Legenda survival her z roku 1998 se dočkala svého remaku. Resident Evil 2 se rozhodl strašit další generaci hráčů, tentokrát v plně trojrozměrné podobě. V naší dnešní recenzi se podíváme, jestli se tvůrcům z Capcomu podařilo překonat nemrtvý zub času a oprášit jedno ze svých vrcholných děl. Pokud se nebojíte, čtěte dál.
• Žánr: Survival horor • Multiplayer: Ne • Vývojář: Capcom • Vydavatel: Capcom • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (25. ledna 2019) • Homepage: www.residentevil2.com/ • Čeština: Cz Titulky (Neoficiální)
• Recenze: 27. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec
Temná noc v chaosem zmítaném městě, siluety plouživých postav vydávající podivné mručení a gradující mrazení v zádech z toho, že všechno se tady odvíjí špatným směrem. Kolikrát jsme už zažili zombie apokalypsu na plátnech kin, stránkách komiksů či na herních obrazovkách? A přesto nás něčím neustále přitahuje, vábí a děsí ve snech. Na otázku „Co když mrtví vstanou ze svých hrobů“ se pokouší odpovědět již více než dvě desetiletí společnost Capcom se svou sérií Resident Evil. Po loňském úspěchu s děsivou sedmičkou z louisianských močálů se vrací zpět ke svému nejopěvovanějšímu kousku – Resident Evil 2.
Jestli jste se už podívali na obrázky u naší recenze, tak zřejmě tušíte, že se nejedná o obyčejný reskin, ale o novou, plnohodnotnou hru, která bude děsit novou generaci hráčů ve veteránům známých reáliích Raccoon City. Příběh si zachovává původní podobu z roku 1998, ale přináší nové zápletky rozšiřující příběh ústřední dvojice. Po příjezdu jsou Leon S. Kennedy a Claire Redfield donuceni jít každý svou vlastní cestou, a i když se jejich osudy několikrát protnou, jedná se o dvě oddělené dějové linky.
Grafická stránka remaku Resident Evil 2 je zkrátka úchvatná. RE engine šlape skvěle a už se nemůžeme dočkat Devil May Cry 5.
Zatímco Leon se setkává s Adou Wong toužící najít cestu do laboratoří Umbrella Corporation, aby získala vzorek G viru, tak Claire se do Raccoon City vydala hledat stopy po svém zmizelém bratrovi, který v zamořeném městě vedl vyšetřování. Její pouť značně ovlivní setkání s Sherry Birkin, dcerou dvou vědců pracujících v podzemním komplexu. Nakonec se tak oba hlavní protagonisté dostanou do kontaktu s rodinkou Birkinových, u níž se z počátku těžko určuje, jestli je děsivější mutující otec William nebo chladně, pragmaticky jednající Annette.
Ať už se rozhodnete rozjet svůj první příběh za Leona či Claire, připravte se na přibližně osmihodinovou jízdu, která vám pocuchá nervovou soustavu. Po dokončení osudů vybrané postavy se můžete rozhodnout, jak se popasujete s alternativním pohledem na Resident Evil 2. Otevře se vám totiž tzv. 2nd Run mód, během nějž absolvujete stěžejní pasáže příběhu z pohledu druhé strany, což vám zabere přibližně tři až čtyři hodinky. Pokud vám porce Leonových a Claiřiných dobrodružství nebude stačit, při splnění podmínek se můžete vžít ještě do kůže agenta HANKa ze speciální jednotky nebo zažít pocity kostky tofu s nožem v nehostinném prostředí. Času v Raccoon City můžete nakonec strávit víc než dost.
Resident Evil 2 – Leon, prvních 15 minut (gameplay)
První minuty v kůži Leona S. Kennedyho – Už od počátku musí být každému jasné, že Raccoon City se v Resident Evil 2 řítí do záhuby. Ale dělá to velmi stylově, v úžasné grafice a dechberoucí atmosféře.
Během pobytu v nemrtvém prostředí se vám pod kůži postupně dostane tísnivá atmosféra, v níž si chce na čerstvém mase vaší postavy pochutnat téměř vše, co dokáže vykonat pohyb. Osobně nepovažuji Resident Evil 2 za hororový zážitek v tom smyslu, že bych byl našponovaný k prasknutí a bál se pohnout za roh s vidinou okamžitého konce. Tvůrci se zvolili filmové pojetí, ve němž se nebojí ukázat explicitní násilí, nechutné výjevy spojené s nekrotickou infekcí a další scény, jež zahřejí u srdce fanoušky věrné zmutovaným monstrům s gore detaily.
Nechápejte mě špatně, podle mě se japonskému studiu podařilo vytvořit z pohledu žánru velmi kvalitní dílo, to jen dnešní doba hrany děsivosti mírně ohlazuje. Téma zombies už je totiž v naší kultuře natolik zdomácnělé, že sama přítomnost potácivých bezmozků neuspěje. Pokud se totiž smíříte s totální převahou nepřátel, jejich monumentální neodbytnost a bezbřehý hlad vás neohromí. Naštěstí se autorům podařilo hráče vymanit ze zombie apatie naturalistickým pojetím, kvalitně napsaným scénářem a především nelidskými mutanty, kteří šroubují napětí o úroveň výše. S trochou opatrnosti, přesnou muškou (na snadnou obtížnost s pomocným zaměřováním) a prohledáváním každého koutu kvůli vzácnému střelivu se vypořádáte s kdysi lidskými plouživci relativně snadno.
Obrázek 1: Vedlejší úlohu v příběhu Leona S. Kennedyho si uzurpovala tajuplná Ada Wong, o níž mnoho nevíme. Obrázek 2: Claire Redfield se do Raccoon City vydala hledat bratra, ale během svého pátrání narazila na Sherry Birkin, což její původní plány dost ovlivnilo.
Pokud si navíc dáte práci se zabarikádováním oken v policejní stanici, tak vás nečeká žádné nemilé překvapení ve „vyčištěných“ prostorách. To ovšem neplatí pro Lickery, děsivě rychlé příšery šplhající po stěnách se zálibou v přepadech v nejméně vítaných situacích. Při úprku před kolosálním a nezničitelným Tyrantem nečekáte, že pečlivě dezombizovaná zasedačka bude osazena rudým dravcem s extrémně dlouhým jazykem. U všech příšer ovšem platí fakt, že jejich děsivost s častějším kontaktem klesá a jedná se jen o další zmutovaný šmejd, který vám stojí v cestě.
