Pro každého správného fanouška fantasy je povinností výlet do fiktivního světa Středozemě, za nímž stojí anglický autor J. R. R. Tolkien. Z jeho nitra pochází nejslavnější příběhy Hobit, Pán prstenů a mnoho dalších, jež dodnes ovlivňují spisovatele, ale také filmaře a herní vývojáře. Připomeňme si proto v našem článku jednotlivá díla, která se točí nejen kolem Jednoho prstenu.
Autor: Jakub Němec • Speciál
Zdroj obrázku: wallpapersafari.com
Anglický autor John Ronald Reuel Tolkien (3. 1. 1892 – 2. 9. 1973) se živil především jako univerzitní profesor na Oxfordu, kde vyučoval starou angličtinu, anglický jazyk a literaturu. Zde můžeme najít základy jeho fiktivního světa Středozemě (v originále Middle-earth), do nějž umístil řadu lidských národů, ale také skřety, hobity, trpaslíky a elfy, pro něž vymyslel nejen rozsáhlou historii, ale také vlastní funkční jazyky, které se Tolkienovi obdivovatelé dodnes učí. Svými příběhy ze Středozemě položil základy moderní fantasy, jejíž vliv lze pozorovat dodnes.
Vedle středozemské tématiky se Tolkien věnoval také anglickým a severským bájím, jež literárně zpracovával (namátkou Beowulf, artušovský mýtus, příběh o Gawain a Zeleném rytíři či severská sága o Sigurdovi a Gudrún). V posledních letech svého života se věnoval vlastní autobiografii (v originále Tolkien on Tolkien). Tolkien byl také společensky aktivní, účastnil se setkání diskuzního klubu Inklings, kde se setkával mimo jiné se svým přítelem C. S. Lewisem (autor ságy Letopisy Narnie). V roce 1972 získal Tolkien vyznamenání Řád britského impéria z rukou královny Alžběty II.
Sága o Pánovi prstenů je pouhým zlomkem toho, co se ve světě Středozemě odehrálo, pouze ta nejslavnější část. Už před druhou světovou válkou vznikl román o hobitovi Bilbo Pytlíkovi z Kraje, který se přidal k trpasličí výpravě k Osamělé hoře. Tolkien zde poprvé vyjevil moc Prstenu, ale o jeho původu se pořádně rozvyprávěl až ve slavné trilogii Pán prstenů vydané v padesátých letech. Posléze na Středozemi nabaloval stále více příběhů z tohoto světa, až vytvořil rozsáhlou mytologii, včetně dějin místa, vymezení ras a národů a dalších náležitostí, jež dodnes slouží jako základ pro tvůrce fantasy.
Kolem Pána prstenů se tak vystavěla řada dalších příběhů, z nichž ty nejvýznamnější přímo od J. R. R. Tolkiena chronologicky zmíníme v následující části.
Prvním z příběhů ze Středozemě je titul Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky, původně vydaný v roce 1937, který můžeme vnímat jako prequel Pána prstenů. Sledujeme v něm hobita (půlčíka) Bilba Pytlíka z Kraje, který se vydá na svou neuvěřitelnou cestu k Osamělé hoře ve společnosti čaroděje Gandalfa a trpaslíků vedených Thorinem Pavézou. Stránky knihy nám mimo jiné vyjeví souboj s drakem Šmakem a také způsob, jakým přišel Bilbo k Prstenu.
Žánr: fantasy | Rozsah: 242 stran | Překlad: František Vrba
V padesátých letech 20. století vznikl nejslavnější příběh Středozemě, trilogie Pán prstenů začínající prvním dílem Společenstvo prstenu. Od událostí Hobita uplynulo několik desítek let a daleko na východě v zemi zvané Mordor se probouzí zlo, které touží po Prstenu, toho času ve vlastnictví Bilba Pytlíka. Jakmile temné síly dorazí přímo do Kraje, bere Prsten pod ochranu jeho synovec Frodo a vydává se v doprovodu přátel k elfům hledat pomoc. Nakonec se do jeho družiny přidávají lidé, trpaslík, elf a čaroděj a úkolem tohoto společenství je Prsten zničit.
Žánr: fantasy | Rozsah: 474 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
Druhý díl ságy Pán prstenů s názvem Dvě věže posouvá děj po událostech u Raurského vodopádu, kdy sledujeme několik skupinek hrdinů směřujících za svým cílem. Frodo a Sam pokračují v cestě na východ, při níž potkávají nečekaného spojence, a Aragorn se se svými společníky elfem Legolasem a trpaslíkem Gimlim vydává směrem k rohanskému království, kde jejich snaha vrcholí bitvou v Helmově žlebu.
