Pro úspěšný návrat z vyjížďky řešíme opravu defektu duše ve většině případů přímo v terénu, proto je nutné s sebou přibalit odpovídající vybavení pro opravu. Jaké nářadí budete potřebovat a jak při opravě přesně postupovat? Čtěte dále.
Nejprve povolte rychloupínák a vyjměte kolo z vidlice nebo rámu kola. Právě v případě defektu na zadním kole je pro vyjmutí kola vhodné přeřadit přehazovačku na nejmenší pastorek, následně ji pro snadné vyndání kola odklonit. Kolo pak jednoduše vyjmete.
V první řadě ventilkem odpusťte případný zbývající vzduch, ale není nutné zcela. Lehce nafouknutou duší předejdete jejímu poškození při následné manipulaci s montpákou. Povolte matici zajišťující ventilek. Následně pomocí montpáky podeberte patku pláště a zapáčením přetáhněte přes ráfek. Montpáku zajistěte o drát výpletu. Druhou montpákou pokračujte po obvodu pláště a postupně přetáhněte jeho zbytek přes hranu ráfku (není nutné uvolňovat z ráfku i druhou stranu pláště).
Nejprve vyjměte ventilek duše z ráfku a poté celou duši z pláště. Je důležité pohledem i hmatem ohledat vnitřní povrch pláště, zda se zde stále nenachází původce defektu (trn apod.) a případně ho odstranit. V opačném případě by po vložení opravené duše a jejím nafouknutí znovu způsobil defekt! Toto ohledání proveďte také z vnější strany pláště.
Duši lehce nafoukněte, lokalizujte místo jejího poškození, to si označte křídou, a duši pak opět vyfoukněte. Následně brusným papírem zdrsněte místo poškození. Podle velikosti poškození zvolte velikost záplaty. Na místo poškození duše naneste přiměřenou vrstvu vulkanizačního lepidla v ploše mírně větší než je záplata, aby se dobře přilepily i okraje záplaty, a lepidlo nechejte zatuhnout (cca 1 min).
Mezitím odstraňte ochrannou fólii záplaty. Následně na místo defektu umístěte střed záplaty a důsledně na několik desítek vteřin přitlačte. Dbejte také na správné spojení okrajů záplaty s duší. Nakonec odstraňte druhou část ochranné fólie záplaty.
Duši lehce nafoukněte, usaďte její ventilek do otvoru v ráfku a od tohoto místa postupně vkládejte do pláště. Následně nasaďte plášť zpět na ráfek. Začněte opět od ventilku a pokračujte dál po obvodu.
Nějaký plášť zvládnete nasadit pouze rukama, u jiného si musíte v závěrečné fázi nasazování pomoci montpákou. Při nasazování pláště páčte montpákou v obrácené poloze. Následně našroubujte zajišťovací matici ventilku a kolo nafoukněte. Nakonec kolo osaďte zpět do vidlice/rámu.
V případě V-brzdy nafoukněte plášť až po osazení kola do vidlice/rámu. Nafouknutý plášť totiž nemusí vždy projít ani mezi rozevřenými čelistmi brzdy.