Musí se nechat, že tvůrci nedovolí hráči ani na chvíli vydechnout. Když se už pomalu o slovo začíná hlásit stereotyp, tak se vytasí se změnou lokace, novými nepřáteli, nápaditou videosekvencí nebo do cesty Leona a Claire postaví Tyranta, některé z variací Williama Birkina či jiného bosse, s nímž si musíte poradit netradičním způsobem. Nebudu vám prozrazovat, co na kterou příšeru platí, ale naznačím, že její likvidace střelnými zbraněmi není vždy tou jedinou cestou. Především dusavé kroky titánského Tyranta rezonují v mojí hlavě ještě teď, když píšu recenzi, podobně jako v Resident Evil 2 z roku 1998, kdy byl častým aktérem mých nočních můr.
Obrázek 1: Škrábavý zvuk po stěnách a následný útok ze stropu. Osvalený Licker nikdy nebude patřit k oblíbencům ústřední dvojice. Obrázek 2: Nezastavitelná biozbraň s krycím jménem Tyrant udělá z pohodové prohlídky policejní stanice zamořené nemrtvými běžecké cvičení. Mám toho kluka zmutovaného rád, ale ještě raději se mu vyhýbám. Obrázek 3: V kanálech pod Raccoon City se najde všelicos, protože mutageny zde vesele bují vlastním životem.
Vzhledem k nedostatku nábojů do palných zbraní budete vždy přemýšlet, jestli se nedá příšera, horda zombíků a další překážky nějak očurat, abyste nepřišli o drahocennou munici. Podobně jako v předloze z roku 1998 si můžete střelivo vyrábět z nalezeného střelného prachu a později jej také vyšperkovat jedním z bonusových efektů, které dokáží na těle mutantů udělat pořádnou paseku. V policejní stanici a výzkumné laboratoři se samozřejmě povalují různé typy zbraní, jež lze vylepšovat různorodými doplňky rozšiřujícími kapacitu nábojů nebo účinnost nástrojů na zabíjení.
Během soubojů také oceníte sekundární vybavení využitelné v každé situaci. Kdy zapojíte tříštivé či oslepující granáty, si asi vysvětlovat nebudeme a fakt, že nůž se nejčastěji využívá především při testování „životnosti“ mrtvol povalujících se po zemi, je nejspíš znám již z některého z gameplayů. Přesto budete na pobočné zbraně spoléhat také v nejkritičtějších momentech. Tesák zabodnutý do krkavice přesvědčí neodbytnou zombii, že po jídle bude lepší poohlédnout se jinde. Ještě pádnější argument je granát, resp. jeho následná aktivace rozstřelením – to eliminuje hrozbu bezodkladně. Přiznám se, že jsem se užívání poslední záchrany trošku bál kvůli její podobnosti s QTE mechanikami, ale moje obavy byly zbytečné. Funguje to skvěle.
Resident Evil 2 – Claire, prvních 15 minut (gameplay)
První minuty tzv. 2nd Run módu vás posunují přes počáteční pasáže původní příběhové linky, aby ukázaly alternativní pohled na dějové události. Během chvilky se tak ocitnete přímo v centru dění.
V Resident Evil 2 si zkrátka užijete přežívání se vší parádou. Jak jsme si už u survival žánru zvykli, bude třeba prošmejdit každý kout, protože zásoby nikdy nebudou stačit. Z pohodlí vás dokáže vytrhnout smečka zetlelých psů, do nichž klidně vysypete bez mrknutí oka všechny náboje brokovnice, takže nalezení munice do této zbraně bude už na malou oslavu. Ještě že si střelivo může člověk vyrobit podobně jako léky z místních kytek (nevím, proč nenapadlo nakažené žvýkat obsah květináčů podobně jako Leona a Claire). Kromě užitečných surovin se všude válejí další předměty, které budete používat při řešení hádanek.
Mimo textových dokumentů poskytujících vodítka k otevírání sejfů (zámky mají jen 216 kombinací, tam jsem se hledáním indicií mnohdy ani nezabýval) se budete muset vypořádat se zátarasy v podobě zamčených dveří na speciální klíče, řetězů či jiných mechanických zámků, na něž budete potřebovat příslušné nářadí, zpravidla na druhém konci lokace. Některé puzzly se tak zvrhnou v pobíhání po místnostech a hledání rozličných udělátek. Na druhou stranu se nezapomnělo ani na ikonické dobývání medailí pro sochu spravedlnosti v policejní stanici či přesouvání šachových pojistek v podzemním komplexu.
Obrázek 1: Oheň dokáže v Resident Evil 2 vyřešit většinu problémů, takže Claire se svým granátometem rozhodí pěšinku nejedné příšeře. Obrázek 2: První den v práci si Leon S. Kennedy zřejmě představoval v trošku veselejším rozpoložení svých kolegů.
Občas nepraktická byla z mého pohledu práce v inventáři při hledání kombinace různých předmětů, jež nebyly vždy zcela zřejmé. Samozřejmě mě štvala omezená plocha na umisťování nalezených věcí, takže každý rozšiřující modul v podobě připínacího baťůžku jsem s vřelostí přijal. Přesto mi zachování principů ovládání z původního titulu během chvilky přešla do krve, přece jen jsem pamětník. Nyní se konečně dostáváme k jednomu z největších lákadel Resident Evil 2 – audiovizuálnímu provedení.
Už od prvních ukázek jsme měli v redakci od grafické prezentace díla Capcomu ta nejvyšší očekávání. Díky RE enginu, který se poprvé naplno předvedl v Resident Evil 7: Biohazard a jehož se letos ještě nabažíme v Devil May Cry 5, vypadá každé zákoutí Raccoon City úchvatně. V některých momentech se tváří sice až moc leskle, ale ve valné většině času sledujete na své obrazovce skvělé představení. Renderované sekvence dokáží totálně pohltit, což ještě více podtrhuje zážitek při samotném hraní. Děsivou atmosféru přiblíží hra světla a stínů, příjemně překvapí teplo navozující ztvárnění ohně, voda reálně zkrápí ulice i postavy a vše ostatní běží jako na drátkách.
