Alza.cz
Zobrazit katalog
Návod, jak na chytré hodinky; wearables; smartwatch;

První kroky
s chytrými hodinkami

Článek

Aktualizováno

Prvnímu spuštění chytrých hodinek zpravidla předchází několik kroků, které jsou podmínkou správného fungování. Úvodní nastavení sice může zabrat jen pár minut, mnohdy se ale objeví nečekaný problém, který celý proces zbytečně zkomplikuje. Proto jsme pro vás připravili pět základních kroků, se kterými úvodní nastavení zvládnete snadno a s přehledem. Vhod mohou přijít i odpovědi na nejčastější otázky našich zákazníků, které najdete v závěru článku.

1. Kontrola kompatibility

Každé chytré hodinky fungují pouze s určitými verzemi operačního systému na chytrém telefonu, což majitelům starších přístrojů může způsobit nemalé potíže. Na Alza.cz kompatibilitu snadno ověříte na produktové stránce daného zařízení – v záložce „Parametry“ stačí zkontrolovat řádek „Verze kompatibilního OS“. I kompatibilní chytré hodinky nicméně mohou omezit výsledný počet funkcí dle systému a značky konkrétního smartphonu. Z tohoto důvodu doporučujeme číst námi připravované články, které vás na takové skutečnosti zpravidla upozorní.

2. Nabití baterie

Přestože většina zařízení je po rozbalení do určité míry nabitá, baterii raději dobijte do plné kapacity. Předejdete tím jak starostem při nemožnosti zapnutí z důvodu vybití, tak problémům z přerušené aktualizace, která typicky naskočí po prvním spuštění. K dobití je vhodné použít přiložený originální kabel, případně kolébku, do které hodinky umístíte.

3. Stažení mobilní aplikace

Ke zprovoznění většiny hodinek potřebujeme chytrý telefon, do kterého stáhneme oficiální aplikaci výrobce. Tu získáme v online obchodě dostupném ve smartphonu, konkrétně App Storu u iPhonů nebo Google Play u většiny telefonů s Androidem. Přesný název mobilní aplikace standardně uvádí přiložený manuál, který může obsahovat také QR kód s odkazem ke stažení. QR kód někdy najdeme i na displeji samotných hodinek, při čemž jej stačí naskenovat pomocí fotoaparátu v mobilním telefonu.

Někteří výrobci přitom funkce rozdělili do vícera aplikací. Jedna aplikace pak zpravidla slouží ke zprovoznění a obecnému nastavení (tu stáhněte jako první), zatímco zbylé míří na konkrétní téma (například fitness).

4. Spárování

Nyní na chytrém telefonu spusťte Bluetooth, který umožní bezdrátovou komunikaci mezi chytrými hodinkami a smartphonem (někdy je vyžadována také aktivace GPS). Dále postupujeme dle instrukcí zobrazených mobilní aplikací nebo samotnými chytrými hodinkami. Spárování proběhne přímo skrze mobilní aplikaci a v žádném případě se proto nepokoušejte o spárování v nastavení chytrého telefonu. V případě potíží můžete obnovit tovární nastavení hodinek, které zařízení vrátí do původního stavu. Poté se o spárování pokuste znovu.

5. První spuštění

První spuštění obvykle trvá o něco déle a může být spojeno s aktualizací operačního systému. V takovém případě může aktualizace započít automaticky nebo je uživateli pouze nabídnuta, při čemž je možné ji odložit. Při zahájení však aktualizaci není radno přerušovat a hodinky proto ponechejte v blízkosti telefonu.

Některé smartphony současně narušují správný chod aplikace jejím automatickým uzavíráním z důvodu úspory energie. Vhodná je proto kontrola nastavení baterie smartphonu, ve kterém najdeme aplikaci věnovanou chytrým hodinkám a následně povolíme její fungování na pozadí. Obdobně může být nutné povolit automatické spouštění aplikace při zapnutí telefonu a samostatné povolení mnohdy vyžadují také notifikace nebo GPS.

