Původní Path of Exile už můžeme hrát téměř šest let. Novozélandské studio Grinding Gear Games přišlo s návykovým mixem akčního izometrického RPG, které vyzobává to nejlepší z legendárního Diabla, ale přidává k dobru vlastní invenci. Path of Exile se nejdříve prosadil na PC, později se podíval na Xbox One a nyní se konečně dostalo také na vlastníky PS4.
• Žánr: Akční izometrické RPG • Multiplayer: Ano • Vývojář: Grinding Gear Games • Vydavatel: Grinding Gear Games • Platformy a Datum vydání: PS4 (26. března 2019), Xbox One (24. srpna 2017), PC (23. října 2013) • Homepage: www.pathofexile.com • Čeština: Ne
• Recenze: 30. 4. 2019 • Autor: Jakub Němec
Izometrické akční RPG, definice herní podstaty znějící jako zaklínadlo, pod kterým si i průměrný hráč počítačových her nedokáže představit, u čeho vlastně bude trávit desítky hodin před obrazovkou. Ale když řeknu, že Path of Exile je diablovka klasického střihu s chytrými a svěžími nápady, tak se bude sápat po ovladačích a na delší čas se rozloučí s rodinou, koníčky i televizními pořady, protože návykovost projektu od Grinding Gear Games si opravdu nezadá s tím nejlepším od Blizzardu, jmenovitě s Diablo 3. Když k tomu dodám, že Path of Exile PS4 se podobně jako na PC a Xboxu rozdává zadarmo, možná přestanete číst a půjdete rovnou instalovat.
Nastal čas rozsekat na maděru tisícovky monster, aby se obyvatelé Wraeclastu mohli uložit k pokojnému spánku.
Pokud jste ještě na pochybách, věnujte pár minut následujícím řádkům, jež vám příběh vyděděnce přiblíží. Podle tradičního mustru zavánějícího veškerým klišé všech her na hrdiny, jaké si jen dokážete představit, se se základními zbraněmi objevujete na pobřeží země Wraeclast, kterou sužují temné síly. (Ne)překvapivě se právě váš avatar stane důležitým činitelem na vahách rozhodujících o vítězství dobra či zla. Ač jste vypovězeni ze své země, zde se naskýtá příležitost vydobýt si zpět významné postavení ve společnosti. Postupem času si na svou stranu nakloníte jednotlivá NPC, až se budete muset divit, jak tady bez vás vlastně mohli přežívat.
Ihned po vybrání povolání vašeho bojovníka (templář, marauder, šermíř, lovkyně, stín a čarodějka) se na vás začne valit jeden problém za druhým. Obyvatelé nehostinné krajiny, jež kdysi bývala prosperujícím královstvím, k vám upínají své poslední naděje, takže se jako správný hrdina bez bázně a hany pouštíte do boje s temným světem (samozřejmě s příslibem pořádné odměny). Jak už to u ARPG bývá, nemusíte u Path of Exile moc přemýšlet, často stačí vymlátit kompletně celou lokaci a ono to nějak dopadne. Jenže občas designéři úrovní a questů dokáží příjemně překvapit. Jako příklad mohu uvést úkol, při němž máte ukončit drancování trojice tlup banditů, avšak nic vám nebrání jednu z nich podpořit.
Path of Exile – Dungeon Act 3 (gameplay)
Bez oživlých mrtvol se neobejde žádné správné ARPG, takže ani Path of Exile není výjimkou.
V každém z deseti aktů ovšem budete mít tolik aktivních cílů, že se vám stejně jako mně může stát, že některý z nich splníte mimoděk, aniž by k tomu směřovala vaše snaha. Mimo hlavních, příběhových úkolů se hrdina popasuje s řadou vedlejších misí a výzev. Občas se budete vyhýbat pastem v dungeonech, jindy se zaměříte na hledání tajných místností nebo pomoc prokletým pirátům, aby se nakonec proti vám stejně vzbouřili. Pro velkou část fanoušků se v dubnu objevila nová součást, která se automaticky dostala také na PS4. Ve velmi krátkých a intenzivních arénách plných silných nepřátel budete rekonstruovat vzpomínky Cavase a v prostoru Nexu je propojovat v cesty k drahocenným pokladům.
