Mezi nejoblíbenější elektrické koloběžky rozhodně patří model Xiaomi Mi Scooter, který zaujme nejenom nadčasovým designem, ale především výtečným poměrem cena/výkon. O to více pozornosti přitahuje letošní vylepšená verze s výstižným označením Xiaomi Mi Scooter Pro. Jaké novinky přináší a vyplatí se připlatit?
i
Elektrické koloběžky se stávají stále oblíbenějším dopravním prostředkem. Nejsou-li zrovna v rukou neukázněného řidiče, na které čas od času upozorňují média, jsou elektrické koloběžky mimořádně užitečným pomocníkem zejména při cestování městem. Tahle elektrická vozítka skvěle kombinují výhody automobilu (rychlá přeprava bez únavy a pocení) i kola (minimální provozní náklady, ekologie, netřeba parkovacího místa). Zásluhou snadné přepravy bez větší finanční zátěže se tak stále častěji stávají první volbou při cestě do práce, na nákup nebo pro samotnou radost z jízdy.
Už na první pohled nás zaujme barevný displej umístěný doprostřed řídítek. Zatímco původní verze ukazovala pouze stav baterie pomocí několika diod, na novém displeji vidíme celou řadu nadmíru užitečných informací. Kromě současného stavu baterie je to zejména aktuální rychlost, režim jízdy, připojení k mobilnímu zařízení, ale třeba i kontrolka poruchy. Zatímco na první verzi Xiaomi Mi Electric Scooter řada lidí instalovala všelijaké držáky telefonu, aby na smartphonu zobrazili různé údaje (a riskovali tím pád/zničení telefonu), s verzí Pro máme vše jako na dlani. Vedle displeje pak najdeme vylepšený zvonek, který by měl zvonit o něco spolehlivěji, než jak tomu bylo u předchozí verze. Na řídítkách pak samozřejmě nechybí ani brzda či ovládání rychlosti.
Ačkoliv již původní verze nabídla slušnou rychlost, motor měl kvůli nedostatečnému výkonu v některých situacích problém se strmými svahy. Proto u verze Xiaomi Mi Electric Scooter Pro nepřekvapí zvýšení výkonu z 250 W na 300 W, díky čemuž si nyní lépe poradíme i s větším stoupáním. Největší rozdíl pocítí ti těžší z nás, jelikož elektrická vozítka značně reagují na váhu jezdce.
Vzhledem k zákonné regulaci maximální rychlosti elektrických koloběžek na 25 km/h jsme pak nemohli očekávat zvýšení rychlosti. Naopak rychlost lze mimo páčku na řídítkách regulovat i pomocí volby jednoho ze tří dostupných režimů. Úsporný režim (ECO) omezí maximální rychlost na 15 km/h, standardní režim (D) na 20 km/h a režim sportovní (S) na 25 km/h. Ačkoliv s režimem ECO dojedeme mnohem dále, po získání lepší rovnováhy na koloběžce budeme přece jen jezdit zejména na režim S. Rychlost 25 km/h je totiž jakýmsi ideálním kompromisem mezi rychlostí dosažení cíle a bezpečnou jízdou napříč nepředvídatelným městem.
Starosti si nemusíme dělat ani s výdrží baterie. Ta již u původní verze nabídla dojezd solidních 30 kilometrů, což na popojíždění po městě zcela dostačovalo. Přesto nová verze Xiaomi Mi Electric Scooter Pro kapacitu ještě zvyšuje, a to rovnou na 474 Wh, díky čemuž dosáhneme neuvěřitelných 45 kilometrů na jedno nabití. Čas potřebný pro úplné dobití baterie se tím však o něco zvýšil – z původních pěti na 8 až 9 hodin. S výdrží baterie nám i tentokrát dopomůže rekuperace energie, kdy koloběžka při brzdění využívá přebytečnou energii a zpětně dobíjí baterii. Z hlediska elektroniky je tohle elektrické vozidlo velmi bezpečným dopravním prostředkem. Nabízí totiž hned 6 druhů ochrany – ochranu proti zkratu, nadproudovou ochranu, dvojitou ochranu proti přebití, dvojitou ochranu proti neúměrnému vybití, ochranu proti abnormální teplotě i automatické uspání při podnapětí.
Ačkoliv vzhled nové verze nepřináší žádné razantní změny, už na první pohled je patrné použití kvalitního a odolného materiálu, který dodává pocit stability i při samotné jízdě. Přestože se však společnost Xiaomi chlubí trupem ze slitiny hliníku s nízkou objemovou hmotností, ve skutečnosti je Xiaomi Mi Electric Scooter Pro o něco těžší. Fyziku zkrátka nelze oklamat a někde se větší velikost koloběžky i baterie zkrátka projevit musela – ve výsledku koloběžka váží 14,2 kg. Oficiální maximální nosnost koloběžky je 100 kg, avšak praktické testy ukazují, že koloběžka uveze i větší váhu (přesto nedoporučujeme porušovat oficiální pokyny). I tentokrát jsou využity nafukovací duše, které lze sice píchnout, avšak z hlediska jízdního komfortu přece jen nemají konkurenci. Náhradní pláště a duše však tentokrát v balení nenajdeme.
Kromě zmíněného displeje a inovovaného zvonku si můžeme všimnout i nového červeného kruhu na předním kole, v němž je opět umístěn motor. Naopak na zadním kole najdeme kotoučovou brzdu, která má rozšířený kotouč, a tím i lepší brzdný účinek. Za zadním kolem samozřejmě nechybí ani červené výstražné světlo, jež upozorňuje vozidla za námi.
O několik centimetrů delší a širší nášlap nově nabízí více prostoru pro nohy, zatímco vyšší řídítka znamenají konec jakéhokoliv hrbení. Obojí přirozeně ocení zejména vyšší postavy. Koloběžku lze i tentokrát složit a snadno přenášet v ruce nebo převážet v autě či MHD. Díky upravenému zobáčku je navíc složení snazší a koloběžku složíme za pouhé 3 vteřiny.
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro není ani tak zbrusu novou verzí elektrické koloběžky, jako spíše zdokonalením původního modelu. Vylepšení jsme se dočkali snad ve všech myslitelných ohledech, ať už jde o zabudování parádního displeje, výkonnější motor, nebo větší baterii s dojezdem až 45 km. Jste-li vyšší či robustnější postavy, pak vám vzhledem k většímu prostoru, výkonnějšímu motoru a větší baterii spíše doporučujeme připlatit si za verzi Pro. Teenagerům či drobnějším postavám pak zřejmě postačí verze základní, kde ocení nižší váhu i příznivější pořizovací cenu.