Nejčastější dotazy

  • Konstrukce a displej
  • Funkce a prostředí
  • Sport
  • Nabíjení a baterie
  • Proč má displej modrý nádech?

    Některé zákazníky může překvapit modré podsvícení displeje, které oficiální fotografie mnohdy vůbec nezobrazují. Přestože v ojedinělých případech může jít o závadu, většinou se jedná o standardní vlastnost transflektivního displeje, který je typický u sportovně zaměřených modelů.

  • Potřebují chytré hodinky ochranné sklo/fólii?

    Nejohroženější částí chytrých hodinek je samotný displej, případně sklíčko umístěné nad ním. Valná část zařízení má proto ochranné sklo integrované již z výroby, byť jeho odolnost a vlastnosti se liší dle konkrétního typu. Parametry míry ochrany lze snadno určit zejména u značkových skel, ze kterých je nejčastěji k vidění model od americké firmy Corning, jejíž varianty jsme popsali zde. Nejvyšší řady chytrých hodinek naproti tomu mnohdy využívají nákladnou alternativu v podobě safírového skla, které se díky extrémní tvrdosti chlubí dokonalou odolností proti poškrábání.

    Ať už vaše zařízení má integrovanou ochranu či nikoliv, vyšší odolnosti pochopitelně dosáhnete nalepením externího skla či fólie. Pořizovací cena takového příslušenství je přitom relativně nízká a velmi snadná je také případná výměna poškozeného kusu. Vedle nabídky ochranných skel, kterou naleznete zde, si u vybraných modelů můžete nechat nalepit sklo i při samotné koupi.

  • Jsou chytré hodinky vodotěsné? Co znamená ATM a IP?

    Vodotěsné jsou jen některé chytré hodinky, a i u nich je třeba zohledňovat míru odolnosti. Ta bývá udávána v atmosférách (ATM) nebo stupních krytí (IP). V obou případech záleží na konkrétní hodnotě a jejím významu, který vám přiblíží tabulka v článku Jak vybrat hodinky na plavání nebo potápění.

  • Jak vyměnit řemínek?

    Drtivá většina chytrých hodinek sice nabízí možnost výměny, podmínkou ale je kompatibilní řemínek. Ten musí odpovídat nejen systémem připnutí (QuickRelease, QuickFit…), ale i šířkou (18 mm, 22 mm…). Nejjednodušší cestou je zakoupit příslušenství, které přímo zmiňuje podporu vašeho modelu. Od věci není ani zvážení vlastností jednotlivých materiálů, ze kterých vypíchněme zejména silikon, který nepohlcuje vlhkost a je tak ideální volbou pro sport i vodní radovánky.

  • Proč chytré hodinky nemají české prostředí?

    V současné době nabízí češtinu či slovenštinu jen někteří světoví výrobci. Obecně vzato jde především o známé giganty (Apple, Garmin, Samsung…), zatímco u méně rozšířených značek si mnohdy musíme vystačit s angličtinou či jiným světovým jazykem. Situace se nicméně neustále zlepšuje a češtinu najdeme na stále více zařízeních.

    Množství jazyků může omezit i pořízení chytrých hodinek, které nejsou určeny pro evropský či světový trh. Nejčastěji jde o modely vyhrazené pro Asii (zejména Čínu), které si mnozí zákazníci objednávají v zahraničí s vidinou ušetřených financí. U takových zařízení přitom neexistuje žádná oficiální cesta k přidání dalších jazyků a mnohdy je podporována pouze čínština.

  • Lze využít neoficiální mobilní aplikace?

    Vedle oficiálních aplikací pocházejících od samotného výrobce můžeme narazit i na neoficiální alternativy lákající bonusovými funkcemi či možnostmi širšího nastavení. Vývojáři takových aplikací nicméně disponují jen omezeným množstvím informací, což přirozeně zvyšuje pravděpodobnost narušení správného fungování některých funkcí nebo chodu celého systému. Tradiční aplikace proto představují dlouhodobě stabilnější a bezpečnější řešení, které doporučujeme většině uživatelů.

  • Je možná instalace dalších aplikací a ciferníků?