Ať už si vyberete směr své cesty podle zvolené mise nebo jen nazdařbůh, vaše kroky zkříží desetitisíce příšer, jež poznají ostří vašeho meče, zrádnost pastí a sílu elektrických výbojů. Řadové příšery často nedosáhnou ani okraje vašeho stínu a už se odebírají k věčnému spánku (pokud je nepovolá zpět některý z nekromantů). Možná to ode mě není fér, ale valná většina démonů pro vás bude zapomenutelná a spojíte si ji pouze s představou instantních zkušenostních bodů. Opravdu vám zatopí až v netradičních kombinacích v rámci misí Nexu nebo v kouzelných variantách. Ve srovnání s etalonem žánru Diablo 3 v tomto ohledu Path of Exile trošku pokulhává.
Obrázek 1: Některé příšery se za své jméno stydět rozhodně nemusí. Obrázek 2: Mechanika skillů vázaných na klenoty patří k nejlepším věcem v Path of Exile. Obrázek 3: Při masakru nepřátel často ztratíte přehled o postavení svého avatara.
Podobný problém se pojí také se sub-bossy či závěrečnými potvorami, z nichž si zapamatujete možná pětici, zbytek upadne v zapomnění. Jenže jak všichni rubačky milující hráči vědí, akční RPG mohou mít slabší zástupy nepřátel představující potravu pro vaši sekeru, hlavně když je zábava je cupovat na kusy. Path of Exile přesně tento zážitek zprostředkuje díky rozsáhlému budování postavy, které nabízí bambiliony variací výsledných charakterů. Strom pasivních dovedností vás zahltí možnostmi, propojování jednotlivých atributů vedoucích ke specifickým skillům začne tvořit souhvězdí vašich preferencí a před vašima očima povstane unikátní postava, jakou jinde ve světě Wraeclastu jen tak nepotkáte.
Možná se ptáte, kde se schovávají aktivní schopnosti, když zkušenostní body směřují do pasivních vlastností. Path of Exile se nebojí experimentovat a přináší velmi neobvyklou mechaniku, jež v sobě skrývá potenciál svěžího proudu do stojatých vod APRG. Jestli jste v poslední době hráli izometrickou mlátičku (Victor Vran, Viking – Wolves of Midgard, Titan Quest či Warhammer 40k: Martyr), tak jste určitě narazili na problém se změnou nastavené cesty dovedností – buď vytvořit nového hrdinu, nebo utrácet u obchodníků peníze za kouzelné lektvary. Tvůrci z Grinding Gear Games jsou ovšem ke svým hráčům velmi vstřícní, protože aktivní dovednosti a kouzla se pojí s drahokamy ve vybavení postavy.
Path of Exile – Jungle Act 2 (gameplay)
Potulování zarostlou džunglí znepříjemňují opice útočící ze stromů, obrovský hmyz a další havěť. Zkrátka dostatek potravy pro vaše zbraně.
Vzácný nerost můžete kdykoliv vyndat a nahradit, ale pamatujte na to, že častějším používáním se krystaly stávají mocnější díky klasickému sytému levelování. Velmi nápaditě se řeší variace na různá kouzla, protože mimo základní drahokamy se dají přiložit i podpůrné, jež variují dopady na houfy nepřátel – např. k zemětřesení jsem doplnil mrazícím efektem zpomalujícím démony a zároveň přidal jedový efekt. Každá výměna zbraně za silnější artefakt, jenž však nebude mít dedikované místo právě pro váš oblíbený kamínek, tak bude rána do živého a donutí popřemýšlet o kompletní změně strategie. Naštěstí můžete mít nachystány dva sloty a volně mezi nimi přepínat.
