetí generace nepřináší příliš mnoho inovací oproti předchozí variantě Olympus OM-D E-M10 Mark II, která je ještě stále v prodeji. Pro někoho může být problémem i vyšší cena, která upřímně řečeno není úplně lidová a je vyšší než u některých klasických zrcadlovek. Na druhou stranu to ale můžete vyřešit právě pořízením již zmíněné verze Mark II, u které je cenový rozdíl dosti znatelný, takže je v současné době pro hodně uživatelů podstatně zajímavější.

Ukázkové snímky v plném rozlišení

Závěrečné hodnocení Olympus OM-D E-M10 Mark III

Hodnocení 90 % Alza.cz
Hlavní parametry: Konstrukce
95 %
Obrazová kvalita
90 %
Poměr cena / výkon
75 %

• Parádní, a přitom praktický retro design
  • Kvalita fotografií
  • Kompaktní rozměry
  • Nabídka funkcí
  • Kvalitní AF
  • Dobré funkce pro začátečníky
  • Příslušenství

• Vyšší cena
  • Málo inovací oproti verzi Mark II
Michal Kupsa

Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.

+420 225 340 111