Zobrazit katalog

Startování přes kabely – co a jak, když se autobaterie nechce probrat?

Článek

Aktualizováno

Čeká vás ranní cesta do práce, na nákup nebo třeba zpátky domů z celodenní lyžovačky. Chcete nastartovat, ale místo toho jste rádi, když motor vůbec vydá nějaký zvuk. V takovou chvíli je velmi pravděpodobné, že máte vybitou baterku. Je-li jinak v pořádku, chtělo by to ji dobít. Ale co dělat, když nutně potřebujete odjet? Právě to se dozvíte v tomto článku. Řekneme si, jak správně a bezpečně nastartovat auto pomocí startovacích kabelů, ale také jak o baterii pečovat, aby vás už příště nezradila.

Startování auta přes kabely

Startování auta přes kabely – OBSAH

  1. Startování auta přes kabely – proč je nutné a co mu předchází?
  2. Jak poznat, zda zapojení startovacích kabelů pomůže?
  3. Jak zapojit startovací kabely? (POSTUP + BEZPEČNOST)

Startování auta přes kabely – proč je nutné a co mu předchází?

Má-li neúspěch při startování na svědomí autobaterie, znamená to, že není schopna dodat dostatek startovacího výkonu. Startér potom nemá šanci uvést motor do chodu. Baterie je zkrátka příliš vybitá. Jak se to ale stalo? A jak zařídit, aby se to už neopakovalo?

Důvodem kriticky nízkého náboje v autobaterii bývá zpravidla její nedostatečné nabíjení. Tedy za předpokladu, že není už příliš stará nebo nějak dysfunkční. Většinou jsou kamenem úrazu krátké cesty do práce nebo na nákup, po kterých je v akumulátoru vždy méně energie, než když jste do auta nasedali. Autobaterii totiž vybíjíte při startování a následném zahřívání motoru, a než se z toho vzpamatuje, už zase parkujete a odcházíte. Auto je proto nutné pořádně projíždět, aby alternátor zvládl baterii dobít. Nutných je alespoň 15 minut plynulé jízdy. Dobíjí-li alternátor baterii správně, měl by pak být stav jejího nabití vyšší než před startem.

Startování auta přes kabely
Baterie se nejrychleji samovybíjí v létě. Že je s ní něco v nepořádku, poznáte až v zimě, neboť právě při zimních startech dostává nejvíce zabrat.

Problém ale také nastává, když auto dlouho stojí. A to hlavně v létě, kdy se autobaterie v důsledku vysokých teplot nejrychleji sama vybíjí. Že je s ní něco v nepořádku, poznáte ale nejspíš právě až v zimě, kdy ji začnete výrazněji zatěžovat extra studenými starty a vytápěním. Ani dlouhé stání v zimních měsících však nelze přejít bez obav. Autobaterie se sice sama vybíjí pomaleji, ale pokud je málo nabitá, může pro změnu zamrznout. Za všech okolností je tedy nutné udržovat autobaterii nabitou.

!

Pozor na správné kabely

Všimněte si, že všechny startovací kabely mají proudovou specifikaci a udávaný průřez vodiče. Podle toho poznáte, zda vám dané kabely auto skutečně nastartují, ale také zda je jejich použití vůbec bezpečné.

Čím vyšší je proudová kategorie, tím vyšší lze očekávat také průřez vodiče. Ovšem ne vždy je realita tak jednoduchá. Proudovou kategorii je třeba vést v patrnosti, ale opravdovou vypovídající hodnotu má spíše právě průřez. Kabely s malým průřezem vodiče nastartují jen motocykly či malé benzínové motory. Startování větších objemů, a hlavně dieselových motorů, vyžaduje kabely podstatně silnější.

  • Běžné dieselové a benzínové motory – průřez od 16 mm2.
  • Větší motory (objem 2,5 l a více) – průřez od 25 mm2.

Nedívejte se jen na to, jak silný je celý kabel. Výrobce totiž může celkový průměr nahnat izolací, uvnitř které se skrývá jen tenký vodič. Vždy proto sledujte, jaký průřez vodiče výrobce udává. Je-li kabel poddimenzovaný, tzn. příliš tenký na požadovaný proud, nemusí auto vůbec nastartovat a také může svým zahříváním způsobit požár.

Více se dozvíte v našem průvodci Jak vybrat startovací kabely a startovací stanice.

Vysoké úrovně nabití můžete dosáhnout buď dlouhými jízdami, nebo dobíjením pomocí nabíječky autobaterií. Péči o baterii nejeden řidič podceňuje, ačkoliv se mu její zanedbání může vymstít. O dobíjení baterií se více dočtete v našem článku Nabíječky autobaterií udrží akumulátor v kondici i pro zimní starty.

Jak poznat, zda zapojení startovacích kabelů pomůže?

Že auto nestartuje, je jasné hned. Zjistit ale, čím to je, už tak jednoduché být nemusí. Neúspěšné starty totiž mohou vypadat různě a podle toho lze určit, zda má vůbec smysl kabely tahat z kufru nebo zda je problém jinde než v baterii. S čím se můžete při startu setkat? A jak to řešit?

