Fenomén jménem eSport je stále na vzestupu a nezdá se, že by měl v dohledné době zpomalit. Celkový obrat tohoto moderního zábavního odvětví stoupá každým rokem, k radosti nejednoho hráče, k nelibosti a snad i strachu konzervativní části mimoherní veřejnosti. A dlouholetým vlajkonošem, snad i jakýmsi apoštolem úspěchu veškerého toho virtuálního zápolení je největší esportový turnaj roku, The International, mistrovství světa v MOBA hře Dota 2.
(Update 13. 8. 2017) The International 2017 je u konce, lví podíl na rekordním prize poolu téměř 25 milionů dolarů si po suverénním vítězství nad čínskou pěticí z týmu Newbee odnesl multiregionální Team Liquid.
(13. 8. 2017) Největší Dota 2 turnaj a vrchol kompetitivní sezóny je u konce. Finále prestižního eSport podniku The International 2017 s rekordním prize poolem ovládl multiregionální Team Liquid, když v překvapivě jednoznačné sérii smetl čínského šampiona z roku 2014 Newbee poměrem 3-0 na zápasy. Pětice hráčů, jíž fandila převážná většina vyprodané KeyAreny, si tak domů odnese neuvěřitelnou sumu téměř 11 milionů amerických dolarů.
Liquid je vůbec prvním týmem, který ve velkém finále Internationalu vyhrál bez ztráty mapy. Nicméně všechny ostatní tradice zůstaly, zdá se, neporušeny. Zejména region vítěze – ten se už od roku 2011, kdy Valve pořádala první „mistrovství světa v Dotě 2“, pravidelně obměňuje: v liché roky vyhrávají západní týmy, v sudé Čína. Také žádný hráč či organizace netriumfovali na International dvakrát. A pokud vezmeme v potaz, že letošní šampionát byl po výtvarné stránce laděn do mořské modré, není jistě vítězství týmu „Tekutiny“ s mořským koníkem ve znaku žádným velkým překvapením.
Dotu čekají po Internationalu 2017 poměrně zásadní změny. Kromě příštího velkého patche jménem Dueling Fate, který mimo klasických změn, úprav a vylepšení přinese i dva nové hrdiny, to bude především nový systém turnajů. Valve chce mít nad profi scénou kontrolu, zároveň však má podle všeho zájem na tom, aby se Dota 2 neuzavřela vůči třetím stranám. Současné dva Valve Majory dotované fixní částkou 3 miliony dolarů končí, namísto nich přichází smršť 11 Majorů a 11 Minorů organizovaných zavedenými společnostmi jako ESL, Dreamhack či PGL.
Velké podniky budou mít dotaci 1 milion, malé 300 tisíc dolarů, přičemž Valve zasponzoruje polovinu částky. Kromě prize money si z nich hráči odnesou také kvalifikační body, jenž budou nově určovat, kdo dostane pozvánku na The International (to znamená konec přímých pozvánek od Valve). Regionální kvalifikace zůstanou.
The International 2017 je v plném proudu, v pavouku zůstávají poslední tři týmy, které si to rozdají o titul Dota 2 šampiona pro letošní rok. Nicméně ještě před samotným velkým finále Valve stejně jako minulý rok potěšila své fanoušky oznámením hned dvou nových hrdinů. Kromě toho si lidstvo (s trochou nadsázky) připsalo další porážku z virtuálních rukou umělé inteligence.
Pozornost milovníků eSportu se pochopitelně upírá především k vyvrcholení Internationalu 2017, kde se opět hraje o rekordní a při přepočtu na českou měnu naprosto astronomickou částku více než půl miliardy korun. Nicméně Valve se rozhodla (chtělo by se říct díkybohu) ještě před závěrem největšího Dota 2 podniku ohlásit dva úplně nové hrdiny a odčinit tak zklamání, které přece jen zavládlo po nedávném představení nové karetní hry z dotařského univerza Artifact.
Zatím nejsou žádné informace o schopnostech nových postav, které rozšíří už tak úctyhodný výběr na 115. IceFrog (hlavní designer Doty) si však už může dovolit popustit uzdu fantazie, neboť předlohy z původního Warcraft 3 modu DotA jsou de facto vyčerpány. Podle krátkého traileru prezentovaného na konci 5. dne hlavní části turnaje se zdá, že dvojici nováčků bude tvořit na obratnosti založený zabiják notně připomínající Kocoura v botách (i když zřejmě má více společného s praso-dikobrazovitým Bristlebackem) a pravděpodobně supportící víla, která trošku vypadá jako zlá sestřenice Enchantressky.