Obrázek 1: Přepychová residence uprostřed policejní stanice? Nic nemožného pro policejního náčelníka Briana Ironse. Obrázek 2: Destrukční zóny zombíků fungují skvěle při kontaktu s vystřelenými projektily. Negativně se to ovšem promítá do jejich pružnosti, kvůli níž se nehybná těla mohou dostat do vtipně krkolomných pozic. Obrázek 3: Policejní garáže jsou místem, kde se poprvé významně dělí dějová linka prvního průchodu obou hlavních postav.
Pohyb hlavních hrdinů působí uvěřitelně a neruší viditelnými chybami. To se bohužel nedá říct o řadových zombících ležících na jedné hromadě, protože mají tendenci občas se do sebe zauzlovat, což působí nepatřičně vtipně (zřejmě daň za velké množství destrukčních zón modelů postav). Na druhou stranu jejich mozkové funkce se rovnají téměř nule, takže se dá mnohé omluvit. Jako další příklad mimo plouživce můžeme uvést polorozpadlé dobrmany, kteří místo na vás útočí na dveře, i když jste již získali jejich plnou pozornost. Velkou chválu si zaslouží detaily, na nichž se tvůrci s radostí vyřádili. Nebudu lhát, Resident Evil 2 si nálepku 18+ bez diskuzí zaslouží.
Ruku v ruce s grafickými hody se drží ozvučení, které snese nejpřísnější kritéria. Znepokojivé mručení do ticha zdánlivě opuštěných prostor nedopřeje vaší nervové soustavě klidu. Hladové skřeky a krmení jednotlivých živých mrtvých se také povedlo. Lickerský řev mrazí až do morku kostí a nelze ještě jednou nezmínit ozvěnu Tyrantových kroků spolehlivě zvedající adrenalin ve vaší krvi. Velmi mě potěšil mechanický hlásek holčičky v komplexu laboratoří Umrella, který by jako z hlasivek vypadl filmové představitelce Red Queen, nicméně i ostatní postavy disponují skvělým dabingem. Melancholické melodie kontrastující s dynamickými scénami také fungují na jedničku, takže audiovizuál téměř bez chybičky.
Jestli jste se mou recenzí propracovali až na toto místo, tak zřejmě tušíte, že jsem z nového pojetí Resident Evil 2 nadšen. Až na pár detailů, jež mi k dokonalosti remaku chybí, musím práci tvůrců z Capcomu chválit. Velmi mě těší, že se do puntíku naplnily předpoklady plné naděje šířící se mezi hráči již od prvních záběrů. Relativně vysoká míra znovuhratelnosti, dva příběhové scénáře a další dva bonusové módy servírované v působivé grafice si zcela jistě zaslouží vaši pozornost.
Během průchodu Resident Evil 2 se mnohdy zastavíte, jen abyste se mohli kochat nádhernými scenériemi, které dokázali grafici vyždímat z RE enginu.
Pokud máte rádi univerzum neživota v Raccoon City, zřejmě se již s plouživci potýkáte, ostatní máte možnost investovat svých přibližně 1300 Kč a koupit si skvěle odladěný produkt na svou oblíbenou platformu. Resident Evil 2 totiž vyšel 25. ledna na PC, PS4 a Xbox One. Jestli vám v herních žilách proudí jen náznak zombie krve, tak se v tomto žánrovém majstrštyku budete skvěle bavit.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4460 3.2GHz / AMD FX-6300 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-9590 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760 / Radeon R7 260X v3 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 460 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Novinka: 17. 4. 2019 • Autor: Jakub Němec
Resident Evil 2 nabízí mimo hlavní kampaně za Leona S. Kennedyho a Claire Redfield ještě dva bonusové módy. Po úrovních můžete pobíhat jako člen speciálního komanda toužícího po vzácném mutagenu z rukou doktora Birkina v tzv. The 4th Survivor Módu nebo jako kostka tofu, kterou okousávají hladoví nemrtví díky režimu The Tofu Survivor. Abyste se k oběma dostali, je třeba splnit řadu složitých a pro mnohé nepřekonatelných podmínek, takže si skryté módy nemohou užít úplně všichni. Společnost Capcom teď přišla s řešením, jež se ovšem také nemusí zamlouvat každému.
Oba bonusoví hrdinové už v Resident Evil 2 nemusí být nedosažitelnou metou. K jejich zisku stačí pět dolarů.
Pokud vám není líto sáhnout do peněženky pro kreditní kartu, tak si za necelých pět dolarů můžete veškerý skrytý bonusový obsah zpřístupnit. V rámci nákupu All In-game Rewards Unlock se tak dostanete k výše jmenovaným bonusovým postavám, ale také k zamknutým kostýmům, ukryté zbrani, grafickým modelům postav a všem koncept artům. Někteří hráči to budou vnímat jako ždímání peněz z méně zkušených pařanů, ale na druhou stranu nikdo je k tomu nenutí. Záleží na každém z nich, zda je ochoten zainvestovat cenu menšího DLC, aby měl všechny featury k dispozici. Mně osobně se zdá tento koncept mnohem průhlednější než mnohé skryté poplatky používané v multiplayerových hrách.
• Zdroje: PS Store
• Novinka: 19. 2. 2019 • Autor: Jakub Němec
Vývojáři ze společnosti Capcom se nijak netajili, že původní příběh Resident Evil 2 budou nadále rozšiřovat o osudy dalších obyvatel chaosem zmítaného města. Po měsíci došlo na jejich slova, díky čemuž se můžeme vžít do posledních chvil obchodníka se zbraněmi Roberta Kenda, starostovy dcery Katherine Warren, vojáka elitní jednotky toužícího po vzorku G-viru či šerifa Daniela Cortiniho vyšetřujícího masakr na benzinové pumpě, jenž známe z tutoriálového zážitku původní hry. První tři postavy DLC Ghost Survivors Mode se pokusí odvyprávět alternativní příběhy vůči zážitku s Claire a Leonem. V podstatě se jedná o zamyšlení, k čemu by pravděpodobně došlo, kdyby se ústřední dvojice v Raccoon City neobjevila.
Příběhy dopředu avizované trojice hrdinů doplňuje ještě mód přežití, v němž se zhostíte statečného strážce pořádku Daniela Cortiniho.
