Chcete natáčet let’s play videa, streamovat na Twitchi, sdílet tipy na YouTube nebo se prostřednictvím vlogů dělit o část svého života? Ať už plánujete tvořit jakýkoliv typ videí na kteroukoliv platformu, budete potřebovat alespoň základní vybavení: fotoaparát nebo kameru, mikrofon, světla, stativ a možná i gimbal. Jak takové vybavení vybrat, si povíme v tomto článku.
i
Co je to vlogování?
Vlogování je praxe natáčení a sdílení "video blogů", zkráceně "vlogů". Vlog je forma blogu, ve které většina obsahu je ve formátu videa.
Vlogování je populární na platformách jako YouTube, kde lidé sdílí videa na různá témata, jako jsou cestování, jídlo, hudba, technologie, móda a mnoho dalších. Vlogování může zahrnovat také záznamy každodenního života vlogera, čímž vzniká žánr známý jako "den v životě".
Když se řekne natáčení videí, mnohým se pravděpodobně vybaví videokamera. Jenže dnes k takovému účelu nejlépe poslouží některý z moderních fotoaparátů, ať už jde o výkonný kompakt, ultrazoom, nebo bezzrcadlovku. Výhodou fotoaparátu je jeho univerzálnost, a to jak po designové stránce, tak po té funkční. Nabídka fotoaparátů je navíc ve srovnání s videokamerami výrazně širší, takže si snáze vyberete přesně takové zařízení, jaké potřebujete.
Dnešní digitální fotoaparáty jsou na takové úrovni, že se používají i k profesionálnímu natáčení filmů a reklam. Fotoaparát vhodný k produkci kvalitních videí se ale neobejde bez některých funkcí:
Jednoznačně nejdostupnější a nejskladnější fotoaparáty, jaké si můžete na domácí natáčení pořídit, lze označit jako výkonné nebo profi kompakty. Jde o velmi malé fotoaparáty, které mají objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností (optický zoom), jednoduché ovládání a obvykle 1" senzor. Na kompaktech obvykle najdete méně tlačítek než na bezzrcadlovkách, díky čemuž se nejlépe hodí pro začátečníky či technicky méně zdatné uživatele, kteří raději spoléhají na automatický režim. Natáčení kompaktem není o nic složitější než natáčení telefonem.
Jedny z dlouhodobě nejoblíbenějších profi kompaktů najdeme v řadě Sony RX100, která prošla už sedmi generacemi, přičemž poslední model (Sony RX100 VII) představuje v této kategorii naprostou špičku. Cenově ale není nejdostupnější. Proto Sony nedávno uvedlo na trh Sony ZV-1, což je novinka zaměřená především na vlogery. Díky užší cílové skupině bylo možné její funkce a design zaměřit na specifičtější využití, v důsledku čehož je nejen levnější, ale také praktičtější pro začínající i pokročilé videotvůrce.
Mezi specifické vlastnosti, které ušilo Sony ZV-1 vlogerům na míru, patří například zjednodušené ovládání, displej vyklopitelný do režimu selfie nebo vestavěný směrový mikrofon se štítem proti větru, který je součástí balení. K tomu novinka disponuje i pokročilými funkcemi, jako je tlačítko bokeh switch, s nímž lze během vteřiny přepínat mezi ostrým a rozostřeným pozadím, nebo režim product showcase, který umí přeostřit i na malý objekt (například rtěnku), který umístíte mezi objektiv a svůj obličej.
Ultrazoomy: dlouhý objektiv a profi funkce k tomu
Ultrazoomy jsou, co se týče samotné kvality videa, srovnatelné s profi kompakty, ty lepší z nich mají totiž stále jen 1" snímač. Největší výhodou ultrazoomů je však, jak z názvu vyplývá, objektiv s obrovským rozsahem ohniskových vzdáleností (např. 25–600 mm). Právě ten stojí za jejich relativně vysokou cenou. Stálicí mezi špičkovými ultrazoomy je řada Sony RX10. Její poslední dva modely RX10 III a RX10 IV nabízejí 4K video, objektiv s 25násobným přiblížením, optickou stabilizaci, rychlé sekvenční snímání, neméně rychlé ostření, dlouhou výdrž baterie, bezdrátovou konektivitu a další funkce.
