Městská kola jsou ten nejekologičtější, a mnohdy také nejrychlejší a nejlevnější dopravní prostředek do města. Mívají méně převodů a jsou jednoduše ovladatelné, pohodlné a často vybavené praktickým příslušenstvím pro přepravu věcí. Chcete si pořídit městské kolo? S výběrem vám poradíme.
PokračovatPro koho je městské kolo určené?
Městské kolo je, jak název prozrazuje, určené na cestování po městě, případně cyklostezkách. Své využití najde v rovinatém terénu, kde nevadí absence lehčích převodů. Jeho předností je odolnost a jednoduchá údržba. Mezi výhody městských kol patří i výbava zahrnující nosiče na nákupy, blatníky či osvětlení.
- Ideální přibližovadlo do města.
- Jednoduchá údržba.
- Praktická základní výbava.
- Nehodí se pro jízdu v terénu.
- Menší počet převodů.
?
Proč se horské kolo do města nehodí?
Horské kolo do města neberte. Široké profilované pláště mají větší valivý odpor a pojedou hůře a odpružení vás bude na silnici nutit více šlapat. Na horská kola také nepřiděláte košík a další nosiče a poslední nevýhodou je, že vyžadují mnohem častější a nákladnější údržbu.
Jak městská kola dělíme?
Městská kola můžeme rozdělit do několika kategorií, jež se liší funkcemi a designem. První z nich je stará dobrá klasika – to, co bychom dnes nazvali retro městské kolo. Do města jsou přímo dělané i takzvané skládačky a chybět nám tu nesmí ani městská elektrokola.
Retro městská kola jsou zase v kurzu
Retro městská kola připomínají staré modely s jednoduchým rámem, hladkými silničními plášti, širokým, pružinovým sedlem a řídítky typu vlaštovky. Samozřejmostí je u nich zadní nosník na zavazadlo a dlouhé blatníky, často mají také zakrytý řetěz, abyste si o něj neušpinili nohavice.
i
Holandská městská kola – retro v té nejčistší podobě
Holandská městská kola jsou typickými představiteli retro stylu. Jejich design se nezměnil už více než sto let, což má své důvody. Nabízí absolutní pohodlí, naprostou bezúdržbovost a extrémně dlouhou životnost. Na kola z Holandska je prostě spoleh.
Skládací kola nezabírají místo
Skládací kola byla vyvinuta speciálně pro městskou džungli, v níž se potřebujete pohybovat hlavně rychle a co nejpraktičtěji. Potřebujete skočit do tramvaje? S tímhle kolem vás dovnitř pustí bez řečí. Nemáte s sebou zámek na kolo? Skládačku v práci schováte pod stůl. Chcete jet zpátky autem? Skládací kolo se v pohodě vejde do kufru.
Městské kolo může mít ráfkové, nebo dokonce i kotoučové brzdy. Zadní kolo má ale často i starý osvědčený protišlapací brzdný systém zvaný torpédo.
Městská elektrokola vás přemístí rychle a bez námahy
Městská elektrokola představují opravdu moderní dopravní prostředek do rušných ulic. Baterie vám značně ulehčí šlapání, elektrokolo se tak hodí i do ne zrovna rovinatých měst. Vyvine stejnou rychlost jako průměrný moped, místo benzinky vám ale stačí obyčejná zásuvka.
i
Elektrické kolo do města sice jezdí skoro samo, do schodů se ale pěkně pronese. S baterií totiž běžně váží kolem 20 kilogramů.
Holandské kolo
Skládací kolo do města
Městské elektrokolo
Pánské a dámské městské kolo – jaký je rozdíl?
I zde můžeme rozlišit pánské a dámské městské kolo, i když většina modelů je dnes už prodávána jako unisex.
- Dámská městská kola mají sníženou horní rámovou trubku, aby na ně bylo možné nasednout i v sukni.
- Pánská městská kola zachovávají klasický rámový trojúhelník, čímž si uchovávají dostatečnou nosnost.
Model unisex běžně mívá sníženou horní rámovou trubku, a tak vypadá podobně jako dámské kolo do města.
Podle čeho městské kolo dále vybírat?
Městské kolo můžete vybírat podle stejných parametrů jako jakékoliv jiné kolo. Na co je dobré se zaměřit?
- Vyberte si odpovídající velikost rámu a průměr kol, aby vám vaše městské kolo nebylo ani velké, ani malé.
- Zaměřte se na materiál rámu, který má vliv na celkovou hmotnost a pevnost kola.
- Pozornost věnujte i brzdám. Kvalitní brzdy jsou pro jízdní kolo do města velmi důležité.
i
Skládací městské kolo má nejčastěji rám o velikost kola pro děti. U něj ale neřešíte velikost rámu či průměr kol, ale především nosnost.
Odpružené městské kolo, nebo varianta bez odpružení?
S celoodpruženými městskými koly se setkáte jen výjimečně, protože provoz po cestách, silnicích a cyklostezkách pružení nevyžaduje. Na výběr jsou proto hlavně kola bez odpružení, případně bicykly s odpruženou přední vidlicí, která zvyšuje komfort z jízdy.
Kdy je lepší městské kolo s předním odpružením?
- Pokud občas zajedete i na lesní cesty nebo do terénu obecně,
- pokud jezdíte delší trasy,
- pokud vám nevadí vyšší váha kola.
Kdy je lepší městské kolo bez odpružení?
- Pokud chcete co nejlehčí kolo,
- pokud jezdíte jen po udržovaných cestách,
- pokud nechcete řešit sezónní servis odpružené.
Jaký materiál rámu mívají městská kola?
Materiál rámu ovlivňuje veškeré jeho atributy: vzhled, pevnost, hmotnost i tvary.
Hliníkový rám
- Nejčastěji používaný materiál,
- pevný a lehký zároveň,
- velmi tvrdý, na rozdíl od oceli netlumí vibrace,
- komplikované opravy při prasknutí.
Ocelový rám
- Velmi odolný materiál,
- snadno opravitelný při poškození,
- u levnějších kol navyšuje hmotnost,
- tlumí vibrace.
Když ne elektrokolo, tak alespoň městské kolo s přehazovačkou
Pokud chcete sem tam vyjet i nějaký ten kopeček a nenadřít se při tom, pořiďte si elektrokolo, nebo alespoň městské kolo s přehazovačkou. Bezpřevodová kola (takzvaná fixed gear) byla ještě pár let zpátky obrovský hit. Sice mají styl a jsou prakticky nerozbitná, po městě se na nich ale pořádně zapotíte.
Nezapomínejte na bezpečnost. Helma na městské kolo je by měla být samozřejmost.
Nejlepší městská kola pro seniory? Určitě ta na elektrický pohon
Městská kola pro seniory jsou zvláštní kategorií, kde najdete třeba i speciální tříkolky, jež při jízdě zajišťují dobrou stabilitu. Obecně je ale pro seniory vhodné každé městské kolo se sníženým rámem, na něž se jim bude snáze nasedat. Úplně nejlepší je samozřejmě elektrokolo, které všechnu námahu udělá za ně.
i
Kde najdete levná městská kola? Bazar ukrývá poklady. Najdete tu použité, zánovní i pouze rozbalené modely s příjemnou slevou.
Pokud máte dotaz k produktům, službám, dopravě či jiný požadavek, využijte zákaznické podpory.