Elon Musk, CEO společnosti Tesla, je svými ambiciózními plány pověstný. Kromě osídlení Marsu slibuje i zpřístupnění elektromobilů běžné veřejnosti. A právě Tesla Model 3 má být první skutečně dostupnou Teslou. A zdá se, že řidiči jsou ji skutečně okouzleni – jen během prvních 36 hodin od představení zaplatilo zálohu ve výši 1000 euro více než 253 000 zákazníků. Nejsou očekávání ale přehnaná? Vše, co o Tesle 3 zatím víme, včetně ceny a dojezdu, najdete zde.
Tesla Model 3 bude menší, a především díky masové výrobě i výrazně levnější. I když cena pro náš trh není ještě zcela definitivní, očekává se na úrovni 35 tisíc amerických dolarů, což je v přepočtu zhruba 790 000 Kč bez DPH. Pokles ceny je znatelný, zejména oproti případné 3miliónové investici do Tesla Model S. Po cenové stránce se bude Tesla Model 3 pohybovat ve stejné kategorii jako BMW i3. Nabídne však mnohem více inovací, a to nejen z našeho subjektivního pohledu.
Prvních několik měsíců však bude Tesla vyrábět výhradně vybavenější verze s lepší výbavou a prodlouženým dojezdem na úrovni 499 kilometrů. Cena u tohoto modelu pak poskočí na 44 tisíc amerických dolarů.
Elektromobil | Tesla Model 3 –kratší dojezd | Tesla Model 3 – delší dojezd |
---|---|---|
Maximální dojezd | 345 km | 499 km |
Rychlonabíjení (80 %)* | 30 minut | 30 minut |
Klasické nabíjení (100 %)* | 7,5 hodiny | 8,5 hodiny |
Kapacita baterie | 50 kWh | 75 kWh |
Zrychlení z 0 na 96 km/h | 5,6 s | 5,1 s |
Hmotnost | 1 610 kg | 1 730 kg |
Rozměry (d × v × š) | 4,69 × 1,93 × 1,44 m | 4,69 × 1,93 × 1,44 m |
Maximální rychlost | 209 km/h | 225 km/h |
Objem zavazadlového prostoru | 425 l | 425 l |
Orientační cena | 35 000 USD | 44 000 USD |
* Pokud převedeme nabíjení na čísla, tak se Tesla pyšní hned několika zajímavými údaji. Během rychlonabíjení pomocí 400V nabíječky vám stačí pouhých 30 minut na prodloužení dojezdu o 208 kilometrů (dokonce 272 kilometrů u modelu s vyšší kapacitou baterie). Nabíjení v domácích podmínkách (240V a 60 minut) vám zajistí dojezd 48 nebo 60 kilometrů.
Tesla Model 3 patří mezi prémiové vozy a tomu odpovídá i dostatečně zajímavá základní výbava. Samozřejmostí je dvouzónová klimatizace, WiFi a LTE připojení k internetu, bezklíčové odemykání, kompletní ovládání vozu pomocí aplikace, hlasové ovládání, Bluetooth, dělená zadní sedadla v poměru 60 ku 40, 12V zásuvka, dvě dokovací místa ve středové konzoli pro chytré telefony.
V rámci bezpečnosti dělá Tesla naprosté maximum a především díky chybějícímu motoru poskytuje ohromné deformační zóny. Ve výbavě se mimo jiné nachází šest airbagů, elektronická kontrola trakce i stabilizace, osm kamer, radar a hned 12 ultrazvukových senzorů, které v součtu působí jako prevence proti kolizím.
Na závěr jsme si nechali výbavu
interiéru, která nemá v automobilovém průmyslu obdoby. Před řidičem se nenachází žádný přístrojový štít. Ten je totiž zcela nahrazen multifunkčním plně dotykovým 15" displejem. Ten nabízí nejen informace z rychloměru, ale také zobrazuje mapové podklady a naviguje do zvoleného cíle.
Každá automobilka nabízí v rámci konfigurátorů nových vozů poměrně širokou nabídku příplatkové výbavy. Ani Tesla nemůže být výjimkou zejména při uvedení svého doposud nejlevnějšího modelu.
Tesla 3 nevsází jen na cenu. Automobil se po designové stránce drží tvarů populárního modelu S, ale samotná konstrukce staví namísto hliníku na těžší oceli. Integrované baterie s kapacitou 50 kWh vystačí na celých 345 km a vůz překvapí i rychlou akcelerací. Z nuly na 100 km/h se vyšvihnete za 5,6 sekundy. Samozřejmostí je rychlé nabíjení v rámci veřejných dobíjecích stanic. U nich se zdržíte přibližně půl hodiny. V domácích podmínkách pak přes klasickou 230V zásuvku dojde k nabití za nějakých 8 hodin.