Kromě této bezesporu radostné noviny jsme byli také svědky zabití dalšího hřebíčku do rakve, v níž se k nekonečnému spánku už pomalu ukládá nebožtík jménem Lidstvo (nemyslíme to (úplně) vážně, nebojte). To když nový superbot řízený umělou inteligencí od neziskovky OpenAI (jedním ze zakladatelů je vizionář Elon Musk) strčil do kapsy výběr těch nejlepších midových dota 2 profesionálů, včetně neustále velepopulárního Dendiho. Umělá inteligence člověka ve hrách poráží už nějakou dobu a nejde pouze o šachy nebo čínské go. Dota a podobné hry jsou daleko komplexnější.
Ano, byl to sice pouze krátký herní úsek, začáteční fáze na midové lince nezahrnující žádné okolní vlivy (runy, ganky spoluhráčů). Přesto to bylo fascinující a ano, docela i děsivé pozorovat, jak samovolně se učící bot naznačuje použití kouzel, provádí naprosto dokonalý blok creepů a bezchybně kombinuje lasthitování s obtěžováním soupeře. Na to, aby se OpenAI bot dostal na a nad úroveň těch nejlepších profesionálních hráčů Doty 2, mu stačily dva týdny kontinuálního hraní a samoučení.
Útěchou nám tak může být, že OpenAI sama sebe charakterizuje jako organizaci, jejíž úsilí směřuje k objevování a využívání bezpečné umělé inteligence pro všeobecné blaho a na náročné a obtížné činnost, bez kterých by se lidé s radostí obešli. Užitečnou ji nakonec shledali i samotní Dota 2 profíci, jak ukazuje video níže. Tak snad jsme zatím v suchu, doufejme jen, že se mezi tyto činnosti brzy nezařadí také samotné přemýšlení. To už by nám pravděpodobně nepomohla ani Sarah Connorová.
Třebaže první příčku popularity stabilně okupuje dlouhodobý konkurent Doty, pro širokou veřejnost daleko přístupnější League of Legends, už sedmým rokem po sobě je to právě free-to-play titul od Valve, kdo se může pyšnit nejvyšší odměnou pro výherce. Vítězný tým pěti hráčů si letos domů odnese více než 10 a půl milionu dolarů a celková dotace The International 2017, jehož bude už počtvrté hostit KeyArena v Seattlu, momentálně činí rekordních 24 milionů – v přepočtu více než půl miliardy českých korun (Valve do banku věnovalo „pouhých“ 1,6 mil $, o zbytek se postarali samotní hráči prostřednictvím in-game nákupů balíčků plných různých kosmetických vylepšení a předmětů).
Zkrátka, docela slušný pokrok od dob, kde hlavní cenou pro vítěze byla po urputném zápolení na soukromé pařbě plné sesíťovaných počítačů maximálně basa piv, co říkáte? I v porovnání s jinými tituly, kterým se lidé věnují na profesionální úrovni, jde o rekord, přičemž turnaj The International najdete hned na prvních čtyřech místech nejlépe placených turnajů.
Abyste si mohli The International 2017 zařadit do kontextu reálného sportu, takový Masters, nejprestižnější golfový podnik, se honosí dotací 11 milionů dolarů. Naproti tomu FIFA World Cup (Mistrovství světa ve fotbalu) se v roce 2018 vyšplhá na šílených 700 milionů. Avšak srovnání objektivně pořád obtížně dostupného počítačového softwaru s nejpopulárnější hrou planety, pro jejíž provozování vám stačí jen míč a rovný povrch, asi nebude dvakrát košer.
Pokud přemýšlíte, co že to ta Dota 2 vlastně je, doporučuji vám zkouknout vynikající dokumentární film od Valve jménem Free to Play (k dispozici je i s českými titulky). Při troše štěstí a otevřené mysli pochopíte, proč se nejen Dota, ale i další kompetitivní hry stávají pro stále větší kus světové populace normální, ba dokonce preferovanou formou zábavy, a proč je prostě a jednoduše hloupé koukat se na profesionální hraní jako nějakou okrajovou záležitost relevantní tak pro jednu „ztracenou“ mladou generaci.