Pokud to myslíte s natáčením videa vážně a možná byste chtěli zkusit i komplexnější žánry než vlogy, unboxingy a let’s play videa, pravděpodobně pro vás bude nejvhodnější bezzrcadlovka. Jde o ekvivalent zrcadlovek, avšak v modernějším kabátu. Bezzrcadlovky nemají optický hledáček, byl totiž nahrazen elektronickým. A tak se zrodil jejich název. Díky absenci soustavy zrcadel mohou být bezzrcadlovky výrazně menší, a přitom nabízet špičkový výkon, který v některých případech překonávají už jen profesionální hollywoodské kamery.
APS-C – jde o menší z větších senzorů běžně dostupných v zrcadlovkách a bezzrcadlovkách. Jeho rozměry jsou obvykle 1,5× menší než rozměry Full Frame, s čímž se pojí horší světlocitlivé vlastnosti. I tak jsou ale APS-C fotoaparáty špičková zařízení schopná produkovat profesionální výsledky. V této kategorii stojí za povšimnutí řada Sony Alpha A (např. modely A6100, A6400 a A6600).
Full Frame – moderní fotoaparáty s Full Frame snímačem jsou tím nejlepším, co si může uživatel s běžným rozpočtem pořídit. Větší senzor obvykle poskytuje lepší obrazovou kvalitu než menší senzor, a to buď po stránce rozlišení, nebo z hlediska výkonu světlocitlivých buněk. Sice nejde o pravidlo, neboť fotoaparáty se liší i model od modelu, obecně lze ale říci, že oproti APS-C získáte s Full Frame snímačem čistší obraz a lepší automatické ostření v šeru a interiérech. Novou, přesto již prověřenou bezzrcadlovkou určenou profesionálním fotografům i tvůrcům videí je například Sony Alpha A7 III.
Kvalitní obraz je určitě vhodnou součástí produkce každého tvůrce videí, nicméně jeho absence ještě nemusí být katastrofální. Pokud je váš obsah zajímavý, publikum vám video natočené na telefon odpustí. Avšak zaručený způsob, jak udělat špatný první dojem, je nekvalitní zvuk. Pokud bude diváky tahat za uši, část jich odradíte už v prvních vteřinách. Kvalitní mikrofon by tak měl být základem vybavení každého videotvůrce, a to i v začátcích.
Nejenže vás bude s kvalitním externím mikrofonem lépe slyšet, ale snadno s jeho pomocí také eliminujete šum a okolní ruchy, kterých obvykle integrované mikrofony v kamerách a telefonech zachycují značné množství. Nicméně mikrofon je dobré vybrat tak, aby vyhovoval vašim požadavkům, je proto třeba sledovat některé jeho vlastnosti, nebo dát na doporučení.
Směrová charakteristika mikrofonu určuje směr, z něhož mikrofon snímá zvuk nejlépe, odkud hůře a odkud ho nesnímá téměř vůbec. S její pomocí se snadno rozhodnete pro mikrofon, který bude pro vaše využití nejvhodnější. Záleží totiž na tom, kde, jak a co chcete natáčet. Pro univerzální použití při natáčení se nejčastěji používají dva typy mikrofonů, které můžeme laicky rozdělit na směrové a všesměrové:
Bez rychlé SD karty video nenatočíte
Kamery a fotoaparáty zpravidla nemají žádnou integrovanou paměť pro dlouhodobé uchování pořízených materiálů a vše ukládají na vloženou SD kartu. Ta nemůže být ledajaká – ať už fotíte, nebo natáčíte, potřebujete kartu, která je rychlá. Důvodem je kontinuální ukládání objemných dat. Pokud byste měli pomalou paměťovou kartu, pravděpodobně by došlo k rychlému zahlcení malé mezipaměti. V takovém případě by byl fotoaparát nefunkční, případně by fungoval nesprávně, dokud by se data z mezipaměti nepřehrála na SD kartu.
Při výběru karty pro natáčení videa byste se čistě z hlediska parametrů neměli tolik starat o udávanou rychlost zápisu (natož čtení), nýbrž raději o rychlostní třídy. Udávané hodnoty v MB/s jsou totiž obvykle maximální, vás ale zajímají hodnoty minimální a udržitelné (pod jakou hodnotu rychlost zápisu nikdy neklesne).
Při nákupu karty pro natáčení videa potřebujete, aby byla ideálně certifikována jako UHS-I U3 a/nebo V30. Díky tomu bude její minimální rychlost zápisu 30 MB/s, což je 240 Mb/s. To napovídá, že taková karta bohatě postačí i na video pořizované při bitrate 200 Mb/s. Pokud váš fotoaparát umí natáčet v ještě vyšší kvalitě (například 400 Mb/s), měli byste si v ideálním případě pořídit kartu standardizovanou dle V60.
Osvědčené modely rychlých SD karet:
Drahý fotoaparát samozřejmě můžete postavit na hromadu knih, krabici či nějaký náhodný sloupek, tristní stabilita takového řešení je ale zbytečným riskováním ztráty peněz. Za fotografický stativ nemusíte utratit mnoho, a přesto získáte stabilitu i flexibilitu, jaké bez něho nelze dosáhnout. Můžete si díky němu také vytvořit stálé místo na natáčení, takže vaši diváci budou zvyklí na konzistentní pozadí. Důležité je také třeba to, že si při ovládání fotoaparátu nebudete hýbat se záběrem.
Pro domácí použití jsou lepší těžší a stabilnější stativy, díky nimž můžete většinou fotoaparát umístit do větší výšky a natáčet se zblízka i ve stoje (např. Manfrotto MK 290XTA3-2W). Pokud máte raději natáčení v exteriérech, bude pro vás důležitější nízká hmotnost, díky níž stativ snadno přenesete kamkoliv (např. Manfrotto BEFREE 2V1 nebo Rollei Compact Traveler No.1). V obou případech by měl být stativ vyroben z kvalitního materiálu – hliníku nebo lépe karbonu.
Řada moderních fotoaparátů má zabudovanou stabilizaci snímače a stabilizované bývají často i objektivy. Ani jeden z těchto způsobů se ale nemůže rovnat eliminaci otřesů, jakou poskytují gimbaly. To jsou mechanické stabilizátory, které pomocí soustavy precizně řízených motorů zajišťují neochvějný záběr i tam, kde to nezvládne žádná zabudovaná stabilizace ani pevná ruka – za chůze, za běhu, nebo třeba i při jízdě tankem.
Při výběru stabilizátoru je důležité sledovat především jeho nosnost. Musí unést nejen váš fotoaparát, ale také objektiv, mikrofon a další příslušenství. Pokud využíváte výkonný kompakt nebo bezzrcadlovku s menším objektivem (např. Sony A6100 + 16-50mm f/3.5-5.6), bude vám bohatě stačit levnější gimbal s nosností do 1 kg. Natáčíte-li ale na zrcadlovku nebo větší bezzrcadlovku s těžším objektivem, určitě se poohlédněte po gimbalu, který unese 2–4 kg v závislosti na tom, kolik vaše výbava skutečně váží.
Správné nasvícení scény je nepostradatelnou součástí jakéhokoliv natáčení, a právě v něm spočívá pravé umění hollywoodských mistrů kameramanů. Pokud chcete svým videím dodat profesionální vzhled, bez správných osvětlovacích prvků se neobejdete. Jestliže je váš rozpočet malý, můžete začít odraznými deskami, které vám pomohou s usměrněním světla tak, abyste odstranili nebo alespoň změkčili stíny v obličeji. V horších světelných podmínkách už si však s tímto řešením nevystačíte.
Budete potřebovat ateliérová světla. Nejběžnějším typem jsou klasické obdélníkové LED panely (např. Fomei LED Light Slim), ale pro začínajícího youtubera nebo streamera, který potřebuje jen jedno světlo, se nejlépe hodí světla kruhová. Jak z názvu vyplývá, mají tvar kruhu – do jeho středu připevníte fotoaparát a celou konstrukci umístíte na stojan, čímž získáte rovnoměrné nasvícení celého obličeje bez stínů.
Pokud s natáčením začínáte, nemusíte do výbavy ihned investovat desítky tisíc, i když obvykle platí, že čím dražší vybavení si pořídíte, tím bude kvalitnější a déle vydrží. Začněte alespoň kompaktním fotoaparátem a kvalitním mikrofonem, určitě ale nepodceňujte význam solidního stativu a vhodného nasvícení.