  • Startér běží normálně, ale motor nestartuje – pokud je zvuk při startu stejný jako vždy, tedy při otočení klíčku se roztočí startér, ale motor přesto nechce naskočit, problém bude jinde než v baterii, takže kabely můžete nechat v kufru. U dieselových motorů může jít o „zamrzlou“ naftu. Lze počkat na teplejší počasí nebo auto odtlačit někam do tepla, pokud máte tu možnost. Máte-li benzínový motor, raději rovnou kontaktujte místní servis.
  • Startér běží, ale ne normálně – pokud auto nestartuje a startér se točí pomaleji než obvykle, nacházíte se v jednoduché situaci. Baterie je pravděpodobně vybitá, ale ne úplně. Stačí sehnat druhé auto – po připojení startovacích kabelů by měl motor normálně naskočit.
  • Startér neběží, ale kontrolky svítí – podobná situace jako v předchozím případě. Baterie je sice vybitá více, ale nějaká energie v ní stále zůstala. I zde kabely pomohou.
  • Nefunguje ani odemykání ani kontrolky – pokud vaše auto nejeví žádné známky života, tedy odmítá se odemknout po stisku dálkového ovládání a po otočení klíčkem nezobrazí jedinou kontrolku, natož aby se roztočil startér, je zřejmé, že je baterie úplně „mrtvá“. Je ale stále možné, že se vám podaří ji s použitím kabelů probrat. Případně můžete použít startovací zdroj známý též jako booster.
Startování auta přes kabely
U kabelů je třeba dbát na dostatečný průřez a také na proudovou kategorii.

Jak zapojit startovací kabely? (POSTUP + BEZPEČNOST)

A teď už k samotnému startování auta přes kabely. Než si řekneme, jak na něj, aby bylo úspěšné, je třeba upozornit také na bezpečnost práce. Za prvé je důležité postupovat přesně podle níže uvedeného postupu. Souslednost jeho kroků má své odůvodnění a je důležité ji dodržet. Z baterií například mohou unikat plyny, které může jiskra vzniklá na nevhodném místě zapálit.

i

Správný kontakt je základ úspěchu

Až budete připojovat koncovky startovacích kabelů, vždy se ujistěte, že mají dobrý kontakt s místem, ke kterému je připojujete. Zkontrolujte, jestli se vám do kontaktu nepřimotala nějaká nevodivá věc. Můžete koncovkami trochu zalomcovat, abyste si ověřili, že je kontakt skutečně pevný.

Pozor na zkraty

Při práci se startovacími kabely je důležité jejich správné odkládání, a to proto, aby nespojily něco, co spojovat nechcete. Kabely tedy raději vyndávejte z obalu po jednom a koncovky nikam nepokládejte. A když už je někam potřebujete položit, ujistěte se, že je to plastový kus, který nic nevyzkratuje. Práci vám mohou trochu usnadnit kabely s dobře izolovanými koncovkami.

Zkontrolujte, že kabely neblokují pohyblivé části automobilu.

Startovací kabely: zapojení

Než začnete kabely připojovat, přijeďte autem s nabitou baterií blízko k autu s vybitou baterií, ale ujistěte se, že se auta nedotýkají. U auta s nabitou baterií vypněte motor. V obou autech může zůstat klíček v zapalování, ale ponechte ho ve výchozí vypnuté poloze. Také vypněte veškerá elektrická zařízení obou aut.

  1. Připojte červený kabel ke kladnému pólu vybité autobaterie (označení +).
  2. Připojte druhý konec červeného kabelu ke kladnému pólu nabité baterie (označení +).
  3. Připojte černý (nebo někdy modrý) kabel k zápornému pólu nabité baterie (označení −).
  4. Druhý konec černého (nebo modrého) kabelu připojte na vhodné místo na bloku motoru auta s vybitou baterií – auta někdy mívají pro tyto účely vyčleněn speciální kolík. Pokud ho nikde nevidíte, snažte se najít kovový kus spojený s blokem motoru, za který půjde koncovky dobře uchytit. Může jít například o šroub. Během připojování očekávejte jiskru. Z toho důvodu umisťujeme koncovku co nejdál od baterie a od viditelných částí palivového ústrojí.
i

Pokud není na autobaterii jasné označení + a −, platí, že kladný pól bývá zbarven červeně a záporný černě. Pokud chybí i toto barevné značení, můžete se orientovat podle přívodních kabelů vedoucích z motoru – kladný je opět červený a záporný je černý.

Startovací kabely: postup při startování

  1. Připojte kabely postupem, který je uveden výše.
  2. Nastartujte auto s nabitou baterií.
  3. Nechte motor tohoto auta několik minut běžet na volnoběh.
  4. Zkuste nastartovat auto s vybitou baterií.
  5. Pokud je start úspěšný, nechte auto běžet, a dokud nedorazíte do cíle, motor nevypínejte. Domů to můžete vzít klidně oklikou, aby auto jelo déle a baterie se co nejvíce dobila.

