Správné uskladnění pneumatik pomáhá prodloužit jejich životnost. Předchází totiž deformaci a zpomaluje stárnutí materiálu. Pneumatiky je proto důležité skladovat ve správné poloze a ve vhodném prostředí. Jiná pravidla ale platí pro skladování samotných pneumatik a pneumatik nasazených na ráfcích. O jaké rozdíly jde a jak tedy pneu správně skladovat?
Pneumatiky je nutné skladovat především čisté. Ať už si je převážíte ze servisu, nebo je sundáváte sami, měli byste je před uskladněním co nejlépe opláchnout. Pro základní údržbu stačí voda a kartáč. Kamínky a tvrdé nečistoty dostanete z dezénu tenkým šroubovákem. Lepší vyčištění a částečnou regeneraci materiálu vám zajistí čisticí prostředek na pneumatiky, takže pokud vám na dlouhé životnosti pneumatik skutečně záleží, nákup čističe rozhodně stojí za zvážení.
Po čištění nechte kola důkladně vyschnout, ideálně ve stínu. Ne že by chvíle na slunci materiál nějak významně poznamenaly, ale ve stínu je pneumatikám vždy lépe. To platí také pro dlouhodobé parkování a samozřejmě pro skladování.
Pro skladování pneumatik najděte místo, které je tmavé, suché a chladné. To může znít jako komplikace, protože je-li místo chladné, často není suché a naopak. Nicméně sklep i (chladná) garáž jsou vhodná místa. Půda nikoliv, protože zejména během letních měsíců se umí pořádně rozpálit. Pneumatiky byste měli správně skladovat při teplotách od 10 do 15 °C. Pokud máte k dispozici opravdu jen vlhký sklep, bude vhodné pneumatiky důkladně omotat balicí folií, nebo je zabalit do igelitového pytle, který je třeba pořádně utěsnit.
I když je vybrané místo chladné i relativně suché, určitě není perfektně čisté. Proto je vhodné pořídit obaly na pneumatiky. Ty chrání před prachem a dalšími běžnými nečistotami. Také zabraňují přístupu denního světla, které uskladněným pneumatikám neprospívá.
Při skladování pneumatik pozor na zdroje ozonu
Zejména při skladování pneumatik v garáži nebo v dílně si dávejte pozor, aby nebyly v blízkosti kompresoru či jiného zařízení s elektromotorem. Takové přístroje jsou totiž zdrojem ozonu, který může způsobit popraskání pryže pneumatik, a to i v malém množství.
Když už máme zajištěno ideální místo, je třeba pneumatiky skladovat také ve vhodné poloze. Doporučený způsob uložení se mění podle toho, jestli skladujete samotné pneumatiky, nebo jestli je máte nasazené na ráfcích. Samostatné pneumatiky se doporučuje skladovat výhradně postavené na běhounu. Navíc byste je měli asi jednou měsíčně otáčet, abyste předcházeli jejich deformaci. Právě kvůli možné deformaci není vhodné pneumatiky bez ráfku zavěšovat ani je dávat do komínu na sebe.
Naopak pneumatiky s ráfkem zavěsit můžete, a můžete je také vyskládat do komínu na sebe. Případně si můžete koupit stojan na pneumatiky. Na něm jsou kola zavěšena za středy ráfků, takže bočnice pneumatik nejsou tolik zatěžovány, což opět přispívá ochraně proti deformaci. Ani v jednom případě není třeba myslet na otáčení, měli byste ale myslet na správný tlak. Například firma Continental doporučuje skladovat pneumatiky nahuštěné pouze na 1 bar (strana 124).
Uskladnění kol není žádná věda. To ale neznamená, že ho nelze podcenit. Správným skladováním pneumatik zbrzdíte jejich stárnutí, takže vám budou sloužit déle a lépe.