Vydavatelství Wargaming se po celém světě proslavilo svými arkádovými souboji tanků v arénách, které postupně rozšířilo také o námořní a leteckou verzi. Nyní se ovšem ukazuje, že jeho vývojáři mají také jiné choutky. Překvapením pro všechny se tak stala nedávno vydaná diablovka Pagan Onine, jež se na míle vzdaluje od militaristické tématiky. Jak dopadl wargamingovský výlet do světa fantasy, se dozvíte v naší recenzi.
• Mini Recenze •
• Žánr: Akční RPG • Multiplayer: Ano (co-op) • Vývojář: Mad Head Games • Vydavatel: Wargaming.net • Platformy a Datum vydání: PC (27. srpna 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 1. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec
Už od Gamescomu 2019 je jasné, že Wargaming nechce hrát jen na jistotu a vedle svých tankových, lodních a leteckých arkád zabrouzdá také k jinému žánru. Například v Kolíně nad Rýnem jsme si mohli vyzkoušet poměrně zajímavou kooperativní střílečku Caliber, která zřejmě bude chtít konkurovat Counter-Strike: Global Offensive. Ovšem vydavatel fenoménu World of Tanks se rozhodl odklonit ještě více, a tak se vykašlal na moderní vedení války a nechal volnou ruku vývojářům ze studia Mad Head Games, kteří se vydali cestou izometrického akční RPG zasazeného do pohanského fantasy světa. Seznamte se s Pagan Online.
Už od prvních minut v Pagan Online pochopíte, že bude řešit průšvih katastrofických rozměrů, protože monstra z podsvětí svrhla z piedestalu všechny bohy a pozemský život pohltil chaos. Proto se vaše banda hrdinů musí vydat na tažení proti démonům, aby vrátili na vrchol slovanského Pantheonu Peruna, Svaroga a ostatní jejich příbuzné, kteří by dali svět zase do pořádku. V průběhu sedmi aktů si proklestíte cestu sněhem zavátým severem, lesní krajinou i pouštními dunami a skolíte nespočet záludných nepřátel. V rámci tzv. diablovek nic převratného, co se výpravy týče, nevymyslíte a také příběh Pagan Online je vlastně jen rámcovým odůvodněním, proč rozsekávat jednu příšeru za druhou.
Pagan Online si ovšem od svých úspěšnějších sourozenců půjčuje mimo dějových kliček také základní mechanismy, které potom míchá podle vlastního uvážení. Vývojáři totiž spojili dohromady klasické rubačky jako Diablo, kde se spoléhá na sečné zbraně, luky a kouzla, společně se steampunkovými puškami, které jako by z oka vypadly Victoru Vranovi či The Incredible Adventures of Van Helsing. Podle toho také vypadá složení hrdinů, jichž v nabídce najdete hned deset – berserkovitý barbar, trpaslík, vícero typů kouzelníků, vyznavačka krvavé magie s bičem, střelec s kuší či pistolí nebo cikánská věštkyně tančící kolem nepřátel s kruhovými čepelemi. Všichni se mohou pochlubit unikátní hratelností a také zajímavě koncipovaným stromem dovedností.
Jenže si mezi nimi nemůžete svobodně vybírat podle své libosti. Na startu si zvolíte svého favorita (naštěstí si všechny lze nejdříve vyzkoušet) a s tím si začnete klestit cestu lemovanou hromadami mrtvol vašich nepřátel. Další postavu si můžete odemknout až po nalezení speciálního krystalu. Stejně tak potřebujete určitý počet žlutých valounů (ještě navíc vázaných na konkrétní charakter!!!), abyste si odemkli různé skiny. Jejich sběr trvá neúměrně dlouho a grindování se zkrátka nevyhnete. To se zajídá ještě více, když si uvědomíte, že se budete vracet do stále stejných recyklovaných arén, v nichž budete pouze plnit jinak pojaté úkoly ve své podstatě znamenající „zabij vše na dohled“.
Proto bych nedoporučoval hrát Pagan Online na jeden zátah, protože by vám velmi rychle zevšedněl, ba co víc, možná by se vám také znechutil. Jednotlivé mise jsou totiž koncipované jako krátké dungeony, kde na předem vyznačených místech narazíte na démony, ty vymlátíte, vysbíráte loot, u nějž ve své podstatě sledujete jen obměňované statistiky a snažíte se docílit té nejsilnější kombinace, a posunete se o kousek dále, kde vše zopakujete. Na konci úrovně si na vás počíhá miniboss a máte splněno. Pokud si tedy sednete k počítači na půl hodiny a chcete nenáročný titul na zkrácení dlouhé chvíle či toužíte prostě jen na pár desítek minut vypnout, Pagan Online by vás za cenu okolo 25 eur mohl oslovit.