Každou část rozšiřujícího balíčku si lze užít ve dvou obtížnostech – snadná vám do inventáře umístí více střeliva a nebude proti vám moc často posílat silnější příšery, zatímco doporučená úroveň vás sežvýká až na dřeň a smlsne si na vašem strachu. V průběhu asi čtvrthodinových intenzivních výletů do ulic plných plouživců se hrdinové setkají také s novými verzemi mutantů. Robert Kendo se v No Time To Mourn otřepe ze smrti své dcery a vydá se k heliportu, kde na něj čeká odvoz. Cestu mu kříží otrávené zombie, jež po smrti vybouchnou v oblaku jedovatého plynu.
Zato Katherine Warren se v misi Runaway musí vyrovnat s děsivými tvory zvanými Pale Heads disponujícími vysokou schopností regenerace. Bezpohlavní příšery, které jako by z oka vypadly hladovci pronásledujícímu holčičku ve Faunově labyrintu, musíte počastovat silnou ráží nebo polechtat plamenometem. Osobně jsem si Katherininu anabázi do vězení užíval asi nejvíce. Na druhé straně mého žebříčku se vyskytuje člen přepadové jednotky rozprášené Williamem Birkinem. Voják se jménem Ghost se musí v rámci Forgotten Soldier popasovat s bývalými členy komanda a pronést vzorek viru. Úzké koridory, mnoho nepřátel a málo nábojů se postarají o dostatečně hutnou atmosféru.
Resident Evil 2 – Ghost Survivors – No Time to Mourn (trailer)
Jestli jste se v základní hře Resident Evil 2 snažili odstranit veškerý zmutovaný obsah v dosahu, budete v DLC Ghost Survivors dost trpět. Střeliva je málo, času není nazbyt, takže nejčastější volbou je odvážný sprint mezi hladovými zombíky.
Příběhová náplň rozšíření Resident Evil 2 ovšem není primárním lákadlem balíčku distribuovaného zdarma. Tu hlavní zábavu budete hledat především v překonávání sebe samých. Pokořit překážky v co nejkratším čase bude jistě hozenou rukavicí všem speedrunnerům, kteří si již brousí zuby na ukrajovaní vteřinek během náročné evakuace. Druhou možností, jak dát všemožným zombíkům na frak, je horde režim No Way Out, během něhož jako šerif Daniel Cortini budete bojovat o holý život v benzínce obklíčené nemrtvými. Mimo kvalitní survivalový zážitek budete za plnění výzev v misích odměňováni kosmetickými úpravami postav.
Obrázek 1: Monstra, s nimiž se z DLC Resident Evil 2 musí potýkat Katherine, patří k tomu nejděsivějšímu, co můžou příběhy Ghost Survivors nabídnout. Obrázek 2: Zombie vybuchující v oblaku jedovatých fialových spór. Možná by jim to slušelo i ve Far Cry New Dawn. Obrázek 3: Během svého sprintu k únikovému bodu narazíte na jednorázové automaty a plouživce s baťohy, jež pro hrdiny z DLC tvoří jediný zdroj zásob.
Rozšiřující balíček Ghost Survivars zřejmě nebude impulsem ke koupi plné verze Resident Evil 2, ale zřetelně dokazuje, jak se tvůrci z Capcomu o svůj titul starají. Jejich nadšení pro věc se promítá do každého detailu úspěšné hry, včetně tohoto zdarma nabízeného DLC. Pokud jste se ještě po hlavě nevrhli do Raccoon City, tak vězte, že investice do remaku kultovní hororové akční adventury se opravdu vyplatí. Můžete ji koupit od 25. ledna na PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: Vlastní
• Novinka: 24. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec
Zcela jistě znáte rčení „Sto lidí, sto chutí“, jež by se na nás recenzenty počítačových her dalo aplikovat téměř dokonale. V reakcích na Resident Evil 2 se však většina novinářů vzácně shodla. Remake legendárního zombie projektu z roku 1998 totiž sbírá jednu pochvalu za druhou a až na pár připomínek se nedá nedoporučit. Nechejme stranou škarohlídy, kteří titulu vyčítají malou originalitu (Vážně?! U remaku?) a pojďme se podívat na největší klady návštěvy policejní stanice v Raccoon City a také na největší výtky dle renomovaných kolegů zahraničních redakcí.
Trailery i hratelné ukázky jasně naznačily, že engine RE pohánějící srdce Resident Evil 2, bude tvůrci využit do poslední jedničky a nuly. Grafická stránka díla je opěvovaná na všech frontách (Kotaku, Gamespot, Game Informer) a sám mohu potvrdit, že detailní provedení lokací i postav bere dech. Slabší povahy možná pošle do kolen větší důraz na ztvárnění hnijících mrtvol, krvavé cákance všude kolem a všeobecný důraz na gore prvky, ale popravdě, my v redakci jsme nic jiného nečekali. A ohromně se na deštivou atmosféru doprovázenou rozkládajícím se obyvatelstvem těšíme. Někteří recenzenti sice operují ztrátou hororového napětí způsobeného původní fixní kamerou (Kotaku), na druhou stranu si jiní chválí mnohem intenzivnější prožitek ikonických chvilek (Game Informer).
Obrázek 1: Resident Evil 2 už si jde pro váš spánek... Obrázek 2: Poučení číslo jedna – co nemá hlavu, nekouše.
Velmi mě těší potvrzení nových lokací a dějových zápletek, jež obohatí původní děj, ale tvůrci slibovaná porce hodin zábavy se nekoná. V průměru lze příběh za jednu postavu pokořit do deseti hodin, ale tzv. 2nd run je téměř poloviční kvůli opakujícím se hádankám. Veteráni žánru žehrají na relativně nízkou obtížnost i při volbě hard (Kotaku), ale jedním dechem dodávají, že to je způsobeno trendem doby. Mě osobně asi nejvíce mrzí absence ikonických vran a obřích zmutovaných pavouků, které však nahradila nová monstra. To jsou ovšem pouhé detaily, jež by nás neměly znepokojovat. Resident Evil 2 bude pro fanoušky nářez, jenž pro vás zrecenzujeme okolo vydání 25. ledna.
• Novinky: 21. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec
Zvídaví novináři vytáhli z čelných představitelů studia zodpovědného za remake slavné zombie survival adventury přibližnou dobu, za níž půjde Resident Evil 2 v moderním hávu pokořit. Původní titul zdolal průměrný hráč za přibližně pět hodin na postavu, tedy celkově deset hodin za Leona i Claire. To byla také všeobecně očekávaná porce hororového zážitku letošní resuscitace slavného dílu z roku 1998. Vedoucí projektu Kazunori Kadoi a producent Yoshiaki Hirabayashi ovšem všechny přítomné žurnalisty příjemně překvapili, když oznámili, že herní doba se bude pohybovat okolo dvaceti hodin.
Můžeme popřemýšlet, co zapříčinilo protáhnutí zážitku na dvojnásobek. Zcela jistě můžeme hledat příčinu ve změně pohledu, kdy budete zpoza ramene hlavních aktérů pečlivě prozkoumávat každý kout se sevřenými půlkami a s tepovou frekvencí nebezpečně atakující hranici infarktu. Navíc byla již dříve potvrzena celá řada přidaných lokací oproti původní hře, nové puzzly a dějové zápletky, jež značně rozšíří prožitek z příběhu, ale také čas strávený ve společnosti sápajících se obyvatel Raccoon City. Mnohem delší herní doba je také důkazem, že moderní remake má po třiceti letech co nabídnout veteránům série.
Obrázek 1: Prej pomáhat a chránit, říkali... Obrázek 2: V Resident Evil 2 se objeví také bonusový režim s agentem HUNKem v hlavní roli. A nemělo by se zapomínat ani na tofu s nožem. Obrázek 3: Licker a Tyrant, pro znalce originálu kombinace hodná nejčernějších nočních můr.
Na závěr dnešní novinky si ponechme laskominu pro milovníky zombie žánru, potažmo Resident Evil série. Dle webu wccftech začali novináři přítomni dubajské předváděčce už vyzvídat možnou práci na předělávce třetího dílu s podtitulem Nemesis. Je sice brzy polemizovat nad možným pokračováním, ale dle dojmů z dema Resident Evil 2 můžeme očekávat, že se titul povedl. Jestliže se daný fakt projeví také na prodejích, moc bych se divil, kdyby se Capcom nerozhodl povolat do služby také velmi populární nemesisácký díl. Každopádně s Leonem a Claire se setkáme již 25. ledna na všech tradičních platformách. Už jste si nahromadili dostatek přebalovacího materiálu?
• Novinka: 10. 12. 2018 • Autor: Jakub Němec
Už se blíží, je za rohem, kudy utéct? Přesně tyto myšlenky vytanuly na mysl všem hráčům, kteří se kdy postavili tváří v tvář kolosu jménem Tyrant. Mutant, jemuž v žilách proudí T-virus, touží po smrti všech živých narušitelů nemrtvého klidu v Raccoon City, a je téměř nemožné ho zničit. Takže musíte přijít na postupy, jak jej obejít, zaneprázdnit a vyřešit všechny hádanky nutné k dalšímu postupu. Jeho stoický klid, nihilistický výraz v tváři, gestapácký pršiplášť a ohromná síla děsí možná víc než ostatní genetické anomálie místního panoptika.
Resident Evil 2 Remake - NEW Gameplay Demo Tyrant 2019
Sestřih zajímavých momentů z dostupného dema pro novináře, které zpracoval Play4Games, ukazuje nejen monstrózního Tyranta, ale představí také Adu Wong.
Díky novinářům zahraničních webů máme zpřístupněné záběry z Resident Evil 2, v nichž se Tyrant střetává s Claire Redfield a Adou Wong. Jak již víme, Claire disponuje širokou paletou palných zbraní, jež si dokáží poradit s většinou neživého neřádstva (i licker podlehne přesvědčivému důrazu granátometu), ale Tyrant se po zásahu nejtěžším kalibrem pouze otřepe a bez jakéhokoliv vzrušení pokračuje za svým cílem – vámi. Když nezabírají ani nejničivější zbraně, co má dělat Ada Wong, která se brání pouze devítimilimetrovou pistolí? Je třeba zapojit veškerý důvtip a drzost, díky níž se kolem kolosu můžete prosmýknout.
Odvážná agentka toužící získat vzorek G-viru od Anette Birkin má pro hráče nachystáno jedno překvapení. EMF Vizualizer dokáže najít vedení elektrického proudu a na dálku zapnout rozličné stroje. Díky tomu se v Resident Evil 2 dočkáme nového typu hádanek založených na manipulaci s různými zařízeními, jejichž spuštění či vypnutí zpřístupní dámě v černých brýlích a upnutých šatech nové cesty, a může tak obcházet potenciální nebezpečí.
Obrázek 1: V místních stokách se setkáte s nepodařenými genetickými experimenty. Obrázek 2: Ada Wong pronásleduje Anette Birkin v přiléhavém společenském úboru.
Nejnovější záběry také ukazují nová monstra, s nimiž se střetneme v kanalizační síti pod městem. Pod vodní hladinou číhá nebezpečí, které musí překonat Leon S. Kennedy při následování Ady do komplexu továren Umbrella. Můžete se obludu pokusit zničit, nebo ji zatlačit do kouta a bleskově proběhnout do dalších prostor. Ostatně, sami si budeme moci vyzkoušet hratelnost Resident Evil 2 na vlastní prsty, protože v průběhu prosince by se mělo objevit demo, v němž si zahrajeme za Claire i Leona. Alespoň si tak zkrátíme čekání do 25. ledna, kdy hra vyjde pro PC, PS4 a Xbox One.
• Novinka: 10. 10. 2018 • Autor: Jakub Němec
Nerozlučnou dvojici Claire Redfield a Sherry Birkin jsme již v konfrontaci s bossem G viděli díky materiálům z E3 2018. Gameplayové video ovšem ukazovalo pouze snahu přežít proti monstru s obrovským okem na paži. V nejnovějších záběrech se do zápasu s Williamem Birkinem pouští sami tvůrci z anglické pobočky Capcomu, aby ukázali různé postupy, které zaženou znetvořeného vědce. V první čtvrthodině vidíme velmi opatrný přístup a ostřelování z dálky různým typem zbraní a nábojů (výbušné a kyselinové projektily raketometu). V druhé části se odvážná Claire pouští do více kontaktních střetů za pomocí nože a granátů. Zdá se, že volba mezi defenzivním a agresivním přístupem bude přímo na hráči a jeho dovednostech.
Resident Evil 2 - Claire Demo Stream with Capcom UK (gameplay)
Mimo pozorování průběhu dema se vyplatí bedlivě poslouchat tvůrce, kterým náhodou (?) uniknou důležité informace.
Během půlhodinky ve společnosti vývojářů se jen tak mimochodem dozvíme, že Resident Evil 2 by měl běžet na stabilních 60 snímcích za vteřinu na všech zařízeních, pro něž je určen (PC, PS4, Xbox One). Máme šanci zahlédnout také část menu, kde se potvrdila možnost úpravy zorného pole. Pokud se zaměříme na samotnou hratelnost, tak můžeme odhadnout práci s inventářem odkazující na původní díl vzhledem k možnosti míchat předměty. Přesto se autoři nedrží předlohy jako klíšťata, navýšili například počet lokací, v nichž se budeme pohybovat.
Na závěr dnešního updatu si pro vás schovávám opravdovou lahůdku. Díky zveřejněnému materiálu přímo ze hry kolegy z IGN můžeme v akci vidět další ikonickou stvůru Resident Evil 2 – dlouhým jazykem vládnoucího Lickera. Tento atletický mutant s odhaleným mozkem potrápil nejednoho hráče již v původní hře, ale nyní je ještě smrtonosnější. Šplháním po stropě v kombinaci s dlouhými skoky na zemi dostane Claire do úzkých při její návštěvě márnice. Následně máme možnost vidět, jak se hrdinka zbaví dotírající zombie – nejdříve jí do hrudi zabodne nůž, následně do chřtánu narve flash granát, jež poté odpálí. Dle všeho se můžeme těšit na nápaditou likvidaci všeho druhu v adrenalinem našlapané survivalové atmosféře.
Resident Evil 2 (2019 Remake): 10 Minutes of Claire Redfield (Gameplay)
Licker, na toho jsme čekali. Jeho vizáž se bude promítat do nočních můr nejednomu hráči
Intenzivní prožitek podporuje grafická stránka, jež dokáže vykreslit úžasné scenérie a perfektní modely postav s velkým množstvím destrukčních zón. Těla plížících se bezmozků adekvátně reagují na střelbu hlavní postavy a podle její přesné mušky odpadávají kusy zetlelých těl. Ukázka nám také představila zoufalý útěk na poslední chvíli před dotěrnými nemrtvými policisty, procházku deštěm či průzkum náčelníkovy kanceláře. Jde zkrátka jednoznačně poznat, že engine Resident Evil 7 pohání remake druhého dílu více než dobře. Jsem zvědavý, jak daleko se ještě posune finální produkt vycházející už 25. ledna 2019.
• Novinka: 21. 9. 2018 • Autor: Jakub Němec
Evropští hráči uzavření ve své konzervativní ulitě často ani nezaznamenali, že měsíc po Gamescomu probíhá obrovská výstava počítačových her na asijském kontinentě pod názvem Tokyo Game Show. Svá nadějná dílka zde prezentují především východní vydavatelé, kteří svým pojetím mnohdy míjí západní trh, ale občas se zde objeví perly zvedající ze židle celý svět. Se dvěma klenoty vyrukovala společnost Capcom představující novinky z Devil May Cry 5 a Resident Evil 2, jemuž se dnes budeme věnovat.
Resident Evil 2 (Remake) – Claire Redfield (gameplay)
Licker, na toho jsme čekali. Jeho vizáž se bude promítat do nočních můr nejednomu hráči.
Dvouminutová ukázka se zabývá základní dějovou premisou a představuje nejdůležitější aktéry pomocí nových záběrů, jež vás nenechají na pochybách o kvalitě přenesení hororového zážitku. Claire Redfield se na své misi za ztraceným bratrem střetne s dívenkou Sherry Birkin, jejíž otec trpí „menšími“ biologickými deformacemi způsobenými G-virem. Druhý hrdina Leon S. Kennedy svůj první den v práci okoření průzkumem policejní stanice přeplněné zombíky, zetlelými psy a tajemnou Adou Wong, která jej přivede do laboratoří Umbrella Corporation. Své kameo si užili v traileru také policejní důstojník Brian Irons nebo laboratorní technička Annette Birkin.
Vypuštěné záběry se dají pochválit také za svou grafickou úroveň. Pokud dostaneme na naše stroje Resident Evil 2 v prezentované kvalitě, tak se máme na co těšit. Noční hraní dostatečně prověří naši nervovou soustavu a fanoušci gore efektů budou vrnět blahem. Plouživí bezmozci sápající se po čerstvém mase jsou teprve začátek. Neustále proklamovaný zmutovaný otec Sherry „G“ už také nemá čím překvapit (i když vypadá úžasně). Ale první pohled na slintajícího dobrmana během hraní nás jistě dostane do kolen. Připočteme-li velmi povedený destrukční model střelných zbraní, můžeme s klidem prohlásit, že už víme, co budeme po večerech od 25. ledna, kdy remake Resident Evil 2 vychází, dělat. Uhádli jste: hrát Resident Evil 2.
Obrázek 1: Rodina v Resident Evil 2 pěkně pohromadě. Přeživší zombie nákazy v Raccoon City Sherry Birkin… Obrázek 2: …její matka Annette pracující v Umbrella Corporation, … Obrázek 3: …a otec William, z nějž G-virus vytvořil jednu z nejikoničtějších zrůd Resident Evil.
• Novinka: 27. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Bojíte se rádi? Tak to jste zcela jistě museli zavadit o zavedenou značku Resident Evil děsící pěknou řádku hráčů a diváků (i filmových kritiků) již několik generací. Společnost Capcom zcela jistě tuší, jaký klenot se skrývá v jejich pokladnici vydaných her, a proto se rozhodli vytvořit remake druhého dílu, který mnozí považují za jeden z vrcholů série. Začátek eskapád Leona S. Kennedyho již známe, ale o Claire doteď tvůrci moc nemluvili. To se nyní mění. Claire Redfielodvá pátrající po svém bratrovi se představuje v souboji proti ikonickému mutantovi „G“.
Resident Evil 2 (Remake) – gameplay ukázka (Gameplay)
Remake Resident Evil 2 bude mnohem děsivější a akčnější než jeho předchůdce, především kvůli umístění kamery přímo za postavu mimo původní pevné zobrazení z rohů místností. Zdroj: Gamespot.com
Pokud jste měli tu čest a hráli jste původní Resident Evil 2, tak víte, že souboje s bossy byly nabité atmosférou a napětím. To se v remaku nezměnilo, ale spíše vygradovalo. „G“ je mnohem rychlejší a obratnější než jeho předobraz. Se změnou zobrazení soubojů zpoza ramene hlavní hrdinky je celý střet mnohem intenzivnější. Z videa máme možnost vyčíst druhy zbraní, na něž Claire během své pouti narazí (na bazuku se nezapomnělo). Konec celého předváděcího gameplaye patří příběhovému videu, v němž se setkáme také s malou chráněnkou Sherry Birkin, na níž sympatická hrdinka narazí cestou. Děsuplné chvíle budeme moci prožívat na PC, PS4 A Xbox One od 25. ledna 2018.
• Novinka: 7. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Je tomu již dvacet let, kdy jsme se díky japonské společnosti Capcom mohli podruhé podívat do světa zdecimovaného T-virem z produkce společnosti Umbrella. Nákaza šířená krysami vytvoří ze všech živých tvorů v Raccoon City hladovějící, instinktivně uvažující bytosti, jejichž hlavním problémem je sehnat něco k jídlu. Nejlépe maso, v němž ještě tepe krev. Dnes už je naprosté většině hráčů fenoménem jménem Resident Evil (hry, filmy, knihy, komiksy) velmi dobře znám, takže není třeba jej dále představovat. Podívejme se raději, co nabídne druhý díl hororové série v rámci gameplaye.
V původním Resident Evil 2 jsme byli navyklí na fixní kameru, pomocí které jsme sledovali dění ve vyměřeném koridoru. Pohyb po předrenderovaných lokacích tak byl občas příliš kostrbatý. Na druhou stranu tvůrci přesně věděli, kam nastražit past a záludnou lekačku, jež vás donutila na chvilku pauznout hru a vydýchat právě prožité trauma. Remake v podání Capcomu sice bere původní premisu, ale úplně ji překopává do moderní podoby. Díky tomu sledujeme celé dění zpoza ramene jedné ze dvou hratelných postav – policisty Leona S. Kennedyho nebo sestry hlavní postavy prvního dílu Claire Redfieldové.
Vývojáři slibují intenzivní zážitek nejen pro nováčky, ale také pro matadory dvacet let starého Resident Evil 2 díky přemístění jednotlivých objektů po lokacích. Podobně pracují s lekačkami a souboji, protože vlny nemrtvých se budou objevovat v jiných tmavých koutech, než bylo zvykem. Hladové ruce policejní posádky tak po vás hmátnou v tu nejméně vhodnou chvíli a je možné, že slabší povahy zahodí ovladač v dál a návrat do Raccoon City si dobře rozmyslí. Kvalita prožitku s dokonalejším 3D zobrazením totiž rapidně stoupá.
Obrázek 1: Úzké lokace Resident Evil 2 jen nahrávají budoucím děsivým výjevům, které na vás během průzkumu čekají. Obrázek 2: Pokud se nemrtvým nevyhnete, čeká vás konfrontace. Když dojdou náboje, přijde na řadu ruční práci. Obrázek 3: Jestliže budete napadeni častěji, než je zdrávo, čeká vás v Resident Evil 2 nemilosrdná smrt.
Hororový prožitek slavné série Capcomu neleží totiž pouze v šokujících a nečekaných momentech, ale také v precizním budování napětí podpořeným především strachem o samotnou postavu. Minimum nábojů, blízký kontakt s nakaženými a často také smrt Leona či Claire ve vás budou vyvolávat skličující pocity, ale touha zjistit vyvrcholení příběhu vás bude hnát pořád dál. Kombinace prvků zombie hororu a her na přežití by sama o sobě byla dost působivá, přesto má remake Resident Evil 2 ještě jeden trumf v rukávu. Uchvacující grafiku.
Obrázek 1: Grafická stránka resident Evil 2 snese přísná kritéria. Snad (ne)bude možnost hrát ve virtuální realitě podobně jako RE7. Obrázek 2: Násilným a krvavým scénám se v Resident Evil 2 určitě nevyhneme.
Prozkoumávání jednotlivých místností pouze s baterkou v ruce (během apokalyps zřídkakdy fungují elektrárny) nahání hrůzu v každém děsivém titulu, hra světel a stínů vytváří dojem nepřítele za každým rohem (a on tam občas doopravdy je). Člověk se zkrátka lekne, i když tam hladovce čeká. Doufáme, že v daném ohledu bude předělávka excelovat minimálně stejně jako v roce 1998 původní titul. Rozhodně o tom svědčí jeden z gameplayů z E3 2018 (viz začátek článku), který je plný intenzivní survival akce, průzkumu lokací a řešení logických puzzlů. Už se těšíme, až vám o Resident Evil 2, jenž vyjde 25. ledna 2019, budeme moci přinést další informace.
• Dojmy z hraní: 15. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec
Příprava na jediný pokus třicetiminutového dema Resident Evil 2 probíhala opravdu poctivě. Vyčkal jsem na pozdně noční dobu, uklidil všechny lidi v domácnosti, kteří by mohli v nevhodnou dobu poklepat na mé rameno, mimo akční rádius televize, nasadil sluchátka pro lepší vnímání nemrtvých hladovců v prostoru a spustil hratelnou ukázku. Než se rozepíšu více o aktuálním remaku studia Capcom, musím poznamenat, že jsem v mládí podstoupil hororový zážitek Resident Evil 2 (řada bezesných nocí), takže jsem si myslel, že jsem připraven i na modernější verzi. Ani náznakem jsem nemohl tušit, jak jsem se mýlil.
Resident Evil 2 – závěrečná cutscéna (gameplay)
Po dokončení třicetiminutového dema se spustí trailer, který odhalí nové příběhové zápletky, ale také potvrzuje bonusové režimy hraní za Hunka z alfa týmu či za kostku tofu.
Od první minuty na vás padne deka totálního zmaru, kdy nevíte, co máte dělat a scenáristé si vás spolehlivě vedou do míst, kde vás co nejkvalitněji postraší. Aby nedošlo k pochybnostem, Resident Evil 2 nespoléhá pouze na lekačky, ale dokáže ničit vaši psychiku blížícím se nebezpečím (obyčejné zombie nejsou žádní sprinteři) a budováním tíživé atmosféry, jež vám zaručeně nedopřeje klidné hraní ani spaní. Když se poprvé ponoříte do tmy a černotu prozáří paprsky Leonovy baterky, budete mít půlky tak u sebe, že by se mezi ně nevlezl ani toaletní papír.
A je možná dobré podotknout, že možnost znečištění spodního prádla bude u slabších povah dost pravděpodobná. Jestli jste se totiž báli u původního díla z roku 1998, tak tady se vašemu strachu otevírá nová dimenze. Pohled zpoza ramene hlavní postavy je zkrátka neuvěřitelně pohlcující a zprostředkování napětí samotného zážitku je mnohem intenzivnější než u izometrického pohledu nesmrtelné klasiky 90. let. Spolu se změnou zobrazení se musela transformovat také mechanika střelby, která dodá bonusový drive přežívání v zamořeném prostoru.
Obrázek 1: Majestátná socha tvoří jeden z legendárních puzzlů hororové klasiky studia Capcom. Obrázek 2: Poručík Marvin Branagh bude jediným živým tvorem v dostupném demu Resident Evil 2. Obrázek 3: Místnost pro novináře zeje prázdnotou. Díky bohu.
Každý plouživec totiž dokáže vydržet více projektilů vystřelených z vaší zbraně, i když se jako ostrostřelec snažíte umisťovat kulky přesně mezi mléčně zakalené zornice zombáků. Když už jsem si myslel, že stačí umístit pět ran do lebeční oblasti hladových bezmozků (tři je pošlou k zemi a další dva dorazí), tak jsem zjistil, že každý tvor má svou individuální náturu. V klidu jsem se procházel vedle zdánlivě zneškodněného cíle a najednou se jeho chrup ocitl na Leonově krku. Inu, školení šokem funguje v Resident Evil 2 skvěle. Nelze se zkrátka na nic spoléhat, paranoia roste každým krokem vstříc hlubinám policejní stanice a ani nevíte, kolikrát jsem byl vděčný tvůrcům za kombinaci tlačítek pro bleskové otočení.
Mnohdy ovšem nebylo zbytí a před nenasytnými krky bývalých kolegů jsem musel prchat, protože jsem je zkrátka neměl čím zneškodnit. Jestliže se nevydáte na poctivý průzkum každé místnosti, tak si musíte zvyknout na nedostatek střeliva a zbabělý, mnohdy život zachraňující útěk bude vaší jedinou volbou. Díky tomu bude nález krabičky nábojů nebo nové silnější zbraně malým svátkem (brokovnice mi udělala neskonalou radost). Během několika gameplayů bylo potvrzeno, že střelivo si budete moci vyrábět a dokonce upravovat k zisku silnějších variant. Obávám se však, že pach spáleného střelného prachu nebude nikdy natolik intenzivní, aby přebil smrad tlejícího masa zombíků.
Obrázek 1: Krví se v remaku Resident Evil 2 opravdu nešetří. Upatlané a nechutné prostory patří ke koloritu Raccoon City. Obrázek 2: Kontrola padlých kolegů může u některých vyvolat znechucení, u jiných úsměv od ucha k uchu jako v tomto případě. Obrázek 3: Znepokojivé výjevy nebudou v Resident Evil 2 výjimkou.
Moderní a akčnější háv zcela jistě sedí moderní generaci konzolí a výkonných počítačů, řada fanoušků se ovšem obávala, že nová verze oblíbené klasiky ztratí duši Resident Evil 2. Můžete být klidní, stěžejní pasáže zůstávají, včetně tolik oblíbených puzzlů, kdy se v kůži Leona S. Kennedyho a později Ady Wong či Claire Redfield musíte pustit do řešení zapeklitých hádanek. Otevírání tajných průchodů podle deníkových zápisů je pouhým začátkem. V Raccoon City čeká hromada sejfů, zamčených skříněk a dalších kódů, jež jen čekají na své prolomení.
Stačí pouze bedlivě pročítat hlášení, poslouchat nalezené audiology a mít po ruce zápisníček, kde si své myšlenky a postřehy zaznamenáte. Ne že by inventář a deník byl řešen špatně, ale moje staromilské srdce zkrátka chtělo zavzpomínat na dřevité doby devadesátek, kdy se adventury jinak nehrály. Práce s předměty a jejich kombinování je docela intuitivní, jen bych si mírně postěžoval na interakci s některými prvky v herním prostoru. Občas se musíte natočit do specifického úhlu a hledat správný směr, odkud si lze kýžené náboje vzít nebo kde si lze přečíst policejní hlášení.
Míření na trup má sice větší šanci zásahu, ale menší účinnost. Zajímavějšími cíli se zdají být končetiny nebo hlava zombíků.
Velkým trumfem dnes probíraného remaku je bezesporu grafická stránka. RE Engine užitý třeba v Resident Evil 7 nebo v ambiciózním Devil May Cry 5 dokáže vykouzlit úchvatné scény. Občas mi sice některé prvky přišly mírně rozmazané, ale mám za to, že se jednalo o umělecký záměr, jenž má Resident Evil 2 přiblížit filmovému zážitku. V pohybu totiž vypadá skvěle, skriptované pasáže dokáží vtáhnout do děje a detaily potěší všechny fanoušky krvavé až gorové zábavy. Detailní destrukční model nepřátel mluví sám za sebe.
Přiznám se, že kvůli mému šmejdění po stanici, jsem nestihl sesbírat všechny potřebné medailony k otevření tajné únikové cesty, ale výlet končící v knihovně pro mě znamenal několikeré zrychlení srdečního tepu. Vůbec bych se nedivil, kdyby si hráči plnou verzi dávali na etapy, protože někteří zřejmě nesnesou intenzitu hororového prožitku. Já se za třicet minut dokázal leknout či vyděsit třikrát, což není špatné skóre na rozjezdovou pasáž hry. Jsem hodně zvědavý, jak naši nervovou soustavu pocuchá plná verze, kterou čekáme 25. ledna na PC, PS4 a Xbox One.
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PS4 Pro verzi.