Žánr: fantasy | Rozsah: 384 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
V závěru trilogie Pán Prstenů pojmenované Návrat krále sledujeme finální snahy hlavních hrdinů v odporu proti moci Temného pána Saurona. Frodo a Sam se plíží nehostinnou krajinou Mordoru k Hoře osudu, zatímco nekonečná armáda skřetů táhne do Gondoru bráněného Aragornem, jeho přáteli a nečekanými spojenci. Závěr příběhu nám dá poznat, jak se válka projevila nejen v Gondoru, ale také v Kraji, kam se vrací kvarteto statečných hobitů (Frodo, Sam, Smíšek, Pipin). Součástí knihy je řada dodatků o historii a jazycích Středozemě.
Žánr: fantasy | Rozsah: 508 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
Kniha pohádek Příběhy z čarovné říše se nevěnuje celá Středozemi, je to spíše sbírka různých příběhů, jež dokreslují Tolkienovu fascinaci pohádkovými příběhy. Ve sbírce ovšem najdeme část nazvanou Příhody Toma Bombadila, původně vydanou samostatně v roce 1962, která se věnuje oblíbené postavě z prvního dílu Společenstvo prstenu ze ságy Pán prstenů, nebo básně a písně inspirované Středozemí (Tolkien byl velmi dobrým básníkem).
Žánr: fantasy | Rozsah: 238 stran | Překlad: Jan Čermák
Po Tolkienově smrti se v jeho pozůstalosti našla řada příběhů, povídek a střípků historie fiktivního světa Středozemě, po nichž bažil nejeden fanoušek Pána prstenů. Tolkienův syn Christopher tedy v roce 1977 sestavil knihu příběhů Silmarillion z Prvního věku tohoto světa (sága Pána prstenů se odehrává ve Třetím věku), v němž najdeme mytologii, nejstarší historii a také informace o zdejších národech.
žánr: fantasy | rozsah: 242 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
Na úspěch Silmarillionu navázal Christopher Tolkien další sbírkovou knihou nazvanou Nedokončené příběhy Númenoru a Středozemě, v nichž se objevují příběhy pokrývající některé mezery v mytologii rozsáhlého světa. Dějově se musí zařadit jednotlivé, protože pojednávají o událostech od Prvního (vznik světa) do Třetího věku (boj o Prsten).
Žánr: fantasy | Rozsah: 454 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
Dalším z Příběhů prvního věku Středozemě se stal titul Húrinovy děti, jenž měl J. R. R. Tolkien údajně rozpracovaný několik desítek let. Dle poznámek jej dokončil opět jeho syn Christopher a odhalil tak fanouškům středozemní historie další z jejích střípků, jež nás zavedou do zemí daleko na západě až za Šedými přístavy.
Žánr: fantasy | Rozsah: 206 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
Posledním velkým příběhem z dějin Středozemě, jež na základě otcových poznámek zpracoval Christopher Tolkien, se jmenuje Pád Gondolinu. Na dvoustovce stran se necháte pohltit dějinami z elfské historie, přesněji střetem temných sil v rukou Morgotha s Ulmem, druhým nejmocnějším z božských bytostí Valar.
Žánr: fantasy | Rozsah: 208 stran | Překlad: Stanislava Pošustová – Menšíková
Vzhledem k popularitě díla J. R. R. Tolkiena (prodáno více než 150 miliónů výtisků jeho knih) asi není překvapením, že se stalo předlohou pro filmy, seriály a počítačové hry. Nejznámější je zřejmě filmové zpracování, trilogie Pán prstenů z let 2001–2003, kterou proslul novozélandský režisér Peter Jackson, jenž však později sklidil spíše kritiku za natahování knihy Hobit do další trilogie (řadu událostí si scenáristé přimysleli). Aktuálně se také chystá seriál The Lord of the Rings v produkci streamovací platformy Amazon Prime Video, který by nás měl zavést do Druhého věku, tedy mezi pád prvního Temného pána Morgotha a první porážku jeho žáka Saurona.
Herní svět je na Tolkienovy adaptace mnohem bohatší, především za poslední dvě desetiletí, za což vděčíme filmové trilogii. Kritiky zaujala dvojice RTS pojmenovaných The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth od Electronic Arts. Zmínku zaslouží také dva díly akční adventury Middle-earth: Shadow of Mordor, resp. Shadow of War, za nimiž stojí studio Monolith Productions a jež jsou ceněny především pro svůj Nemesis Systém s unikátními nepřáteli. Svůj vlastní osud můžete budovat v rámci letité (2007) online hry The Lord of the Rings Online. Do budoucna se chystá např. stealth akční adventura s Glumem v hlavní roli pojmenovaná The Lord of the Rings: Gollum.
• Zdroje: databazeknih.cz
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.