Startovací kabely: odpojování po startu

Pokud byl start úspěšný, odpojte kabely v přesně opačném pořadí, než v jakém jste je připojovali. To znamená: nejprve odpojte černý/modrý kabel od kostry automobilu s vybitou baterií, potom ten samý kabel od baterie druhého automobilu, následně od té samé baterie červený kabel a nakonec červený kabel od vybité baterie. Pořád si dávejte velký pozor na to, aby se kabely nedotkly něčeho, čeho se dotýkat nemají.

Startování auta přes kabely
Po úspěšném startu odpojujeme kabely v opačném pořadí.

Co dělat, když připojení startovacích kabelů nepomáhá?

Auto se vám někdy nemusí podařit nastartovat ani po správném připojení startovacích kabelů. Ještě to ale nevzdávejte a zkuste některou z následujících rad.

  1. Kabel připojený k motoru upevněte jinam – je možné, že černý kabel připojený k autu s vybitou baterií je špatně uzemněný. Zkuste ho přepojit na jiné místo, třeba bude váš příští pokus úspěšnější. Samozřejmě dbejte na bezpečnostní zásady, které jsme popsali v části Startovací kabely: zapojení.
  2. Nechte baterii nabíjet déle – pokud už auto škytá nebo je alespoň živější než na začátku, avšak nechce nastartovat ani po několika minutách připojení k druhému automobilu, zkuste počkat déle, klidně desítky minut. Je možné, že se za tu dobu baterie nabije natolik, že auto nastartuje snáz. V tomto případě může být chyba ve slabých kabelech.
  3. Vytočte motor dobíjecího automobilu – jestliže to už vypadá, že auto nastartuje, ale startér nakonec zklame, zkuste mírně vytočit motor dobíjecího automobilu. Alternátor se díky tomu bude točit rychleji, a bude tudíž vyrábět více energie, kterou může druhý automobil využít.
i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Pokud vám nepomohly rady uvedené v tomto článku, je možné, že je baterie poškozená či stará, nebo se problém nachází v jiné části automobilu. Ať je tomu jakkoliv, je lepší kontaktovat místního automechanika.

4,6 31×
COMPASS Startovací kabely 16 délka 3m TÜV/GS DIN72553 - 220A
Startovací kabely - vodiče z poměděného hliníku, průměr 4,5 mm, průřez 16 mm2, izolované svorky, délka 3 m, max. proudové zatížení 220 A, obal v balení
349,-
Skladem > 10 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR264
4,4 23×
COMPASS Startovací kabely 25 délka 3,5m TÜV/GS DIN72553 - 350A
Startovací kabely - vodiče z poměděného hliníku, průměr 5,6 mm, průřez 25 mm2, izolované svorky, délka 3,5 m, max. proudové zatížení 350 A, obal v balení
619,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR265
4,9 427×
CTEK MXS 5.0
Nabíječka autobaterií 12 V - pro AGM, gelové, MF, stacionární, trakční, VRLA baterie, nabíjecí proud od 0,8 do 5 A, maximální kapacita nabíjené baterie 110 Ah, stupeň krytí IP65, ochrana proti přepólování, zkratu a jiskření, normální a udržovací nabíjení, záchrana baterie, míchání elektrolitu a mikroprocesorové řízení, ve výbavě teplotní čidlo, rozměry 3,8 × 6,1 × 16,5 cm (V׊×D), hmotnost 0,6 kg, krokosvorky v balení
Koupit s kódem ALZADNY10 1 701,-
Zlevněno -9 %
1 890,- 2 090,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR4043
4,9 25×
NOCO BOOST X GBX45
Startovací zdroj - powerbanka, startovací proud 1250 A, maximální objem benzin 6,5 l a maximální objem diesel 4 l, výstup USB-C a konektor pro start vozidla
Super cena
3 769,- Ušetříte 81,-
Na objednávku – termín upřesníme > 5 ks
Očekáváme 19.12.2024
Objednací kód: AUPR321588
5,0
BOSCH S4 005, 60Ah, 12V (0 092 S40 050)
Autobaterie - 60 Ah, startovací proud 540 A, rozměry 190 × 175 × 242 mm (V׊×H), (+) pól vpravo, hmotnost 14,89 kg
1 900,-
Skladem 1 ks u dodavatele
Objednací kód: bat000063
4,8 263×
VARTA BLUE Dynamic 52Ah, 12V, C22
Autobaterie - 52 Ah, startovací proud 470 A, rozměry 190 × 175 × 207 mm (V׊×H), uchycení B13 - spodní patka, (+) pól vpravo, hmotnost 12,2 kg
1 591,-
Skladem > 5 ks u dodavatele
Objednací kód: bat000036
4,7 223×
EXIDE Premium 64Ah, 12V, EA640
Autobaterie - 64 Ah, startovací proud 640 A, rozměry 190 × 175 × 242 mm (V׊×H), uchycení B13 - spodní patka, (+) pól vpravo, hmotnost 14,9 kg
1 729,-
Skladem > 5 ks u dodavatele
Objednací kód: bat000005
Vytisknout
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon