Čeká vás ranní cesta do práce, na nákup nebo třeba zpátky domů z celodenní lyžovačky. Chcete nastartovat, ale místo toho jste rádi, když motor vůbec vydá nějaký zvuk. V takovou chvíli je velmi pravděpodobné, že máte vybitou baterku. Je-li jinak v pořádku, chtělo by to ji dobít. Ale co dělat, když nutně potřebujete odjet? Právě to se dozvíte v tomto článku. Řekneme si, jak správně a bezpečně nastartovat auto pomocí startovacích kabelů, ale také jak o baterii pečovat, aby vás už příště nezradila.
Má-li neúspěch při startování na svědomí autobaterie, znamená to, že není schopna dodat dostatek startovacího výkonu. Startér potom nemá šanci uvést motor do chodu. Baterie je zkrátka příliš vybitá. Jak se to ale stalo? A jak zařídit, aby se to už neopakovalo?
Důvodem kriticky nízkého náboje v autobaterii bývá zpravidla její nedostatečné nabíjení. Tedy za předpokladu, že není už příliš stará nebo nějak dysfunkční. Většinou jsou kamenem úrazu krátké cesty do práce nebo na nákup, po kterých je v akumulátoru vždy méně energie, než když jste do auta nasedali. Autobaterii totiž vybíjíte při startování a následném zahřívání motoru, a než se z toho vzpamatuje, už zase parkujete a odcházíte. Auto je proto nutné pořádně projíždět, aby alternátor zvládl baterii dobít. Nutných je alespoň 15 minut plynulé jízdy. Dobíjí-li alternátor baterii správně, měl by pak být stav jejího nabití vyšší než před startem.
Problém ale také nastává, když auto dlouho stojí. A to hlavně v létě, kdy se autobaterie v důsledku vysokých teplot nejrychleji sama vybíjí. Že je s ní něco v nepořádku, poznáte ale nejspíš právě až v zimě, kdy ji začnete výrazněji zatěžovat extra studenými starty a vytápěním. Ani dlouhé stání v zimních měsících však nelze přejít bez obav. Autobaterie se sice sama vybíjí pomaleji, ale pokud je málo nabitá, může pro změnu zamrznout. Za všech okolností je tedy nutné udržovat autobaterii nabitou.
Pozor na správné kabely
Všimněte si, že všechny startovací kabely mají proudovou specifikaci a udávaný průřez vodiče. Podle toho poznáte, zda vám dané kabely auto skutečně nastartují, ale také zda je jejich použití vůbec bezpečné.
Čím vyšší je proudová kategorie, tím vyšší lze očekávat také průřez vodiče. Ovšem ne vždy je realita tak jednoduchá. Proudovou kategorii je třeba vést v patrnosti, ale opravdovou vypovídající hodnotu má spíše právě průřez. Kabely s malým průřezem vodiče nastartují jen motocykly či malé benzínové motory. Startování větších objemů, a hlavně dieselových motorů, vyžaduje kabely podstatně silnější.
Nedívejte se jen na to, jak silný je celý kabel. Výrobce totiž může celkový průměr nahnat izolací, uvnitř které se skrývá jen tenký vodič. Vždy proto sledujte, jaký průřez vodiče výrobce udává. Je-li kabel poddimenzovaný, tzn. příliš tenký na požadovaný proud, nemusí auto vůbec nastartovat a také může svým zahříváním způsobit požár.
Více se dozvíte v našem průvodci Jak vybrat startovací kabely a startovací stanice.
Vysoké úrovně nabití můžete dosáhnout buď dlouhými jízdami, nebo dobíjením pomocí nabíječky autobaterií. Péči o baterii nejeden řidič podceňuje, ačkoliv se mu její zanedbání může vymstít. O dobíjení baterií se více dočtete v našem článku Nabíječky autobaterií udrží akumulátor v kondici i pro zimní starty.
Že auto nestartuje, je jasné hned. Zjistit ale, čím to je, už tak jednoduché být nemusí. Neúspěšné starty totiž mohou vypadat různě a podle toho lze určit, zda má vůbec smysl kabely tahat z kufru nebo zda je problém jinde než v baterii. S čím se můžete při startu setkat? A jak to řešit?
A teď už k samotnému startování auta přes kabely. Než si řekneme, jak na něj, aby bylo úspěšné, je třeba upozornit také na bezpečnost práce. Za prvé je důležité postupovat přesně podle níže uvedeného postupu. Souslednost jeho kroků má své odůvodnění a je důležité ji dodržet. Z baterií například mohou unikat plyny, které může jiskra vzniklá na nevhodném místě zapálit.
Správný kontakt je základ úspěchu
Až budete připojovat koncovky startovacích kabelů, vždy se ujistěte, že mají dobrý kontakt s místem, ke kterému je připojujete. Zkontrolujte, jestli se vám do kontaktu nepřimotala nějaká nevodivá věc. Můžete koncovkami trochu zalomcovat, abyste si ověřili, že je kontakt skutečně pevný.
Pozor na zkraty
Při práci se startovacími kabely je důležité jejich správné odkládání, a to proto, aby nespojily něco, co spojovat nechcete. Kabely tedy raději vyndávejte z obalu po jednom a koncovky nikam nepokládejte. A když už je někam potřebujete položit, ujistěte se, že je to plastový kus, který nic nevyzkratuje. Práci vám mohou trochu usnadnit kabely s dobře izolovanými koncovkami.
Zkontrolujte, že kabely neblokují pohyblivé části automobilu.
Než začnete kabely připojovat, přijeďte autem s nabitou baterií blízko k autu s vybitou baterií, ale ujistěte se, že se auta nedotýkají. U auta s nabitou baterií vypněte motor. V obou autech může zůstat klíček v zapalování, ale ponechte ho ve výchozí vypnuté poloze. Také vypněte veškerá elektrická zařízení obou aut.
Pokud není na autobaterii jasné označení + a −, platí, že kladný pól bývá zbarven červeně a záporný černě. Pokud chybí i toto barevné značení, můžete se orientovat podle přívodních kabelů vedoucích z motoru – kladný je opět červený a záporný je černý.
Pokud byl start úspěšný, odpojte kabely v přesně opačném pořadí, než v jakém jste je připojovali. To znamená: nejprve odpojte černý/modrý kabel od kostry automobilu s vybitou baterií, potom ten samý kabel od baterie druhého automobilu, následně od té samé baterie červený kabel a nakonec červený kabel od vybité baterie. Pořád si dávejte velký pozor na to, aby se kabely nedotkly něčeho, čeho se dotýkat nemají.
Auto se vám někdy nemusí podařit nastartovat ani po správném připojení startovacích kabelů. Ještě to ale nevzdávejte a zkuste některou z následujících rad.
Pokud vám nepomohly rady uvedené v tomto článku, je možné, že je baterie poškozená či stará, nebo se problém nachází v jiné části automobilu. Ať je tomu jakkoliv, je lepší kontaktovat místního automechanika.