    Vedle základní nabídky funkcí a ciferníků disponuje velká část chytrých hodinek také možností dalšího rozšíření. Omezený počet ciferníků najdeme již v samotných hodinkách, další varianty pak skrývají oficiální i neoficiální mobilní aplikace. Vůbec největší výběr ale nabízí případný online obchod, kterým však disponují jen někteří výrobci.

    Obdobná situace je i v případě aplikací, kde opět záleží na přístupu k online obchodu. Ten může být dostupný jak ze samotných hodinek, tak z oficiální mobilní aplikace. Některé ciferníky nebo aplikace je přitom nutné nejdříve zakoupit, jejich cena se nicméně pohybuje v únosné míře několika (deseti)korun.

  • Co způsobuje přerušování fungování funkcí?

    Některé funkce jako jsou například notifikace, předpověď počasí nebo hlasový asistent, fungují pouze při zachování Bluetooth spojení s chytrým telefonem. Určitou výjimkou jsou jen chytré hodinky vybavené technologií Wi-Fi, která zachovává přístup k internetu a zajišťuje tak chod aplikací i bez smartphonu v dosahu. Stále rozšířenější jsou také chytré hodinky s LTE připojením k mobilnímu internetu, obdobně jako je tomu třeba u smartphonů.

    Přerušuje-li se vám spojení mezi telefonem a chytrými hodinkami, což způsobuje výpadky funkcí, zamyslete se také nad vzdáleností mezi oběma zařízeními. Bluetooth má totiž limitovaný dosah závisející na jeho verzi (viz zde), který může činit jen několik málo metrů.

  • Proč měření srdečního tepu nezobrazuje přesné hodnoty?

    Proč měření srdečního tepu nezobrazuje přesné hodnoty? Měření srdečního tepu ze zápěstí ovlivňuje celá řada faktorů, které dokonale přesný výsledek prakticky vylučují. Svou roli sehrává anatomie konkrétního uživatele, tetování v místě hodinek, ale i odstín pokožky, jelikož tmavší kůže omezuje průnik světelného toku senzoru. Záleží rovněž na teplotě okolního prostředí nebo typu prováděné aktivity, zvláště u sportů vyžadujících pohyb a zatínaní zápěstí (tenis, veslování, posilování…). Častým a snadno napravitelným problémem také bývá nedostatečné utažení řemínku a následný pohyb senzoru znemožňující stabilní měření.

    Z výše uvedených důvodů je patrné, že monitoring srdečního tepu ze zápěstí je spíše orientačním ukazatelem určeným především pro rekreační využití. Náročnější uživatelé naproti tomu mohou zvážit pořízení hrudního pásu, se kterým se však dokážou spojit jen vybrané chytré hodinky.

  • Proč u krokoměru dochází k odchylkám?

    Chytré hodinky počítají kroky na základě integrovaných senzorů zaznamenávajících pohyb, zrychlení a náklon zařízení. V běžném životě ale ruce používáme po celý den a některé úkony tak mohou být chybně vyhodnoceny jako kroky. Uskutečněná chůze naopak započítána být nemusí, je-li omezen pohyb ruky se zařízením, například při nesení zavazadla nebo tlačení kočárku.

    Vyzkoušet můžete i malý test. Věnujete-li se opakovaně určité činnosti vsedě (práce na PC, pletení, užívání smartphonu na gauči…), zkuste si zaznamenat počet kroků na začátku a konci takové aktivity. Díky tomu získáte reálnější představu, zda a nakolik může taková činnost ovlivnit konečné výsledky.

    Krokoměr tedy slouží pouze k orientačnímu zjištění, jaké množství pohybu denně absolvujeme, abychom dle toho případně mohli upravit svůj životní styl. Náročnější sportovci nicméně mohou využít GPS (či družicový systém), který nabízí o něco přesnější hodnoty.

  • K čemu slouží GPS?