Vzhledem k tomu, že se Tesla Model 3 staví do pozice rodinného elektromobilu, nabídne i poměrně štědrý vnitřní prostor, a to až pro pět lidí. Na zadních sedadlech navíc nechybí hned tři pozice pro dětské autosedačky. Tesla také očekává udělení maximálního hodnocení v rámci bezpečnostních testů, což by rodinnému vozu nepochybně slušelo. V rámci interiéru pak Tesla přistoupila k velmi odvážnému kroku. Zcela totiž chybí standardní přístrojový štít, který je nahrazený velkým středovým dotykovým displejem s 15" úhlopříčkou. Zda se vám interiér líbí necháme na vás, objektivně mu ale rozhodně lze přisoudit přívlastek „minimalistický“.
Po technologické stránce se Tesla rozhodla pro Model 3 kompletně uvolnit hardware pro snímání okolního provozu. Ten se skládá z mnoha senzorů a kamer, které vás upozorní na hrozící nebezpečí. V rámci příplatkové výbavy je pak možné přikoupit i software v podobě autonomního řízení. V tomto směru je Tesla mnohem dál než konkurence. Takto vybavený elektromobil pak za volantem v podstatě jen dozorujete a řízení vezmete do ruky až během složitějších manévrů.
Tesla Model 3 se okamžitě zařadila na špičku ve svém cenovém segmentu. Pro zajímavost jsme přidali porovnání i s „dospělou“ Teslou Model S, které se Model 3 nejvíce podobá. Celou řadu parametrů novinky z amerického Fremontu prozatím neznáme, ale přesto si již nyní získala naši plnou pozornost.
Elektromobil | Tesla Model 3 | BMW i3 | VW e-Golf | Nissan Leaf | Tesla Model S 75D |
---|---|---|---|---|---|
Maximální dojezd | 499 km | 300 km | 300 km | 250 km | 490 km |
Rychlonabíjení (80 %) | 30 minut | 30 minut | 45 minut | 30 minut | 70 minut |
Klasické nabíjení (100 %) | 8,5 hodiny | 14 hodin | 17 hodin | 13 hodin | 8 hodin |
Kapacita baterie | 75 kWh | 33 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 75 kWh |
Hmotnost | 1 730 kg | 1 320 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 2 108 kg |
Točivý moment | – | 250 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 498 Nm |
Spotřeba (na 100 km) | 18,79 kWh | 12,6 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 19,13 kWh |
Maximální rychlost | 225 km/h | 150 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 250 km/h |
Objem zavazadlového prostoru | 425 l | 260 l | 341 l | 370 l | 894 l |
Orientační cena | 44 000 USD | 1 149 000 Kč | 959 000 Kč | 790 000 Kč | 2 999 999 Kč |
Máme pro vás hned několik zajímavých komentářů ikon českého internetu, které spojuje nejen láska ke značce Tesla, ale také cit pro inovace.
„Jako každý ajťák miluji technologie a Tesla je technologickým vrcholem. Pamatuji si, že když jsem ji objednal, zažil jsem stejný pocit jako při čekání na první počítač. Nyní Teslou jezdím už dva roky a nadšení z ní přetrvává. Skvělá dynamika jízdy, technologie, ticho bez vibrací, a navíc není cítit benzínem a neničí naše prostředí,“ popisuje své zkušenosti zakladatel Alzy Aleš Zavoral, který je majitelem modelu S.
„Elektromobily kompletně změní celé odvětví autoprůmyslu. Nechápu, proč ostatní automobilky nechávají Tesle takový náskok. Mám bílý Model X a jsem neskutečně spokojen. Hlavně doufám, že si výhody ježdění v elektroautech společnost co nejdříve uvědomí. Potřebujeme tuto planetu pro naše děti a další generace. Elektromobilita je první a nejdůležitější krok, který k tomu povede,“
říká Ivo Lukačovič, majitel společnosti Seznam.cz.
„Všechny věci, které mění svět, vypadají na začátku bláznivě. A tak to bylo i s elektromobily. Proto jsem si předloni pořídil Teslu, a i proto aktivitě Alzy fandím,“ říká Tomáš Čupr, zakladatel společností Slevomat či DameJidlo.
První dodávky zákazníkům se dle plánu rozjedou 28. července, ale během srpna bude záměrně vyrobeno jen 100 kusů. V září vzroste výroba na 1 500 kusů, a teprve v prosinci se očekává strmý nárůst na 20 000 aut měsíčně. Pro rok 2018 je ambiciózní plán nastavený na půl miliónu vyrobených vozů, což některým konkurenčním automobilkám klidně trvá i několik let. Zatím není úplně jasné, kdy se Tesla Model 3 dostane až na náš showroom, ale budeme se hodně snažit, aby tomu tak bylo co nejdříve.
„Děláme všechny kroky pro to, abychom Model 3, na který je v současné době celosvětově evidovaných 400 tisíc předobjednávek, poskytli našim zákazníkům co nejdříve. Vzhledem k obrovské poptávce jsme rádi, že naskladníme pár kusů,“ říká Jaromír Řánek z Alza.cz.