Náročnější hráči si ovšem velmi brzy začnou stěžovat na stereotyp, z nějž vás nevytrhne ani craftování a plnění neoriginálních vedlejších misí. Některým bude také vadit koncipování ovládání, u kterého nejdou aktivní skilly přiřadit k číslům nad pohybové šipky (hraní na gamepadu jsem po chvíli zavrhl, v tomto ohledu jasně vede Diablo 3). Nepříjemné jsou také bugy, jež vám občas znemožní splnit úkol, popř. shodí celou hru. To byl také důvod, proč jsme s naší recenzí trošku otáleli. Pagan Online sice vyšel již 27. srpna na PC, ale potýkal se s řadou technických problémů, takže jsme vyčkali na několik opravných patchů, s nimiž se kvalita herního zážitku zvedla do současného mírného nadprůměru.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6700 2.66GHz / AMD Athlon II X3 455 | Intel Core i5-3470 3.2GHz / AMD Ryzen 3 2300X 4-Core 3.5GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti / Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4GB / Radeon RX 560 2GB |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
HDD | 5 GB | 5 GB |
Pagan Online vychází 27. srpna 2019 exkluzivně na PC.
• Oznámení:20. 12. 2018 • Autor: Jakub Němec
V předbiblických časech se bily jednotlivé národy za obranu vlastní kultury, náboženství a tím také svých bohů. Představme si ovšem místo, kde všichni bohové zmizeli a na jejich místo se začaly drát bestie, jež předtím měly strach spatřit zemský povrch, aby z něj nebyly smeteny. Zavládl chaos a pekelná stvoření si z lidského světa vytvořila své hřiště. V této chvíli se objevují vybraní jedinci, kteří mají moc obnovit dříve nastolený řád a monstra rozcupovat, nebo zahnat zpět do jejich slují. Pagan Online rozhodně neohromí příběhovou zápletkou, ale ruku na srdce, o ni v akčních izometrických RPG nikdy moc nešlo. Kvalita se odvozovala od návykovosti, hratelnosti a hromad získané kořisti.
PAGAN ONLINE - Gameplay Teaser Trailer
Pagan Online hýří barvami, podobně jako Torchlight, ale herním stylem odpovídá spíše MOBA hrám. Uvidíme, jak zvládne studio Mad Head Games projekt ukočírovat.
V tomto ohledu jsme prozatím odkázáni na gameplay trailer, jenž před několika dny navštívil streamovací kanály. Více méně jsou potvrzeny tři charaktery – barbar, válečný trpaslík a démonická blondýna vládnoucí krvavou magií. Oznamovací trailer si ovšem ještě pohrával s myšlenkou slepé druidky, která se zatím svých herních záběrů nedočkala. Videa z alfa verze představují docela zjednodušený koncept ovládání se sedmičkou aktivních skillů v jednu chvíli, s jejichž pomocí můžete na mapě rozpoutat pestrobarevné peklo.
PAGAN ONLINE - Announcement Trailer
Oznamovací trailer láká na trojici hrdinů, z nichž se dva objevují také v záběrech z hraní. Otázkou zůstává nevidomá druidka, jež by mohla být zajímavým charakterem.
Rozsekávání démonů ničím nevybočuje z mezí ARPG či MOBA her. Očekávám svižnou klikanici v rytmu hack-and-slash, při níž budete cupovat vše v dohledu. A podle všeho se zdají zástupy nepřátel nekonečné. Mimo různorodých kreatur by stereotyp měly pomáhat rozbíjet procedurálně genericky vytvořená bojiště, po nichž se budete moci prohánět osamoceně nebo v kooperaci s kamarády. V současnosti netušíme, zda v případě Pagan Online půjde o prémiový či free to play titul, ale vzhledem k angažovanosti Wargaming.net a při zaměření na osobní počítače se dá čekat druhý případ. Uvidíme, jak se bude projekt (do nynějška na puzzly zaměřeného studia Mad Head Games) vyvíjet.