Ale ve zkratce: Dota 2 je free-to-play multiplayerová online bitevní aréna (MOBA), tedy žánr vycházející z real-time strategií. Na rozdíl od nich však hráči rozdělení do dvou týmů po pěti kontrolují až na speciální případy pouze jednu jednotku, svého hrdinu. Zde jich je na výběr více než 110 a každý z těchto „šampionů“ (jak by řekl fanoušek LoL) ovládá čtyři a více různých schopností. Cílem hráčů obou týmů je získat dostatečné množství zkušeností a zlata, aby byli schopni překonat obranu soupeře a zničit srdce jeho základny, tzv. Ancient (DotA v originále znamená „Defense of the Ancients“, tj. obrana Starobylých).
Takhle řečeno to zní možná jednoduše, ale nic nemůže být dále od pravdy. Kromě toho, že ve hře existuje více než stovka značně odlišných hrdinů, tu máme ještě spoustu předmětů, které si za těžce vydobyté zlaťáky můžete koupit a které mohou dosti drasticky změnit sílu (a specializaci) vaší postavy. Připočtěme k tomu ještě poměrně nedávno přidaný systém talentů (dále upravujících základní schopnosti hrdinů) a bude vám jistě zřejmé, že Dota 2 se svou komplexností (a ruku na srdce, občas i zbytečnou složitostí) pravděpodobně není úplně pro každého.
A přesto každoročně přitáhne The International a další Dota 2 turnaje k monitorům (popřípadě i obrazovkám) miliony diváků z celého světa. Důvodů je jistě mnoho, ale v souvislosti s tím, co bylo řečeno, určitě platí následující: hra vyžadující vysoký „skill“ (dovednost) možná odradí nemalé procento potenciálních hráčů od toho, aby si ji vyzkoušeli sami, nicméně o to zajímavější je pak sledovat ty, kteří se přes tuto překážku nejen dostali, ale svoje herní umění v něčem tak komplikovaném, jako Dota 2 bezesporu je, povýšili na mistrovství.
Pokud jde o samotný turnaj, hlavní části The International 2017, která začíná 7. a končí 12. srpna, se zúčastní celkem 18 týmů. Silné zastoupení mají tradičně čínská mužstva (reprezentace hráček Dota 2 mezi profesionály je zatím, bohužel, minimální, nicméně první vlaštovky už tu jsou, viz třeba čínská gamerka s přezdívkou Axx pyšnící se úctyhodným rankem 7300 MMR) – z prvních osmi týmů postupujících do horního pavouka celá polovina pochází z „Říše středu“, přičemž v nejlepším světle se (překvapivě) předvedl tým LGD.Forever Young (LFY).
Velkou šanci vyhrát The International 2017 mají také dva evropské týmy, šampioni čtyř z pěti dosud pořádaných Valve Majorů OG v čele se (skoro) nerozlučnou dvojicí Flyem a N0tailem a podle některých expertů favorit celého podniku Team Liquid, jenž kromě svého „zlatého dítěte“ Miracla bude pravděpodobně nejvíce spoléhat na supportící dvojici KuroKy a GH.
Obhájci loňského titulu Wings Gaming po peripetiích s majitelem vlastní organizace na The International 2017 chybí, a tak se této role může (a se ctí) svým způsobem zhostit stálice severoamerické eSport scény a vítězové ročníku 2015, Evil Geniuses. Nikoho by určitě nepřekvapilo, kdyby se této partičce postavené kolem jednoho z nejdominantnějších midových hráčů SumaiLa povedlo předloňský úspěch zopakovat. O svůj podíl na obřím prize poolu se s typickou ruskou agresí určitě poperou i Virtus.pro.
Nicméně panuje shoda na tom, že letošní International bude nesmírně vyrovnaný a že snad vyjma dvou týmů má každý potenciální šanci vyhrát. Jestli nakonec zvítězí jeden z favoritů, nebo se dočkáme nějakého zajímavého překvapení, na to si budeme muset počkat do soboty, kdy je naplánováno velké finále. Do té doby vám však nic nebrání sledovat prostřednictvím live přenosů na twitchi, youtube či přímo v herním klientu zápolení těch nejlepších Dota 2 hráčů současnosti a dívat se, jak se píše další kapitola dějin eSportu.