V Česku je nošení cyklistické helmy povinné do 18 let. Její používání by však mělo být samozřejmostí pro cyklisty všech věkových kategorií. Bez helmy totiž může mít fatální následky i nehoda v nízké rychlosti. Jak ji však správně vybrat?
Hmotnost helmy je jedním z velmi důležitých faktorů. Přeci jen, vyjížďky mohou trvat i několik hodin denně. Platí přitom, že nejlehčí jsou silniční helmy, protože obsahují nejméně materiálu. Hmotnost rovněž klesá s rostoucí cenou helmy. Dražší modely totiž využívají velmi lehkých materiálů typu kevlar či karbon.
Správné odvětrání helmy oceníte zejména v horkých letních měsících. Dobře odvětraná helma má dostatek ventilačních otvorů a otvory v zadní části navazují na ty vepředu. Výsledkem je, že vzduch po nasátí proudí kolem hlavy v přesně tvarovaných kanálech a teplý vychází ven zadní stranou. Kvalitní helmy mají rovněž integrované síťky proti vniknutí hmyzu.
Bezpečnost helmy zajišťují příslušné certifikáty. V České republice se jedná zejména o normu ČSN EN 1078. Kromě ní se u zahraničních modelů vyskytují také certifikace CPSC, SNELL B90A, CE a AS/NZS.
Téměř všechny v současnosti prodávané helmy mají výstelky na suchý zip. Některé dokonce se speciálním antibakteriálním povrchem. Důležité je však prát je pouze v ruce, v pračce by se poškodily.
Helmy na horské kolo mají v porovnání se silničními helmami většinou lépe chráněný týl a boční strany hlavy, což se projevuje o několik desítek gramů vyšší hmotností. Téměř vždy jsou také opatřeny štítkem proti slunci.
Helmy pro jízdu na silnicích, zpevněných cestách a ve městě. Pro jízdu v terénu se nehodí z důvodu horší ochrany boků a zadní strany vůči vystupujícím ostrým předmětům, jako jsou kameny apod. Hlavním benefitem silničních helem je minimální hmotnost a velké ventilační otvory, které zajišťují velmi dobré odvětrání.
Helmy na městská kola, které se ale dle provedení hodí i na horská nebo silniční kola, což je uvedeno vždy v konkrétním popisku helmy. Dle konstrukce pro ně tedy platí totéž, co pro silniční, respektive MTB přilby.
Helmy pro jízdu ve skateparcích. Pokrývají téměř celou hlavu. Obsahují jen relativně málo ventilačních otvorů, protože je u nich preferována maximální ochrana před dokonalým odvětráním. Kromě jízdy na BMX kolech se používají také při jízdě na skateboardech a in-line bruslích.
Správně nasazená helma je přibližně ve vodorovné poloze, pevně sedí na svém místě a zasahuje zhruba do poloviny čela. Je třeba rovněž dostatečně utáhnout řemínek pod bradou, s místem maximálně na dva prsty, aby se vám helma nesmekla při pádu.
Většina cyklistických helem je vybavena kolečkem pro nastavení přesné velikosti (s výjimkou BMX helem). Některé dětské helmy pak nemají kolečko, ale velikost se u nich nastavuje pomocí elastických pásků. Na základě možného nastavení velikostí se pak helmy řadí do jednotlivých velikostních tříd.
Správný obvod hlavy a velikost helmy zjistíte tak, že hlavu obepnete krejčovským metrem v nejširším místě. Tedy v oblasti spánků, cca 25 mm nad obočím a těsně (cca 15 mm) nad ušima. Pokud jste se při měření dostali na rozhraní dvou velikostí, je lepší zvolit větší helmu, aby vás netlačila.
Při výběru helmy je vhodné si uvědomit, že tmavá barva přitahuje sluneční záření. Proto není příliš vhodné pořizovat kompletně černou helmu na horké letní dny.
Téměř veškeré helmy se v současné době vyrábějí vstřikováním EPS (expandovaného polystyrenu) do plastové skořepiny, což je technologie s označením in-mold. Za účelem dalšího zpevnění a snížení hmotnosti se někdy používá kombinace dvou různě hustých pěn, případně vyztužení kevlarem či karbonem.
Je vědecky prokázáno, že největší nebezpečí pro mozek nepředstavuje samotný náraz při pádu, ale spíše s ním vzniklé rotační síly. Pro minimalizaci rotačních sil vznikl systém MIPS, který využívá kluznou vložku mezi dvěma vrstvami skořepiny. Při pádu se pak obě části skořepiny mohou posunout proti sobě, a minimalizovat tak působení rotačních sil na mozek.
Slovník pojmů