Společnost Palit nepatří v našich končinách k těm úplně nejznámějším a nejpopulárnějším výrobcům grafických karet. I když zdání možná trochu klame, protože například grafické karty Gainward, které spadají také pod křídla tohoto výrobce, jsou u nás populárním artiklem. Dnes testovaná grafická karta Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition 8GB je však vydávána pod vlastní značkou Palit. Že se opravdu nejedná o žádné "ořezávátko", vás snad přesvědčí i dnešní recenze, ve které si tuto grafickou kartu řádně otestujeme.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB je postavena kolem grafického čipu rodiny Pascal GP104 společnosti NVIDIA. Na tento grafický čip jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), ve kterém zaujímá vyšší patra pomyslného výkonnostního žebříčku.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB disponuje dvojicí BIOSů, mezi nimiž se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch. Ten je umístěn na zadní straně grafické karty, v horní části backplate. Jednoduchým uvedením tohoto přepínače do polohy "2" si grafickou kartu můžete přepnout na takty nižší - referenční (1607/1734/1251 MHz).
Pro dnešní testy byla grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB nastavena v režimu BIOS č. 1. V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1747/1886 MHz a frekvence grafických pamětí 1314 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 10512 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 140 MHz v základu a o 153 MHz v Boost. Frekvence grafických pamětí je pak o 504 MHz nad referenčními hodnotami GeForce GTX 1080.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB měří na délku 288 mm a na základní desce vám zabere 3 rozšiřující sloty. Společnost Palit tuto grafickou kartu obdařila chladičem opravdu masivním, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven celkem 5 tepelnými trubicemi (Heatpipes). Vlastní tělo chladiče dosedá také na moduly napěťových regulátorů a grafické paměti, takže všechny nejvíce tepelně namáhané komponenty grafické karty jsou chlazeny opravdu solidně.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory podporující technologii 0dB Tech, která v případě nízkých teplot grafického čipu oba ventilátory úplně zastaví, a zamezí tak zbytečné hlučnosti grafické karty. Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB nabízí také podsvětlený panel s logem společnosti, jehož barvy a chování je možné nastavit za pomoci nástroje ThunderMaster. Nástroj ThunderMaster je uložen na DVD, které je součástí balení grafické karty.
O napájení grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB se stará kaskáda 8+2 modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Je tedy potřeba, aby váš zdroj také disponoval dvěma volnými 8pin konektory PCIE. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 200 W a společnost Palit k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
K uživatelskému nastavení chování grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB slouží firemní nástroj Palit ThunderMaster. Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry, jako například frekvenci grafického čipu, frekvenci grafických pamětí, limit spotřeby, napětí grafického čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj Palit ThunderMaster také monitoring, s jehož pomocí můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje týkající se důležitých hodnot při provozu grafické karty, jako je například teplota grafické karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (High-end):
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX |
![]() | ![]() | ![]() |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | ||
![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10512 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 200 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1671 MHz 1873 MHz 1988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 podporuje také. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s poměrně významným snížením snímkové frekvence.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan." S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Je to sice trochu překvapivé, ale ve hře Hitman získáte vyšší snímkovou frekvenci při nastavení vykreslování na rozhraní DirectX 12 i u grafických karet společnosti NVIDIA.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, a v nižším rozlišení z něj grafické karty GeForce profitují. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB je opravdu parádní. Společnost Palit nastavila frekvence jádra i pamětí u této grafické karty opravdu agresivně vysoko, a jak to tak vypadá, to se jí také bezezbytku vyplatilo. Grafická karta EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX, která byla do testů zařazena jako jakýsi sparing partner dnes testovaného Palitu, svým výkonem zaostala za naším prémiovým GameRockem o poměrně výrazných 5 %.
Každému asi bude jasné, že pokud bychom u grafické karty EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX zvýšili frekvence na stejné hodnoty, výkony obou karet by se nám opět srovnaly. Nicméně v případě grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB žádné takty zvedat nemusíte, protože společnost Palit to již udělala za vás, a navíc vám na to také drží záruku. Vy si tak ve hrách můžete užívat výkonu, který v základu nenabídne žádná "běžná" GeForce GTX 1080.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Co se týká provozních vlastností, grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB rozhodně nijak nezklamala. Teploty se v testech pohybovaly lehce nad 70 °C, hlučnost nepřesáhla 37 dBA a spotřeba byla v intencích lehce přetaktované GeForce GTX 1080. Prostě a jednoduše, provozním vlastnostem grafické karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB se dá opravdu jen velmi stěží něco vytknout.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB je opravdu prémiovým kouskem hardwaru, nad kterým zaplesá srdce nejednoho hráče počítačových her. Vysoký výkon a skvělé provozní vlastnosti, na tom všem nese hlavní zásluhu zejména použitý systém chlazení. Ten je sice ohromný, a kvůli tomu se tato grafická karta nemusí vejít do každé počítačové skříně, avšak svou práci odvádí prakticky dokonale.
Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition
Grafické kartyGrafická karta Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition 8GB nabízí vysoký herní výkon při zachování výborných provozních vlastností. A to je také důvod, proč si tato grafická karta z dnešní recenze odnáší to úplně nejvyšší ocenění.
Klady
Zápory