    GPS (či jiný družicový systém) slouží k určení současné polohy, což umožňuje následné zjištění rychlosti, vyznačení zdolané trasy na mapě, navigaci do cílového bodu a mnoho dalšího. Některé chytré hodinky přitom nabízí ještě zajímavější funkce navazující na GPS, ze kterých zmiňme třeba navádění do startovacího bodu nebo vzdálené sledování lokace pro zabezpečení adrenalinových sportovců či menších dětí.

    Integrovanou GPS sice nenajdeme ve všech chytrých hodinkách, případná absence nicméně bývá kompenzována možností využít GPS mobilního telefonu. Díky tomu získáme prakticky totožná data, aniž bychom nadměrně vybíjeli baterii hodinek. Náročnějším sportovcům ale může překážet těžkopádný smartphone, který kvůli GPS budou muset neustále nosit s sebou.

  • Jakým způsobem chytré hodinky nabíjet?

    V balení standardně chybí adaptér (nabíječka do elektrické zásuvky), a USB koncovka napájecího kabelu tak nejčastěji končí v USB konektoru počítače či notebooku. Využít ale můžete také nabíječky k chytrým telefonům či jiným zařízením, stačí si vybrat adaptér s patřičnou certifikací a parametry, které požaduje samotný výrobce. Nejčastěji se jedná o výstupní napětí 5 voltů a proud 2 ampéry, hodnoty ale vždy zkontrolujte v příslušném manuálu.

    Řada výrobců (například Fossil) z preventivních důvodu nedoporučuje ani používání USB hubů, USB rozdělovačů nebo powerbanek, aby nedošlo k ovlivnění množství či stability elektrického proudu.

    Podrobnosti o nabíjení elektronických zařízení jsme pro vás připravili v samostatném článku Jak správně nabíjet, který naleznete zde.

  • Proč se chytré hodinky vybíjí příliš rychle?

    Výdrž baterie se výrazně liší napříč jednotlivými modely, u kterých nezáleží ani tak na pořizovací ceně, jako spíše na zaměření hodinek, přítomném operačním systému a míře využívání funkcí. Na trhu najdeme různorodá zařízení s výdrží od jednoho dne (Apple Watch…) po řadu měsíců (Garmin Enduro). Protože reálná výdrž se ale od té udávané výrobcem může lišit, doporučujeme sledovat naše recenze, ve kterých výdrž baterie zpravidla testujeme.

    Klíčová je také míra využívání jednotlivých funkcí, a zatímco někteří uživatelé se spokojí s pouhým pozorováním času, jiní chtějí maximálně zužitkovat veškeré přítomné prvky. Mezi energeticky nejnáročnější funkce přitom patří GPS, celodenní monitoring (tepu, stresu, dechu…), přehrávání hudby nebo Always-On (stále zapnutý displej).

    Nečekaně rychlé vybíjení může nastat i při nesprávném odpojení chytrých hodinek od smartphonu, což bývá následkem nesprávného nastavení telefonu. Smartwatch se následně neustále snaží o obnovení spojení, čímž výrazně zvyšují rychlost vybíjení. Zkontrolujte tedy, zda jsou vaše chytré hodinky k telefonu skutečně připojeny.

    Z hlediska několikaletého užívání je třeba počítat také s postupnou degradací baterie a tím i poklesem maximální kapacity. Menší výdrže rovněž docílíme s horší péčí, zejména vystavováním extrémním teplotám, které bateriím obecně nesvědčí.

  • Jak chytré hodinky dlouhodobě skladovat?

    Odložíte-li zařízení na delší dobu (týdny až měsíce), nezapomeňte jej nejdříve nabít. Klesne-li totiž elektrický proud pod určitou hodnotu, baterii již nebude možné dokonce ani dobít. Finanční náklady na výměnu akumulátoru se přitom mohou blížit pořizovací ceně samotných chytrých hodinek a řadě uživatelů se proto jednoduše nevyplatí.

    Zároveň zařízení uložte na místě, kde není vystaveno přímému slunci ani příliš nízkým nebo vysokým teplotám. Ideální je běžná pokojová teplota okolo 20 stupňů Celsia.

Nenašli jste to, co hledáte? Napište nám +420 225 340 111
Vytisknout
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon