Objektiv Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART je hned v několika ohledech jedinečný a zajímavý. Objektivů pro full-frame formát s takto širokým úhlem záběru totiž není mnoho, a navíc s takto vysokou světelností vlastně žádný jiný. To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem si ze široké nabídky objektivů Sigma vybral do dalšího redakčního testu právě tento konkrétní model, o kterém se mezi fotografy pro jeho jedinečnost poslední dobou také hodně hovoří. Nicméně jedinečné „papírové“ parametry jsou jedna věc a samotná optická kvalita je věc další, proto jsem i já sám byl docela dost zvědavý na výsledky, až si tento objektiv pořádně vyzkouším.
V prvním momentě po uchopení objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART poprvé do ruky si člověk řekne, že je to pořádný cvalík. Není divu, vzhledem k poměru ohniskové vzdálenosti a velmi vysoké světelnosti je jasné, že jen samotná optická soustava bude obsahovat pořádný kus skla. Jako celek tedy objektiv váží přes kilo, konkrétně v provedení s bajonetem Nikon váží přesně 1 120 gramů. První dojem ale není jen o tom, že je objektiv relativně těžký, ale také o tom, že působí skutečně mimořádně robustním dojmem, ostatně jako všechny nové objektivy Sigma z modelové řady označované jako ART. Mechanické provedení je tedy skutečně příkladné, robustní a také odolné, včetně utěsnění proti povětrnostním vlivům a gumového těsnění na bajonetu.
Také design objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART je moderní a líbivý, byť možná pro někoho poněkud strohý. Vzhledem k optickým parametrům a velmi vypouklé přední čočce nepřekvapí, že objektiv má pro jistotu sluneční clonu realizovánu jako pevnou a neodnímatelnou součást. Integrovaná sluneční clona tak současně slouží jako ochrana frontální čočky. Kvůli vypouklé čočce a sluneční cloně tak ale objektiv vůbec nemá klasický filtrový závit a běžné šroubovací fotografické filtry tak nelze vůbec použít. Pokud ale přeci jen chcete nějaké filtry používat, tak si můžete pořídit držák filtrů Sigma FHR-11 (není součástí dodávky), který se připevní na zadní část objektivu a je možné do něj použít pouze speciální želatinové filtry. V praxi to tedy jde, ale příliš mnoho fotografů tuto možnost nevyužívá a s takovým objektivem raději fotí bez filtru. Také přední krytka objektivu je z těchto důvodů poněkud atypická.
Pokud jde o ovládání objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART, tak to je téměř minimalistické, protože na něm najdeme pouze prstenec pro ruční zaostřování a přepínač mezi ručním a automatickým zaostřováním. Provedení prstence je stejně jako celý objektiv také perfektní, má dokonale hladký chod a nevykazuje ani sebemenší vůli. Nechybí ale ani krytá stupnice zaostřené vzdálenosti, kterou je ale v dnešní době již opravdu pouze orientační a podle mě je na novější objektivy dávají jejich výrobci už jen tak nějak z povinnosti. Já osobně bych se bez ní klidně obešel.
Každopádně celkově, z hlediska mechanického provedení a ovládání, nemám k objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART ani sebemenší výhrady, a dokonce bych řekl, že kéž by všechny objektivy byly takto robustní a poctivě provedené. Snad jen ta hmotnost může někomu vadit, ale tady je nutné si uvědomit, že to je vlastnost, nikoli vada, protože pokud chcete takovou světelnost na takovém ohnisku, tak takový objektiv prostě kapesní nikdy nebude.
Pokud jde o samotné praktické použití objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART, tak se s ním pracuje skvěle, dobře se drží i ovládá a také systém automatického zaostřování HSM je naprosto tichý i dostatečně rychlý. Prostě vše tak, jak by člověk očekával a jak by to u objektivu v této cenové relaci mělo být. Snad je jen potřeba dávat trošku větší pozor na čistotu čoček, protože případné nečistoty mohou být při větším zaclonění (například při klasické krajinné fotografii) viditelné – to je ale prostá optická vlastnost vzhledem k ohnisku, nikoli vada objektivu.
Zajímavější jsou ale samotné optické vlastnosti objektivu, například antireflexní vrstvy. Optická soustava je mírně složitější a hned dvě přední čočky jsou dosti vypouklé, proto není divu, že pokud chcete fotografovat se sluncem v přímém záběru, tak se nějakému tomu reflexu prostě nevyhnete. Jako obvykle u takto širokoúhlého objektivu hodně záleží na konkrétní kompozici a pokud se nějaké reflexy objeví, tak často stačí jen nepatrně změnit kompozici a jsou pryč (což ale samozřejmě může být i naopak), chce to prostě v takovém případě kontrolovat fotografie hned na místě. Ukázková fotografie v přílohách je tak nějak zhruba středním stavem, někdy je reflexů více, jindy zase méně, ale pro hrubou představu to bohatě stačí.
Podobné je to i s vinětací – vzhledem ke specifikacím se dalo již předem předpokládat, že objektiv bude při zcela otevřené cloně docela dost vinětovat, což se potvrdilo i v praxi. Na druhou stranu bych si z toho hlavu nedělal, protože ne vždy vinětace vadí (občas může být i žádoucí), někdy dokonce ani není pořádně vidět a zhruba někde od clony f/2,8 již v podstatě mizí úplně. Nemluvě pak o tom, že případnou vinětaci lze velmi snadno odstranit při zpracování fotografií v grafickém editoru.
To samé pak v podstatě v plné míře platí i pro často diskutovanou chromatickou aberaci, která je sice celkově spíše slabá, ale občas se nějaký ten náznak objeví, ale rozhodně ne v míře, se kterou by si neporadil sám fotoaparát nebo při následném zpracování grafický editor. Ve většině případů a běžných situací se ale prostě neobjeví anebo si jí ani nevšimnete.
Parametry | Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART |
---|---|
Ohnisková vzdálenost | 14 mm |
Světelnost | f/1,8 |
Optická soustava | 16 čoček / 11 skupin |
Clona | 9 lamel |
Úhel záběru | 114° |
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost | 270 mm |
Filtrový závit | ✕ |
Sluneční clona | součást objektivu |
Utěsnění proti povětrnostním vlivům | ✓ |
Bajonet – materiál | Kov |
Rozměry | 95 × 126 mm |
Hmotnost | 1 120 gramů |
Další optické výsledky objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART jsou pak přímo skvělé, například geometrické (sférické) zkreslení je vzhledem k šířce záběru až překvapivě malé a objektiv je tak skvělým parťákem i na fotografování architektury. Také ostrost je vynikající v podstatě při všech nastaveních clonových čísel, i když samozřejmě drobné rozdíly mezi jednotlivými clonami jsou znát, jako u všech objektivů. Otázkou však také je, nakolik je vůbec podstatné zabývat se kresbou v rozích při nejnižších clonách, když je hloubka ostrosti tak malá, že by se musel fotit velký a naprosto rovný motiv, navíc přesně v rovině čipu (což je velmi nepravděpodobné), aby to případně vůbec mohlo být nějak vidět.
Objektiv Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART tak díky výborné ostrosti celkem v pohodě vyhoví i profesionálním fotoaparátům s velmi vysokým rozlišením. Jen je potřeba si uvědomit, že i u tohoto ohniska je na „plnou díru“ hloubka ostrosti velmi malá, takže se fotografovaný objekt může velmi snadno dostat mimo hloubku ostrosti. Kdo je ale kreativní a umí toho náležitě využít, tak tímto naopak získá skvělý nástroj pro neokoukané fotky. Tím se dostávám i k bokehu, který je velmi hezký, jemný a přirozený, a to zejména díky kvalitní devítilamelové cloně.
Objektiv Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART lze samozřejmě použít i pro digitální zrcadlovky s čipem formátu APS-C, ale jeho kvality naplno doceníte především na fotoaparátech s větším full-frame čipem. Nedá se sice říct, že by to byl zrovna levný objektiv, jeho cena se aktuálně (07/2018) pohybuje těsně pod hranicí 39 000 Kč včetně DPH, ale i tak lze tuto cenu vzhledem k celkovým vlastnostem a bezkonkurenční kombinaci ohniska a světelnosti považovat za velmi dobrou.
Objektiv Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART je poměrně univerzální, protože jeho využití je široké – od klasické krajiny a architektury přes noční snímky až třeba po méně tradiční portréty s využitím malé hloubky ostrosti. Přesto to asi není objektiv úplně pro každého a jeho kvalit využijí spíše zkušenější fotografové, zejména pak kreativci, kteří dokáží využít nejen skvělou ostrost a další parametry, ale především malou hloubku ostrosti.
V závěrečném hodnocení také musím zmínit, že k dalším výhodám tohoto objektivu patří možnost jeho přesné kalibrace pomocí sondy Sigma USB Dock a v neposlední řadě také plná záruka po dobu 4 let, pro všechny objektivy zakoupené z oficiální distribuce pro Českou a Slovenskou republiku. Na druhou stranu snad musím dodat pouze to, že daní za vynikající vlastnosti je relativně vysoká hmotnost.
Klady
Zápory
Michal Kupsa
Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.