Obrovské množství předmětů, které se povalují mezi kusy těl skolených příšer, mohou být pro někoho kamenem úrazu, protože se v nich přestane orientovat. Já po půl hodině pomalu začal ignorovat cokoliv, co nemělo žlutou nebo legendárně hnědou barvu, protože inventář bych zaplnil za pár vteřin. Takže zatímco někdo se bude šťastně topit ve výbavě, jiní budou v zoufalství hledat jednu vysněnou kouzelnickou hůl či nabroušenou sekeru, aby jim zapadla do jejich představy o dokonalé postavě. Jednotlivé kousky si s troškou štěstí přizpůsobíte obrazu svému pomocí různých magických talismanů či díky craftovacímu stolku.
Obrázek 1: Můj postup přibližně po patnácti hodinách. Nicotný, že? Path of Exile se řadí k dlouhodobým titulům. Obrázek 2: V záchytných bodech jednotlivých aktů je hodně těsno a nepřehledno, protože se zde budete potkávat s ostatními hráči, s nimiž můžete vytvořit partu. Obrázek 3: Z každé truhly a potvory se vysype spousta harampádí, z něhož si budete pečlivě vybírat nejlepší kousky.
Pokud přece jen patříte k nedočkavcům, kteří chtějí mít unikátní předměty na zlatém podnose, můžete sáhnout do peněženky pro kreditku a vstoupit na trh. Grinding Gear Games podporuje tzv. estetické mikrotransakce neovlivňující hratelnost, takže si můžete zakoupit speciální oblečení, mazlíčky nebo vybavení vlastní základny. Díky tomu narazíte při pohybu v táborech jednotlivých aktů na zajímavé variace ostatních hráčů, až vám bude zrak přecházet. Sociální interakce s nimi ovšem nedosahuje takových kvalit jako u jiných projektů spoléhajících se na multiplayerový zážitek.
Aniž bych chtěl příšery Path of Exile nějak hanit za nedostatečné vzdělání, návštěva Učiliště pro záporáky by jim zcela jistě prospěla. Takhle tupou umělou inteligenci bez smyslu pro pathfinding už jsem dlouho neviděl. Démoni na vás přiblble zírají z útesu nebo přes zeď a nepohnou se ani o píď. Navíc se v rámci tvorby designu úrovní zřejmě trošku zapomnělo na sílu plošných kouzel, která je nadmíru účinná, a tak i nejsilnější potvory sestřelíte bez jakýchkoliv problémů. Je to celkem škoda, protože se studiu Grinding Gear Games podařilo přenést zábavnost svého titulu na PS4 celkem s přehledem. O to více nedostatky bijí do očí.
Novinka v podobě Nexu, kde se skládají dohromady vzpomínky Cavuse, zajišťuje jednu z endgamových možností.
Já osobně jsem si totiž užíval Path of Exile v singleplayeru a absenci ostatních živých hráčů jsem nijak nevnímal. Je pravdou, že zážitek s kamarády byl velmi zdařilý, ale na náhodné pozvání cizinců v táboře raději zapomeňte, protože se s nimi moc nedomluvíte kvůli špatnému chatu. Přes všechny mé výtky ovšem nabízí Path of Exile skvělou zábavu za peníze, které do něj vložíte – je totiž zdarma a pokud nebudete chtít investovat ani korunu, budete si toto opečovávané ARPG užívat dlouhé desítky hodin, takže mé doporučení určitě není od věci. Jen pozor na správné dávkování délky herních seancí, protože po dvou, třech hodinách se plíživě přibližuje stereotyp a umocňuje se rozčílení z tupé umělé inteligence.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 SP1 / 8 | Windows 7 SP1 / 10 |
Procesor | x86-compatible 2.6GHz | x64-compatible, quad core, 3.2GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti / Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti / Radeon RX560 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
Path of Exile vychází 26. března 2019 na PS4, 24. srpna 2017 na Xbox One, 23. října 2013 na PC. O novinkách vás budeme informovat.